Ni skandinaver kommer hit med fetare skidor än ni orkar bära.

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 3 år sedan

Förra våren så blev jag uttittad när jag åkte peak to peak liften i Whistler. Måste varit mina moderna k2 hardside, hahaha.

Lenz
265 inlägg

Förra våren så blev jag uttittad när jag åkte peak to peak liften i Whistler. Måste varit mina moderna k2 hardside, hahaha.

Anders_Nilson
606 inlägg
Anders_Nilson 606 inlägg 3 år sedan

Lenz :

Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.

Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjan

NilsAugustAhlnas
24 inlägg
NilsAugustAhlnas 24 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

@Lenz
En skida som jag själv är sugen på är Völkl 100eight, hyggligt lätt skida till bra pris som (enligt tester jag läst) presterar bra på alla underlag. Jag har testkört den mindre Völkl 90eight som imponerade. Lägg till den på din lista!

För övrigt, kul debatt! :-)

/MM

Stört rolig skida faktiskt! Jag var ute efter en charger men fegade ur lite. 100eighten har gjort att jag tycker det är ännu roligare att åka än tidigare. Och då hade jag 122mm, men skulle jag åka någonstans och det finns en smula chans att det kommer lite snö så väljer jag utan tvekan mina völkl two. 100eight har sin monteringspunkt på tailen så gå fram om dessa blir aktuella, gå fram riktig mycket!!

Lenz
265 inlägg

Fis Gs med telis bindningar på det kanske man skulle skaffa sig. Då lär det gå undan

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@Lenz
Nu var det några år sedan jag böjde knä ... men jag har kört på samma längd oavsett om skidan har varit monterad som telis eller alpint. Skulle JAG köpa ett par 100eight skulle jag tveklöst gå på 189 cm, men jag är snäppet större än du och väger in på omkring 95 kg. Du som väger +80 ska definitivt gå på minst 181 cm, 189 om du prioriterar flyt och stabilitet framför lekfullhet. Vi snackar ju inte om en skida för Trollskogen utan skida för höga hastigheter och stor åkning (på små eller stora berg).

Skillnaden mellan olika längder av en och samma skida är ofta mycket stora. Förutom det uppenbara, längden, är en längre skida hårdare och har längre skärningsradie. Den är helt enkelt byggd för en tyngre åkare och/eller tuffare tag! ;-)

@NilsAugustAhlnas
100eight är ju mer charger än jibb och jag skulle personligen inte vilja ha den allt för mitt/frammonterad och jag tror inte den är avsedd för en sådan montering. Völkl Two har ju däremot en helt annan karaktär mot mer backcountryjibb och mittmontering. Men utveckla gärna din erfarenhet.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
AugustAhlnas
184 inlägg
AugustAhlnas 184 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

@Lenz
Nu var det några år sedan jag böjde knä ... men jag har kört på samma längd oavsett om skidan har varit monterad som telis eller alpint. Skulle JAG köpa ett par 100eight skulle jag tveklöst gå på 189 cm, men jag är snäppet större än du och väger in på omkring 95 kg. Du som väger +80 ska definitivt gå på minst 181 cm, 189 om du prioriterar flyt och stabilitet framför lekfullhet. Vi snackar ju inte om en skida för Trollskogen utan skida för höga hastigheter och stor åkning (på små eller stora berg).

Skillnaden mellan olika längder av en och samma skida är ofta mycket stora. Förutom det uppenbara, längden, är en längre skida hårdare och har längre skärningsradie. Den är helt enkelt byggd för en tyngre åkare och/eller tuffare tag! ;-)

@NilsAugustAhlnas
100eight är ju mer charger än jibb och jag skulle personligen inte vilja ha den allt för mitt/frammonterad och jag tror inte den är avsedd för en sådan montering. Völkl Two har ju däremot en helt annan karaktär mot mer backcountryjibb och mittmontering. Men utveckla gärna din erfarenhet.

/MM

Att den är mer charger än jibb är jag med på, och jämförde inget annat än bredd när jag pratade om typ eftersom det var det tråden handlade om. Jag har ju bara åkt på den monterad så som jag valde. Tycker den känns extremt stabil och inga problem att smattra över uppåkt. Jag valde att montera -4 på mina 189or, rekommenderad är -11 tror jag.

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Lenz (3 år sedan)

@Mountain_Man tror att jag ev kör på 182 oavsett skida jag köper. Har nog åkt lite kort. 176.177 tidigare. 189 känns lite långt med tanke på mina 175 cm

Lenz
265 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/f987a74f06c500f1ba09acb67c365c62.jpg

En polare till mig som ochså kör telemark tycker att dessa är helt fantastiska!Även han gillar att åka fort och stort.

Någon som test kört?

Hawk100
628 inlägg
Hawk100 628 inlägg 3 år sedan

Nä, men snygga är de!!!....

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 3 år sedan

Anders_Nilson :

Lenz :

Jag var lite som du Anders Nilsson innan jag skapade denna tråden. Har helt enkelt blivit övertalad att det är så fantastiskt med brett. Ska upp från 98- max 107,108. Men jag måste testa detta.

Fast jag vidhåller att man BÖR lära sig åka på smala spjut för att det är mycket enklare att jobba med kant och vrid om skidorna inte är 100mm i midjan

Som freerider åker man inte med kant eller vrid, det är ingenting för chargers! Vi snackar ju för fan om storabergåkning här, inte carving i Gästrappet!

Lowe Citera
Anders_Nilson
606 inlägg

Lowe71 :

Anders_Nilson :

Lenz :

Som freerider åker man inte med kant eller vrid, det är ingenting för chargers! Vi snackar ju för fan om storabergåkning här, inte carving i Gästrappet!

Aha ni lägger bara elvor - kul.
Gillar annars faktiskt själv fenomenet med svänga

Anders_Nilson
606 inlägg

Lenz :

Fis Gs med telis bindningar på det kanske man skulle skaffa sig. Då lär det gå undan

Thats da shit, köp ett par dam, r23 och rippa, det är på riktigt sjukt roligt

Lenz
265 inlägg

Freeride på hög nivå. FY FAN!!! Ett fall så är det godnatt.

Niblet
29 inlägg
Niblet 29 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Niblet (3 år sedan)

Lenz :

Freeride på hög nivå. FY FAN!!! Ett fall så är det godnatt.

Gillar att snowboardåkaren åker med dubbla isyxor.

Lowe71
272 inlägg
Lowe71 272 inlägg 3 år sedan

Anders_Nilson :

Lowe71 :

Anders_Nilson :

Aha ni lägger bara elvor - kul.
Gillar annars faktiskt själv fenomenet med svänga

Varje sväng är ett tecken på feghet! På med ryggskyddet, häng i skaften och elevenata!
http://www.zapiks.com/last-run-cham-2009-1.html

Lowe Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 år sedan)

Men ... hur långa stavar ska man egentligen ha? Smala skidor = långa stavar, feta skidor = korta stavar. Finns det något samband? @Ace_DG @Anders_Nilson @Chrtur och alla andra ;-)

/MM

Vattendroppe
Online 3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (3 år sedan)

@Mountain_Man

Det finns ett tydligt och vedertaget samband som ofta refereras. Se nedanstående graf!
http://i64.tinypic.com/dvkdv5.png
Som tydligt ses, så länge vi bortser från backhopparna och längdåkarna finns ett tydligt kvadratiskt samband. Backhopparna kör ju med skidor värdiga den värsta friåkaren, men helt utan stavar. På andra sidan finns längdåkarna, som med sina minimala skidor kan, så vitt vi vet i alla fall (forskningen pågår fortfarande och det finns dispyter), ha hur långa stavar som helst. Däremellan finna den tydliga puckeln som involverar de flesta utövarna som faktiskt åker på sina skidor. För den som undrar placerar sig det utdöende släktet pistraketen nånstans mellan jibbers och friåkare på skalan.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 3 år sedan

Sambandet beror väl på att de breda skidorna är så tunga så man måste spara på vikten och åka med kortare stavar.

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 3 år sedan

@vattendroppe din teori var snyggare!

Mountain_Man
4119 inlägg

@Vattendroppe
Aha ... nu förstår jag ... bara lite osäker på vilken sida av friåkartoppen jag befinner mig.

/MM

Vattendroppe
Online 3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 3 år sedan

@Mountain_Man Kan vara olika olika dagar, det viktiga är att para rätt skidor och stavar!

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 3 år sedan

Underbar tråd. Och helt fantastisk graf Vattendroppe, hade du lagt in centimeter i X och Y skalan också hade den varit perfekt och nästan allsmäktig smile

Det är bara vad du TROR! Citera
Vattendroppe
Online 3049 inlägg

ABadHabit :

Underbar tråd. Och helt fantastisk graf Vattendroppe, hade du lagt in centimeter i X och Y skalan också hade den varit perfekt och nästan allsmäktig smile

Mina möjligheter på mobiltelefonen är begränsade tyvärr...

Mountain_Man
4119 inlägg

Jag tror jag ristar in markeringar för mina olika skidor på teleskopstavarna + en puckelmarkering som gäller oavsett skida. Får fundera en del på den här matchningen men jag tror att det kommer att variera mellan 110 och 130 cm (och då bortser jag från "längdplatten").

/MM

Anders_Nilson
606 inlägg

Man parar ihop stavar så att det passar övrig utrusning, feta skidor (alltså upp till 84mm) så tar man långa fina med stora trugor, puckelspjuten tarvar korta vita stavar, GS planken ger naturligtvis krökta i kokos och SL då behövs det ju något med skydd för tassarna.
Sjukt störigt att åka kortsväng med för långa stavar.
Sen ska det ju matchas mot vilka kläder man har för dagen.

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (3 år sedan)

Anders_Nilson :

Man parar ihop stavar så att det passar övrig utrusning, feta skidor (alltså upp till 84mm) så tar man långa fina med stora trugor, puckelspjuten tarvar korta vita stavar, GS planken ger naturligtvis krökta i kokos och SL då behövs det ju något med skydd för tassarna.
Sjukt störigt att åka kortsväng med för långa stavar.
Sen ska det ju matchas mot vilka kläder man har för dagen.

...Anders, vi förstår minsann varandra vi!
Men du glömde ju faktiskt DH-stavarna! Ja menar, vackert och rejält krökta att passa just din anatomi, Lekis röda är t o m riktigt tjusiga. Fartdräkten, brillorna band, handskarna måste dessutom harmoniera med dom neongula små koniska stavtrugorna och handtagen, men det har du väl grejat! OCH du har ju helt rätt, kläderna gör mannen!

SL-skydden på stavarna har ju dessutom multifunktion, på utomhusafterwhatevern t ex (...även inomhus faktiskt), trängt läge, invektiven haglar, du är kränkt... nu jevvlar! Likheten med en värjas (...svärd för er okunniga!) parerplåt är ju påfallande! En garde! Må den modige vinna!

Sen har vi ju speedski... gummidräkt... hmmm... en annan gång

Var var vi/ni nu....? låt se, skidbredd...
Eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
drH
64 inlägg
drH 64 inlägg 3 år sedan

Jag har fått för mig att för manliga freeriders (kvinnliga freeriders samt freeriders som inte låter sig bestämmas som vare sig man eller kvinna omfattas inte av följande resonemang) skidmått går att relatera till kroppskonstitution:

Ung, vältränad freerider, breda axlar, smal midja, grova lår ger en skida med normal skärning och lämplig bredd. Skidan liksom freeridern smalast på mitten.

Med stigande ålder, färre timmar på skidor och på gym samt mer tid spenderad på arbete får man smalare axlar, bredare midja samt lägre låromfång. Till slut är midjan det bredaste stället på kroppen. Detta i kombination med sjunkande åkförmåga gör att den åldrande freeridern behöver en skida som Praxis Powderboards - som ju precis som freeridern är bredast på mitten.

/drH

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 3 år sedan

"Ung, vältränad freerider, breda axlar, smal midja, grova lår ger en skida med normal skärning och lämplig bredd. Skidan liksom freeridern smalast på mitten."

Troll? Jag har aldrig, och jag verkligen menar aldrig, sett en ung friåkare med breda axlar! Jag har nog sett överallt unga, några av dem också ganska skickliga friåkare, men alltid smala och magra som judar i Auschwitz.

KaitsuH Citera
Anders_Nilson
606 inlägg

KaitsuH :

Troll? Jag har aldrig, och jag verkligen menar aldrig, sett en ung friåkare med breda axlar! Jag har nog sett överallt unga, några av dem också ganska skickliga friåkare, men alltid smala och magra som judar i Auschwitz.

Godwins lag
brukar komma efter betydligt fler sidor men där ser man

ABadHabit
171 inlägg

Ja det är ju bara tåg och längdskidåkare som brukar spåra ur. Eller hur var det nu igen? ?

drH
64 inlägg
drH 64 inlägg 3 år sedan

@KaitsuH

Du förväxlar möjligen inte unga friåkare med unga utövare av 50km fristil? Dessa utövare är smala. Så även deras skidor.

/drH

KaitsuH
Online 574 inlägg
KaitsuH 574 inlägg 3 år sedan

Ööö, nuförtiden här i Finland landslagets mänliga längskidåkare måste kunna göra t.ex. benchpress med vikter 1,2 -1,5 gånger egen vikt. Så en 70 kilos kille borde pressa i bänken minnst 85 kg, hellst 100 kg. Nuförtiden längdåkare har breda axlar och smala skidor. Nuförtiden också nästan alla friåkare har allt för smala axlar och breda skidor.

Man kan ju slösa allt sin tid i någon gym, men det hjälper inte för smala axlar, om man bara dricker choklad eller jordgubb smakande protein drycker, lyssnar på Justin Bieder eller nåt likadant skit i hörlurarna och även sminkar samtidigt.

KaitsuH Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 3 år sedan

Jag har fått för mig att piståkare placeras mellan friåkare och längdåkare vad gäller stavlängd, inte mellan friåkare och jibbers. De flesta piståkare brukar vad jag sett följa "vänd staven uppåner, håll ovanför trugan, 90 graders vinkel i armbågen"-principen, medans de friåkare som inte nyttjar teleskopstavar oftare ses med enligt principen ovan "för korta" stavar.

Och med piståkare avser jag f.ö. allt från Stig-Helmer till riktiga fartfantomer – förutom dem som kör i fartdräkt/runt röda och blåa pinnar i avgränsad bana.

Förövrigt en fortsatt underhållande tråd.

Edit: Och när jag ändå skriver – finns det något samband mellan tjejers mindre muskelmassa och att friåkande tjejer ofta har större skidor (sett till bäryta) i förhållande till sin kroppsvikt än friåkande killar?
Ex. jag och en lika lång men 10-15 kilo tyngre killkompis kör bägge på skidor som mäter drygt 180 cm på längden och 117 mm under foten. Hade vi bara tagit hänsyn till vikt borde jag ju köra på betydligt kortare och/eller smalare skida, men eftersom jag är rätt mycket klenare i benen så kompenseras detta av det ökade flytet jag får pga min lägre vikt på samma bäryta?
Är jag fullständigt ute och cyklar nu?

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

@Heddious
Du är priviligierad som kan köra smala 117 skidor ... jag (och många andra freeridegubbar) måste plocka fram mina Kuro 195 (132 mm) och köra 50 % snabbare än du för att få lika bra flyt i det bottenlösa ... ;-)

/MM

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

@Heddious
Du är priviligierad som kan köra smala 117 skidor ... jag (och många andra freeridegubbar) måste plocka fram mina Kuro 195 (132 mm) och köra 50 % snabbare än du för att få lika bra flyt i det bottenlösa ... ;-)

/MM

Haha, ahem.. jag råkar ju ha ett par Kuro (dock i den modesta 175-längden) hemma på vinden hos mamma. Vägrar göra mig av med dem innan jag besökt Japan.. förr eller senare så händer det.
Frågan är ju om mina korta Kuro fortfarande är överdimensionerade vad gäller bärkraft.. matte är inte min starka sida.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
bootfitta
818 inlägg
bootfitta 818 inlägg 3 år sedan

Heddious :

Mountain_Man :

@Heddious

/MM

Haha, ahem.. jag råkar ju ha ett par Kuro (dock i den modesta 175-längden) hemma på vinden hos mamma. Vägrar göra mig av med dem innan jag besökt Japan.. förr eller senare så händer det.
Frågan är ju om mina korta Kuro fortfarande är överdimensionerade vad gäller bärkraft.. matte är inte min starka sida.

Jag tänker inte spekulera i din vikt... Men skillnaden i bäryta från 175cm till 195cm är typ 10%, jag tror skillnaden mellan dig och mig viktmässigt är >10% och jag flyter utmärkt på mina, även i bottenlöst. Så det kanske är lite overkill, men vad gör det?

ABadHabit
171 inlägg

Med stor sannolikhet kommer herr Vattendroppe att rita en graf på mobilen, där det framgår vilken längd och bredd man behöver på skidorna för att flyta som en kork i bottenlöst puder. Självklart kommer han ha med alla förekommande lutningar i både ° och %, samt rekommenderad stavlängd till de olika alternativen wink

Själv är jag så fet (och lat) att jag endast kan åka på skare (med 109 x 190 cm) nuförtiden.

Vattendroppe
Online 3049 inlägg

ABadHabit :

Med stor sannolikhet kommer herr Vattendroppe att rita en graf på mobilen, där det framgår vilken längd och bredd man behöver på skidorna för att flyta som en kork i bottenlöst puder. Självklart kommer han ha med alla förekommande lutningar i både ° och %, samt rekommenderad stavlängd till de olika alternativen wink

Själv är jag så fet (och lat) att jag endast kan åka på skare (med 109 x 190 cm) nuförtiden.

Jag är ingenjör, hellre försmäktar jag än att ange lutningar i procent.

Neoh
56 inlägg
Neoh 56 inlägg 3 år sedan

Jag är ingenjör, hellre försmäktar jag än att ange lutningar i procent.

Som järnvägare anser jag att Promille är bättre...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook