Supit bort skyddsnätet till stighudarna i Åre

Pillard
3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 3 år sedan

Som rubriken säger, nätet är borta. Har kollat alla skidbutikerna men ingen verkar ha några att sälja. Nån som har några förslag?

Svar

KrisL
30 inlägg
KrisL 30 inlägg 3 år sedan

Hmm, om man köper bokplast (sån där lagom styv) och dubbelviker för att gömma klistersidan?
Tänkte på silikonbakplåtspapper annars, men det är betydligt dyrare och inte så lätt att hitta kanske.. Annrs får du väl sätta ihop dom och svära högljutt när dom ska delas :-)

Pillard
3114 inlägg

KrisL :

Hmm, om man köper bokplast (sån där lagom styv) och dubbelviker för att gömma klistersidan?
Tänkte på silikonbakplåtspapper annars, men det är betydligt dyrare och inte så lätt att hitta kanske.. Annrs får du väl sätta ihop dom och svära högljutt när dom ska delas :-)

Hehe! Det sista vägrar jag så ja la dem i snön innan jag satte ihop dem.

JohanAxel
3 inlägg
JohanAxel 3 inlägg 3 år sedan

Att lägga snö mellan dom är ett säkert sätt att förstöra klistret. Iaf Pomocas hudar rekommenderas att ej använda nått nät mellan. Men har du nån hud man absolut måste använda nät mellan så vet jag att fjellpuls.se har en rulle sådan.

Vattendroppe
3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 3 år sedan

Skippa det helt enkelt! Enklare, smidigare och lättare för alla smile

Att dela dem gör du enkelt oavsett medelst benen. Hade en bra video som visade exakt vad jag menade, men verkar ha tappat bort den. Förklarat i ord blir det nog lite otydligt, men dela hudarna "i toppen", kläm den fortfarande ihopklistrade delen av huden mellan benen, använd hand/armstyrka endast för att trycka fast hudarna mot benen och separera benen.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Vattendroppe
3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (3 år sedan)

Äh vafan, alla har ju en kamera i sin smartphone nu för tiden och jag väntar ändå på att det ska bli dags att röra sig mot tåget norröver.

Pillard
3114 inlägg

Vattendroppe :

Äh vafan, alla har ju en kamera i sin smartphone nu för tiden och jag väntar ändå på att det ska bli dags att röra sig mot tåget norröver.

Pillard
3114 inlägg

Mm, hittade i flera nätbutiker. Skulle dock viöja ha dem i Åre, typ nu...

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 3 år sedan

Att sluta med skyddsnäten mellan hudarna är nog bland det bättre jag gjort för att få turandet trevligare smile Ska testa Vattendroppes benteknik för att få isär dem nästa gång för det kan vara lite jobbigt ibland.

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

tips är fan ovärdeligt! SVINBRA!

Ill be back Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 3 år sedan

Öh, @Vattendroppe, o allvetande stighudsguru, hur var det nu – skyddsnät för sommarförvaring, ja eller nej? Jag kan ha råkat städa bort mina..

big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Eftersom jag också kan/kunde bentricket sedan innan så agerar jag ställföreträdande @Vattendroppe!

Jag säger ja i sak, men framförallt viktigt är väl egentligen att dom förvaras rätt svalt och mörkt. Värme påverkar klistret rätt mycket mer än att det finns nät mellan hudarna. Men limmet mår ju bättre av nät, framförallt på "friåkningshudar" kontra smala och tunna racerhudar utan mycket lim på från första början.

Ligger ett par breda (ca +100mm midja) BD/G3 eller liknande hoplimmade lite för varmt en sommar kan du räkna med att slita både det ena och andra ur led när du ska ha isär dom igen D:

Vattendroppe
3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 3 år sedan

Tack för fin respons på filmen! Det har sparat min armstyrka många gånger om det där knepet smile

@Heddious Använder aldrig för förvaring heller, precis som @xviggenx säger är det viktigare att det är svalt och mörkt. Typ en källare. Under min tid i studentetta använde jag frysen, funkar också bra, men det kan vara spännande att förklara för besökande vad det är man har i frysen big_smile

Telislinkan
66 inlägg
Telislinkan 66 inlägg 3 år sedan

Strunta i nätet, går likabra att sätta ihop dem!!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook