Flyga med dubbel skidcase.

Lenz
262 inlägg
Lenz 262 inlägg 2 år sedan

Jag vet att detta har varit uppe på någon tråd tidigare men vill ändå försäkra mig om att det inte blir en massa problem. Jag ska flyga ner till Geneve med Bryssel Air och hem med Swiss Air och ska bara ta med mig ett par skidor och stavar i mitt dubbla skidcase. Anlednigen är att jag vill försöka få ner lite annat i skidfoderalet då jag ska vara i Chamonix i ett par veckor. Har hört att dubbla foderal inte är så poppis. Skriv gärna om ni har några erfarenheter av detta.

Svar

Phjanton
15 inlägg
Phjanton 15 inlägg 2 år sedan

Jag flög till och från geneve med dubbelfodral utan problem! Då var det med norwegian och swiss. Hade ett par skidor och sedan proppat ner skidkläder och sängkläder. Hade även en separat väska till pjäxorna som jag knytit fast på skidfodralet.
Så länge du håller du håller det under maxvikten borde det vara lungt, swiss har 23 kg.

patrik_j
16 inlägg
patrik_j 16 inlägg 2 år sedan

Har inte haft några problem att flyga med Norweigan till Grenoble med dubbelfodral däremot med SAS till Innsbruck så är det nästan hopplöst... Kolla för säkerhetsskull med respektive flygbolag hur reglerna ser ut...
Inga problem med SAS med vanligt skidfodral och pjäxbag men med skidfodral med pjäxorna i, nono...

Bartan Citera
e98ee
31 inlägg
e98ee 31 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad e98ee (2 år sedan)

En sak som kan vara värt att fundera på om man packar mycket saker i sitt skidfodral är vad man gör om ens skidfodral inte (utan förvarning) får plats på planet.

Jag har flera gånger varit med om att mina reskamrater skidor inte fick plats på planet, dom dök helt sonika inte upp på bandet. Flygbolaget skickar dom då med senare flyg och kör ut skidorna till boendet. Dom betalar sen skidhyra den/dom dagar det gäller.

Men vad händer om du har pjäxor och alla dina skidkläder i bagaget, tror inte dom ordnar det till dig. Då återstår att köpa nya eller missa skiddagar.

sist satt vi på transferbussen i Turin och väntade på att 12 (!) personer skulle fylla i formulär för att deras skidor inte kommit med.

snej
748 inlägg
snej 748 inlägg 2 år sedan

patrik_j skrev:

Har inte haft några problem att flyga med Norweigan till Grenoble med dubbelfodral däremot med SAS till Innsbruck så är det nästan hopplöst... Kolla för säkerhetsskull med respektive flygbolag hur reglerna ser ut...
Inga problem med SAS med vanligt skidfodral och pjäxbag men med skidfodral med pjäxorna i, nono...

Vad gäller SAS och dubbelfodral eller att packa annat i än bara skidor så är det helt grönt enligt deras bagageregler och provades senast ToR USA nu i feb.

//Jens

Finns inga onödiga skidköp Citera
linder
Online 3462 inlägg
linder 3462 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad linder (2 år sedan)

Eftersom jag inte har så mycket bättre för mig ... (som att sova för att gå upp och åka bräda ...)

https://www.brusselsairlines.com/en-be/ … fault.aspx

"Sporting equipment and other equipment must be pre-notified before travelling. Please contact our Service Centre."

GLÖM INTE BORT DETTA.

Och jag gissar på att eftersom dom skriver "1 pair of ski, 1 pair of poles" osv kan dom vara riktigt kinkiga eftersom det inte står någon som helst vikt.

https://www.swiss.com/gb/EN/prepare/bag … al-baggage

Likaså verkar dom kunna vara väldigt kinkiga på Swiss...

"The special rates only apply if the sports baggage is being used exclusivelyto transport the items listed in the table. One item that is not featured in the list above will be tolerated for each item of baggage. If more than one of these items is transported in the sports baggage, passengers have to pay the normal rates for excess baggage."

Hoppas det går bra för dig men sånt här kollar man ju upp innan man bokar biljetterna wink

edit: Jag flög ner till München förra helgen med KLM och där va en snowboardbag proppad med kläder inga problem samt boots som handbagage, man víll inte stå utan boots när väskorna försvinner vilket det gjorde för mig och det tog 2 dagar att få väskan.
Likaså blir det flyga hem från bali med norwegian i juni, bokat sportbagage för surfbrädorna på 25kg (500kr iofs men bokade resan utan väska så blir bara 250kr extra) vilket blir 2-3 surfbrädor + kläder. Inga problem där heller!

Lenz
262 inlägg

Jag kör nog ett singel skicase och pjäxbag. Lite märkligt att dom skriver att man måste förboka plats för skidor, när det inte är sant. Brysselairlines.

Lenz
262 inlägg

När du flyger med bryssel och swiss så ingår alltid gratis skid frakt. Så jag vet vad jag gör. Frågan jag ställde va om jag kunde få problem om jag kom med ett dubbel foderal.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook