Sponsorer

L22
2 inlägg
L22 2 inlägg 2 år sedan

Hej jag är en kille på 12 år och vill satsa på skidåkning kan någon visa mig hur man får sponsorer?

Svar

Wille1504
26 inlägg
Wille1504 26 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Wille1504 (2 år sedan)

Nu har jag inte blivit sponsrad inom just skidåkning men jag har blivit sponsrad inom en annan hobby.

Företag sponsrar inte med huvudsyfte att vara schyssta, allt handlar om att de ska tjäna pengar. Sedan så måste du veta att det, förutom i ett fåtal fall, inte "lönar sig" ekonomiskt att bli sponsrad. Däremot så kan sponsorerna hjälpa entusiaster att fortsätta vara just entusiaster. Trots sponsorer fortsätter skidåkning att vara en hobby för så gott som alla. Med andra ord så blir det inte gratis att åka skidor när du blir sponsrad, tvärtom så måste du pumpa in ännu mer pengar i din skidåkning men får i gengäld möjligheten att åka mer.

För att företagen ska tjäna pengar på att sponsra dig krävs det att du är en skicklig skidåkare som sticker ut från mängden. Det finns oändligt många sätt att sticka ut, du måste hitta ditt och sedan övertyga företaget om att ditt sätt är det bästa. Vidare så måste företaget få publicitet genom dig, sponsring fungerar som vilken marknadsföringskanal som helst. För att de ska få sin publicitet så vill det till att du syns mycket, det kan vara genom att vinna tävlingar så du blir omnämnd i medier men det kan även vara att du har en stor skara följare på sociala medier.
Du skriver att du vill satsa på skidåkning. Satsningen börjar långt innan sponsorerna hoppar på, sponsorerna kommer någonstans på vägen om din satsning blir lyckad

Om jag var du så skulle jag börja skriva personliga brev till en massa mindre företag som riktar in sig på skidåkning eftersom chansen att bli sponsrad av ett redan välkänt varumärke är minimal.
I breven ska du fokusera på företagets vinning när de sponsrar dig.

Men jag vill även höja ett varningens finger, att bli sponsrad handlar som du förhoppningsvis förstått inte om att åtnjuta en massa gratisprylar. När/om du blivit sponsrad handlar det om att ge företaget allt du lovat, annars kan ditt eget varumärke som skidåkare (ditt namn) bli allvarligt skadat och förhindra andra framtida sponsorer - så tänk dig för innan du väljer att bli sponsrad.
Ytterligare en svårighet, som jag fått erfara själv, är att du är minderårig. Det kan ställa till det en del.

Lycka till med satsningen!
William

johan
2878 inlägg
johan 2878 inlägg 2 år sedan

Mycket bra svar från @Wille1504

Skulle även rekommendera att läsa den utmärkta artikeln "Drömmen om sponsring" som @OlaMelin skrivit:
https://www.freeride.se/drommen-om-sponsring/

Bertan
136 inlägg
Bertan 136 inlägg 2 år sedan

För det första finns det olika "steg" av sponsring eller vad man vill kalla det.
Flow, team, amatör, pro.
Det lättaste och första steget är att få flow. Det är när du inte är med i det officiella teamet men får produkter av ett företag/affär.
Jag fick flow av en affär genom att bara vara social med alla som jag åkte skateboard med och lärde på det sättet känna ägaren.

Jag anser inte att målet med en sport/aktivitet är att kunna bli sponsrad. Det är mer en bonus du kanske får på vägen.

Så mitt tips är bara att ha så kul som möjligt när du är ute i backen nu till vintern och försöka knyta kontakter där istället för att skicka en massa mail.

Lycka till nu!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook