Lavinrygga på Air Canada

Megadozer
54 inlägg
Megadozer 54 inlägg 3 år sedan

Ska åka med Air Canade tillsammans med min Scott Alpride rygga och undrar vilka erfarenheter som finns kring detta? Enligt drras hem sida är det ok om man checkar in den tillsammans med övrigt bagage men skulle helst vilja ta den som handbagage i kabinen. Till saken hör att jag åker med Lufthansa till Frankfurt och därefter till Calgary och enligt Lufthansa är det ok att ta den som handbagage på deras flight.
Då jag inte kommer checka ut bagaget i Frankfurt eller passera några ytterligare säkerhetskontroller tänker jag att det kanske går att få in ryggan ändå på Air Canada flighten? Tacksam för råd och rekommendationer.

Megadozer Citera

Svar

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 3 år sedan

Har inte flygit med de i år men 2013,2014 och 2015 var det tvång på att hela ryggan(eller ja insatsen iaf) skulle vara i incheckat bagage, så jag löd reglerna och hade inga problem alls. Jag flög med en Haglöfs Vojd 30.
Har du mejlat eller ringt och pratat med dem? smile

Megadozer
54 inlägg

Jo jag har pratat och mailat men du får prata med ett call-centre i Indien som läser innantill på deras websida. Det blir nog så att jag checkar in ryggan. Tack för återkopplingen!

Megadozer Citera
Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 3 år sedan

Kan man inte skriva loss gasflaskan och lägga bara den i incheckat bagage? Eller går inte gasflaskorna att gänga ur om de väl är monterade i ryggan?

Piglet55
482 inlägg
Piglet55 482 inlägg 3 år sedan

Kaskar :

Kan man inte skriva loss gasflaskan och lägga bara den i incheckat bagage? Eller går inte gasflaskorna att gänga ur om de väl är monterade i ryggan?

Utan att äga ryggsäcken så kan jag ändå nästan garantera att den går att skruva ur.

MEN om du gör det och försöker skicka enbart gasflaskan separat så bryter du mot IATAs reglar som säger att gasflaska och ryggsäck måste transporteras tillsammans. (Enligt IATAs regler antingen som handbagage eller som incheckad, dock alltid tillsammans)

Resultatet blir med väldigt hög sannolikhet att gasflaskan i så fall kommer bli beslagtagen.

Megadozer
54 inlägg

Ja det är inte helt lätt att följa reglerna, eller kanske det är det, dvs följ bara det som sags på resp. flygbolags site så ordnar det sig. Det är bara det att de är skrivna för de äldre teknikerna, dvs de med en liten krutladdning. Nu har tekniken gått framåt, men inte reglerna. Så det är bara att gilla läget och checka in ryggan och hoppas på det bästa.

Tack alla för bra inlägg, ha en bra vinter.

Megadozer Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook