En äventyrsbil blir till

LawndartGustav
960 inlägg
LawndartGustav 1 månad sedan

Krya o jobba 2mån om du kan och kom igen i april maj? smile

Live free and die ...ing Citera
Vattendroppe
Online 2631 inlägg
Vattendroppe 1 månad sedan

LawndartGustav skrev:

Krya o jobba 2mån om du kan och kom igen i april maj? smile

Det är förhoppningen smile Jag hoppas på att veta mer efter helgen!

www.randoscando.com/ Citera
FlyingW
73 inlägg
FlyingW 1 månad sedan

Fruktansvärt trist med knät, men tackar för en väldigt underhållande blogg här. Trots noll bilintresse och byggintresse är det riktigt kul!

Vattendroppe
Online 2631 inlägg
Vattendroppe 1 månad sedan | Senast ändrad Vattendroppe (1 månad sedan)

Tog lite tid att få ihop en debriefing kring bilen. För er som inte följer mig på instagram beror det på att jag fått veta att jag har en total främre korsbandsruptur, vilket innebär att min skidsäsong är över. Dessutom, i och med att jag lär opereras, kan det vara så att klättersommaren är out the window också. Musten gick som ur lite. Mer detaljer om det går att läsa i min blogg... Hur som helst, har plockat ur det mesta ur bilen nu när den ändå inte kommer användas på ett tag. Vissa grejer kommer nog få ligga kvar, men textilier och sånt vill jag ha ut så att jag undviker att få jordslag eller mögel i dem.

Att bo själv i bilen gick, rent fysiskt, bra utan några som helst egentliga förhinder. Däremot blir ett boende som du har själv rätt så ensamt väldigt fort och allt med att styra upp folk att åka med etc etc blir bökigare. Det kommer inte heller gå att hålla någon direkt värme i bilen, speciellt inte om matlagning sker någon annan stans. Vid soloboende var frysande vatten ett problem, men i gengäld var fuktutvecklingen inget direkt problem, körde båda fläktarna på ungefär halvfart och det räckte för att inte få någon direkt märkbar kondens över huvud taget.

På två personer med matlagning var det lite annorlunda. Den stora detaljen i det läget är fukt. Vid högtryck är det inga problem, det är lätt att laga mat i bilen med öppen/öppna dörr/ar, och det är inga problem att spendera mycket tid ute ur bilen och känna att livet är rätt jädra gött ändå. Motpolen är ju med temperaturer strax under nollan och kraftigt snöfall. Att laga mat eller vara kring bilen med öppna dörrar mer än nödvändigt är inte ett alternativ, och en undviker gärna att sitta ute och "njuta". En stund under såna förhållanden går bra, men längre tid när det är två personer som ska bo blir nog rätt så träligt, helt enkelt eftersom fukten lätt tar över.

Det finns dock några grejer som gör det lite lättare. Laga alltid mat med lock på i så stor utsträckning som möjligt, det gör en jätteskillnad. Blir det jätteblött när du är ute och åker, smit in i på något bummarboende, gå i affärer på stan (att prova ut ett par nya pjäxor du inte har någon intention att köpa kan ta ordentligt med tid!) eller maxa "kaffetiden" på ett café medans du torkar ut. Beroende på fräck du känner att du kan vara går det att passa på att torka stighudar och allt möjligt annat. Under tiden vi bodde två i bilen hade vi mestadels den senare typen av väder, vi körde ventilationen på fullt ös dygnet runt och det funkade. På natten hade vi kondens på all framstickande metall, vilket nog är extremt svårt att undvika, och under riktigt kalla nätter även litegrann på de delar av tak och väggar där det inte finns någon isolering mellan metall och panel. Då var det dock så pass kallt att all kondens hunnit frysa.

Hur som helst, vanligen var det bara nattlig kondens på öppen metall och i flytande form. Det var dock aldrig blött i våra täcken, madrass eller andra grejer, och även skalkläder torkade OK under natten. Undantaget naturligtvis om en lyckades dra något mot någon metall på morgonen innan trasan varit framme. För ja, trasa/or är typ obligatoriskt och torka av allt med på morgonen. När kondensen inte var frusen på morgonen eller frös under vädrades det mesta ut under dagen.

Värmen vid tvåpersonersboende var en jädra skillnad. Det var ofta riktig "dräglig" temperatur när vi gick och la oss. På morgonen såklart svalt, men rätt ofta plusgrader. Frysning av vattendunkarna var inte heller något problem, men vi hade inte jättekallt väder när vi bodde två heller. För att hålla lite pejl på det hade vi en vanlig halvliters PET-flaska nere på golvet vid vattendunkarna som vi kollade varje morgon. Om den var fryst kollade vi de stora dunkarna och vid minsta isbildning skulle vi tappa ut någon halvliter till en liter ur dunkarna, koka upp på spisen och hälla tillbaka. En grej som också är värd att tänka på är att om det blir jävelkallt går det att köra gasolköket som en brännare under kortare perioder för att få upp lite bättre värme i bilen.

Ventilationen när vi bodde två fick gå på max, dygnet runt. Under natten av förklarliga skäl och under dagen för att suga ut så mycket fukt som möjligt. Fick också en bra indikator på att det är rätt bra fräs i ventilationen ändå och att vi lyckades hålla värmen där inne rätt bra, på utsidan av ventilationskåporna satt nämligen varje morgon stora istappar de flesta mornarna!

Solcellen fungerade sjukt bra! Vi borstade av den när det hade snöat och det räckte för att förse oss med den el vi behövde för att ladda telefoner, belysning och köra gasolen, trots ganska mycket snöfall bitvis och sådär. Jag uppskattar att det fungerar bra även om jag ska köra lite längre fotoredigering etc innifrån bilen så länge vädret är soligt. Är det snöigt väder och jag ska redigera bilder blir det nog att köra lite på dieselmotorn för att ladda batterierna.

Några ytterligare tips, vid stillastående, skotta inte taket eller framrutan på bilen. Låt snön ligga, det ger bra extra isolering! Utom solpanelen förstås, den är värd att skotta, borsta och hålla efter noga, men allt annat kan svampa till ordentligt. Vidare bidrar det med onödig fukt i bodelen att ha skidor, stavar och annat inne i bodelen. Vi hade skidor och stavar under bilen tillsammans med spadarna (ingen idé att packa ihop dem när morgonen oftast började med skottning ändå), sen använde vi också själva förarutrymmet som förvaring för ryggsäcker, vissa kläder etc.

Ett ytterligare tips, se till att skotta kontinuerligt om det är snöfall. Det är schysst att försöka få av så mycket snö och blött från kläder och utrustning som möjligt innan det tas in i bodelen, det blir väldigt mycket enklare om en inte står i 30 cm nysnö!

Till sist kan jag säga att jag också fick bekräftelse på att gasolhinken fungerar bra! Under körning hade campingaz-flaskan skruvat upp sig vid ett tillfälle (jag vill påstå att deras design är "sådär"), vilket upptäcktes nästkommande morgon när vi skulle laga frukost och det helt plötsligt inte fanns någon fräs i köket. När vi öppnade gasolhinken började det lukta kraftigt av gasol och gasollarmet gick igång med buller och buljong. Vi fick vädra ur och skruva tillbaka allt på plats igen, men med tanke på att det varken kommit gasoldoft eller gaslarm innan vi öppnade locket på den (uppenbarligen) helt gasfyllda hinken tar jag det som ett rejält gott tecken för hinkens funktion!

@FlyingW Sjukt trist med knäet, speciellt nu när det visade sig vara värsta tänkbara i min situation. Men det är glädjande att du tycker tråden är kul, värmer faktiskt i en tid som för min del är rätt nedstämd smile

www.randoscando.com/ Citera

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook