Glaciäråkning i december!

Airman78
9 inlägg
Airman78 9 inlägg 2 år sedan

Tjenis! Tänkte prova på lite piståkning i början på december, någon som har tips på bästa glaciärerna i europa den tiden??

/A

Svar

Slink
58 inlägg
Slink 58 inlägg 2 år sedan

Det torde väl vara saas-fee.

Airman78
9 inlägg

Har funtat lite på Hintertux, vet du nått om det??

Slink
58 inlägg
Slink 58 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Slink (2 år sedan)

Inte direkt, jag har bara varit i Hintertux en enda dag (med rätt dåligt väder). Men jag skulle nog säga att saas-fee har en möjlig fördel av att det lutar lite mer. (om vi räknar med att det det faktiskt kommer en del natursnö till december). Å andra sidan så är det mer yta att åka på uppe i Hint på glaciären. Saas-fee är en mysig alpby - Hint är motsatsen till mysig.

Sen finns det ju naturligtvis en stor nackdel med saas-fee nämligen valutan.

Airman78
9 inlägg

Det får nog fan bli Hint, tack för infon:cool:

Wille1504
26 inlägg
Wille1504 26 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Wille1504 (2 år sedan)

Pitztal ligger högre än Hintertux och av det jag ser på youtube så verkar nästan hela systemet som de kallar pitztal gletcher vara öppet i slutet av november - början av december. Dessutom en hel del nysnö.

Jag har inte åkt där någon höst men har varit där en sportlovsvecka. Då fanns det mycket fina röda pister som kunde vara så gott som orörda ända in på eftermiddagen

http://www.pitztal.com/en/mountain-wint … rgletscher
http://www.pitztaler-gletscher.at/de

Airman78
9 inlägg

Ok bra info ska kolla det?

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 2 år sedan

Engelberg ska man inte glömma, men om början på vintern är som förra året kommer det suga så klart...

MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 2 år sedan

Säkraste tipset är att köpa en biljett till Zurich nu. Sedan väntar du in var snön lägger sig, följ Snow-Forecast. Generellt sett så är det så att "glaciärliftarna" har stängt i december. Osäkert väder så högt upp, farlig offpist med sprickor om det är dålig sikt.Från Zurich har du slagläge till de flesta orter som brukar få tidiga dump. Om det så är Saas Fee, Engelberg eller Sölden? Finns många orter att välja på (även om en del riktigt stora, som St Anton brukar vänta på att dra igång säsongen rätt sent, när många backar kan öppna samtidigt).

sebastianpalmgren
32 inlägg
sebastianpalmgren 32 inlägg 2 år sedan

Sölden, Zermatt, Hintertux, Kaprun, Saas Fee, Engelberg etc.. Finns många att välja mellan, tycker dock Kaprun är riktigt bra, brukar vara bra med snö i december.

Airman78
9 inlägg

Bra tips, jag bokar Zurich och inväntar snörapport

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook