Justera bindningar HJÄLP

Aggelito
50 inlägg
Aggelito 50 inlägg 3 år sedan

Tja!

Har hittat ett par skidor på blocket med en salomon l10 bindning monterad för en 315mm pjäxa, jag har bara 28.5 i pjäs storlek och nu är min fråga om det går att justera så det passar min pjäxa utan behöva borra nya hål och flytta.

Svar

Fatboy
Online 154 inlägg
Fatboy 154 inlägg 3 år sedan

En sak som kan vara bra att tänka på är att när man anger måttet på pjäxan som bindningen är monterad efter anger man sulans mått, alltså pjäxans yttermått. Det som jag antar du anger som din pjäxstorlek är pjäxans innermått. Du kanske redan känner till det?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Aggelito :

Tja!

Har hittat ett par skidor på blocket med en salomon l10 bindning monterad för en 315mm pjäxa, jag har bara 28.5 i pjäs storlek och nu är min fråga om det går att justera så det passar min pjäxa utan behöva borra nya hål och flytta.

Sannolikt men inte självklart. Kolla hur lång din pjäxsula är, det brukar stå någonstans, oftast på sidan av klacken. Du kan även mäta pjäxan på undersidan från tå till klack. Troligtvis är din 28,5 omkring 325 mm och då är det stor chans att den passar i bindningen utan ommontering, men det beror på hur bindningen är monterad, be den som säljer bindningen kontrollera hur långt bak det går att flytta hälen, du behöver sannolikt minst 1 cm.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad MedlemJapaner (3 år sedan)

Salomons bindningar har väl typ +/- 1cm i justeringsmån så om bindningen är monterad korrekt efter en 315 sko, vilket är 27,5 så kan du troligtvis justera upp den till din 28,5-pjäxa som borde mäta nånstans runt 323-327mm i sulmått beroende på tillverkare. Du kommer då hamna runt 0,5 cm bakom den monteringspunkt som bindningen är monterad utefter.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Aggelito
50 inlägg

Var precis ute och mätte, 325mm från klack till tå stämde mycket bra på mina.

Aggelito
50 inlägg

MedlemJapaner :

Salomons bindningar har väl typ +/- 1cm i justeringsmån så om bindningen är monterad korrekt efter en 315 sko, vilket är 27,5 så kan du troligtvis justera upp den till din 28,5-pjäxa som borde mäta nånstans runt 323-327mm i sulmått beroende på tillverkare. Du kommer då hamna runt 0,5 cm bakom den monteringspunkt som bindningen är monterad utefter.

Är detta något som kommer ha stor påverkan?

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 3 år sedan

Aggelito :

MedlemJapaner :

Du kommer aldrig märka av det.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Aggelito
50 inlägg

MedlemJapaner :

Aggelito :

MedlemJapaner :

Med andra ord så borde det inte vara några problem att köpa skidorna? Tack för hjälpen alla.

Aggelito
50 inlägg

MedlemJapaner :

Aggelito :

MedlemJapaner :

Med andra ord så borde det inte vara några problem att köpa skidorna? Tack för hjälpen alla.

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 3 år sedan

Det kan ju mycket väl vara så att de är utskruvade till max för att passa 315mm pjäxan. Inte så troligt, men det skadar ju inte att fråga säljaren ungefär hur mycket bakdelen kan flyttas.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook