Johan Kristofers

Jiehkkevárri

2016-06-22 09:44 | 864 Visningar | Kommentera

Jiehkkevárri, eller Jekker'n som mina vänner kallar toppen är en klassiker som ligger i Lyngsalperna. Det är Troms fylkes högsta topp med sina 1834 meter över havet. Det finns också en travers här som, logiskt nog, heter Jiehkkevárritraversen. I turboken står det 8-12 timmar på tur vilket verkade stämma efter att vår relativt stora grupp på 8 personer kom ner till bilen på 11 timmar och 50 minuter.

Totalt går man ca 2500 höjdmeter och 30 km. Vi valde att gå in i Andersdalen och upp førbi en del av glaciären Blåisen, som hänger över en klippkant. För att solen inte skulle värma detta kritiska parti för mycket innan vi skulle passera så började vi vår vandring klockan 5 på morgonen. En tid som, så här när man ser tillbaks på det, gärna hade kunna varit klockan 3 eller 4. Turen avslutas med en lååång nedåkning till Furneset och en halvtimmes biltur tillbaks till startpunkten vid Indre Holmbukta.

Turen gick bra utan missöden. Snön hade helt klart kunnat vara bättre. Skidåkningen med för den delen. Men nu är en lyngenklassiker bockad av listan. En klassiker som jag känner att jag inte behöver repetera, även om det var en sjukt trevlig tur.

Det finns fortfarande snö i fjällen

2016-05-22 23:04 | 1041 Visningar | Kommentera

Det finns fortfarande snö i fjällen! Åtminstonde i Tromsø. Om man är beredd att gå lite först.

Idag körde jag ett åk som jag varit sugen på några dagar.Riktigt fint vårföre ned till dalen var det!

Husrännan

2016-04-13 22:04 | 1137 Visningar | Kommentera

Varje dag när jag åker till jobbet och varje dag när jag kommer hem från jobbet så ser jag den. Rännan som går ned på Mjellefjellets framsida. Förra veckan fick jag äntligen chansen att köra den och det var, trots att det i videon kanske låter isigt som fan, riktigt bra!

Tutorial: Binding freedom-inserts

2015-12-28 12:37 | 1399 Visningar | Kommentera

Att montera inserts i skidorna är något jag började med för ett par år sedan när jag skulle till Kanada och ville gå på topptur med samma skidor som jag skulle åka liftbaserad åkning med. Eftersom jag gillar dynafit på topptur och de gamla p18-bindningarna i liftsystemen, samtidigt som jag bara ville ha ett par skidor så blev inserts en bra lösning.

För dig som inte känner till konceptet så monterar man metallpluggar i skidorna. Insidan av metallplulggen har gängor som gör det möjligt att byta mellan olika bindningar på en skida.

Efter att några vänner funderat på hur man egentligen gör när man sätter inserts i skidorna bestämde jag mit för att göra en liten tutorial. Det viktigaste när man ska sätta igång med något sånt här är, som jag skriver i slutet av videon, att ta god tid på sig och att vara noggrann.

Lycka till!

Säsongsstart med toppturer och massa rails!

2015-12-14 21:23 | 1603 Visningar | Kommentera

Säsongen är igång! Länge leve säsongen!

Förra söndagen brakade vintern igång här i Bodø! Jag gick en riktigt fin tur till en topp som kallas för Nordre nattmålstuva, en timmes körning hemifrån. Vädret var bra på söndagen (eftersom det inte blåste för första gången på en månad) och snön var över all förväntan! Det var puder och man gick inte igenom snön som kommit.

Nästan lite Japankänsla på vägen ner under söndagen.

Den första turen följdes upp med två turer i mörkret på onsdagen. Det är smart att ha en jäääkligt bra pannlampa när man bor på mörka ställen. Jag köpte en med 3000 lumen förra vintern. Den lyser bättre än vad helljuset på min bil gör vilket gör att mörkertiden inte blir någon begränsning när man vill gå på topptur. Nackdelen med en stark pannlampa är snöflingor som reflekteras när det snöar, vilket gör att det kan bli riktigt svårt att se. Vi hade lite problem med just det och fick navigera oss ner med hjälp av GPS under ett av åken. Men så länge man vet att det inte kommer några överraskningar i terrängen går det bra. Det är ju inget äventyr förrän något oväntat händer, som man brukar säga.

På väg upp under onsdag eftermiddag.

Under Luciahelgen var det skidåkning, test och (kanske framför allt) fest i Åre! Eftersom jag har tentapluggat i december de senaste fem åren var det riktigt kul att få komma ner. Nattåget från Bodø, med sittplats, tog 13 timmar och var så sjuuuukt värt! Att få träffa så många sköna vänner gillar jag starkt. Det fanns dessutom en riktigt rolig railpark vilket gjorde resan SÅ bra!

Polaren Anders fick filma några åk, vilket resulterade i den här:

Den svåraste tiden på året är nu

2015-11-07 22:13 | 1700 Visningar | 1 kommentar

Precis som rubriken säger. NU! Precis innan snön kommer. Eller. Den har ju redan kommit på topparna runt staden men det kommer vara stenigt som f** under de där centimetrarna... Det vet man efter allt för många dåliga(?) erfarenheter från tidigare år.

Det blir inte bättre av att vänner i Tromsø skickar bilder på snöfyllda rännor och massa puder. Jo för det ska du veta! Där uppe finns snön så det räcker och blir över när man kommer upp i höjden. Så jääkla fint. För dem alltså.

Hur som helst. Här är en gaammal edit från en roadtrip jag och min Kanada-bororsa gjorde under tre veckors tid julen 2010. POW från Breckenridge, Jackson Hole, Teton pass, Rogers pass och Duffey Lake-området utanför Whistler. Mistänker att den är bra i mina ögon för att den väcker många goda minnen medan den egentligen inte är mer än medelmåtta för många andra. Good times var det i alla fall!

Angel Collins körde förreste helt sinnessjukt i Teton Gravitys senaste film. Se här.

Skjerdingen och De syv søstre

2015-10-02 00:19 | 1844 Visningar | Kommentera

Jag och en kollega var på Helgelandskusten för att se på ett projekt vi ska börja med. Eftersom vi blev färdiga med arbetet ett par timmar innan flyget gick tillbaks till Bodø fick jag chansen att springa upp på en av de syv søstre, en känd bergskedja som sträcker sig några mil längs kusten.

En fin tur som avslutades med bad i havet och en riktigt fin flygresa. Helgelandskusten med sin skärgård är definitivt en relativt okänd sommardestination som hade varit kul att åka tillbaks till.

Skjerdingen - Freeride

Litltind

2015-09-14 21:20 | 2167 Visningar | Kommentera

Toppen Litltind ligger en knapp mil från min stuga och reser sig drygt 700 meter över havet. Från toppen ser man kusten som sträcker mot Bodø när man ser söderut. Är vädret klart och man vänder blicken västerut ser man Lofoten torna i horisonten. Magiskt.

Tog cykeln till foten av berget och joggade upp. Utsikten från toppen var ju så klart vacker så man blev förbannad.

Litltind from Johan Kristofers on Vimeo.