Resekompis Japan/Kanada februari 2017

atomicelysian
7 inlägg
atomicelysian 7 inlägg 2 år sedan

Hej på er!

Jag är en 20-årig tjej från västkusten! Denna vinter kommer jag vara bortrest fram till början av februari och kan därför inte säsonga, istället planerar jag att spendera ca 4 veckor i Japan, eventuellt Kanada, för att åka riktigt mycket offpist! Är det någon som vill följa med? big_smile

Svar

Dsmith
41 inlägg
Dsmith 41 inlägg 2 år sedan

Absolut smile
Vad tänker du för budget och skidort?
4v åkning eller lite sightseeing också?
Vad prioriteras åkning eller fest/kultur? smile

atomicelysian
7 inlägg

Jag har inte lagt upp en budget än men tänker kanske 10000 i månaden när inte flyg och liftkort är medräknat... Har funderat på whistler, banff, happo one, niseko och även lite på Nya Zeeland smile
Egentligen 4v åkning men även sightsing innan eller efter!
Skidåkning prioriteras men lite kvällsliv får det gärna vara! wink

Ingehansson
14 inlägg
Ingehansson 14 inlägg 2 år sedan

Tänkte du dra i februari på resa eller röra dig hemmåt då?

atomicelysian
7 inlägg

Jag kommer vara borta till början/mitten av februari och åka för att åka skidor i slutet av februari/början av mars... smile

klassy
436 inlägg
klassy 436 inlägg 2 år sedan

NZ blir ju lite svårt då de har sommar då.

Vill du ha garanterat med fresh pow typ varje dag så är det ju Japan som gäller.
Jag ska till Kanada!

atomicelysian
7 inlägg

Hmm det har du rätt i... Hehe
Varför ska du till Kanada framför japan då? smile

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 2 år sedan

atomicelysian :

Jag kommer vara borta till början/mitten av februari och åka för att åka skidor i slutet av februari/början av mars... smile

Personligen hade jag nog inte åkt till Japan så sent på säsongen, av vad jag har läst så är det en gamble om man får snö eller om det mest blir varmt. Läs på lite om när det är säsong och ta beslutet därefter. Kanada eller alperna kanske är ett bättre val

klassy
436 inlägg
klassy 436 inlägg 2 år sedan

atomicelysian :

Hmm det har du rätt i... Hehe
Varför ska du till Kanada framför japan då? smile

Jag valde Kanada för att de har mycket längre säsong, lättsamt att man kan snacka flytande engelska och jag kan absolut noll japanska. Kanada har även häftigare natur, och lite annat som jag gillar mer.

Jag ska göra en säsong och möjligheterna till det i Japan kändes svårare. Jag vill jobba och jobba lagligt! När jag bestämde mig för Kanada bestämde jag mig även att göra det i ca 10 månader. Man kan ju åka skidor där till juni och sedan vara en parkråtta under sommaren eller cykla/vandra i bergen som också lockar mig!

Som rastavibrationer säger så är det ju bäst att vara i Japan runt nyår har jag hört från vänner, aldrig varit där själv tyvärr.

atomicelysian
7 inlägg

Tack för tipsen!!! Då låter det som att Kanada är ett bättre val för min del om de har längre säsong! Jag tycker dock Japan verkar väldigt spännande då deras kultur är så olik vår, men det får bli en annan gång när jag kan under en tidigare del av året! smile

thomas58
73 inlägg
thomas58 73 inlägg 2 år sedan

För sent att åka till Japan i Januari -Februari?????
Har varit där några hela säsonger.Inte för sent snarare den bästa tiden i NISEKO.
Ska själv dit nu på kortvisit en månad jan/febr

atomicelysian
7 inlägg

thomas58 :

För sent att åka till Japan i Januari -Februari?????
Har varit där några hela säsonger.Inte för sent snarare den bästa tiden i NISEKO.
Ska själv dit nu på kortvisit en månad jan/febr

Men det för sent i mars eller? hmm

thomas58
73 inlägg
thomas58 73 inlägg 2 år sedan

Mars ska vara snöfattigt, förra året inga bra dump men ändå hyfsad åkning. Däremot åren före har det dumpat bra i början på mars. Men det är osäkert och kanske inte bästa tiden för pow

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook