Kinpin n00b

estar
15 inlägg
estar 15 inlägg 3 år sedan

Hejsan,

Någon som vet varför tådelen på Marker Kingpin har flera "klick" mellan Ski och Walk?

Är det när man inte kan bestämma sig för om man är på väg upp eller ner:)
Eller svensk lagom-inställning big_smile

--erik

Svar

Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 3 år sedan

Av samma anledning som alla "klassiska" bindningar har det, låst och olåst är inte binärt. Ju hårdare du ställer upp flärpen, desto hårdare är tådelen låst.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan

Marker rekommenderar att man kör utför i helt öppet, alltså helt nere, och går uppför helt låst. Inget mellanting, risken är att utlösningen inte funkar som den ska då. Har kört Kingpin hela vintern även i hård och slagig Årepist i hyfsat hög fart med hyfsat styva skidor (Opinion Charger 193) utan några tjuvlösningar så det är inga problem enligt min mening.

Problemet med tjuvlösningar är när det kommer is i tåfjädrarna och tådelen inte stänger helt. Man får vara med på att kolla om pjäxan glappar i tån när man kliver i. Gör den det är det bara att trycka ner den lilla plattan mellan fjädrarna med stavspetsen och sedan öppna tådelen med spaken framtill. Upprepa några gånger i snabb följd så brukar isen slås sönder och glappandet försvinner.

I like big dumps and I cannot lie Citera
estar
15 inlägg
estar 15 inlägg 3 år sedan

Tack för svar! Då kör jag allt eller inget tills vidare.

--erik

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan

Glisseur :

Marker rekommenderar att man kör utför i helt öppet, alltså helt nere, och går uppför helt låst. Inget mellanting, risken är att utlösningen inte funkar som den ska då. Har kört Kingpin hela vintern även i hård och slagig Årepist i hyfsat hög fart med hyfsat styva skidor (Opinion Charger 193) utan några tjuvlösningar så det är inga problem enligt min mening.

Problemet med tjuvlösningar är när det kommer is i tåfjädrarna och tådelen inte stänger helt. Man får vara med på att kolla om pjäxan glappar i tån när man kliver i. Gör den det är det bara att trycka ner den lilla plattan mellan fjädrarna med stavspetsen och sedan öppna tådelen med spaken framtill. Upprepa några gånger i snabb följd så brukar isen slås sönder och glappandet försvinner.

Jag brukar sätta fast pjäxan i tådelen, låsa till max och pendla 5-6 gånger. Sen lägger jag ner till åkläge och klickar i hälen.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 3 år sedan

Glisseur :

THIS! Precis så känner jag med med mina. De har "tjuvat" 2 ggr. När jag precis hade klickat i och skulle ta ett steg åt sidan på mer eller mindre platt mark samt en gång då jag skulle göra ett lappkast. Både gångerna var det is under fjädrarna.

Annars så har bindningen funkat fin-fint smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Glisseur (3 år sedan)

Fred-o :

Jag brukar sätta fast pjäxan i tådelen, låsa till max och pendla 5-6 gånger. Sen lägger jag ner till åkläge och klickar i hälen.

Pendla i sidled eller längsled?

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan

Glisseur :

Fred-o :

Pendla i sidled eller längsled?

Längsled.

När man låser tån vid insteget så brukar man se hur snö, smuts och is pressas ut ur pjäxans tech-inserts.
Alltså materia som annars hindrar PINsen att sättta sig längst in.

Pinsen(svenska) har ju två skåror som hjälper till att rensa insertsen när man pendlar längsled. Som en borr, typ.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan

Fred-o :

Längsled.

När man låser tån vid insteget så brukar man se hur snö, smuts och is pressas ut ur pjäxans tech-inserts.
Alltså materia som annars hindrar PINsen att sättta sig längst in.

Pinsen(svenska) har ju två skåror som hjälper till att rensa insertsen när man pendlar längsled. Som en borr, typ.

Ah, jag menade för att rensa is från tåfjädrarna, inte insertsen. Men det där var ett grymt tips för den grejen.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook