Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)

klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 3 år sedan

Hej Freeriders,

Jag kommer dra till Kanada nästa säsong och tänkte därför införskaffa mig ett par nya bindningar till ett par sprillans Soul 7 som jag fick tillbaka på reklamation efter att de sprack.

Jag var helt inne på att köpa mig ett par Marker Duke, men då såg jag att man kunde byta ut sulorna på mina Salomon Quest Pro 110 till ett par Tech-sulor.

Med de sulorna jag länkade ovan så blir de kompatibla med åkningsnormen 9523 (9523 touring norm).

Då började jag fundera på om det kanske är värt att betala extra för ett par nya sulor och tech-bindningar istället för att köra på den simpla lösningen och köpa Marker Duke.

Jag kommer främst åka liftburen åkning och ta kortare turer ut för att nå det orörda, men är även riktigt sugen på att ta någon heldagstur också då och då.

Ett förtydligande är att jag allra helst åker djup puder, men kan självklart njuta av lite carving några soliga dagar utan snöfall.

Jag har sökt runt lite men eftersom jag är en helt nybörjare med pintech-bindningar så skulle jag vilja ha hjälp av er!

Alternativen jag har funderat på då är:
Marker Kingpin Länk:Kingpin
Marker Duke Länk:Duke
Dynafit Beast 14 Länk:Beast14
Dynafit Beast 16 Länk:Beast16

Frågan är om ens mina pjäxor skulle fungera med Dynafit bindningarna?
Jag har googlat, men inte blivit klokare.

Vilka bindningar kan jag ha till mina pjäxor om jag köper de nya sulorna?

De nya sulorna skulle kosta 1000kr om butiken Sportringen tog hem dom, och så kostar ju tech-bindningarna ca 2000kr mer.

Vad kan jag köpa som passar och är det värt det?

Jag tar mer än gärna emot förslag på andra bindningar jag kan tänkas köpa.

// Klassy

Svar

Almen1
171 inlägg
Almen1 171 inlägg 3 år sedan

Om du inte skall tura mer än növändigt (mer eller mindre inom någon timme, -mest för att nå orört lifnära) kan detta vara ett alternativ; https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=133457
Du sparar pengar, får en bra bindning, och räcker kanske till den touring du kommer att göra.

Dina Pjäxor, skidor i övrigt är mer inriktatde för nedförsåkningen, och då kan bindningarna kanske var i linje med övrigt produktval.

klassy
435 inlägg

Almen1 :

Om du inte skall tura mer än növändigt (mer eller mindre inom någon timme, -mest för att nå orört lifnära) kan detta vara ett alternativ; https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=133457
Du sparar pengar, får en bra bindning, och räcker kanske till den touring du kommer att göra.

Dina Pjäxor, skidor i övrigt är mer inriktatde för nedförsåkningen, och då kan bindningarna kanske var i linje med övrigt produktval.

Toppen! Ska googla på lite reviews.

Tyvärr så är jag ju något prylfixerad, så funderar ändå på tech-bindningar..
Är du kunnigare än mig och kan svara på mina andra frågor gällande pintech?

The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 3 år sedan

Salomons Tech-sula i den generationen funkar bra med Dynafits "normala" tådel. Lite mer oklart hur den funkar med Beast 16 tådelen. Har egentligen inte med själva sulan att göra utan med skons utformning.

Jag kör Questmax bc 120 och den funkar utmärkt i Dynafits "normala" Tech-tå. Jag fick med två par sulor till pjäxorna. Konstigt att inte du fick det till dina..?

Ibland blir man ju lite sugen på en Knogsmörgås Citera
klassy
435 inlägg

The-Geb :

Salomons Tech-sula i den generationen funkar bra med Dynafits "normala" tådel. Lite mer oklart hur den funkar med Beast 16 tådelen. Har egentligen inte med själva sulan att göra utan med skons utformning.

Jag kör Questmax bc 120 och den funkar utmärkt i Dynafits "normala" Tech-tå. Jag fick med två par sulor till pjäxorna. Konstigt att inte du fick det till dina..?

Vill nog ha Beast-versionen så jag får ett par rejäla bindningar som fungerar bra utförs, men vågar ju inte köpa den om jag inte är säker på att den fungerar med mina pjäxor.

Jag tror man bara får med extrasulor i 130 versionen av Quest Pro.

The-Geb
129 inlägg

Är inte säker på att inte questskorna passar i Beast-tån eftersom jag inte provat själv, men har läst någonstans, kanske TGR att det var någon/några som hade haft problem.

Om du klarar dig med Beast 14 så är det ett ickeproblem eftersom den har normala tådelen

klassy
435 inlägg

The-Geb :

Är inte säker på att inte questskorna passar i Beast-tån eftersom jag inte provat själv, men har läst någonstans, kanske TGR att det var någon/några som hade haft problem.

Om du klarar dig med Beast 14 så är det ett ickeproblem eftersom den har normala tådelen

Ja DIN 14 ska nog inte vara några problem då jag inte kör speciellt feta dropps, och jag väger inte så mycket heller.

Kingpin fungerar också?

shonten
65 inlägg
shonten 65 inlägg 3 år sedan

http://www.powderbucket.com/t/dynafit-b … ilitet/142

- passar i beast 16 tån, men kan lösa ut oönskat på vägen upp. Kanske går att fila bort lite plast på pjäxan för att förbättra... Men om du jämför mot Kingpin 13 så borde Beast 14 räcka, där problemet inte finns. eller Radical 2.0 ft.

The-Geb
129 inlägg

Kingpin funkar. Det har jag åkt på...

klassy
435 inlägg

shonten :

http://www.powderbucket.com/t/dynafit-beast-kompatibilitet/142

- passar i beast 16 tån, men kan lösa ut oönskat på vägen upp. Kanske går att fila bort lite plast på pjäxan för att förbättra... Men om du jämför mot Kingpin 13 så borde Beast 14 räcka, där problemet inte finns. eller Radical 2.0 ft.

Tack så mycket! Det där gjorde allt lite tydligare.

Skulle du anse att det är värt att betala 2000kr extra för att köpa ett par tech-bindningar plus sulan?
Kommer jag märka att de presterar sämre än tex Duke i pudret och pisten?

Almen1
171 inlägg
Almen1 171 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Almen1 (3 år sedan)

@klassy
Jag är inbiten Dynafit brukare, och har dessa på alla varianter av skidor (4par skidor, tre olika modeller på Dynafit bindningar) Men, -skulle jag som du spendera en säsong med ett par skidor så skulle jag ta mig en skarp funderare... Upplevde själv strul under en semester med Dynafit bindningarna i Österrike i år med mycket av-och-på situationer. Jag vill inte klanka på Dynafit, utan min egen brist på tålamod, och kanske noggrannhet att göra rent insert hålen i pjäxorna/utrymmet under fjädrarna på tå-delen. Hur som helst hade jag fler tjuvlösningar än vad jag har haft sammanlagt under ett flertal år på Dynafit prylar. Näste resa med 85% liftnära åkning, och kanske 15% turande blir det en annan set up (Rambindningar inköpta)
I den bästa av alla världar har du två par skidor, med lite olika ambitioner gällande egenskaper, och materialval. Tycker Skistore gav samma uppfattning i tråden ovan.

klassy
435 inlägg

The-Geb :

Okej, grymt!

Ställer samma fråga till dig, skulle du anse att det är värt att betala 2000kr extra för att köpa ett par tech-bindningar plus sulan?
Märker du att tech-bindningar presterar märkbart sämre i både pist och puder?

klassy
435 inlägg

Almen1 :

@klassy
Jag är inbiten Dynafit brukare, och har dessa på alla varianter av skidor (4par skidor, tre olika modeller på Dynafit bindningar) Men, -skulle jag som du spendera en säsong med ett par skidor så skulle jag ta mig en skarp funderare... Upplevde själv strul under en semester med i Österrike i år med mycket av-och-på situationer med skidorna. Jag vill inte klanka på Dynafit, utan min egen brist på tålamod, och kanske noggrannhet att göra rent insert hålen i pjäxorna/utrymmet under fjädrarna på tå-delen. Hur som helst hade jag fler tjuvlösningar än vad jag har haft sammanlagt under ett flertal år på Dynafit prylar. Näste resa med 85% liftnära åkning, och kanske 15% turande blir det en annan set up (Rambindningar inköpta)
I den bästa av alla världar har du två par skidor, med lite olika ambitioner gällande egenskaper, och materialval. Tycker Skistore gav samma uppfattning i tråden ovan.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Ja det blir ju en hel del på och av om man åker lift av cabintyp..

Får man fråga vilka rambindningar du köpt? Jag är rätt insnöad på Marker Duke, men är öppen för påverkan.

Almen1
171 inlägg
Almen1 171 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Almen1 (3 år sedan)

@klassy
Jag har både Marker Baron och Marker Tour (Väger in på ca 82kg)
Just kabinerna tycker jag ställer till det för Dynafit prylarna. Allt smälter, och när man kliver ut fryser inserten ihop, och bindningsstiften kanske inte greppar till 100...
Allt handlar givetvis om noggrannhet att få hålen rena/bindningarna fria från snö, -men när puder-suget är hårt, polarna klickar i drar så är det inte så himla roligt att stå och mecka Dynafit...

klassy
435 inlägg

Almen1 :

@klassy
Jag har både Marker Baron och Marker Tour (Väger in på ca 82kg)
Just kabinerna tycker jag ställer till det för Dynafit prylarna. Allt smälter, och när man kliver ut fryser inserten ihop, och bindningsstiften kanske inte greppar till 100...
Allt handlar givetvis om noggrannhet att få hålen rena/bindningarna fria från snö, -men när puder-suget är hårt, polarna klickar i drar så är det inte så himla roligt att stå och mecka Dynafit...

Nä det låter ju inte så roligt..

Räcker Baron eller ska jag köpa Duke för att vara säker?
Jag väger 74kg.

klassy
435 inlägg

The-Geb :

Är Kingpin lika känslig på det Almen1 nämner ovan?

Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 3 år sedan

Tycker det känns väldigt överdrivet här med att Dynafit skulle vara så känsliga. Kör på Dynafit Radical ST sen ett par år (100 skiddagar ca), enda gångerna jag kan bli lite nervös är på typ frusen slask där det är hårt och slagigt.
Väger in på 75-80 kg med all utrustning och har de ställda på "DIN" 7 utan att få några släpp. Åker mest i Engelberg och Andermatt, i pisten endast om det är typ bristande skare eller bristande vindpack utanför. Inga problem i lårdjupt, knädjupt, uppkört puder, vindpåverkat eller i hård pist i rätt hög fart.
Om du är nervös för problem vid mycket kabinåkning är det bara att ta till vana att stampa av pjäxorna bra, och stänga och öppna tådelen ett par ggr medan du ändå står i kön eller i kabinen. Så jag brukar hantera det i Andermatt.

Och ärligt, blir ju trött bara jag tänker på att bära skidor med icke-techbindningar bara från bilen till liften... wink På dina dagar på tur lär du ju också uppskatta tech rätt mycket!

The-Geb
129 inlägg

klassy :

The-Geb :

Okej, grymt!

Ställer samma fråga till dig, skulle du anse att det är värt att betala 2000kr extra för att köpa ett par tech-bindningar plus sulan?

Nu hör jag (också) till de som har lite olika skidor med därtill hörande bindning att välja mellan, men... Skulle jag välja en set-up så skulle jag inte tveka på att gå "all in" på tech på en skida 100-110 mm. Har inte märkt att de presterar märkbart sämre utför, däremot har jag märkt att de presterar oerhört mycket bättre uppför än rambindningar typ Salomon Guardian. Beast, Radical 2.0 och Kingpin har ju också någorlunda förspänning, lite spel i tådelen etc. Det gör ju också bindningen lite mer allround. I isig pist vill jag fortfarande ha nåt annat. Eller förresten, isig pist vill jag inte åka alls, då kan jag lika gärna hänga hemma framför tv:n eller läsa en bok.

The-Geb
129 inlägg

klassy :

The-Geb :

Är Kingpin lika känslig på det Almen1 nämner ovan?

Menar du det här med snö/is i insertsen i tån..? Om det är det du undrar över så är svaret Ja. Tådelen på Kingpin är i princip traditionell tech, medan hälen har mer traditionell alpinutformning. Jag tycker dock att man inte ska överdriva det här med snö/is i insertsen i tån. Det brukar räcka med att gunga lite med tån i låst läge (svårt att förklara i text men jag tror du fattar) innan du kliver i häldelen. Då brukar is och snö försvinna.

The-Geb
129 inlägg

Här är en bra sida för den som vill nörda in på tech
https://www.wildsnow.com

klassy
435 inlägg

Kalle_Luzern :

Tycker det känns väldigt överdrivet här med att Dynafit skulle vara så känsliga. Kör på Dynafit Radical ST sen ett par år (100 skiddagar ca), enda gångerna jag kan bli lite nervös är på typ frusen slask där det är hårt och slagigt.
Väger in på 75-80 kg med all utrustning och har de ställda på "DIN" 7 utan att få några släpp. Åker mest i Engelberg och Andermatt, i pisten endast om det är typ bristande skare eller bristande vindpack utanför. Inga problem i lårdjupt, knädjupt, uppkört puder, vindpåverkat eller i hård pist i rätt hög fart.
Om du är nervös för problem vid mycket kabinåkning är det bara att ta till vana att stampa av pjäxorna bra, och stänga och öppna tådelen ett par ggr medan du ändå står i kön eller i kabinen. Så jag brukar hantera det i Andermatt.

Och ärligt, blir ju trött bara jag tänker på att bära skidor med icke-techbindningar bara från bilen till liften... wink På dina dagar på tur lär du ju också uppskatta tech rätt mycket!

Ja nu blev det ett svårare val igen..

Hur skiljer sig häldelen i en Radical, Beast, etc jämfört med en rambindning?

Är det bättre eller sämre att vara "fastkilad" som man blir i en tech-bindning?

klassy
435 inlägg

The-Geb :

klassy :

The-Geb :

Okej, grymt!

Nu hör jag (också) till de som har lite olika skidor med därtill hörande bindning att välja mellan, men... Skulle jag välja en set-up så skulle jag inte tveka på att gå "all in" på tech på en skida 100-110 mm. Har inte märkt att de presterar märkbart sämre utför, däremot har jag märkt att de presterar oerhört mycket bättre uppför än rambindningar typ Salomon Guardian. Beast, Radical 2.0 och Kingpin har ju också någorlunda förspänning, lite spel i tådelen etc. Det gör ju också bindningen lite mer allround. I isig pist vill jag fortfarande ha nåt annat. Eller förresten, isig pist vill jag inte åka alls, då kan jag lika gärna hänga hemma framför tv:n eller läsa en bok.

Är det bra med spel i tådelen? Vill man inte få respons direkt liksom?

The-Geb :

Här är en bra sida för den som vill nörda in på tech
https://www.wildsnow.com

Grymt! Ska förkovra mig i detta!

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 3 år sedan

klassy :

Spel i det här fallet är elasticitet, d.v.s. att pjäxan kan röra sig i bindningen litegrann utan att den löser ut. Det är det som gör att många tycker alpinbindningar är skönare än tech på hårt underlag, eftersom tech känns väldigt stumma och varje ojämnhet känns direkt i foten. Det är också avsaknaden på elasticitet kombinerat med dåligt inställda bindningar och slarv när man kliver i bindningarna som gör att tech kan tjuvlösa vid t.ex hård inbromsning på ojämn is (tänk skidorna slår/stutsar vid stoppsladd). Om vi säger att det finns två olika krafter på bindningarna, de som uppkommer när du åker hårt och de som uppkommer när du krashar, så gör elasticiteten att åkkrafterna bara ger upphov till lite flex eller spel, men inte att skidan släpper. Det gör att du kan ställa dem på lägre DIN och fortfarande ha kvar dem när du åker och att de bara löser ut vid krasher (även mindre sådana eller i låg fart). Med dålig elasticitet kan du behöva dra upp bindningarna rejält för att hålla kvar dem när du åker, men med den dåliga sidan att de då även kanske sitter kvar om du krashar.

The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad The-Geb (3 år sedan)

Kanske formulerade mig lite otydligt. Vad jag menade med spel var inte det som kan tolkas som glapp. Vad jag menar är att det finns en viss rörlighet i tådelen, vilket gör att tådelen kan flexa lite och dämpa slag och stötar. Lite som en vanlig alpinbindning, men inte lika effektivt. Detsamma gäller förspänningen i häldelen som gör att skidans flex inte påverkar bindningen lika mycket. Inget som påverkar hur skidan/bindningen svarar, bara ett sätt att bygga in lite av fördelarna med en alpinbindning i en tech-bindning. Jag kör Radical 2.0 och tycker att den funkar super.

klassy
435 inlägg

herrgard :

klassy :

Spel i det här fallet är elasticitet, d.v.s. att pjäxan kan röra sig i bindningen litegrann utan att den löser ut. Det är det som gör att många tycker alpinbindningar är skönare än tech på hårt underlag, eftersom tech känns väldigt stumma och varje ojämnhet känns direkt i foten. Det är också avsaknaden på elasticitet kombinerat med dåligt inställda bindningar och slarv när man kliver i bindningarna som gör att tech kan tjuvlösa vid t.ex hård inbromsning på ojämn is (tänk skidorna slår/stutsar vid stoppsladd). Om vi säger att det finns två olika krafter på bindningarna, de som uppkommer när du åker hårt och de som uppkommer när du krashar, så gör elasticiteten att åkkrafterna bara ger upphov till lite flex eller spel, men inte att skidan släpper. Det gör att du kan ställa dem på lägre DIN och fortfarande ha kvar dem när du åker och att de bara löser ut vid krasher (även mindre sådana eller i låg fart). Med dålig elasticitet kan du behöva dra upp bindningarna rejält för att hålla kvar dem när du åker, men med den dåliga sidan att de då även kanske sitter kvar om du krashar.

The-Geb :

Kanske formulerade mig lite otydligt. Vad jag menade med spel var inte det som kan tolkas som glapp. Vad jag menar är att det finns en viss rörlighet i tådelen, vilket gör att tådelen kan flexa lite och dämpa slag och stötar. Lite som en vanlig alpinbindning, men inte lika effektivt. Detsamma gäller förspänningen i häldelen som gör att skidans flex inte påverkar bindningen lika mycket. Inget som påverkar hur skidan/bindningen svarar, bara ett sätt att bygga in lite av fördelarna med en alpinbindning i en tech-bindning. Jag kör Radical 2.0 och tycker att den funkar super.

Ja det lät ju väldigt bra!

Vill absolut inte ha en bindning som tjuvlöser, eller som kräver MYCKET extraarbete, om det nu inte är värt att tappa 700gram per fot och det är värt 2000kr extra för tech och sulor.. Känner man verkligen så stor skillnad?
Förstår att man känner skillnad efter en heldag/flera dagars turande, men gör man det efter 1h?

The-Geb
129 inlägg

klassy :

herrgard :

klassy :

The-Geb :

Ja det lät ju väldigt bra!

Vill absolut inte ha en bindning som tjuvlöser, eller som kräver MYCKET extraarbete, om det nu inte är värt att tappa 700gram per fot och det är värt 2000kr extra för tech och sulor.. Känner man verkligen så stor skillnad?
Förstår att man känner skillnad efter en heldag/flera dagars turande, men gör man det efter 1h?

Nja, kanske inte efter 1 tim, men jag tycker att det känns lite bakvänt med nya prylar som begränsar när avsikten egentligen är den motsatta. Vad jag menar är att när tech-bindningarna nu kommit upp i en helt annan klass än tidigare vad gäller förspänning, elasticitet, höga din etc. så kan man lika gärna köra tech istället för rambindning. Då funkar ju bindningen både för 1 tim och heldags/flerdagsturande.

The-Geb
129 inlägg

Kom på en grej till. 1 tim kan snabbt utvecklas till heldag när man upptäckt det fina i att slippa liftköer, massor med folk och uppkört redan tidig förmiddag... ?

SNUGEN
38 inlägg
SNUGEN 38 inlägg 3 år sedan

En viktig sak att komma ihåg dock är ju skillnaden på hur en typisk tech bindning släpper jämfört med en vanlig alpinbindning. Tech bindningar (förutom Vipec) är designade så att de bara kan släppa i hälen, både vertikalt och lateralt, jämfört med alpinbindningen som släpper lateralt i tån men vertikalt i hälen. Jag menar inte att någon är säkrare eller bättre än det andra men att det är viktigt att komma ihåg. Har dock bara goda erfarenheter av tech bindningar rent generellt, har spenderat stora delar av vintern på ett par Vipec utan några problem.

Toobien
44 inlägg
Toobien 44 inlägg 3 år sedan

Tankar från en som inte har så mycket erfarenhet från tech kommer här..

Rörande åkkänsla etc. tror jag inte att du kommer märka någon som helst skillnad när du är ute och åker puder pga. att underlaget är så snällt. De gånger du kommer känna att alpinbindningen/rambindningen är bättre är när du, likt ovan nämnt, åker på hårdare och framförallt slagigare underlag. Utan att ha testat kan jag förställa mig att det inte är särskilt trevligt att åka en brant, hård och ojämn couloir med en techbindning, det bör i vart fall vara mindre trevligt än med det andra alternativet. Generellt kan man väl säga att åkningen kommer alltid vara bättre på en rambindning men att du inte kommer märka skillnad i underlagen som sträcker sig från vårslask till drunkningsdjupt puder på mjukhetsskalan om du inte är en oerhört erfaren åkare.

Tittar du på promenadaspekten vinner du ju givetvis vikt på att välja en techbindning men den stora skillnaden är väl egentligen vart rotationen sitter vid kring tån. Det kan verka trivialt, men att ha rotationen precis vid tåspetsen som på techbindningarna istället för någon cm fram som på rambindningarna gör förvånansvärt stor skillnad till fördel för techkonstruktionen. Med det sagt tycker i vart fall inte jag att det är en omöjlighet att tura med en tyngre rambindning med en sämre placerad led även om du går längre sträckor. Är man i okej fysisk form och går en eller ett par timmar per dag upplever inte jag det som några större konstigheter att ha en rambindning, men det kommer definitivt att vara bekvämare med en techvariant.

När det kommer till utlösningsmekanismerna har jag inte så mycket att komma med men om du skulle välja en rambindning skulle iaf. jag hålla mig borta från Marker Tour, den bindningen håller typ inte för någon form av åkning (det är i vart fall min erfarenhet efter varje tillfälle jag testat den). I övrigt har det ju vart mycket problem med Guardianbindningen, jag har själv haft första generationen utav den utan att den gått sönder på intressanta ställen men det kan vara värt att fundera över de problemen. Den senaste duken har flera kompisar vart nöjda med, den känns betydligt smidigare än de äldre modellerna så det kan vara ett schysst alternativ.

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 3 år sedan

SNUGEN :

En viktig sak att komma ihåg dock är ju skillnaden på hur en typisk tech bindning släpper jämfört med en vanlig alpinbindning. Tech bindningar (förutom Vipec) är designade så att de bara kan släppa i hälen, både vertikalt och lateralt, jämfört med alpinbindningen som släpper lateralt i tån men vertikalt i hälen. Jag menar inte att någon är säkrare eller bättre än det andra men att det är viktigt att komma ihåg. Har dock bara goda erfarenheter av tech bindningar rent generellt, har spenderat stora delar av vintern på ett par Vipec utan några problem.

Nu har du fel, en klassisk techbindning släpper åt alla håll i både häl och tå, men du ställer bara utlösningsstyvheten i hälen.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
ella_swan94
76 inlägg
ella_swan94 76 inlägg 3 år sedan

Det enda jag vill inflika med är att Duke är en väldigt tung och dålig rambindning, de flesta andra är bättre. Dock går alla rambindningar sönder förr eller senare, framförallt i Kanada där det ofta är mycket lössnö som fastnar under bindningen när du går. Mina Guardians gick sönder i Kanada i februari, det enda bra är att salomon vet hur dåliga dom är så man får en ny, som funkar fint tills den med går av. Gäller att inte vara långt ute i vildmarken när det händer.

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

ella_swan94 :

Det enda jag vill inflika med är att Duke är en väldigt tung och dålig rambindning

Tung ja, men dålig? Nu får du utveckla!

ella_swan94
76 inlägg

Vattendroppe :

ella_swan94 :

Det enda jag vill inflika med är att Duke är en väldigt tung och dålig rambindning

Kanske dumt av mig att kommentera, har inte haft den själv. Har bara hört att den inte är bättre än dom andra, utan bara tyngre, vilket gör det sjukt jobbig och otymplig. Verkar ovärt tycker jag!

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

ella_swan94 :

Vattendroppe :

ella_swan94 :

Kanske dumt av mig att kommentera, har inte haft den själv. Har bara hört att den inte är bättre än dom andra, utan bara tyngre, vilket gör det sjukt jobbig och otymplig. Verkar ovärt tycker jag!

Tyngre än vilka andra? Nej, i klassen DIN16 rambindningar föredrar jag den framför guardian (som väger lika mycket), och mycket alternativ finns väl egentligen inte. Tyrolia attack iofs, men dem väger i princip lika mycket :p Eller mfd-plattor, men då blir det garanterat tyngre!

ella_swan94
76 inlägg

Vattendroppe :

ella_swan94 :

Vattendroppe :

Tyngre än vilka andra? Nej, i klassen DIN16 rambindningar föredrar jag den framför guardian (som väger lika mycket), och mycket alternativ finns väl egentligen inte. Tyrolia attack iofs, men dem väger i princip lika mycket :p Eller mfd-plattor, men då blir det garanterat tyngre!

Du verkar ha bättre koll än mig så stämmer säkert att dom inte är sämre/tyngre då. Men särskilt bra är väl ingen av dom tyvärr sad

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

ella_swan94 :

Vattendroppe :

ella_swan94 :

Du verkar ha bättre koll än mig så stämmer säkert att dom inte är sämre/tyngre då. Men särskilt bra är väl ingen av dom tyvärr sad

Beror ju helt på användning. Jag kör ett par biffiga rambindningar på mina stora puderskidor, på så sätt kan jag köra dem med mina pjäxor som har tjock gummisula utan att behöva oroa mig, helt perfekt imo. Men det skulle ju vara slöseri att sätta dukes på en skimoskida t ex.

ella_swan94
76 inlägg

Vattendroppe :

ella_swan94 :

Vattendroppe :

Beror ju helt på användning. Jag kör ett par biffiga rambindningar på mina stora puderskidor, på så sätt kan jag köra dem med mina pjäxor som har tjock gummisula utan att behöva oroa mig, helt perfekt imo. Men det skulle ju vara slöseri att sätta dukes på en skimoskida t ex.

Ja det vore sjukt ovärt. Jag syftar dock inte så mycket på själva åkningen utan hur ofta rambindningar går sönder när man börjar gå på tur, och det verkar gälla både Duke, Guardian och liknande.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 3 år sedan

Jag tycker det jobbigaste med Duken är att den ändrar flexet på skidan (blir hårdare mitt under foten) och att man står högt upp. Dessa två gör liksom att man tappar kontakten med och mot skidan. Mycket oskönt.

Att den är tung stör litegrann men det sämre gåläget med pivotpunkten långt fram märks inte så jättemycket när man går brant och ändå har alpinpjäxor på sig.

Kliva i/ur är mycket enklare och trevligare, och den tar alla pjäxor. Jag tror många underskattar hur fint det här och det är också min största irritation med tech just nu. Allt annat funkar super smile (kan vara så att jag bara är lite bitter för att det inte finns fulltilts med tech än). Just allt fiddlande vid kabinåkning när man tar av och på skidorna hela tiden verkar vara största anledningen (tillsammans med tjuvlösningar) som jag hört från folk som går till rambindning från tech.

Under de åren jag åkte Duke EPF hade jag inga problem alls med hållbarheten. De började glappa lite smått efter två år men det störde inte så mycket eftersom man ändå inte har någon känsla mot skidorna ;-)

klassy
435 inlägg

Tack så mycket för era åsikter!
Med stor hänsyn till era tips och åsikter, samt för att slippa betala 6-7000kr för bindningar, har jag beslutat mig för att köpa mig ett par Marker Duke, eller nej jag bara skojar, jag kommer inte ha bestämt mig förrän jag lägger beställningen..

Nu kommer jag göra ett inlägg om lite lavinutrustning också! Ses där smile

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Maxen99 (3 år sedan)

Får man fråga varför du inte tar med marker tour?

klassy
435 inlägg

Maxen99 :

Får man fråga varför du inte tar med marker tour?

Självklart får du det.

Jag tror det blir Duke eftersom att de verkar vara lite hållbarare, och dyrare måste ju tolkas som bättre.
Jag har själv inte läst något om Tour, men den information jag råkat komma förbi här på forumet är mer negativ än den mot Duke och Baron.

Har inte bestämt mig än, men blir nog en rambindning, så slipper jag bry mig om att köpa tech-sulor för 1000kr och minst 2000kr dyrare bindning.

Fast helv**e, jag är ju svinsugen på tech-bindningar, det enda som hindrar mig är mecket som krävs vid liftburen åkning, och att de inte presterar bra på slagigt underlag.
Fast i pisten kommer jag ju ha mina carvingskidor..

Beslutsångest...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook