Offpist farligt lr borde förbjudas

gustavhallen
68 inlägg
gustavhallen 68 inlägg 15 år sedan

tja alla killar och tjejer på freeride!!

jag håller på att skriva ett arbete angående offpist åkning.. och jag skulle vilja ha lite argumet för och emot... era tanker kring ämnet... och om de är upp till en själv att avgöra om man ska åka utanför pisten.....

vore gött med lite svar på detta!!!!

/Guss

Svar

Styggingen
40 inlägg
Styggingen 40 inlägg 15 år sedan

Det lär ju inte va så svårt att hitta argument för.
Däremot så är det ju självklart att det är på egen risk.
Ingen annan kan ju ansvara för att jag åker
där det farligt.

styggingen

GuleBjorn
89 inlägg
GuleBjorn 89 inlägg 15 år sedan

om allt som är farligt skulle förbjudas är det inte mycket som längre skulle vara tillåtet överhuvudtaget! åka bil, röka, supa, cykla osv. tycker att det är helt självklart att dessa saker ska vara tillåtna, inklusive skidåkning!

Malmros
55 inlägg
Malmros 55 inlägg 15 år sedan

"Styggingen"
Du borde komma till Usa o hälsa på. Allt ska vara så j-vla bra här och "... land of the free" och hela den skiten. Det är den största lögnen någonsin.
Du får inte åka skidor vart du vill! Offpist som vi är vana vid i Europa finns inte här. Istället måste du hitta en Back country access gate. Där o endast där får du ge dig ut i offpisten.
Skulle du se ett skitskönt åk någonstans, som är utanför pisten, så se upp för ski patrol. De kommer att ta ditt liftkort o skicka dig till domstol med upp till $300 i böter. Dvs, det är det minsta de kommer göra. Om de får för sig att jävlas så kan de hitta på historier om att du utgjorde en fara för andra åkare. Om så är fallet så arresteras du direkt och får sitta där tills domstolen har sagt sitt.
Andra icke skidrelaterade saker:
Om du går till stranden i t.e.x Chicago så får du enbart gå så långt ut i vattnet som livräddarna i sina båtar säger till dig. Det innebär ca midjedjupt.
Har du det trevligt i en park så blir du utslängd vid solnedgång av polisen. Där får man inte vara!

Anledningen till allt detta är givetvis det urlöjliga lagsystem som finns här. Folk åker offpist, trillar o slår sig. Sen stämmer de skidorten för att inte ha spärrat av de farliga området. Oftast vinner de, efterssom juryn här, består av helt vanliga medborgare som får tycka till.

Ta eget ansvar är sedan länge borta här i Usa. Kan du skylla på någon annan så gör det. Du kanske har tur o lyckas bli rik på kuppen...

Ursäkta mitt långa o kanske onödiga inlägg, men jag blir så förbannad över folk som tycker Usa är så himla bra. Visst, jag bor här just nu, men jag behöver inte gilla allt för det.

-kör hårt- Citera
b3neath
176 inlägg
b3neath 176 inlägg 15 år sedan

Håller med dig Malmros, men vem nämde usa? smile

p0w
138 inlägg
p0w 138 inlägg 15 år sedan

I USA kan dom fan hitta på förbud mot allt.. utom vapen, det får du ha hur många som helst, dom kan väl inte skada någon? Däremot allt annat är saker som djävulen hittat på.

its-fun
80 inlägg
its-fun 80 inlägg 15 år sedan

Varför skulle man inte få åka offpist? det är ju på egen risk! wink

gustavhallen
68 inlägg
gustavhallen 68 inlägg 15 år sedan

är de nån som vet var man kan hitta siffror på hur många som dog förra året i lvainer lr nått ?

Fippe
173 inlägg
Fippe 173 inlägg 15 år sedan

Om nån argumenterar mot offpist, så borde dem prova att åka först.
Så länge man inte riskerar nån annan så.

eller finns det svenskt kaffe på hotellet Citera
eightball
7 inlägg
eightball 7 inlägg 15 år sedan

Självklart ska det vara tillåtet. Trots att antalet svenskar som förolyckas
på isar är betydligt fler än offpiståkare skulle väldigt få kunna drömma
om att förbjuda långfärdskridskoåkning. Som flera har nämt tidigare
gäller det dock att ha rätt utrustning och värdera var man skall åka,
precis som med grillor...

Mr_Goose
6 inlägg
Mr_Goose 6 inlägg 15 år sedan

Well Gustav du lär väl inte få så många argument mot offpist på den här webbsidan... ett av skälen till att förbjuda offpist är inte att du kan skada dig själv utan att du kan vara en fara för andra om du utlöser en lavin.

rangle
60 inlägg
rangle 60 inlägg 15 år sedan

Enig med eightball. Hvis skidåkning på annet enn snø som er kunstig pakket av dieseldrevne maskiner skulle være forbudt må man også forbjuda det å gå tur i fjellet utenfor merket offentlig sti/led. Det brukes adskillig mere penger på leteaksjoner etter bortkomne jegere, turgåere o.l. enn på off-piste åkare. Av den grunn bør problemstillingen heller være: Bør man forbjuda det å gå utenfor merkad led?

Richi
174 inlägg
Richi 174 inlägg 15 år sedan

Det farligaste man kan göra är att köra bil. Inte tänker man väl på riskerna då? När jag åker Offpist försöker jag göra en uppfattning av snö, vind, temperatur, terräng, temperaturväxlingar tidigare på säsongen, hangriktning osv... Men när man minst annar det kan det mest otäcka hända..

Livet är inte alltid en dans med trosor! Citera
Mr_Goose
6 inlägg
Mr_Goose 6 inlägg 15 år sedan

Kom igen en lavin kan döda ANDRA människor än den som utlöser lavinen. Viss skillnad på den risk man utsätter andra för. Jämför en isvak med en lavin. Om någon går vilse på fjället har jag inte hört mycket om dödsolyckor bland de som letade efter den försvunne.

Även jag FÖR offpist men det kan alltid vara kul att diskutera.

eightball
7 inlägg
eightball 7 inlägg 15 år sedan

Goose, det är klart att det är skillnad, men fortfarande är det
jämförelsevis mycket få som drabbas av lavinolyckor, ännu färre som
drabbas av att någon som körde ovanför löste ut en lavin. Dessutom är
det redan olagligt att utsätta andra människor för fara genom
vårdlöshet.

Min poäng är att hela förbjuda-offpist-debatten har sin grund i att
många (framförallt journalister) tycker att skidåkning sker i pister och
offpist är ett slags ofog som några ansvarslösa galningar ägnar sig åt.
Därför slåss man mot väderkvarnar... vill man verkligen rädda liv så finns
det många andra företelser som har gjort sig mer förtjänta av förbud.

Putte_the_skibum
375 inlägg
Putte_the_skibum 375 inlägg 15 år sedan

Man ser alltför många människor som köper tranciever, spade och en sond som stoppas ner i ryggsäcken.

Flertalet av dessa människor tar aldrig fram prylarna innan det är försent. Jag åkte med några för några år sedan där de inte ens kontrollerat att allas beepers var påslagna, en av killarnas batterier var slut! Behöver jag säga att jag inte åkte med dom...

Ytterst få av den stora mängd människor som åker utanför idag kan skilja på en lavinfarlig sluttning och en som snön sitter på. Det var senast iår tre svenskar som avled nere i Martigny där jag tillbringade vintern. De hade ignorerat guidernas varningar att det var lavinfara 4 och lokalt 5.

Man måste ha kunskap, erfarenhet och ,som någon skrev ovanför, mod att vända om.

Kunskapen får man via kurser och att åka med mer erfaret folk. Erfarenheten likaså, genom att kombinera dessa två blir man en duktigare åkare, och kan arbeta mer effektivt med riskbedömning. Modet, kommer förhoppningsvis av erfarenheten när man inte bryr sig så mycket om vad andra tycker som om sitt eget välbefinande.

Mina argument mot off-piste är att det finns alltför många nybröjare idag. Det är fler nybörjare idag än för tio år sedan... Och alla vill åka brant och puder.

Men å andra sidan så är det självsanerande, antingen så lär man sig eller så kommer en dag då man är klar.

Och dessutom så är det likamånga "erfarna" freeriders som dör i laviner som nybörjare!

Men att utsätta andra för fara oavsett om det är i gruppen eller andra på berget är alltid oförsvarligt! Jag har själv fått en lavin över mig på grund av att folk åkte där dom inte borde, medans jag stod nere i en brant korridor...

Men vi gör ju inte det här för att det är ofarligt...

Jag är själv ganska fascinerad över att man klivit över trettiostrecket... Trodde jag inte!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook