En äventyrsbil blir till

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 1 månad sedan

På senare tiden har jag dragit såna sjuka mängder kabel. Men nu är det i stort klart! Hade tyvärr inte riktigt huvudet med mig, så det blev dock ingen bild på baksidan av elpanelen, synd, för det blev jädra elegant. Inga konstigheter dock egentligen, det enda är väl att i jag drog krympslang på kopplingen till invertern, eftersom den ligger löst och inte är fäst i panelen. Kan bli så att ni får en bild på baksidan så småningom, tror jag kommer dra ut el till en läslampa jag tänkt sätta upp från bakom panelen så småningom. Som ni minns hade jag lite problem med att det började bli trångt i röret för kablarna förra gången. Skaffade en dragfjäder och drog igenom draglinor på alla sträckningar jag behövde. Att använda en draglina är mycket enkelt, släng på en ögla, vik kabeln genom öglan och tejpa på andra sidan. Maskeringstejp är trevligt eftersom det bara är att slita upp på andra sidan, slippa hålla på att pilla med att lossa på tejpen.
https://www.freeride.se/img/photo/n/b8fd5ecc711c4720ce984223355bdc9a.jpg
Det tog en del tid att få till alla kablar till höger och vänster, men nu är det på plats! Det blev en del i slutändan...
https://www.freeride.se/img/photo/n/9e2e260f5c70c0e0320477ef3e6ff9da.jpg
Utöver det som finns kommer det gå en ytterligare koppling till gaslarmet, men den kommer gå genom en egen utgång i och med att den ska sitta lågt och framme vid köket. Ingen poäng med att dra upp den kabeln genom taket och hela vägen runt, speciellt som det inte finns någon bra väg att dra ner den till golvet framm vid köket igen, så den kommer få gå i en helt egen flexslang tänkte jag!

Jag har också lagt på en liten stump tunt snöre på huvudbrytarnas nycklar, på så sätt går de inte att tappa bort.
https://www.freeride.se/img/photo/n/878c236e6f8ee1817eb2e80c87679368.jpg
Men ja, som sagt är panelen helt på plats nu och allt fungerar precis som det är tänkt!
https://www.freeride.se/img/photo/n/ea27a879b58fcfcd62bac6cbfc65240a.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/321356e19159026e5512445a8089852f.jpg
Voltmätaren tror jag kommer bli rejält smidig. På slutet var jag också lite orolig över hur bra det skulle fungera med avloppsrören som kabelbanor, men det blev rejält bra när allt var färdigt.
https://www.freeride.se/img/photo/n/98df762f982cd62cad2d6c2b0b439889.jpg

Jag har också av bara farten börjat med en liten bit av det berömda småpillet och fixat kanter på mina egengjorda hyllor i bakkant.
https://www.freeride.se/img/photo/n/45cba85836871ad2ed46bf11d36116e1.jpg

Sen har jag tagit tag i taket nu. Jag började med att skaffa en kupéfläkt för att kunna värma bort is och kondens från taket så att jag skulle kunna klistra upp isoleringen. Sen var et bara börja passa in bitar. Som sagt har jag både 2 och 3 cm tjock isolering tillgänglig, 3 cm som jag köpt i efterhand och 2 cm som det satt lite av i taket när jag köpte bilen (som jag sedermera skurit ner eftersom det satt i takets mitt, där det får plats med 3 cm tjock isolering). Och ja, eftersom taket är välvt så är det lite olika hur tjock isolering som får plats. Den "mittersta metern" på taket har 3 cm isolering, sen är det en tunnare bit med 2 cm isolering och allra längst ut har jag satt 3 cm isolering igen eftersom taket där går tillbaka. Det är väl inte så mycket mer att säga om det än att det bara var att mäta och sätta upp rätt bitar på rätt ställe.
https://www.freeride.se/img/photo/n/277b4dc10d5ea74d201b9a6ca8f407ca.jpg
Har använt isoleringens självhäftande lim som de kommer med, det verkar fungera utmärkt. På den 2 cm tjocka isoleringen använda jag spraylim, som också fungerade utmärkt. När spraylimmet tog slut på en av de sista små skitbitarna använda jag den sista lilla resten av golv- och vägglim jag hade kvar, och det verkar sitta uppe det också!

Som synes har jag också dragit kabel för belysningen. Den går från belysningsknappen till ett antal förgreningar och till lamporna. Första förgreningen är den främre "huvudlampan", som jag helt enkelt fulgjorde med en flatstiftsförgrening och krympslang (i bild syns ena kopplingen med krympslang och andra utan)
https://www.freeride.se/img/photo/n/73aed42b4a976ad533f73287c45bf16e.jpg
Med den här förgreningen blir det både gren och koppling till första lampan i ett. De två andra förgreningarna har jag gjort med sockerbitar och de ligger bakom takbalkarna.
https://www.freeride.se/img/photo/n/8983bec1c00ce86f8a45630c7c38a59a.jpg
Den första delar ut en förgrening mellan en lampa jag satt ovanför köket/ingången och den andra delar ut mellan taklampa nummer två och en lampa jag satt längst bak ovanför den stora hyllan för ryggsäckar/hjälmar/rep/anat bulkigt. Såhär i efterhand hade jag kanske kunnat skippa "kökslampan" - det blev bra ljus där ändå, men lampan i bakkant är riktigt bra att ha.

Med kablaget draget var det bara att lägga in taket. Eller ja, "bara" är kanske att ta i, det var rätt mycket pill med det. Framförallt den vänstra panelen var tvungen att modifieras lite innan den kom på plats. Visst, jag vet inte om jag sagt det, men jag passade på att ta lite gammal takfärg jag hade liggandes och måla om takpanelerna för lite trevligare stämning wink
https://www.freeride.se/img/photo/n/6fdf767099a483bfd81db94d34215624.jpg
Mellan panelerna är det en enkel list för att dölja skarven och hålla upp lite extra.

Visst ja, gjorde lite snabba modifikationer på en högra takpanelen innan jag la in den också. De två "huvudlamporna" är fästa rakt i takbalkar, men de två extralamporna jag satte in fäster jag i takpanelerna. På baksidan av panelerna satte jag därför in lite spill från mina tunna plywoodskivor för att få lite extra att skruva i.
https://www.freeride.se/img/photo/n/4f65766afb0b48ecee0be299c2f4abfd.jpg

I och med att det satt (riktig dåliga) lampor i bilen när jag köpte den så finns det redan plats utskuret i mittenlisten för att få plats med lampor där. Dock är de nya lamporna jag köpt väldigt platta och lite mindre än de som fanns där sen tidigare. Fixade därför två trädetaljer att använda som lite distanser. Inga konstigheter, bara utsågade från spillbitar av ply och sen slipade för att bli rundade och fina, sedan oljade. På baksidan har jag stämt ut utrymme för att kunna dra kablarna och sedan oljat dem.
https://www.freeride.se/img/photo/n/0ae16dce69bc19947b75fddfa4eaf3ae.jpg
Var fundersam hur det skulle se ut, men det blev faktiskt rätt snyggt när de väl kom upp i taket!

Och ja, med allt på plats blev det riktigt jädra bra!
https://www.freeride.se/img/photo/n/8677ea99d5f8a7df5f1ecb26f657510e.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/29c5721d3116d996f761f5b0ea0d87b6.jpg
De två huvudlamporna i bilens mitt styrs med lampknappen på elpanelen, kökslampan och "lastlampan" styrs med egen strömbrytare (men kräver att huvudlamporna är igång). Kommer nog också stoppa in en läslampa i framkant som går helt separat från övrig belysning, så jag kan ligga och läsa innan jag ska sova utan att behöva dra igång takbelysningen.

Jag har också gjort en inplastad lathund till elsystemet, där det står vad alla kopplingar är och vad de ska ha för säkringar, ingen bild på den dock. Den kommer tejpas upp på undersidan av elsystemets lock.

Sen har jag också hittat en bra lösning om jag vill installera värme i framtiden. Dieselvärmare är bra dyrt och ganska meckigt att installera. Dock finns det bra och små fotogenkaminer som allt som allt skulle kosta ungefär 2/3 av en dieselvärmare och dessutom är in i helvete mycket enklare att installera. Bara dra en "dubbelslang" för skorsten och luftsug och sen en bränsleslang ner till en 5- eller 10-litersdunk med fotogen! Fotogenvärmarna drar dessutom ungefär hälften så mycket ström och enligt folk jag pratat med som har erfarenhet är de mer långlivade, tystar och luktar mindre än motsvarande dieselvärmare. Den stora nackdelen är ju att behöva ha med sig ytterligare ett slags bränsle, men den dagen den sorgen. Kanske blir att byta gasolspisen mot fotogendito i så fall?

@Hawk100 Ursäkta sent svar wink Jag hoppas att provbo under julhelgen, ja! big_smile

@bliparne En del matnygga tips, tack! Jag har dock en hel del kamrater som gör båda delarna, och att sova i en bil utan värme är klart föredraget enligt dem så länge bilen har någon form av ventilation, vilket jag ju har!

Passar också på att tipsa om min insta där jag uppdaterar lite mer regelbundet, @rando_scando. Håller på att smälla upp en hemsida också för att blogga om mina framtida äventyr med bilen också! Men den delar jag med mig av först när den är klar :p

www.randoscando.com/ Citera
bliparne
4 Inlägg
bliparne 1 månad sedan

Har du någon uppfattning om vikten?

Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 1 månad sedan

Då håller vi tummarna för riktigt vinterväder i jul!!! ;-)

Bjersing
153 Inlägg
Bjersing 1 månad sedan | Senast redigerat av Bjersing (1 månad sedan)

bliparne skrev:

Har du någon uppfattning om vikten?

Gällande att väga detta skulle jag helt enkelt slå ett slag för att passa på att sälja lite skrot, låt säga att du kan samla ihop mer än 50kg metall, åker du då till någon mer seriös skrot väger de bilen på vägen in och ut. Så går du bara och inkasserar pengar motsvarande en semla och bilens vikt.

linkan_110
351 Inlägg
linkan_110 1 månad sedan

Bjersing skrev:

bliparne skrev:

Har du någon uppfattning om vikten?

Gällande att väga detta skulle jag helt enkelt slå ett slag för att passa på att sälja lite skrot, låt säga att du kan samla ihop mer än 50kg metall, åker du då till någon mer seriös skrot väger de bilen på vägen in och ut. Så går du bara och inkasserar pengar motsvarande en semla och bilens vikt.

Tror mig vissa avfallshanteringen också har den möjligheten, om man inte hittar lite skrot då smile

Vikt är ganska lurigt, går fortare åt än vad man tror

www.mattiaslindqvist.com Citera
Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 1 månad sedan | Senast redigerat av Vattendroppe (1 månad sedan)

Jag gjorde ett överslag på vikt och vill minnas att jag kom fram till 300-400 kg för inredningen, med en lastvikt på över 1000 kg finns det alltså mycket kvar att ta av.

Tyvärr har jag ingen skrot att sälja, men väl en av trafikverkets fordonsvågar som är öppna för allmänheten knappa milen från bilens hemvist. Tanken är att väga hela grejen sen när inredningen är färdigställd smile

www.randoscando.com/ Citera
Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 1 månad sedan

Kan göra ett litet tillägg, hade ett ärende in till stan, så passade på att svänga förbi vågen. Hittills har jag en totalvikt på 2,22 ton, så inredningen jag stoppat i hittills väger ca. 250 kg. Känns som att min uppskattning var ganska bra!

www.randoscando.com/ Citera
linkan_110
351 Inlägg
linkan_110 1 månad sedan

se där ja, då har du bra marginal smile

www.mattiaslindqvist.com Citera
Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 4 veckor sedan | Senast redigerat av Hawk100 (4 veckor sedan)

Bara några dagar kvar till provboendet! Känner du dig redo??? Har madrass och lös inredning åkt in i bodelen ännu??

Von_vettet
141 Inlägg
Von_vettet 4 veckor sedan

Åh, kabeldragning. Du skulle ringt. Extremt tillfredställande när man är klar och det är snyggt och prydligt.

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 3 veckor sedan

@Hawk100 Jag bygger så in i helvete, förhoppningsvis hinner jag med och uppdatera här framöver tongue Jag har varit ledig fr o m i helgen fram till att jag åker dock. Tyvärr var jag tvungen att viga helgen åt annat, men jag har trappat upp byggtempot rejält nu i alla fall. Klart kommer det bli, jag ska försöka få till att skriva vad jag gör här också, men det är inte många minuter per dag jag pausar just nu wink

@Von_vettet Du är välkommen när som helst, det vet du wink

www.randoscando.com/ Citera
Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 3 veckor sedan

Go, go, go!!!!
Ser ut som om Italien blir "the place to be" denna vinter om snön fortsätter komma söderifrån! Det är klockrent! Många fina småorter där "ingen" åker offpist! Dessutom billigt att äta på restaurang om du tröttnar på att sitta i bilen och käka.....

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 3 veckor sedan

Det är julaftonsmorgon och jag har beslutat mig för att ta det lite lugnt såhär på morgonen, så då har jag tid att skriva lite istället!

Jag har varit ledig nu veckan innan jul och jag har trappat upp byggtempot riktigt rejält. Som en effekt av detta har jag också slarvat lite halvt med att ta bilder, men jag tror jag ska ha fått med deta mesta. Vi lämnade när jag hade fixat in innertaket och skruvat upp all belysning vill jag minnas? Det har hänt en hel del, jag kan inte garantera att jag får struktur eller överskådlighet i det här inlägget tongue

Gasolhinken är gjord. Ganska enkel historia, borra upp hål på lämpliga ställen och skruva i de korrekta genomföringarna. Täta lite extra med sikaflex. Hålpositionerna är lagda som så att gasolslangen går ut kortaste möjliga väg till genomföringen mot köket, sedan är genomföringen för magnetventilens sladd vid sidan av (på så sätt kan jag smidigt "vika" iväg hela ventilinstallationen från samma punkt och lägga åt sidan när jag ska byta tank). Dränaget är satt i underkant med en lagom bra vinkel för att komma ut till tröskeln där den ska ut ur bilen.
https://www.freeride.se/img/photo/n/fdc8215da150763004158422e22c51c3.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/b27f6ea70a8e81274f0727ccf9021cb7.jpg

Sen har jag fixat en tvärslå för att hålla vattendunkarna som står i förvaring på plats. Rejäl doning, helt enkelt eftersom det ändå är 30 kg som ska hållas in!
https://www.freeride.se/img/photo/n/d27e39501d8a16c25f394d4d6c19123a.jpg

Sen började jag skära ut nya paneler för att göra skåpsluckor! Experimenterade med exakt hur många tillbehör som går att ha på huvudet samtidigt.
https://www.freeride.se/img/photo/n/bb03b60b506a414958a9631a80c12fe1.jpg
Vid inomhusarbete ersatte jag pannlampan med munnskydd. Men i alla fall, paneler sågades ut och formpassades mot väggen och jag sågade ut hål för skåpsluckorna. I vanlig ordning drygt och tröttsamt arbete, men det blev bra.
https://www.freeride.se/img/photo/n/ac14cb19aa4b1c8d5ba5db88a4ade01b.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/6fd0d094778840230078321e1b941cf0.jpg
Stylistisiskt är det lite blandat med rundade kontra raka hörn, tanken var egentligen att ha rundade hörn på allt utom luckan som batterierna ska kunna tas ut igenom, men jag glömde helt enkelt bort det. Sen när jag gjorde luckorna och fixade till allt sånt visade det sig dock vara ganska skönt, eftersom det var i helvete mycket enklare att göra välpassande luckor med raka hörn. Jag har inte kunnat använda samma träbitar till luckorna som jag skar ut från plyfan direkt, eftersom jag var tvungen att borra upp hål för att kunna börja såga nånstans, då luckorna sitter mitt i skivorna.
https://www.freeride.se/img/photo/n/cef099dc2e21038c38ca65f69e851615.jpg
Efter att ha slipat så många stora skivorn börjar det synas väldigt tydligt på mina "arbetsbyxor" var jackan slutar nånstans...
https://www.freeride.se/img/photo/n/06687bd7c53033a986773f4aa9c8ca2d.jpg

Jag monterar också en läslampa på den ena panelen, smidigt satt så att jag kan dra ur elen direkt från elpanelen. Har en superliten snutt VP-rör för att skydda den på vägen, för att hålla det på plats så har jag borrat ut en försänkning lagom stort för VP-röret ungefär halvvägs igenom plyfan på båda sidor, sedan tagit ut ett något mindre hål för genomföring av sladden.
https://www.freeride.se/img/photo/n/de7d0feb9bb5d9c7af86b0f12495774b.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/979d2aff17d38ba9799234e2b73ae433.jpg
Väl på plats kommer ser det alltså ut såhär:
https://www.freeride.se/img/photo/n/1506cf06aaed44beedec454254dcf855.jpg

För att få ut strömmen till läslampan var jag tvungen att lossa elpanelen, och som utlovat lyckades jag ta en bild!
https://www.freeride.se/img/photo/n/8b89d193a9751b9cc5a80088abc9cd5c.jpg
Den skarptögde lägger märke till att jag kom på nånstans halvvägs att jag ju inte dragit in jord för belysningen i elboxen (är ju fullständigt onödigt), så jag fick göra en semi-fuling och drog jorden till läslampan från USB-uttagen istället. Spelar ju egentligen ingen jätteroll, med tanke på att 1.5 mm kabel för den detaljen är väldigt överdimensionerat, och plus-sidan där säkringen sitter går från belsningen (innan strömbrytaren, så läslampan går att använda separat) och sitter därmed på samma säkring som övrig belysning. Fick också modifiera upphängningen för läslampan för att få den position jag ville.
https://www.freeride.se/img/photo/n/d3eb7054d4d850e13761fe7d515d901f.jpg

Sen tog jag och lackade alltihopa och började sätta det hela på plats.
https://www.freeride.se/img/photo/n/61fe30810e059804212374813335eb2e.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/60a2324ab65fcd96d4232482b9ecbcc4.jpg
Jag upptäckte dock en liten irriterande detalj. I den övre hyllan som ännu inte fått någon lucka sitter hyllplanets list ivägen för gångjärnen till luckan. Så jag fick plocka bort den, modifiera den lite och sen sätta på plats igen. Till sist blev det rätt så bra.
https://www.freeride.se/img/photo/n/6df9f227b3d05a4d657eede34d111fd1.jpg
De högra luckorna har vanlga utanpåliggande gångjärn och hasp för att hålla stängt, de vänstra har innanpåsittande självstängande gångjärn. Får se om jag eventuella klämmer dit haspar på de vänstra luckorna också för att hålla allting garanterat stängt. En grej jag gjort också sen den här bilten togs är att tillverka några små klackar att sätta i kanten på vissa av luckorna så att de har något att vila mot om jag skulle luta mig mot dem. Det innebär att för att få ut batterierna måste klackarna skruvas bort först, men det är ju en rätt liten detalj att behöva göra med tanke på att de (förhoppningsvis) inte kommer behövas tas bort särskilt ofta. I och med att gångjärnen på den stora luckan sitter högt upp behöver i alla fall inte luckan skruvas bort och linjeras om om det skulle behövas, utan det ska bara vara att lyfta ur! Och ja, jag har testat att lösbottnen fortfarande går att få ur wink

Tillbaka till gasolhinken. Borrade ut hål för dränage i tröskeln.
https://www.freeride.se/img/photo/n/c6fcbabdffb6ab618f4d5f02bea7d192.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/435350a386aa3ce0d4119befec0631d3.jpg
Mycket riktigt så kläms slangen lite bakom dörren, men jag har testat och det är fortfarande gott flöde genom den. Har också tätat upp genomföringen med sikaflex (sikaflex är värd att älskas!)
https://www.freeride.se/img/photo/n/a9daf6d6c73c010204833f4053fd2850.jpg
Och ja, det går fortfarande bra att stänga dörren, och sikaflextätningen släpper inte tongue

Sedan har jag gjort en upphängning för vattendunk ovanför köket. Dunken står lite lutad så att vattnet ska gå ut i pipen så mycket som möjligt, krävdes lite planerande för att få till det.
https://www.freeride.se/img/photo/n/cb0c3cc878c9bcb25a5ac83246694c6d.jpg
Byggde ihop den och allt som ses på bilden är både skruvat och limmat för att få så bra stabilitet som möjligt.
https://www.freeride.se/img/photo/n/f33eb4b4e4cdac91d5108890a04d3469.jpg
Fixade också en tvärslå i överkant för att avlasta vidningar ytterligare lite bättre och sen är det ditsatt en liten "dörr" för att håll in den.
https://www.freeride.se/img/photo/n/e18964b0475a687cac6a66d518eb80b1.jpg
Full med vatten väger dunken en del (10 kg), men jag har testat att rycka och slita rätt mycket i dörrflärpen, och det verkar som att den ska hålla även för rejält kraftiga högersvängar.

www.randoscando.com/ Citera
Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 3 veckor sedan | Senast redigerat av Vattendroppe (3 veckor sedan)

Sen ska vi se, ytterligare två paneler med dörrar gjorda till under köket
https://www.freeride.se/img/photo/n/4c4f82d747a388a071391efc49dda15c.jpg
På bilden är de inte oljade, men de är de såklart nu när de är slutmonterade.

Sen konstaterade jag att jag tyckte det var lite lite plats för att få in och ut saker i bakkant i förvaringen under sängen
https://www.freeride.se/img/photo/n/d465e24d7cfc1c6af3923271aaea96ba.jpg
Fixade genom att ta bort benet och fästa ett modifierat vinkelnjärn istället.
https://www.freeride.se/img/photo/n/d8b3ef68eb6cce084560ff1631cbeaf6.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/d8a35545120eb7d085177307a64a4b75.jpg
Med tanke på väggarna för gasolhinken etc på sidan är jag inte det minsta orolig för hållbarheten.

Gjorde sedan ytterligare två likadanna modifierade vinkeljärn för att använda för köksinfästning. Borrade upp hål i framkant av kökets metallram för att kunna fästa vinkeljärnen, träbit emellan för att inte skada gasolledningen!
https://www.freeride.se/img/photo/n/7096d257d9a15d88a88c44f5418b482b.jpg
Sen måttade jag in och skruvade på plats.
https://www.freeride.se/img/photo/n/07620efaea3f31ff9c24270d5d72c80e.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/33fb5010dd60ecce3debeb63916c1f8e.jpg
Och nu ser köket ut såhär!
https://www.freeride.se/img/photo/n/fd20f0b78bafaa27cf6d4510d3e7233b.jpg

Sen bak till gasolhinken igen. Drog gasolslangen i hinken och drog ut elen
https://www.freeride.se/img/photo/n/6b0ffc4218e94f08db99fa20936e9a49.jpg
Drog sen upp elen till hinken och kopplade ihop medelst sockerbit, som också skruvats fast på balk vid sidan av hinken för att hållas på plats.
https://www.freeride.se/img/photo/n/207326ab5132dcd430aad049c1c491e2.jpg
(I bilden syns också att jag kapat och kopplat in gasolslangen.) Sen har jag gjort en liten täckdosa att skruva fast ovanpå sockerbiten för att skydda det hela. Enkel konstruktion, ihoplimmad med utfräsningar i underkant som är _lite_ för små för respektive kabel, så att det blir lite dragavlastning för kablarna också.
https://www.freeride.se/img/photo/n/e0958a44acf608a6e20182410c33ab31.jpg
Har ingen bild på det färdiga resultatet i nuläget. Kanske kommer upp en i nästa inlägg tongue

Sen drog jag igång köket för att testa! big_smile
https://www.freeride.se/img/photo/n/702046827fc3cf7453dbd7baf3cbf36f.jpg
... och bara för att ha sparat den nånstans slänger jag upp den här också wink
https://www.freeride.se/img/photo/n/f0aa15d789263d95f639fd94df49cad0.jpg
Det är alltså vilka kablar i min förlängning som motsvarar vilken kabel i magnetventilen.

Nu har jag fått en trevlig morgonpaus. Vädret har klarnat upp också, så dags att gå ut och bygga igen! Hårdkörning fram till Karl-Bertil.

www.randoscando.com/ Citera
Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 3 veckor sedan

Hoppas du får en god natts sömn i bilen, utan påhälsningar av tomtar eller troll..... :-)

Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 3 veckor sedan

Hur var natten???

Heddious
1651 Inlägg
Heddious 3 veckor sedan

Det ska bli så jäkla kul att få kolla in bygget live när det är färdigt! Galet imponerande dethär.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
heurlin
15 Inlägg
heurlin 2 veckor sedan

Precis läst igenom hela tråden. Grymt jobbat! Har själv planer på att bygga en van då jag känner att min Nissan Patrol (expeditionsbyggd) inte riktigt har utrymme för att kunna vara i. Dock spenderat över 20 nätter i den inkl 1 vecka med polare i vintras med skidåkning i Norge.

Litet tips med knapparna dock är att byta ut dom till knappar med inbyggd lampa i. Bytte ut alla mina knappar i min bil till såna så man ser om dom är på eller inte så man inte missar något på när man lämnar bilen (lätt hänt). Hade jag läst tråden tidigare hade jag rekommenderat biltemas båt tillbehör.
http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Strombr … 000021273/

Har du led lampor i bilen? Isåfall har jag 12v dimmer jag kan skicka (tvungen att beställa 10 för vettigt pris och behövde bara 2) Riktigt skönt att kunna dimra ner lamporna på kvällarna.

Ctek har även laddindikator som är smidigt att ha då du kan koppla den på batterierna och se om dom verkligen laddar. Smidigt att ha framme vid föraren så du slipper komma fram och inse att något strulat på vägen.

Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 1 vecka sedan

Hur blev slutresultatet? Och hur gick provboendet? Och är du och bilen nere i Alperna nu? Och om så, vart är du och hur är det med snö???

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 6 dagar sedan

Tillgång till Wifi igen, så dags för en sista bygguppdatering och lite lärdomar smile

Gasollarm. Drog ut 12v till det i framkant av elboxen, så att elen kan löpa under sängen över till platsen jag valt ut att placera det på.
https://www.freeride.se/img/photo/n/a3cfd063a22bbf5f64d433bd888bda5e.jpg
Kommer ut i framkant av sängen
https://www.freeride.se/img/photo/n/c8d19e9f5141b560084f801e7d2ea7bd.jpg
Drar sen elen i flexslang längs med en av sängens fasta balkar, självklart i "framkant" av dito, så att den blir så skyddad som möjligt för skidor som dras in och ut ur skidförvaringen.
https://www.freeride.se/img/photo/n/14cdda4c3895dfa2bb51368148813944.jpg
Och sedan dras allt ner genom ett hål i sängramen
https://www.freeride.se/img/photo/n/cec443ee3c286cd35fbefb25c7e057bd.jpg
ner till gasollarmet, som i sin tur sitter skyddat bakom en balk
https://www.freeride.se/img/photo/n/b4e30677565f17881c18a06b8324994c.jpg
(All förvaring i det utrymmet är instyvat i backar, så balken skyddar larmet väldigt väl mot alla former av våld.) När jag gjorde detta upptäckte jag också en trevlig bieffekt av läslampan, den dubblar väldigt bra som belysning in till elutrymmet.
https://www.freeride.se/img/photo/n/29f105ae5bcb199627b9e769463a41db.jpg

Sen ett litet skydd för magnetvetilens sockerbit, som sagt komplett med dragavlastning för kablarna.
https://www.freeride.se/img/photo/n/2ce2c59641c3eb12abe0fa50008c6c6c.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/466e4d90f48f22ffec8e200488f9846c.jpg

Fixat en liten extrasittplats (ligger numera också en tunn sittkudde på den), den sitter bara med plugg, så den är enkel att lyfta bort för bättre åtkomst till vattendunkarna och huvudströmbrytaren.
https://www.freeride.se/img/photo/n/0445e7e58b0bca2ec38b02d4c79f29bf.jpg
I bilden syns också klaffbordet i halvfärdigt skick (tvärslån är inte på plats). Med tvärslån på plats och utfällt ser det ut som följer.
https://www.freeride.se/img/photo/n/639cf708330888d95c86a79b7fc661ac.jpg
Vid körning fästs med det en kast i framkant för att det inte ska slå, bordsskivan håller också fast tvärslån.
https://www.freeride.se/img/photo/n/b43d31bd0c3028581d0ee7769652022d.jpg
Och ja, självklart har jag brandsläckare i bilen wink Och det finns fortfarande gott om plats under sittplatsen för att ställ av pjäxor!
https://www.freeride.se/img/photo/n/0025d64dec94ceb9f818737bc7a0b836.jpg

Fixade en krydd- och bestickshylla att ha ovanför köket
https://www.freeride.se/img/photo/n/1421baa61e6a2d1230b9aacc87e086ff.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/9081380a99336bdbf51bd15020dae9bb.jpg
fäste upp den inplastade lappen för bilens el
https://www.freeride.se/img/photo/n/39eea9e892be57f3baa6ed6d602a3fba.jpg
och petade in koloxidlarm
https://www.freeride.se/img/photo/n/27b3f50ae5206487f6689ef6328e6f03.jpg
Samt ett brandlarm
https://www.freeride.se/img/photo/n/8b9eae7688c2c17dac3bed9755fbe576.jpg
(Vid brandlarmet sitter numera också en list så att översta biten kan användas till filtförvaring, tyvärr ingen bild på det.) Kröp också till korset också fixade haspar för de självstängande gångjärnen också, för säkerhets skull.
https://www.freeride.se/img/photo/n/f0305e9739bfc7a581dc1f5131436f79.jpg


Haspar i utkanten av hyllorna förhindrar dem från att öppna sig vid färd.
https://www.freeride.se/img/photo/n/4e55e73f18edfc1be860ba9fb22f40f5.jpg
Den översta hyllan har ingen hasp eftersom den kommer ivägen för att kunna dra in och ur vattendunken, istället har den ett klassiskt babylås, det vill säga en liten plastflärp på insidan en måste trycka på för att den ska gå att öppna.

Baktill har jag fäst upp ett avlångt handtag för hjälmupphängning, ett par öglor som som tillsammans med bungylinor ger ett supersätt för att stuva fast ryggsäcker etc, och två stykna stora krokar som är utmärkta att hänga rep och annat från.
https://www.freeride.se/img/photo/n/3d95fa6be7176e85472323864728bc0f.jpg
Madrassen tillskuren och på plats, bilden är från när jag håller på att packa in saker.
https://www.freeride.se/img/photo/n/ad77a31c031a606eca3a06f3b3189ff9.jpg

Där kan ni också sen den kavalkad av krokar jag skruvat upp för att kunna hänga upp köksattiraljer för enkel åtkomst vid köket. Det är tänkt att det ska bli ännu fler krokar, jag har krokarna liggands i bilen, men de har inte kommit på plats än tongue

Om det finns intresse kan jag också så småningom lägga upp lite bilder på hur jag har valt att arrangera all förvaring med backar och stuvning, men det har jag ingen möjlighet att göra just nu (se nedan) tongue

Och ja, @hawk100, bilen är nere i alperna, här är en bild från min första dag i Val d'Isère wink
https://www.freeride.se/img/photo/n/6ed89fbd6e9c6ca9d98abb6dbbe62ef1.jpg


Sådär, det var byggandet. Situationen i övrigt är ungefär att snöläget i alperna är relativt katastrofalt, och jag har under en ganska lång tid försummat umgänge med min tant till förmån för att bygga bil. Jag slog två flugor i en smäll och skriver det här på ett flyg på väg hem mot Svea. Kommer spendera en vecka hemma, ta igen lite välbehövt umgänge med tanten och låta snöläget reda ut sig lite under tiden jag är borta. Verkar bli vältajmat också, det ska snöa under veckan, så förhoppningsvis finns det något att åka på när jag kommer tillbaka. Troligen kommer jag åka över till Italien då och tura lite med nyfunna kamrater.

Och lärdommar då? Jag har ett par redan. Jag ska börja med att vara lite dryg, för de som trodde det skulle bli rått att sova i bilen utan värmare kan jag meddela att det går utmärkt. Kondens har jag knappt alls, åtminstone inte när jag sover solo (får se hur det blir med två pers i bilen, det ger sig så småningom). Jag änvänder en en yllefilt som extraisolering mellan mig och madrasserna, och sover i en varm och mysig kumamon-onepiece. En natt av de jag spenderat i vanen hittills behövde jag använda båda duntäckena, men då var det rejält snorkallt ute (för att vara alperna såklart, vi pratar nånstans kring -15 i alla fall). Det är inte varmt att vakna upp på morgonen för fem öre, men det är ingenting som stör mig nämnvärt.

Mindre positiva lärdomar är en grej jag över huvud taget inte tänkte på skulle kunna bli ett problem. Vid vintertältning är vatten aldrig ett problem så länge det finns bränsle till köket, snö smälter vanligtvis till riktigt härligt dricksvatten, i med nogra korn salt för att balansera det osmotiska trycket och så är du good to go. När en står med bilen i en alpby så ja. Att smälta snö är inte alltid ett alternativ, och dunkar med vatten har en tendens att frysa när temperaturerna ständigt är under noll med relativt bred marginal. Just nu är jag alltså mer eller mindre beroende av att åtminstone ha tillgång till "understödslägenheter" där jag kan få tag på vatten åtminstone. Det skulle vara möjligt att köra fricamping i mindre bebyggda områden om snöbristen inte var så pass påtaglig som den är just nu, och senare på säsongen när temperaturerna nere i dalarna inte är fullt så kalla längre är jag övertygad om att detta inte längre är ett problem. En värmare skulle kunna lösa detta, men frågan är hur effektivt, då det ändå är relativt lång perioder en är borta under dagen.

Ytterligare en lärdom är att det är småsegt att göra en sån här resa själv. Det optimala skulle vara att ha en åkkamrat med i bilen, att få tag på folk att åka med kan vara halvknepigt har jag märkt. För min del har det börjat reda ut sig, men jag skulle ändå föredra att antingen ha ett betydligt bredare kontaktnät bland säsongare/locals på orter spridda över alperna (även om jag har ett relativt digert sådant är det ibland svårt att få ihop något när folk jobbar etc) alternativt ha med sig en partner.

Speaking of den sista nämnda lärdomen, någon som är på plats nere i alperna och vill åka (eller ännu hellre tura), tveka inte att skicka ett PM! Jag har många veckor på plats att fylla upp wink

Jag är även öppen för äventyr i Norge/nordsverige från ungefär skiftet mars/april! big_smile

www.randoscando.com/ Citera
Bertan
124 Inlägg
Bertan 6 dagar sedan

Otroligt kul att se resultatet!
Jag och troligen många andra är är väldigt intresserade att du skulle fortsätta göra inlägg i denna tråd om du skulle förändra något m.m. Personligen är jag även väldigt intresserad över hur din säsong kommer bli då du tar vanlife kulturen till sin yttersta spätts. Är det eventuellt något du kan tänka dig skriva om lite i denna tråden också?

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 6 dagar sedan | Senast redigerat av Vattendroppe (6 dagar sedan)

@heurlin Tyvärr är mina lampor inte dimmbara, men många tack för erbjudandet! big_smile Har dock upptäckt att knepet med att rikta sänglampan upp i taket ger ett ganska gott resultat ^^

Vad gäller ctek-indikatorn kollade jag upp den nu, det kanske blir att skaffa en sån i framtiden, såg sjukt smidigt ut. Betydligt bättre än min voltmeter, som dessutom inte är kopplad rakt över batterierna (tankevurpa), så den ger rätt halvdan information...

Knappar med lampor i hade inte varit dumt. Funderade på det också, men tappade bort det längst vägen! Som det är nu klarar jag mig dock ändå helt okej, lamporna är ju väldigt tydligt om de är tända, voltmetern likaså, och ventilationen drar nästan pinsamt små mängder ström. Gasolknappen har en liten indikator-LED som det är, så den är redan täckt smile

www.randoscando.com/ Citera
wessozi
72 Inlägg
wessozi 6 dagar sedan

@Vattendroppe sweeet. Kommer kännas lite tomt nu när det är "klart" och man int har ngt att följa haha. När det gäller vatten och frusna dunkar kan man väl sänka fryspunkten med lite salt? Vet dock int hur mkt som krävs och om vattnet hinner bli salt innan det funkar.

Hawk100
492 Inlägg
Hawk100 6 dagar sedan

Grattis!
Riktigt kul att se slutresultatet!! Och att boendet funkar så bra! Och att se att du kommit ner till Alperna! Dock lite förvånande att du styrt till ett område med lite snö när du med husbilen har alla möjligheter att åka till platserna där snön faller..... ;-)

Vad det gäller vattnet så funderar jag på om du, som verkar grymt påhittig, skulle kunna bygga någon lösning med en frigolitlåda och ett värmeelement typ detta kopplad till en timer......
https://m.conrad.se/V%E4rmefolie-Thermo … 07_0506031
Det handlar ju "bara" om att hålla vattnets temperatur över nollan.....

Hoppas du hittar lite åkkompisar och att du väljer att utforska många av Alpernas småorter där du/ni får vara hyfsat ensamma i off-pisten. Ett tips är: om du har läst om en skidort i en svensk resekatalog så hoppa över stt besöka den. Tänk på att många gånger är litet system = få duktiga skidåkare som söker lössnö! På så sätt kommer du garanterat få många bra och spännande skidupplevelser....

Ha en bra vinter!

Hasse_Lindborg
2710 Inlägg
Hasse_Lindborg 6 dagar sedan

Enig med Hawk där. Finns ju en del snö där nere på andra ställen i alperna med snö..

bliparne
4 Inlägg
bliparne 5 dagar sedan

Förvara vattnet i någon metallförpackning som du kan värma upp efter behov?

Bra att du inte får det rått. Jag gissar på att du får lägre luftfuktighet om du tillåter det bli kallt då du inte värnar lika mycket om att hålla varm luft inne/återanvänder luft lika mycket. Nästa gång jag får problem med värme när det är kallt skall jag testa att lite ointuitivt vädra istället för att täcka för.

heurlin
15 Inlägg
heurlin 5 dagar sedan | Senast redigerat av heurlin (5 dagar sedan)

@Vattendroppe Tidigare när jag kikade på bygga van så var tanken att sätta värmefolie på varsin sida där man förvarar dunken man använder. I ditt fall skulle det ju kunna passa klockrent att montera på träpanelerna där du har dunken. Finns att söka på tex conrad.se


Edit: Missade helt att hawk100 redan hade skrivit liknande smile

LawndartGustav
930 Inlägg
LawndartGustav 5 dagar sedan | Senast redigerat av LawndartGustav (5 dagar sedan)

Bara så ni vet så reflekterar metallfolie värme fram till dess att det är fuktigt, då snor det värme deluxe istället.
Med värme i metallen är det ju såklart annorlunda smile är nog ett bra tips.
Typ räddningsfiltar, dom reflekterar värme en stund men sen är de vindskydd och är det primära.

Live free and die ...ing Citera
Snowgod
487 Inlägg
Snowgod 5 dagar sedan

Vattendroppe skrev:

Mindre positiva lärdomar är en grej jag över huvud taget inte tänkte på skulle kunna bli ett problem. Vid vintertältning är vatten aldrig ett problem så länge det finns bränsle till köket, snö smälter vanligtvis till riktigt härligt dricksvatten, i med nogra korn salt för att balansera det osmotiska trycket och så är du good to go. När en står med bilen i en alpby så ja. Att smälta snö är inte alltid ett alternativ, och dunkar med vatten har en tendens att frysa när temperaturerna ständigt är under noll med relativt bred marginal. Just nu är jag alltså mer eller mindre beroende av att åtminstone ha tillgång till "understödslägenheter" där jag kan få tag på vatten åtminstone. Det skulle vara möjligt att köra fricamping i mindre bebyggda områden om snöbristen inte var så pass påtaglig som den är just nu, och senare på säsongen när temperaturerna nere i dalarna inte är fullt så kalla längre är jag övertygad om att detta inte längre är ett problem. En värmare skulle kunna lösa detta, men frågan är hur effektivt, då det ändå är relativt lång perioder en är borta under dagen.

Du borde kunna ha en värmematta, och eventuellt med en termostat, att ställa dunkarna på. Det behövs inte många grader för att hålla det frysfritt så det borde inte dra väldigt mycket ström. Finns för ett par tre hundralapppar.

GustavGerdes
14 Inlägg
GustavGerdes 2 dagar sedan | Senast redigerat av GustavGerdes (2 dagar sedan)

jag har byggt hel del båtar och bilar att bygga vattnet frostfritt e inte svårt det är bara att tänka till innan

Mickey
114 Inlägg
Mickey 2 dagar sedan | Senast redigerat av Mickey (2 dagar sedan)

.

GustavGerdes
14 Inlägg
GustavGerdes 2 dagar sedan

jag la väl bara ett svar på olika trådar?

skidmannen
134 Inlägg
skidmannen 2 dagar sedan

Kan du inte bara stoppa vattendunken i en kylväska så att det fryser långsamt? Eventuellt kunde du ha en 12 V frysväska med värmefunktion när du kör.

Vattendroppe
2559 Inlägg
Vattendroppe 1 dag sedan

Jag nämnde ju något om en hemsida lite tidigare i tråden, nu finns den på plats!
http://www.randoscando.com/
Där finns både att kika på mitt instagramflöde och lite "tyngre" inlägg i textform för hugade spekulanter. Även lite annat smått och gått, men det har inte så mycket med mitt bil-liv att göra.

@Bertan Jo, lärdomar och sånt tror jag att jag kommer fortsätta skriva om! smile

@wessozi Haha, som sagt så kommer jag nog fortsätta skriva då och då med uppdateringar/lärdomar etc. Det lär ju vara ett pågående projekt med den här bilen också, har ju redan identifierat ett problem med vattnet som måste lösas, och då kommer det garanterat uppdateras wink Salt sänker fryspunkten på vatten, men det måste vara rejält salt innan det gör någon faktiskt skillnad, dricka saltvatten är tyvärr inte så väldigt nyttigt! Så länge kan du ju följa mig på instagram också, @rando_scando big_smile

@hawk100 Jo, det kan tyckas. Har lite med åksällskap att göra dock, jag är lite halvt om halvt folkskygg. Det här var också lite av ett projekt för att få arbeta på det, och även om jag gjort små framsteg så gick det kanske inte riktigt så bra som jag hoppades tongue Men det börjar lösa sig! Har ju också lite att göra med det faktum att jag försummat umgänge med min tant under en längre tid, så kändes inte så dumt att passa på att resa tillbaka. Ingen dum idé med lite frigolit och värmefolie, kan nog komma att bli en potentiell uppgradering till nästa säsong yikes

@bliparne Ja, det är ju inte varmt alls i luften, men så länge den håller sig torr går det mycket bra att hålla sig själv uppvärmd med tillräcklig isolering. I och med att kall luft är så torr så är det rätt drägligt så länge ventilationen är tillräcklig. Ska du ha det "varmt och gött" så bör ventilation och uppvärmning kombineras, men då kostar det väldigt mycket energi att hålla det varmt i och med att kall luft hela tiden dras in i kupén.

@heurlin Ja, mest en såndär grej som jag missade att tänka på. Men som sagt, blir nog uppdatering till nästa säsong!

@lawndartgustav Ja, och tanken är ju att folien inte ska bli fuktig, även om den blir kall wink

@snowgod Värmematta/folie har tipsats om, men att slänga på en termostat var ingen dum idé faktiskt!

@skidmannen Är lite mycket dunk för att få ner i en frysväska. Men blir nog cellplastisolerad uppvärmd box till nästa säsong!

www.randoscando.com/ Citera
skidmannen
134 Inlägg
skidmannen 1 dag sedan

Om du dricker mycket öl kanske du kan bygga ihop en sån här och värma upp/torka ur bilen med när solen tittar fram. Inget för Lofoten i januari, men i alperna så kan det nog funka. http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/


För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook