Gå från 'vanlig' snowboard till alpin snowboard/carving snowboard?

ipanic
2 inlägg
ipanic 2 inlägg 3 år sedan

Hej!
Har åkt bräda lite över 10 år och kan väl ta mig ner för pisten bra. Såg en kille med en alpin snowboard och tänkte direkt "en sån vill jag ha".
Problemet är att det har dött ut och finns inte värst många ställen där man kan läsa om det samt att ingen åker det längre.
Värt att nämna; jag håller aldrig till i parken, jag hoppar inte.
Till mina frågor:
- Är det stor skillnad mot vanlig snowboard?
- Borde jag hålla mig till vanlig snowboard?
- Vad är skillnaden mot vanlig bräda?

Fyll gärna på med mer om jag har missat något i mina frågeställningar.

MVH

Svar

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 3 år sedan

Varför inte prova att göra en Dajmarn Sanders?

ipanic
2 inlägg
ipanic 2 inlägg 3 år sedan

Kaskar :

ju intressant men hans TD3 går lös för $499, känns lite för häftigt för ett par bindningar.

unsuspected
Online 354 inlägg
unsuspected 354 inlägg 3 år sedan

Kaskar :

coolt. Tack för länken. Undrar precis som han om företagen hade utvecklat alpinbrädor och hårda skor/pjäxor hur det hade sett ut idag.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 3 år sedan

Jag håller med! Kör på burtons driver x och skulle kunna köra med hårdare boots även om jag åker på jättemjuka brädor.

Kaskar
566 inlägg
Kaskar 566 inlägg 3 år sedan

Jag köpte lagg i våras (Skjut mig inte, det var för att det var sånt h-vette att åka ankarlift med kidsen på bräda) och jag blev förvånad över hur mjuka skidpjäxor var. I alla fall de billiga. Jag fattar inte hur plast kan va så jävla mjukt utan att få kallas gummi.

porschepake
8 inlägg
porschepake 8 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad porschepake (3 år sedan)

Klart du ska åka alpinbräda! Har du hyfsad teknik är den nya generationens alpinbrädor ganska lättåkta. Skillnaden är väl ungefär att alpinbrädan är som en Formel1 bil och en freestylebräda är en rallybil.
En alpinbräda är framförallt smalare och styvare och optimerad för att svänga med i högre farter, sköna G-krafter :-)
Ett tips är att kolla på de sk freecarving brädorna som är något mjukare och aningen bredare än de rena racebrädorna.
Som av en händelse har jag en F2 Silberfeil 63 Vantage till salu (kolla köp & sälj). Kanske något för dig?

nudemx_dude
1 inlägg
nudemx_dude 1 inlägg 3 år sedan

Hej, jag har tävlat en del i BX förut testat flertalet av olika alpinbrädor men boardercross brädor för mjuka bindingar gärna med en lite högre baseplate fungerar bäst om man ska åka i pisten och inte i en super groomad crossbana, sen är det fruktansvärt kul att ta ut den i lössnön för shapen är lite som en powder, men du får aldrig ett släpp, mer som att åka på räls

http://www.blue-tomato.com/sv-SE/products/?q=elimenator

rednil
21 inlägg
rednil 21 inlägg 3 år sedan

Skillnaden är stor, till det bättre om man vill åka pist. En softbootbräda är vanligen för mjuk för kort och har för kort radie för piståkning. Även om alternativ finns (BX-brädor). Det är en viss omställning särskilt om man åkt med duckstance tidigare. Ett tips kan vara att börja med att montera en aggressiv forward stance utan överhäng på sin vanliga bräda och prova.
Billiga brädor och bindningar finns på ebay.de (F2). Det krångliga är pjäxorna, det finns två fabrikat idag Deeluxe och UPZ.
På Bomberonline.com finns info. Förbered dig på att bli uttittad i backen.

CmdrPrompt
8 inlägg
CmdrPrompt 8 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad CmdrPrompt (1 år sedan)

Jättegammal tråd, men jag tänkte väcka den lite. Jag snubblade in här av en slump och tänkte fråga hur det gick.

Jag åker själv alpinbräda sedan ett tjugotal år tillbaka och åkte freestylebräda i tio år innan dess. Själv började jag med alpint för att jag aldrig riktigt lyckades sätta den där 360'n i hoppen, såg carvingfantasterna nere i alperna och "råkade" ta med mig ett par Raichle 325 och en storslalombräda från Rossignol hem från Chamonix. Den körde jag av efter ett år eller så, bytte till en slalombräda från Generics som hängt med sedan dess och har precis köpt en F2 Speedster GTS 166 eftersom jag börjar bli lite för gammal för min slalombräda och den har ett väldigt trevligt pris. Min slalombräda kräver väldigt starka lår för att kunna carva på det viset som jag vill och det är väl dags att byta hur som helst.

Anyhoo.. Om Ipanic händelsevis läser forumet fortfarande så skulle det vara skoj att höra om det blev en alpinbräda och om det inte blev det, så kan jag inte annat än rekommendera det. Allt (utom trixandet i boarderparken och möjligen lössnöåkandet) blir bättre med en bra alpinbräda och ett par sjyssta hårdpjuck. (Raichle har bytt namn och heter nu Deeluxe)

Söker man enkel tillgång till alpint så är som någon skrev har ovanför, bluetomato bra. Vill man ha riktigt balla grejor kan jag rekommendera Swoard, som jag provåkt en gång för några år sedan i alperna, men inte hade råd med just då. De går däremot inte att köpa på BlueTomato.

Ska man köpa dojjor online, så är det vettigt att läsa den här sidan först... http://www.alpinecarving.com/bootfitting.html

Pudersnorkel
19 inlägg
Pudersnorkel 19 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Pudersnorkel (1 år sedan)

Kul att det finns fler entusiaster smile
Jag kör också på F2 speedster GTS 166 med Deeluxe Track 425 PRO hardboots. Inget slår Alpinbräda och Hardboots i pisten, när det kommer till fart stabilitet och g-krafter, man bara njuter i varje sväng smile

CmdrPrompt
8 inlägg
CmdrPrompt 8 inlägg 1 år sedan

Spännande,har du åkt mycket med din speedster och har du någon annan alpinbräda att jämföra med? I så fall vad och hur? Mest nyfiken eftersom jag inte åkt på min ännu.

The edge is everything!

Pudersnorkel
19 inlägg
Pudersnorkel 19 inlägg 1 år sedan

Tja!
Jag köpte allt nytt till förra säsongen från Bluetomato, har åkt en del och fixat med inställningar och vinklar för att hitta rätt.
Har väl inget relevant att jämföra med förutom en Kneissl slalombräda från 90-talet. Men har kört en del freeridebräda med softboots och jämför man med det så är det natt o dag.

Är väldigt nöjd med min uppsättning, de jag ev funderar på att skaffa är nya plattbindningar med step-in häldel för bekvämlighets skull.

porschepake
8 inlägg
porschepake 8 inlägg 1 år sedan

Hej, kul att alpin-snowboard får lite uppmärksamhet!
Det är ganska stor skillnad mellan olika alpinbrädor. Jag har en F2 Silberpfeil Vantage 162 och en SG Freecarve 163. Dessa är utpräglade friåkningsbrädor och lite mjukare och mer förlåtande än racebrädorna. Passar bra med de lite mjukare Deelux 325 pjäxorna jag kör med. SG brädan är mer fartstabil än F2 som i sin tur är mer lättåkt. Har också provat SG Race 172 och Oxess 168 Wide. Race brädan går på räls och accellerar bättre ur svängarna men kräver bättre teknik och utrymme för att komma till sin rätt. Mina pjäxor är i mjukaste laget för en sån bräda. Oxess är en friåkningsbräda men med race egenskaper, stor chans attdet blir en sån om jag byter. Så sammanfattningen av mina "5 cent" är att välj en friåkningsbräda som första alpinbräda. Du kommer ha superkul med den.
PS Åker också freestyle bräda, men det är en annan åkstil. Där prioriterar jag lössnö egenskaper. DS

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 år sedan

Jag testade hardboots på min vanliga AM bräda förra helgen. Då insåg jag att man står onaturligt brett ( för det märks mer med HB).

Jag insåg oxå hur otroligt styv och hur bra den håller greppet egentligen. Med softboots var den svår att carva just för att man tappade kantgreppet. Nu fattar jag att det är helt pga av att SB och SB bindningar är helt kassa. Det är inte förrän man går över till HB som man verkligen kan åka snowboard.

Jag ockrade upp ett par deeluxe suzuka och en f2 silberpfiel på eBay.de för några år sedan

Teddo
342 inlägg
Teddo 342 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Teddo (1 år sedan)

Jag försökte höja medvetenheten lite med fördelarna med HB i förra vinternumret av Magasin Åre smile

Läs artikeln här »

Foto Jonas Kullman
https://www.freeride.se/img/photo/n/63d8312315a9c17c3480568a86b3a8d5.jpg

Pudersnorkel
19 inlägg
Pudersnorkel 19 inlägg 1 år sedan

CmdrPrompt :

Spännande,har du åkt mycket med din speedster och har du någon annan alpinbräda att jämföra med? I så fall vad och hur? Mest nyfiken eftersom jag inte åkt på min ännu.

The edge is everything!

Tja! har du hunnit åka något och hur har de gått? smile

CmdrPrompt
8 inlägg

Absolut! Dela en vecka i Stöten strax efter nyår och dessutom några gånger på Romme.

Jag är kalasnöjd med den. Riktigt trevlig bräda, Speedstern. Börjar också bli sugen på att byta ut mina gamla Raichle-skor mot ett par nya fina ”likadana” Dee-luxe. Antingen 425 eller 700 beroende på vad plånkan säger. Sen lär man ju ha vad man behöver... blir ju inte yngre direkt. ;-)

Min gamla alpinbräda står numera till förfogande om den är intressant för någon.

Det är en slalombräda. 159cm byggd för åkare i spannet 70-80 kilo om jag inte missminner mig. Generics var märket.

Skutt-lkpg
1 inlägg
Skutt-lkpg 1 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Skutt-lkpg (1 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/40ed7258b9cd111b65830c2fa46f35a1.jpg
Hej kul att se att inte alpinbrädan är helt död i Sverige har själv kört alpint sedan 97 då jag slutade med hopp och snurr i parkerna efter en ganska alvarlig olycka. Kör sedan dess bara alpinbräda, har haft en del genom åren ett par Nidecker SL 154 och GS 166, AlpinePunk woodburner, Virus catalyst. Kör sedan ett par år tillbaks bara på EC bräda Sword PRO 161. Kan bara rekommendera att prova EC bräda det bästa jag gjort på brädfronten, lite mjukare mer följsam men ändå ett grymt kantgrepp kolla gärna Swords hemsida finns också en hel del på Youtube. Vi kan inte vara så många som kör hardboot har under alla år bara träffat ett par andra åkare här i Sverige Mats Drugge och Matias Ryman och en annan kille jag träffade i Björnrike någon gång i slutet av 90 talet, kör mest i Björnrike Vemdalen där har jag endast sett en annan åkare dom senaste 20 åren det var Matias R. Var håller ni andra till?
Kan rekommendera Björnrike för just carving åkning riktigt bra pister breda röd/blå och oftast lite folk i pisterna så att man lätt hittar luckor att åka stora carving svängar i utan att vara rädd att få en skidåkare i nacken.
Christer

CmdrPrompt
8 inlägg

Stöten i Sälen och Romme har jag åkt i under senare år. Stöten har uppfyllt två viktiga kriterier för mig vilka är avstånd (inte allt för långt att köra) och barnvänlighet. Lagom litet system för att våga släppa ungarna i när de lärt sig. Själv är jag bara nöjd att få vara i en pist. Helst blåa då jag oftast upplever dem och möjligen breda gröna dansgolv som trevligast för EC-åkning.

Jag hittade tyvärr Swoard lite för sent. Annars skulle jag nog köpt en men nu blev min tredje alpinbräda en F2. Inte lika renodlad EC-bräda men helt ok.

FCarlsson
7 inlägg
FCarlsson 7 inlägg 7 mån sedan

Hej!

Kul med tips för alpin snowboard här. Själv har jag de senaste åren åkt på en Burton Custom wide (vanlig camber), men skulle nu också vilja prova en alpin snowboard. Hyra i Sverige verkar vara kört så jag har beställt en begagnad F2 Speedster GTS 166 på nätet. Hoppas att det är en ok nybörjarbräda och att den funkar för mina stora fötter. Har också beställt harboots, UPZ AT8 (mondo 30.5) som förhoppningsvis också är ok för en nybörjare på alpinbräda. Bindningar har jag ännu inte, är det någon som har något tips eller några till salu? Är intec step-in bindningar bra? Behöver man kosta på en särskild platta mellan bindningarna och brädan?

Teddo
342 inlägg
Teddo 342 inlägg 7 mån sedan

Om du testar Intec så kommer du inte vilja gå tillbaka till vanliga med bygel, det är ett som är säkert i alla fall. Det är väldigt bekvämt och praktiskt.

FCarlsson
7 inlägg
FCarlsson 7 inlägg 7 mån sedan

Då får det nog bli Intec step-in bindningar.

porschepake
8 inlägg
porschepake 8 inlägg 6 mån sedan

FCarlsson :

Hej!

Kul med tips för alpin snowboard här. Själv har jag de senaste åren åkt på en Burton Custom wide (vanlig camber), men skulle nu också vilja prova en alpin snowboard. Hyra i Sverige verkar vara kört så jag har beställt en begagnad F2 Speedster GTS 166 på nätet. Hoppas att det är en ok nybörjarbräda och att den funkar för mina stora fötter. Har också beställt harboots, UPZ AT8 (mondo 30.5) som förhoppningsvis också är ok för en nybörjare på alpinbräda. Bindningar har jag ännu inte, är det någon som har något tips eller några till salu? Är intec step-in bindningar bra? Behöver man kosta på en särskild platta mellan bindningarna och brädan?

Hej, en Speedster GTS är en helt ok bräda att börja med alpin snowboard på, den behöver du ingen platta till. Plattan mellan bindning och bräda används mest på racebrädor och fungerar lite som stötdämparna på en bil, den ska göra att brädan kan flexa friare utan att påverkas av bindningarna. Nackdelen är att lite känsla försvinner samt att vissa plattor (isolation plates) gör att det lite svårare att initiera svängen. Plattor är också dyra grejer och kostar mellan 3000-15000 beroende på märke och utförande.
Jag har i år uppgraderat mig till en Rabanser Race Line bräda, den ska funka bättre med platta och jag har monterat en semi isolation platta på den.https://www.freeride.se/img/photo/n/67438bbd7cdb90f83502567bfc59e2a6.jpg

FCarlsson
7 inlägg
FCarlsson 7 inlägg 6 mån sedan

Hej!

Min F2 Speedster GTS har kommit nu. Märkligt nog köptes den som begagnad men det kom en helt orepad och helt ny inplastad bräda med klistermärkena kvar på :-) Har också köpt F2 Intec RS bindningar som skulle vara lite mera förlåtande. Jag skippar plattor.

Med mina stora boots (30,5) måste jag montera bindningarna med ganska hög vinkel för att de inte skall sticka ut över kanterna. Kan man tolerera lite överhäng som nybörjare?

Är det någon som har tips när det gäller inställningen av bindningarna? Det finns ett antal forumlänkar här och det verkar finnas olika skolor. En del säker att man skall ha lite eller ingen canting och höjning under hälen/tån, andra säger andra saker. Vad blir bäst för en nybörjare?

Nu längtar jag bara efter snö och kyla så jag kan testa grejerna.

porschepake
8 inlägg
porschepake 8 inlägg 6 mån sedan

Hej, tips för montering. Stance 50-52 cm, finns centrum markering på brädan använder du den. Montera bindningar så du precis slipper överhäng, blir nog 50-55 grader fram och 45-50 grader bak. Canting är smaksak, kan vara obekvämt utan. Tålyft gör dig kvickare in i tåsväng och hällyft kan ge bättre grepp i utgång på hälsväng. Frammontera 1cm om brädan känns svår att få in i svängen, bakmontera (antagligen är ev. monteringsmarkering 4-6 cm setback), om brädan känns nervös och inte håller grepp ur sväng. Prova dig fram å hittar du vad som passar dig.

CmdrPrompt
8 inlägg
CmdrPrompt 8 inlägg 4 mån sedan

Måste rapportera status: efter många år med helt ok vanliga skärande svängar har jag äntligen gett mig fasen på att lära mig, och även knäckt nöten, fullt nedlagda extremcarvesvängar. Riktigt härliga kurvor blir det. Men man får verkligen hålla koll uppåt i backen. Det är lätt att bli påkörd.

Hur kul som helst!

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 mån sedan

Alright! Det ska ju inte bara splitboardas i hard boots utan nu ska det smiskas pist och åkas puder också. Klippt ett par Snowpro Race från tyska ebay som ska sättas ihop med en Ross XV Sushi LF:
https://www.snowsurf-shop.de/WebRoot/Store16/Shops/61505510/4D4A/B1E8/5266/C253/BD6D/C0A8/2981/8D61/Race_1.JPG

https://images.evo.com/imgp/700/120925/519080/rossignol-xv-sushi-lf-snowboard-2019-145.jpg

CmdrPrompt
8 inlägg
CmdrPrompt 8 inlägg 3 mån sedan

Kul med hårdpjuck till annat än att kröka pist. Det där ser ut som en seriös puderbräda.

Tjusiga bindningar! Kostar? Länk...

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad xviggenx (3 mån sedan)

Hårdpjuck och hårdpjuck...wink Kör ju i ett par moddade Dynafit TLT6:or, så dom är ju rätt följsamma och inte benhårda liksom. Men betydligt styvare än softboots.
https://instagram.fbma2-1.fna.fbcdn.net/vp/ae6f91ed901422311b424a9405d0ffef/5CF627F9/t51.2885-15/e35/29714688_356977444797056_7054989610568384512_n.jpg?_nc_ht=instagram.fbma2-1.fna.fbcdn.net

Brädan är ju Xavier De La Rue:s andra pro-model han gjort för Ross, med inspiration av Japansk snowboardkultur och framförallt MOSS TT som kom 1990. Men den ska funka ruggigt bra till att kröka manchester med också enligt all tester jag läst. Men det är klart att den är byggd för att slasha slush och mata puder/skog.
https://www.youtube.com/embed/DPfYk0wg87g
http://www.amplifiedconnections.com/wp-content/uploads/2012/01/ttboard121-copy.jpg

Bindningarna klippte jag från tyska ebay begagnat för runt 700kr med frakt. Men dom görs fortfarande och kostar typ som Intec och F2 Titanium så runt 2000kr. Hittade ett annat ex här:
https://www.snowsurf-shop.de/Plattenbin … OWPRO-Race

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 mån sedan | Senast ändrad xviggenx (3 mån sedan)

Tänkte den här tråden vore mest passande för det här. Förra vintern räddade jag ett par hard-boots från att slängas av en kund i butiken, det är ett par Racihle SB 223 (motsvarar idag ett par DeeLuxe Le Mans) i 27,5. En "freecarving" pjäxa som inte är benhård men som skulle vara helt ok att prova på att hard-boot:a i, den är ju två storlekar för stor för mig men skulle säkert passa någon annan helt okej! En del om Raichle:s boots, som sen blev DeeLuxe, finns att läsa här: http://www.alpinecarving.com/boot_models.html

Det enda "felet" är att det nedersta tå-spännet på den vänstra pjäxan har gett upp och lossnat. Tänkte eventuellt garage-lösa det i verkstan på jobb med någon form av äldre brädspänne eller på annat vis styra upp det. Det är ju pjäxans minst viktiga spänne så det är ju inte hela världen och ett ganska enkelt fix för en något halvfärdig person.
Innerskon är inte helt död men en modern Intuition eller annan alpin-liner som är formbar skulle såklart vara bättre en den som sitter i.

Jag vill alltså SKÄNKA bort den här till någon som vill testa på att köra i hard-boots! Tänker mig kanske ett 6-pack alkoholfri öl eller så + potentiell frakt. Pjäxan finns att prova i Tegefjäll/Åre/Björnen men kan också postas mot fraktkostnad längs vårt avlånga land. Ett par motsvarande boots idag gör väl loss på runt 4-6000 sen går det ju att köpa beggat från framförallt Tyskland verkar det som.

https://lh3.googleusercontent.com/qmc3aVtGjEC_PwD9tro0Q4tH3lCHrPOPIX2jYThpGPqZ1YW41yalKD-l0Dsze0suB7TUZN_gS5G0-9SPSYdffsAR40THAPN8KFl3y5sVGxAuU3pF06qGU4jqhRswOLfDGFNuuOWesK4Exi9QvlLEXaYyB8Vx1DpST6TN3qv_sFpjctT5fxRtr7O8avHlL_khy4S5K5eFuWnbMN8GsOO7yWYq6l_W4nkAf9mbB09gUTHSJ7p3QROjjz4zgKbFME9t8Wy7vqeBjy4DAoK_4dJwuBkAAtboNXF6u8FqDMuiCMQEuCJxmmWSNCG0BRzdxkumvdLDw_98PcsNGwtevMi6RPt2zWcmC-wgd2sPZfnLwCxTSya8QOJFDEZ3mu8jREuGOuZWq8vitrlFZkGjnLaIcLSO-n7L07KoInd4h0Cz3BNs6i_crkN_Qv-MiL6QvB2mnJ6iAMV6lXCthkzuKMTvwMA33h6eC1nwyIEkNLq0D_7zU4diwLwjNiDJO70qT5znK5wdUayhCKF_i_-I6OgSiZjwuCDyQSH7EksK20lcEla51h0Nd1m8kOMcTEbW82yBUsVSqdQBpRip0VRuZvi5uRrjA4ppvhZ1kRGdixUv0uGFIWG-yqabCcNKHRb9UcO7yR0hM16mcCyYk53ANm3Zgiy2mFPuzW82=w1128-h1502-no

https://lh3.googleusercontent.com/Fv-3ot6WVo8N4PJmeVo2FOXC7wFTRvmOzqxaZO6l_Au-B7V42cM2FfL0ALVAPQdL4RoEWU2mvpIOsd4_kZVNq7YfhTKtloFFoZ_tOkjKmNphkbhXU6O8XlhBMIYoL_G6VvgWDm7cHQUgDTMdPSHuKJ9cLEb_-q1lL4hBfGa9lhxq5wwMQtY_daHO1kuAlNO_s9hO6xmwTaNN0Bu9GKUzUnAX5E7TXb3cB5geS0WsmMSuchS7alg2y25rf7l_2cmO38mimgnXxT_LUQC8905k_kN6T6GUZc-c7tLR1MAp-Wt2cYRFOcoZsUVxBcSzwT0L__ZxNOgHWxpob0k6SNo1iK8H71T524Vp_hKnYCL_c6n2N_Qbd1JsKGNLrGIvHox7NvhagY6TlF9vjZqK9o4ty-JVfzz--8VqpajdWLIvzM4L7dhyBYSKlOctA6xTA2B6ahodYsunXYh1aCOavlrsA4zS0N1lOgvsX-TyUDW2omcXahwq2yW-09NYJaU0XfMrBgIaDbJwdKv3QsCdCdAJxYeHf7EqSazdNWUnE6faweY7ixtzjHETE-jGisTWBmINd1-wJiTLZIL4kHvwLu1VeOQfrKqE03nc2rG0ZoyQ69jXsAX-iIYqJhbbEvEzd6_Jj-EtkOCqPvnZ9O73Jye3wW840_p7UwYp=w1128-h1502-no

https://lh3.googleusercontent.com/Unm5toBo1U26TPIJzxeHfX55lY90ntDA3yeoRvEcgw8JIdnWGX8LKyNiF4pdabFCRJepi1JTc2z6GPKV0-CL3w__JDHrM74fxbivaUQOen2BQ3UIO58jcDGCLQp_fc7hzoRd7O7LfAjUL34gAXoCdPQIr_OyaEFOfiUPGaanY-p2t-_BPJk0JtYTDvLML_CImD_-ROARTP2ppiDbIVE2zx0NtItPymqw3_dNL73LSA8CpFxfkOBHXnMX5ntmB0ASbl-bMIT7n-0I7-dEyCZUDC54r4bEenOW-SdA5Q4HZJyAVTAeeNfVmY_xqGhG-UN7PN3vXoneM3FEtuF8evsCKUZcuyXCqQHa2LgcCZZ0Rd0mfMfZTDagsx4DHxKRJoZH8Z6Inzi8r8GPhv6qti9jVLw4y3tifqPmNN1mHeG70vwgq3XRg7A-360eZAmkFj5JvExIW8Xnhs3kyDAww-uJh0uvStUkU687-MWlU4occuKKBDcNO0IW_M8RMSCJCBSOLpy52AXi_H33aQoGpoEUsIChSwn5ESMfBzUSnYe7Qy12kkBi9RiN4j0UGGlskV5C9d_82R5IsgoqSiOeV_0b_tNOn3_tpAAZ1FeFSb3Z0SXW9Dy_vjP-UKH1rDQY8zc0Whkou6F4rEt9KA9XiXH35EWzRV8wyfVv=w1128-h1502-no

Smokey65
17 inlägg
Smokey65 17 inlägg 3 mån sedan

Hej!

Jag tar dem gärna! Jag kommer upp om två veckor men jag ber sonen som bor i byn att ordna en träff så snart det går. Skickar meddelande med mitt nummer. smile

CmdrPrompt
8 inlägg
CmdrPrompt 8 inlägg 1 månad sedan

porschepake :

Rabanser Race Line bräda, den ska funka bättre med platta och jag har monterat en semi isolation platta på den.https://www.freeride.se/img/photo/n/674 … 59e2a6.jpg

Den där brädan känner jag igen... Snubblade jag möjligen på dig nere vid restaurangerna på Romme i februari? Egentligen blev jag nog ikappåkt av dig. precis nere innan liftarna. Åkte själv på min Speedster och tyckte det var superkul att träffa en likasinnad. Personen jag snubblade på hade i alla fall nyligen skaffat en sån bräda med plattor och hela konkarongen via en bekant som hade något med tillverkaren att göra, eller något sånt. Minns inte riktigt konversationen.

Det kan inte vara hur många som helst i lilla Sverige med en sån bräda.

porschepake
8 inlägg
porschepake 8 inlägg 1 månad sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/2e902edeaadc7578cafe71dd100e0597.jpg
Hej, jo det är min bräda, åker i Romme regelbundet. Kul att träffa på någon annan "hardboot carver" även i Sverige. Annars får man åka till Alperna för att träffa likasinnade, bilden är från nu i helgen när jag var i Schweiz på http://nevingalmarini.ch/carvingcamp/ Verkligen att rekommendera för de som vill utveckla sin åkning på alpinbräda.

CmdrPrompt :

porschepake :

Rabanser Race Line bräda, den ska funka bättre med platta och jag har monterat en semi isolation platta på den.https://www.freeride.se/img/photo/n/674 … 59e2a6.jpg

Den där brädan känner jag igen... Snubblade jag möjligen på dig nere vid restaurangerna på Romme i februari? Egentligen blev jag nog ikappåkt av dig. precis nere innan liftarna. Åkte själv på min Speedster och tyckte det var superkul att träffa en likasinnad. Personen jag snubblade på hade i alla fall nyligen skaffat en sån bräda med plattor och hela konkarongen via en bekant som hade något med tillverkaren att göra, eller något sånt. Minns inte riktigt konversationen.

Det kan inte vara hur många som helst i lilla Sverige med en sån bräda.

Longboardforever
11 inlägg
Longboardforever 11 inlägg 1 månad sedan

Skulle kunna tänka mig att testa det där med carving. Kör idag vanliga men håriga sb-grejer och gillar att dra på ordentligt. Blir sne då jag ser hur duktigare skidåkare och dom få hb-åkare man ser får fast prylarna i svängarna. Blir så jävla sne att det ofta blir att jaga fart för att köra om alla för jag inte får fast grejerna. Väger +90 pannor men kan förhoppningsvis lätta lite på det. Gillar som sagt speed så vad jag skulle vara ute efter är ju något fartstabilt och inte mjukt fladdrigt. Gärna med någon typ av step-in bindning. Strl 42 i dojjor. Ekonomin är ingen trång faktor och har ju ingen aning om vad som är bra prylar. Mottager gärna förslag på en schysst set-up. Testade ett åk i Åre för kanske 22-23 år sedan i för små dojjor (pain DeLuxe) men fick inte till hälskäret som jag ville. Blev bara ett åk i Röda rappet ner i botten genom Gästrappet. Dömde ut det direkt då det gick värdelöst. Borde nog inte gjort det och testat med grejer som passat. Är i så fall ute att komplettera åkningen med hb, för jag vill inte göra mig av med sb åkningen. Rädd för att man kanske vill det då man testat och fått kläm på hb.

OVERDOG Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook