Stellar Equipment skidkläder

dr_cosmo
21 inlägg
dr_cosmo 21 inlägg 7 mån sedan

Mountain_Man :

Drar man upp dragkedjan går det att dra byxan över ett par alpina pjäxor, men det blir tajt över pjäxan. Byxan är tillräckligt elastisk för att det ska fungera även med ett par K2 Pinnacle 130 uppknäppta i gåläge. men blir då uppenbart snäppet tajtare … Så, ja det fungerar om man tycker det är OK att "dra" byxan över pjäxan.
/MM

Stort tack MM!
//R

Dagvatten
4 inlägg
Dagvatten 4 inlägg 7 mån sedan

Någon som har koll på hur huvan på Stellar Ultralight Jacket och/eller Stellar Jacket fungerar utan hjälm eller keps?

Använder Ultralight Jacket när jag cyklar till jobbet på morgonen. Huvan är ganska "lång", dvs den hänger ner över ansiktet och agerar även skygglapp så man inte kan se något åt sidorna. Har försökt att inte dra åt snörena hårt vilket har hjälpt men mycket smidigare att ha keps/hjälm för att hålla uppe huvan.

@Mountain_Man

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 mån sedan

@Dagvatten
Tackar! Som jag misstänkte ... hmmm ... faller huvan ner över ögonen eller är det bara åt sidan sikten skyms?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 7 mån sedan

Testade luvan på min Shell jacket utan att ha något under luvan. Tycker den verkar funka bra, den är inte så stor att den hänger ner över ögonen, går att justera så man ser bra åt sidorna. Har dock bara provat inne

Dagvatten
4 inlägg
Dagvatten 4 inlägg 7 mån sedan

Som @Fatboy sa.

Jag tänkte för mycket i cykelperspektivet då man måste titta åt höger/vänster snabbt. Och jag kanske uttryckte mig dåligt angående huvan hänger ner över ansiktet: sikten framåt är fortfarande bra.

Mountain_Man
4119 inlägg

@Fatboy @Dagvatten
Tack för "inputen". Jag gillar verkligen de Stellarplagg jag har men känns trist att de "genat" med huvan som saknar reglering av "volymen". Är ju faktiskt standard på alla premiumjackor i dag … och något jag har på samtliga andra skaljackor.

/MM

Mountain_Man
4119 inlägg

Blev en Haglöfs L.I.M Jacket istället. I första hand för att den har en riktigt bra huva där volymen är reglerbar. Lite synd för jag gillar verkligen Stellars koncept!

/MM

tmlarsson
5 inlägg
tmlarsson 5 inlägg 7 mån sedan

Jag tycker inte alls om huvan på Lightweight shell, tänker att den är lika rakt genom deras linje. Är väldigt tajt, läs otroligt tajt, över mina POC hjälm och saknar volymjustering så att den knappt går att använda utan hjälm. Tråkigt då jag gillar kläderna i övrigt.

Blev en Arcteryx för mig istället.

Pmattsson
2 inlägg
Pmattsson 2 inlägg 6 mån sedan | Senast ändrad Pmattsson (6 mån sedan)

Mountain_Man :

Hej!

En del kritik på huvan finns att läsa i tråden, i första hand då för att huvan är för liten för att användas med hjälm. I mitt fall är det motsatsen, den är totalt omöjlig att använda utan hjälm eller keps, hur jag än reglerar den faller den ner över ögonen så fort jag rör på mig ... alltså i stort sett oanvändbar när det blåser eller regnar och man vill ha huvan på.

Någon som har erfarenhet av Lightweight Shell Jacket och kan bekräfta min upplevelse (felkonstruerad?)eller har tips på hur man kan reglera huvan så den går att använda?

/MM

Jag har en lightweight Shell och huvan är riktigt usel. Går inte att justera och den faller ner över ögonen hela tiden. Tyvärr provade jag jackan för lite när jag fick den, det var först nu när jag var ute i regn jag märkte hur felkonstruerad den är. En work around är att vika skärmen dubbel. Såg just att den försvunnit från deras hemsida...

Nightwish76
21 inlägg
Nightwish76 21 inlägg 5 mån sedan

Hej, funderar på att skaffa dessa kläder,
Hur är storlekarna på byxorna. Kollar man deras storlekstabell på innerbernsmått så är de minsta storlekarna också gjroda för väldigt långa personer. 87-88 på den minsta. Jämför jag med andra märken på nätet, (ex 8884, PEak, mfl) så är deras innberbenslängd i m 81 cirka. Jag brukar ha M och är kort, och alla skidbyxor brukar vara för långa i storlek m när det gäller skidbyxor i vanliga sportaffärer. så antingen har de lite annorlunda mätteknik eller så är byxorna gjorda för väldigt långa personer?
Jag har typ oftast medium i alla kläder.

Fatboy
155 inlägg
Fatboy 155 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Fatboy (5 mån sedan)

Nightwish76 :

Hej, funderar på att skaffa dessa kläder,
Hur är storlekarna på byxorna. Kollar man deras storlekstabell på innerbernsmått så är de minsta storlekarna också gjroda för väldigt långa personer. 87-88 på den minsta. Jämför jag med andra märken på nätet, (ex 8884, PEak, mfl) så är deras innberbenslängd i m 81 cirka. Jag brukar ha M och är kort, och alla skidbyxor brukar vara för långa i storlek m när det gäller skidbyxor i vanliga sportaffärer. så antingen har de lite annorlunda mätteknik eller så är byxorna gjorda för väldigt långa personer?
Jag har typ oftast medium i alla kläder.

Jag tror deras guide är lite konstig, den rekommenderar som du är inne på helt andra storlekar än andra guider iaf när det gäller benlängd. Jag upplever inte att deras byxor skulle ha onormalt långa ben

Nightwish76
21 inlägg
Nightwish76 21 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Nightwish76 (5 mån sedan)

Jag får svara på min egen fråga. Innberenslängden är som på andra märken, men de har angett det med tanke på när man har pjäxor på sig.

Hur är skaljackan? finns det något värmande isolerande material alls eller är den bara väldigt tunn? tänker om man alltid måste ha ett tjockare mellanlager på sig (dun, fleece, osv.). Har sett skaljackor både vara väldigt tunna och några med lite material i som värmer något.
Blir ju en slant om man ska ta och kitta sig med även något mellanlager på en gång.

PS, hur är kragen? den ser ut att kunna var lite jobbig emellanåt? ser stel och hög ut på bilden

Pillard
Online 3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 5 mån sedan

Hela poängen med att köpa ett skalplagg är ju just att du ska kunna alternera lagren under utifrån temperatur. Personligen har jag 3 olika tjocklekar på mellanlager och dessutom en rejäl förstärkningsdunjacka att ha utanpå om jag ska ut på rejäla äventyr.

Nightwish76
21 inlägg

Tänkte börja med att använda och ta med befintliga tröjor som jag kan ha som mellanlager. Kör en del MTB så jag har värmande cykeltröjor i olika tjocklek som man bör kunna använda vid kallt väder, även om den inte är avsedd för skidor. smile

Pillard
Online 3119 inlägg

Nightwish76 :

Tänkte börja med att använda och ta med befintliga tröjor som jag kan ha som mellanlager. Kör en del MTB så jag har värmande cykeltröjor i olika tjocklek som man bör kunna använda vid kallt väder, även om den inte är avsedd för skidor. smile

Problem solved...

Se bara till att det inte är bomullskläder. Ull, ull och ännu mera ull vill du ha smile

ErikSvensson
17 inlägg
ErikSvensson 17 inlägg 5 mån sedan

Jag är 186cm 95 kg och har L på jacka och XL på byxa... upplever inte byxorna överdrivet långa för att vara skidbyxor.
Jackan är tunn och lätt, som skalhalvor ska vara, använt den som ”höstjacka” till vardags och varit jättenöjd!

Dom har väldigt snabb/smidig leverans så tveka inte på att beställ i flera olika storlekar/färg och prova hemma... inga bekymmer med å få tillbaka det du inte vill ha och dom hinner kreditera fakturan innan den ska vara betald.
Behöver du fleecetröja rekommenderar jag deras starkt!
Enda negativa jag kan säga om stellar e årets prisökningar... nu e dom bara väldigt prisvärda, inte extremt prisvärda smile

Nightwish76
21 inlägg

Hej igen. Nu tänker jag fråga en del om val av klädtyper, Och det finns tonvis skrivet hit och dit om det, men eftersom det mesta av mina frågor är relaterat till Stellar EQ så kör jag här.
Jag har beställt och precis fått hem Shell Jacket och Shell Pants. Jag blev så förvånad, eller egentligen visste jag, men hade föreställt mig lite tjockare material, att de är väldigt tunna. (Det är ju skal). Men då kommer farhågan direkt, att det där lär jag frysa ihjäl i. smile

Jag har precis tagit upp skidåkningen igen nu när barnen lärt sig,, innan dess var det 10-15 år sen. Jag har alltid haft isolerande skidkläder, det var det man hade förr. Ok, min jacka från den tiden var en Tenson med skaljacka med avtagbar fleece inuti. Tung var den minns jag. smile
Därav farhågan att jag kommer att frysa, och det faktum att dessa kläder inte är gratis direkt. Byxan till exempel, ni som åkt i den. Räcker det med underställsbyxa i den? Jag har ett par tunna merinoull från Sweet protection och ett set tunt base layer från Stellar Equipment (om jag behåller dem) att alternera emellan. Eller måste man även här komplettera med ytterligare tjockare underbyxa?
Sen om jag nu ska behålla grejorna eller köra på min billiga (och halvfula fodrade jacka, alt leta efter fodrad jacka), vad är optimalast att satsa på? Stellar Equipments fleece med eller utan hood, ser att de även har en primaloft jacka samt en tunn dunjacka som jag eventuellt kan satsa på.
Skitmycket pengar blir det, så viss ångest infinner sig.  Men sen verkar det vara riktigt bra kvalité.
Min skidåkning kommer att vara i preparerade pister, inte offpist vad jag vet, nu blir det åkning till Jul i Vemdalen och det kan blir riktigt kallt. Visst jag har lite mellanlager som cykelkläder att använda om jag inte har råd just nu med mellanlager och komplettera senare. Men de flesta cykelkläder är tighta och känns obekväma med underställ under.

Ursäkta det långa inlägget, men när det ska läggas ut en hel del pengar så blir man lätt orolig. Har aldrig haft skalkläder på det sättet som förespråkas och sägs vara suveränt. De verkade vara bekväma att ha på sig. Inbillar mig att jag kan använda skalkläderna till annat än skidorna, eller så är detta lite overkill? 

perka99
19 inlägg
perka99 19 inlägg 5 mån sedan

Jag fryser mindre i skalkläder än jag gjorde med fodrad jacka/byxa då de andas bättre. Jag kör med underställ och sedan mellanlager och/eller väst under skaljackan om det är kallt

Mangan81
8 inlägg
Mangan81 8 inlägg 5 mån sedan

Personligen föredrar jag ull även i mellanlager. Kör det till de flesta fritidsaktiviteter så som skidåkning och jakt.

Nightwish76
21 inlägg

perka99 :

Jag fryser mindre i skalkläder än jag gjorde med fodrad jacka/byxa då de andas bättre. Jag kör med underställ och sedan mellanlager och/eller väst under skaljackan om det är kallt

Hur är det med byxan då? Behöver man ha mellanlager där med?

Gärna fler input på långa inlägget ovan, men det ser ut som de flesta menar att man bör satsa på mellanlager och skalkläder.

Fråga om huvan på Stellar Shell jackan. Den verkade liten, får inte plats någon hjälm med den eller?

perka99
19 inlägg
perka99 19 inlägg 5 mån sedan

Nightwish76 :

perka99 :

Hur är det med byxan då? Behöver man ha mellanlager där med?

Har ett par tjockare underställsbyxor när det är kallt

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 5 mån sedan

Det är ju givetvis väldigt individuellt... Normalt kör jag ett par 3/4-byxor i fleece (Houdini) och tunn merino + tunn fleece på överkroppen. Brukar dock ha på mig lite mer vid piståkning i Sverige = korta åk och mycket lift. Är det kallt är det dock gött med en dunjacka och typ https://alpingaraget.se/klader/peak-per … st-sellers under skalet

Pillard
Online 3119 inlägg

Det är ju extremt individuellt vad som funkar. Åker man i Sverige är ju fördelen att temperaturen är ganska konstant iaf. Åker du i alperna kan du ju blanda strålamde sol med +5 i dalen och -15 och storm en kvart senare när du är på toppen.

Personligen kör jag ett merinounderställ närmast kroppen och sen 3 olika tjocklekar som mellanlager. En normal fleecetröja för 0-5 grader, en tunn primaloftjacka för 0- -5 och en tjock primaloft för allt kallare. Sen har jag som komplement en rejäl packbar dunjacka (Stellar Red hot Parka) att kunna använda utanpå skalet vid tur-pauser. Jag använder primaloftern och dunparkan som vardagsplagg också under olika årstider. Benen spelar inte mig så stor roll utan underställ med skal utanpå räcker bra. Men det är ju jag. Vet många som kör dunshorts osv.

Som alternativ kan du ju köpa en fodrad jacka istället men hur ska du då göra när det är +5 och jackan är för varm? När du behöver bootpacka eller tura är det också skönt att kunna fimpa värmelagret och bara köra ett skal som skydd mot vind men samtidigt inte för varmt medan du arbetar.

Om pengarna är ett problem kan du ju köpa ett antal mellanlager på typ XXL o Stadium outlet för en tusenlapp totalt. Visst, de är lite sämre än sina dyrare konkurrenter men de gör ändå jobbet. Lägg fokus på bra skal och bra underställ närmast kroppen.

Shellstrom
45 inlägg
Shellstrom 45 inlägg 5 mån sedan

Jag har precis fått hem en Stellar Shell Jacket. Jag hade inga problem att få på huvan över hjälmen, har även bättre rörlighet med huvan och hjälmen på än jag hade med min tidigare Peak Performance-skaljacka vilket var en bonus. Saknar dock "snowgaiters" på armarna som min förra jacka hade.

Jag åker med enbart skalbyxor och merinounderställ ner till -5 ungefär, sen drar jag på mig ett par fleece 3/4-byxor.
På överkroppen kör jag med skaljacka och merinounderställ till +-0, kallare kör jag med en fleece och ännu kallar så slänger jag på en primaloftjacka.

Jag har precis beställt ett par Wear Colour Hawk Pant med bib, gissar på att biben ger lite extra värme så klarar mig nog ännu bättre nu i vinter om det blir riktigt kallt.

Saltum
23 inlägg
Saltum 23 inlägg 5 mån sedan

Har Shell Jacket samt Pants. Mycket nöjd!
Kör m löpartights under brallorna, ev underställsbyxor underst om d e riktigt kallt. På överkroppen merinounderställ, halvtunn fleece, Poc spine vest och ytterst Shell Jacket. Har inte frusit ännu. Åkt i temp ner t ca minus 10.
Huvan funkar fint till min Poc Receptor Bug

Nightwish76
21 inlägg

Tack för svaren. Jag gillar ju kläderna skarpt. Riktigt snygga och sitter bra. Jag kommer behålla det, skal är ju det man ska ha, smile
Tänker komplettera med i alla fall ett plagg till från Stellar. Ett mellanlager av nåt slag.
ska surfa runt senare på sidan och läsa där. Mycket pepparkaksbak idag osv. smile
Funderar på om jag ska ha Fleece. (ligger närmast till hands till att börja med) eller nåt lite varmare. Antingen deras Ultralight down Jacket eller Sweater. Eller Primaloft Jacket 2.0. Några synpunkter på vilket när man "bara" börjar med ett av plaggen?

Ha en fortsatt trevlig söndag. smile

Pillard
Online 3119 inlägg

ca 50-60g primaloft är nog ganska lagom, beroende på hur frusen du är. Jag är väldigt frusen och klarar mig galant i min tunnare primaloft (just 50g) i de flesta väder. Den tjockare, med 100g funkar/behövs bara i typ Japan-vinter (-15 och storm samtidigt som det kräksnöar) Ultralight down lär vara alldeles för varm om du ska ha den som mellanlager, misstänker jag.

Nightwish76
21 inlägg

Pillard :

ca 50-60g primaloft är nog ganska lagom, beroende på hur frusen du är. Jag är väldigt frusen och klarar mig galant i min tunnare primaloft (just 50g) i de flesta väder. Den tjockare, med 100g funkar/behövs bara i typ Japan-vinter (-15 och storm samtidigt som det kräksnöar) Ultralight down lär vara alldeles för varm om du ska ha den som mellanlager, misstänker jag.

Fint, tack
Jag gillar primaloft jackans utseende skarpt. Är då bara kvalet om det behövs även en Fleece (Stellar mid Jacekt 2,0) eller ej. Räcker kanske med underställströja och primaloften då?

tusen tack för input. Ja, jag vet. jag är rätt velig. smile

PS, funderar även på deras Fleece byxa. Känslan är att ullunderställ (tunn sådan från Sweet Protection) blir för kall, när man i alla fall sitter i lift eller står still?

Pillard
Online 3119 inlägg

Jag är sjukt frusen och använder aldrig nåt extra på benen. Jag har iof ett ganska tjockt merinounderställ (helkropps från KASK) En fleecetröja av lite tunnare slag kan starkt rekommenderas som komplement. Åker du lite mer aktivt i väder som pendlar från några minusgrader på höjd och några plusgrader i dalen kommer du att bli rejält varm i primaloften. Personligen brukar jag försöka jaga tag på mellanlager i Addnatures outlet smile https://www.addnature.com/klader/jackor … ackor.html

ErikSvensson
17 inlägg
ErikSvensson 17 inlägg 5 mån sedan

Rekommenderar stellars fleecetröjor skarpt! Väldigt varmt och skön samt sitter mycket bra på kroppen!
Om du tror den e flr kall och inte komma användas till skidåkningen... ingen fara! Kommer bli din favorittröja att använda till vardags så du kommer ändå få användning för den smile

Nightwish76
21 inlägg

Ja, det ju dilemmat vilken jag ska börja med. smile Fleecen verkar oerhört skön, Primaloften är ruskigt snygg också, Tänker kanske att jag tar båda, men det blir lite mycket på en gång. smile Kan komplettera senare. Vill gärna köra Stellar på dessa två plagg, då de både är riktigt snygga oh matchar bra ihop.

Vad vore livet utan en massa beslut? smile

Schoobang
72 inlägg
Schoobang 72 inlägg 5 mån sedan

Nightwish76 :

PS, funderar även på deras Fleece byxa. Känslan är att ullunderställ (tunn sådan från Sweet Protection) blir för kall, när man i alla fall sitter i lift eller står still?

Jag tycker långa fleecebyxor blir både för varmt och för klumpigt i kombination med underställ. Jag kör själv med ett par fleeceshorts från houdini utanpå understället när det är kallt. Värmer det viktigaste.

Robertlundmark
14 inlägg
Robertlundmark 14 inlägg 5 mån sedan

Någon som vet hur färgen orange är? verkar va mer röd på bild..

Pmattsson
2 inlägg
Pmattsson 2 inlägg 5 mån sedan | Senast ändrad Pmattsson (5 mån sedan)

Robertlundmark :

Någon som vet hur färgen orange är? verkar va mer röd på bild..

Hej

Min jacka (Ligthweight, har utgått nu) är klart mer orange är röd.

Ser nu att de "mixtrat" med färgerna, några ser röda ut nu på hemsidan
Denna ser röd ut: https://www.stellarequipment.com/se/m-s … ket-orange
Denna ser mer orange ut som min: https://www.stellarequipment.com/se/m-g … ket-orange

Edit: på min laptop är färgskillnaden stor mellan jackorna ovan. På min iPad är den liten ser jag nu.

Nightwish76
21 inlägg

Primaloftjacka med eller utan hood?

Always-Sunny
375 inlägg

Nightwish76 :

Jag tycker huvan mest är i vägen när man använder den under skaljackan

Nightwish76
21 inlägg

Always-Sunny :

Nightwish76 :

Ok.
Jag tyckte först att huvan var snyggare, men nu när jag kollat mer på bilder så är den utan huva snyggare tror jag.
insidan vid hakan, är det något mjukt fleecematerial eller hårdare tyg?
Nåja, jag lär väl märka det när ordern dyker upp. Hann inte ändra min order, så jag får väl beställa utan luva och sen skicka tillbaka det jag inte vill ha.

Always-Sunny
375 inlägg

Nightwish76 :

Always-Sunny :

Nightwish76 :

Ok.
Jag tyckte först att huvan var snyggare, men nu när jag kollat mer på bilder så är den utan huva snyggare tror jag.
insidan vid hakan, är det något mjukt fleecematerial eller hårdare tyg?
Nåja, jag lär väl märka det när ordern dyker upp. Hann inte ändra min order, så jag får väl beställa utan luva och sen skicka tillbaka det jag inte vill ha.

Jag har inte koll på just deras primaloft utan pratar generellt om att ha dun/syntetfoder-jacka under skal och då föredrar jag utan huva. Dock kan det ju vara skönt (och snyggare) att ha huva vid andra tillfällen.

Nightwish76
21 inlägg

Då har jag i nuläget bestämt mig för kläderna som ska användas. Blev en Shell Jacket och Pants såklart, sedan till detta en Primaloft hood. Och en mössa. Hooden kändes inte alls i vägen varken med eller utan hjälm.
Underställ Base Layer fick man på köpet vid köp av jacka och byxa. Så den lär bli bra.
Testade även fleecebyxorna och de fick åka tillbaka. Det var för långa ben på dem. Annars var de supersköna. Känns som att passformen på fleecebyxorna inta var lika bra som shell pants. Men det kommer kanske att ändras framöver.
Ska bli spännande att testa kläderna IRL i skidbacken i jul.

Hade även hemma fleecetröjan och skönare fleece har jag inte provat. Men jag valde den varmare Primaloftjackan att ha för att hålla kostnaderna nere initialt. Blir kanske att köpa en sådan längre fram.

PaulinaJantz
4 inlägg
PaulinaJantz 4 inlägg 4 mån sedan | Senast ändrad PaulinaJantz (4 mån sedan)

Min sambo köpte en M ultralight down hood för en månad sen. Redan direkt började dunet ta sig ut samtidigt som det har fördelat sig ojämnt. Försvann från axlarna neråt, från insida armar till utsidan, från mitten av ryggen utåt mot ryggsidorna.
Tyget ser redan uttöjt ut så set ser ut som om jackan är 2 år gammal. Då har sambon enbart använt den till och från jobbet, med en skaljacka ovan vid behov.
Den levererar verkligen inte den kvalité som Stellar går ut med.

Vi har fått svar från Stellar att vi ska torktumla jackan med tennisbollar för att få tillbaka passformen och låta dunet omplacera sig igen. Tänker att sånthär ska inte behöva göras med en månad gammal jacka.

Vi har önskat att reklamera men Stellar menar på att de isåfall skickar ut en ny jacka, vilket vi inte önskar då vi tvivlar på den kvalité som jackan inte lever upp till.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook