Knäskada, tips angående uthyrarna

Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 3 år sedan

Hej.

Jag och min flickvän är och åker skidor på en större ort i Sverige (vill hålla det anonymt). Vi hyrde skidor till henne efter att ha beskrivit hennes nivå, vikt etc fick vi ett par snällare skidor.

Sen plötsligt händer det. Brant, dåligt före, ovan åkare etc, ena skidan hugger i, hamnar under henne och knäet vrids. Vi har dessvärre fått beskedet att främre korsbandet är av.

Nu till det problemet, eller rättare sagt varför jag är så arg. Jag kollade hennes bindningar, och de är ställda på 6! Hon är liten, nätt (55kg), vi beskrev att det var första året hon står på skidor och kan (givetvis) bara ploga och parallellsvänga.

Alltså, vem fan ställer DIN på 6? Hon borde ha närmare 4. Jag är delvis förbannad på mig själv (för att jag inte dubbelkollade), delvis förbannad på uthyrarna. Frågan är nu, vad gör man, hur går man tillväga? Kan jag kräva något? Minst pengarna tillbaka iallf. Skidsäsongen är förstörd, samt givetvis all benträning på gym etc de närmaste månaderna.... Skadestånd?

Svar

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 3 år sedan

Tjaswesniper :

Sen plötsligt händer det. Brant, dåligt före, ovan åkare etc, ena skidan hugger i, hamnar under henne och knäet vrids.
Hon är liten, nätt (55kg), vi beskrev att det var första året hon står på skidor och kan (givetvis) bara ploga och parallellsvänga.

Hur får du detta att gå ihop?

Brant och plogning? För mig skulle du kanske ha flackt och plogning?

Det andra låter jag vara osagt än så länge tills jag får svar på det första wink

Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Tjaswesniper (3 år sedan)

Hasse_Lindborg :

Tjaswesniper :

Sen plötsligt händer det. Brant, dåligt före, ovan åkare etc, ena skidan hugger i, hamnar under henne och knäet vrids.
Hon är liten, nätt (55kg), vi beskrev att det var första året hon står på skidor och kan (givetvis) bara ploga och parallellsvänga.

Hur får du detta att gå ihop?

Brant och plogning? För mig skulle du kanske ha flackt och plogning?

Det andra låter jag vara osagt än så länge tills jag får svar på det första wink

Var lite otydlig! Hon åker givetvis inte och plogar i en brantare backe. Hon åker och sladd/parallellsvänger, men hon kan ploga (så klart smile).

Hon har givetvis inte mkt att göra i en brant backe (även om den inte var jättebrant), men är DIN inställningen lägre hade korsbandet troligtvis inte gått av.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

Jag tror (men vet inte) att det kan vara mycket svårt att få igenom någon form av skadestånd. Har du läst det finstilta på hyreskontraktet, sannolikt står det en del där om eget ansvar och friskrivning avseende eventuella skadeståndskrav. Men kan du göra det sannolikt (eller bevisa) att skadan verkligen beror på felaktig inställning eller vårdslöshet från skiduthyrarens håll och inte på skidåkarens bristfälliga teknik och omdöme har du möjligtvis något att arbeta med. Så det första du ska fråga dig är om du är helt säker på att olyckan berodde på felaktigt inställd bindning?

/MM

PS! Kanske kan någon med större juridiska kunskaper än jag rätta/komplettera? DS.

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Tjaswesniper
97 inlägg

Mountain_Man :

Jag tror (men vet inte) att det kan vara mycket svårt att få igenom någon form av skadestånd. Har du läst det finstilta på hyreskontraktet, sannolikt står det en del där om eget ansvar och friskrivning avseende eventuella skadeståndskrav. Men kan du göra det sannolikt (eller bevisa) att skadan verkligen beror på felaktig inställning eller vårdslöshet från skiduthyrarens håll och inte på skidåkarens bristfälliga teknik och omdöme har du möjligtvis något att arbeta med. Så det första du ska fråga dig är om du är helt säker på att olyckan berodde på felaktigt inställd bindning?

/MM

PS! Kanske kan någon med större juridiska kunskaper än jag rätta/komplettera? DS.

Har i princip redan gett upp skadestånd. Vill väl mer bara gå in till uthyrningen och skälla lite. Även om det kanske inte är helt rätt.

Bandefur
14 inlägg
Bandefur 14 inlägg 3 år sedan

Tråkigt att det blev en såpass allvarlig skada men tänk på att det kan vara väldigt rörigt i en uthyrning vid vissa tillfällen. Kanske personalen uppfattade din flickväns vikt fel eller vad som helst. Jag har svårt att se att dom höjde DIN till mycket högre med flit för vilken anledning? Olyckor och misstag händer, kanske hade hen tankarna på något helt annat. Jag har varit med om kollegor som gjort misstag och blivit utskälld i samband med att en familjemedlem gått bort. Att skälla ledar aldrig någonstans!

Micke_P76
124 inlägg
Micke_P76 124 inlägg 3 år sedan

Ni har ingen olycksfalls försäkring? Min täcker knäskador om det blir permanent skada. Tex svagare knä pga kors/ledband skada.

lo9i
4 inlägg
lo9i 4 inlägg 3 år sedan

Kvittar i princip hur hårt du har fjädern i bindningen vid den klassiska korsbandsskadeolyckan, dvs. trilla i baksätet och vrida knät.

Med andra ord hade det gått åt helvete i vilket fall. Men visst kan du in och skälla lite om det känns bättre. Okunnigt att sätta på DIN 6 för en liten nybörjare.

zerode
159 inlägg
zerode 159 inlägg 3 år sedan

Blir nog jättesvårt att hävda att bindningen stod för hårt när den var på 6 och hon väger 55kilo. Om man skall vara petig på din skalan så skall även storlek på fötter och längd med i beräkningarna, men ändå svårt att hävda att de gjort fel.

Tror även att det mycket väl kunnat hända även om hon haft bindningen inställd på 4, har råkat ut för samma sak med knät för några veckor sedan, drog även både inre och yttre ledband då det inte räckte med korsband och miniskar. Jag väger 100+ och har eller hade bindningen ställd på 9, så teoretiskt så skulle bindningen löst ut, men då jag inte hade kommit upp i någon fart, det hände efter ca200 meter från avstigning, så löste inte bindningen ut som sagt och har jag lyckades med konststycket vet jag inte, skidan skar iväg, kanske en sten i backen, kanske ouppmärksam eller en kombo, men det behövdes verkligen inte mycket för att rensa hela knät.

Skulle inte som sagt stämma anläggningen, tror inte man kommer någon vart där, däremot för man ersättning från försäkringsbolag om man har hemförsäkring. Kolla upp det. Sen fick jag tillbaka pengarna för liftkortet, hade ett åk registrerat på mitt säsongskort, så det var inga problem där.

Hoppas hon kryar på sig...

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Fred-o (3 år sedan)

Tråkigt att detta hänt er.
Har man åkt skidor ett par gånger så räknas man enligt vissa uthyrare som medel. En nybörjare i hennes storlek hamnar på DIN 4-5 och en medelåkare hamnar på 5-6.

Olycksfallförsäkring?

Scubamike
139 inlägg
Scubamike 139 inlägg 3 år sedan

Klart man kan klaga, kanske få tillbaka hyran i alla fall.

Har själv varit med om en sambo som köpte pjäxor i alperna och de visade sig inte passa henne alls i skarpt läge så efter lite gnäll fick hon köpa en dyrare pjäxa och bara betala mellanskillnaden, den passade inte heller trots deras och vår sammanslagna kunskap, de trycktes och de försökte enligt konstens alla regler och hon fick de bästa sulorna de kunde göra gratis men det gick inte, de ville nu heller ej köpa tillbaka pjäxorna. Så klart kanske men åkte på ett "lokaltip" till en liten grannby och sonen till ägaren verkade veta vad han pratade om och hämtade en pjäxa från svalförrådet, de skall provas med svalt skal sa han, innerpjäxan har vi här inne. De satt som en smäck och vi fick låna de över nästa dag bara vi lovade att komma tillbaka nästa dag, som plåster på såren så ni inte köper ett par till som inte fungerar. Han fick ställa in bindningarna till de nya pjäxorna med och han trodde vi hade klåpat på inställningarna men sa som det var att det var där hon köpt förra pjäxparet. Han ringde upp butiken som tillhör samma kedja och sa några ord och vände sig till oss, ni kan lämna tillbaka de andra paret nu om ni vill, de hade nog aldrig löst ut, j-a klåpare.

De fungerade ypperligt och han fixade en kanonsula med dagen efter. Så ja, nu klagade ju han men det lönar sig att klaga ibland och varför inte försöka, om man vill så klart.

Hoppas det läker som det skall med

Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 3 år sedan

De flesta seriösa uthyrningarna ställer skidan efter vikt längd sulmått och nivå oftast knappar man in all information i en dator som räknar ut din-talet, hur det var i ditt fall vet jag inte men som skiduthyrare tycker jag 6 låter på tok för högt för en nybörjare på 55 kg.

moderatorer är sura Citera
Tjaswesniper
97 inlägg

En liten uppdatering:

Orkar inte hålla det hemligt. Gick tillbaka till uthyrarna (Skistar Åre) med gråten i halsen.

Hade hyrt skidorna 2 dagar utan deras försäkring. Skidorna var ställda på nästan 6.5 och i deras system stod det 5.5. Det var en ny kille i kassan men båda vi två kom överens om att även 5.5 var högt.
Eftersom jag inte hade deras försäkring fick jag inga pengar tillbaka. Visst, ca 500kr är inte mycket. Men allvarligt?

Skidorna var felinställda och min flickvän är borta från träning i 6månader. Blev så fruktansvärt besviken, men då jag hade gråten i halsen var jag inte i tillstånd att ställa till med något. Den nya killen i kassan var väldigt schysst och förstående ändå, så eloge till honom.

Jag är medveten om att även med lägre DIN hade detta kunnat hända. Men med stor sannolikhet så hade inte halva knäet varit rykt om skidorna löste ut.

Vet faktiskt inte om jag ska gå tillbaka eller inte. Är det så mycket begärt att få pengarna för skidorna tillbaka? Första jävla åket....

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad RWD (3 år sedan)

Tycker du skall skriva och berätta för Skistar om vad som har hänt, om inte annat för att de ska kunna poängtera för sin personal hur viktigt det är med att ställa in bindningarna rätt.
Kanske det inte var orsaken i detta fallet men det finns ju en anledning till att bindningarna går att justera och då ska man kunna lite på att det blir rätt gjort.
Min sambo är åtminståne medelgod åkare och tar sig ner i alla pister utan större problem men lite lugnare tempo i svarta pister, sullängd 280 mm tror jag och jag ställer hennes bindning på 5.

zerode
159 inlägg

Hade du med dig sjukintyg? De brukar betala tillbaka om man hyrt fler dagar och man skadat sig efter första. Skumt om de inte betalade tillbaka om du haft det med dig, om du inte har intyg så förstår jag att de inte gjorde det...
När jag skadade mig så fick jag tillbaka allt när jag visade upp sjukintyg, det var inga problem, och borde ha varit lika för er kan man tycka.

Tjaswesniper
97 inlägg

zerode :

Hade du med dig sjukintyg? De brukar betala tillbaka om man hyrt fler dagar och man skadat sig efter första. Skumt om de inte betalade tillbaka om du haft det med dig, om du inte har intyg så förstår jag att de inte gjorde det...
När jag skadade mig så fick jag tillbaka allt när jag visade upp sjukintyg, det var inga problem, och borde ha varit lika för er kan man tycka.

Håller med! Hade t.o.m med röntgenbilder (då det även var fraktur med i bilden), men icke.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 3 år sedan

Bandefur :

Tråkigt att det blev en såpass allvarlig skada men tänk på att det kan vara väldigt rörigt i en uthyrning vid vissa tillfällen. Kanske personalen uppfattade din flickväns vikt fel eller vad som helst. Jag har svårt att se att dom höjde DIN till mycket högre med flit för vilken anledning? Olyckor och misstag händer, kanske hade hen tankarna på något helt annat. Jag har varit med om kollegor som gjort misstag och blivit utskälld i samband med att en familjemedlem gått bort. Att skälla ledar aldrig någonstans!

Vad är det där för mesig svensk inställning? Arbetar du med något är du professionell. Ta ansvar eller avgå.

la_grave
1780 inlägg

zerode :

Blir nog jättesvårt att hävda att bindningen stod för hårt när den var på 6 och hon väger 55kilo. Om man skall vara petig på din skalan så skall även storlek på fötter och längd med i beräkningarna, men ändå svårt att hävda att de gjort fel.

Tror även att det mycket väl kunnat hända även om hon haft bindningen inställd på 4, har råkat ut för samma sak med knät för några veckor sedan, drog även både inre och yttre ledband då det inte räckte med korsband och miniskar. Jag väger 100+ och har eller hade bindningen ställd på 9, så teoretiskt så skulle bindningen löst ut, men då jag inte hade kommit upp i någon fart, det hände efter ca200 meter från avstigning, så löste inte bindningen ut som sagt och har jag lyckades med konststycket vet jag inte, skidan skar iväg, kanske en sten i backen, kanske ouppmärksam eller en kombo, men det behövdes verkligen inte mycket för att rensa hela knät.

Skulle inte som sagt stämma anläggningen, tror inte man kommer någon vart där, däremot för man ersättning från försäkringsbolag om man har hemförsäkring. Kolla upp det. Sen fick jag tillbaka pengarna för liftkortet, hade ett åk registrerat på mitt säsongskort, så det var inga problem där.

Hoppas hon kryar på sig...

Låg fart dödar!

Tjaswesniper
97 inlägg

Liten update:

Blev uppringd av en trevlig kille på Skistar (tack vare Freeride kanske wink ), och vi kom fram till en bra lösning.

Verkar inte som att korsbandet är helt borta, enligt en annan läkare är det en fraktur och en rejäl stukning. Men vi får se!

Så till er alla: dubbelkolla era DIN inställningar!

SpinL
8 inlägg
SpinL 8 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad SpinL (3 år sedan)

Tråkigt att höra om skadorna. Köpte själv skidor för första gången i år (ställde bindningar på 8 efter lite efterforskning på nätet). Väger 85, 325 mm pjäxlängd, hygglig åkare i pisten, gillar fart och hopp.

Kollade på lite bilder på hyrskidor jag har haft de senaste åren. Ser på bilderna att dom ställt bindningar på runt 10-11 i vissa fall. Känns inte helt bra.

Edit: Var inte hos skistar Åre (vill inte kast skit i onödan).

pickpack
89 inlägg
pickpack 89 inlägg 3 år sedan

Tjaswesniper :

Liten update:
Blev uppringd av en trevlig kille på Skistar (tack vare Freeride kanske wink ), och vi kom fram till en bra lösning.

Vad innebär en "bra lösning"?

Men ändå bra lärdom att faktiskt kolla inställningarna även när det är gjort av... "proffs" smile

.pp

la_grave
1780 inlägg

SpinL :

Tråkigt att höra om skadorna. Köpte själv skidor för första gången i år (ställde bindningar på 8 efter lite efterforskning på nätet). Väger 85, 325 mm pjäxlängd, hygglig åkare i pisten, gillar fart och hopp.

Kollade på lite bilder på hyrskidor jag har haft de senaste åren. Ser på bilderna att dom ställt bindningar på runt 10-11 i vissa fall. Känns inte helt bra.

Edit: Var inte hos skistar Åre (vill inte kast skit i onödan).

Rent allmänt är min erfarenhet att skiduthyrare ställer bindningarna lågt, så det är lite konstigt om de ställt dem på 11 om du borde haft 8. 11 är ju nästan en ny serie bindningar jämfört med om du åker på 8.

SpinL
8 inlägg
SpinL 8 inlägg 3 år sedan

la_grave :

Rent allmänt är min erfarenhet att skiduthyrare ställer bindningarna lågt, så det är lite konstigt om de ställt dem på 11 om du borde haft 8. 11 är ju nästan en ny serie bindningar jämfört med om du åker på 8.

Har tidigare också haft uppfattningen att dom ställer dom lågt, men blev fundersam när jag tittade på bilderna.

Tycker det ser ut som den här ligger på drygt 10 i inställning.
http://i.imgur.com/rtNyH3Z.jpg

lo9i
4 inlägg
lo9i 4 inlägg 3 år sedan

Tjaswesniper :

Liten update:

Verkar inte som att korsbandet är helt borta, enligt en annan läkare är det en fraktur och en rejäl stukning. Men vi får se!

Också nyfiken på hur denna så kallade "bra lösningen" yttrar sig.

Korsbandsskador kan vara otroligt svåra att hitta och diagnostisera, speciellt i akut skede.
Magnetröntgen kan hitta den om man har tur annars krävs en titthålsundersökning.

Har nämligen själv dragit av korsbandet helt av i samband med skidor. Ingen kunde konstatera det förrän jag fick magnetröntgen 1 år senare, då jag fick beskedet att det var delvis av.
De sk. draglådetestet och lachmans test är ofta negativa enligt min ortoped och sjukgymnast.
Hur som helst så fick jag en titthålsundersökning 2 år senare som visade att främre korsbandet var helt av och först då kunde jag få en rekonstruktionsoperation.

Tjaswesniper
97 inlägg

lo9i :

Tjaswesniper :

Liten update:

Också nyfiken på hur denna så kallade "bra lösningen" yttrar sig.

Korsbandsskador kan vara otroligt svåra att hitta och diagnostisera, speciellt i akut skede.
Magnetröntgen kan hitta den om man har tur annars krävs en titthålsundersökning.

Har nämligen själv dragit av korsbandet helt av i samband med skidor. Ingen kunde konstatera det förrän jag fick magnetröntgen 1 år senare, då jag fick beskedet att det var delvis av.
De sk. draglådetestet och lachmans test är ofta negativa enligt min ortoped och sjukgymnast.
Hur som helst så fick jag en titthålsundersökning 2 år senare som visade att främre korsbandet var helt av och först då kunde jag få en rekonstruktionsoperation.

Pengarna tillbaka för skidorna, samt bådas liftkort för dagarna vi inte åkte. Två dagar för mig samt 3 dagar för henne. Kan egentligen tyckas vara lite snålt då även om jag åkte lördagen i 3h så var det inte direkt roligt utan mer för att "rensa skallen" då min tjej ville vara ifred.

Hela resan blev förstörd, pengarna tillbaka var väl det minsta vi kunde få. Jaja, jag vet inte. Man är väl lite för "svensk" när det kommer till sånt här.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 3 år sedan

Tjaswesniper :

Liten update:

Ja, det är ett gott råd. Men som framförts i tråden här av flera så kan det hända även med korrekt inställda bindningar. Det verkar som om det blir något läge där vridningskraften i knät blir stor samtidigt som motsvarande moment i bindningen understiger utlösningsvärdet. Det måste väl ha forskats på det här???
(var det förresten en fraktur?)

zerode
159 inlägg

Det finns en bindning som lämpligt heter KneeBinding som sägs fungera mot sådana skador som vi i tråden fått...

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan

kappakomplett :

Det verkar som om det blir något läge där vridningskraften i knät blir stor samtidigt som motsvarande moment i bindningen understiger utlösningsvärdet. Det måste väl ha forskats på det här???

zerode :

Det finns en bindning som lämpligt heter KneeBinding som sägs fungera mot sådana skador som vi i tråden fått...

KneeBinding löser ut rakt inåt i sidled. Enligt en ortoped jag pratat med är just den rörelsen den absolut vanligaste för att dra främre korsbandet, typ att man sätter sig på knät och trycker hälen inåt, gärna i låg fart. Tydligen extremt vanligt hos äldre kvinnor i liftkön...

"Three-fourths (3/4) of all skiing ACL injuries are rear-weighted:
the skier starts to fall backwards, bends hips and knees, and catches an inside edge.
The leg cannot rotate that way, and the knee is damaged."

http://www.kneebinding.com/KB-HomePage.aspx

I like big dumps and I cannot lie Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook