hardside > true > q115 > wizard > ?

erik_lagg
550 inlägg
erik_lagg 550 inlägg 1 år sedan

aldrig blir man riktigt nöjd...
MIn första 'bredare' skida var k2 hardside (enbart 98 mm, 181 cm). Jag tyckte den var suverän i pisten och när det var uppåkt. Bra svängradie för skärande sväng. I början tyckte jag den var grym i offpisten men märkte efter ett tag att flytet var begränsat. Så jag köpte en billig komplementsskida för offpist lite på kul - blev en nocopy true (120mm, 188 cm). Denna var förstås sämre i pisten men väldigt rolig offpist. Funkade också bra att åka 'storslalom' med ifall det inte var alltför hårt. Efter ett tag sålde jag k2:orna och åkte bara på denna. Fördelarna med truen är att jag uppfattar den som 100% förutsägbar i offpist - flytet är fantastiskt i alla hastigheter. Svängradien på drygt 20 meter (22-23) passar mig bra. Den är dessutom lätt. Nackdelen är att den kan släppa skäret på ett ganska oförutsägbart sätt när det blir hårt och att den glider himla dåligt. Detta gjorde att jag tänkte att jag måste köpa något som funkar bättre i pist och jag fastnade för Salomon q115 (115 mm, 188 långa). I början var det jättekul att kunna stå på i pisten igen men de var betydligt sämre i offpist med tendenser till att fastna med spetsarna. Efter ett tag tyckte jag också att jag hade svårt att variera svängradien i pisten; kanske beroende på kort aktiv kant ihop med att jag är ganska lätt (70 kg). Detta ledde till ett nytt köp: CMD wizard (117mm, 188 långa). Jag tänkte att dessa kanske påminner mer om true; lång aktiv kant, ganska mjuka, lätta, kort svängradie (endast 17 m tror jag). Dessa är mycket lekfulla och svängvilliga men kanske inte riktigt passande för mig. Om jag ska ligga på skär får jag svänga alldeles för mycket. Jag är ju inte mycket till jibber heller även om jag kör lite baklänges ibland och kör lite 180s och försök på 360s (aka gubbjibb - jag är 46 år). Gillar dock att hoppa ner för lite stenar och mindre klippor. I offpisten är wizarden skaplig men den blir bara marginellt mer pålitlig än q115. Så vad borde jag köpa nu? Jag vill ha fantastiskt flyt i offpist men ändå ha något som är lätthanterligt i skogen och som man kan 'drifta' lite med i lössnön. Skidan ska vara farttålig och kunna gå att köra snabbt genom skräpsnö och uppkörd offpist. Jag vill också kunna ligga riktigt snabbt i pist och kunna variera radien på de skärande svängarna (vilket jag tror är svårt på skidor med för kort aktiv kant). Skidan ska också gärna vara skapligt lätt. Jag undrar om Scott scrapper skulle kunna passa. Också fått ett bra erbjudande på Salomon 122 (184 cm)... Några idéer om dessa eller andra skidor?

Svar

kld
17 inlägg
kld 17 inlägg 1 år sedan

Om du har möjlighet att testa på något skidtest så känn på Dynastar Cham 2.0 117. Av vad du beskriver att du söker så känns det som att den skulle passa dig utmärkt.

erik_lagg
550 inlägg

Tack för tipset. Borde åka på skidtest förstås men vet inte om det är värt det. Det är ju sällan det finns bra offpistmöjligheter på dessa test, och flytet i lössnö + hanterandet av uppkörd offpist värdesätter jag ändå mest. Jag vill iofs också kunna åka snabbt på skär men inser att jag kanske måste kompromissa med den egenskapen - inser nog att ingen skida kommer kunna vara bra på hård backe samtidigt som den är mycket bra i offpist.

jadeK2
Online 43 inlägg
jadeK2 43 inlägg 1 år sedan

Armada tst kanske. Pow skida eller charger skida med pow flytt.

chrillelille
Online 298 inlägg
chrillelille 298 inlägg 1 år sedan

Eller kanske Armada Norwalk? Tycker att den är fantastisk - passar in på allt du säger.. enligt mig.

ocv
75 inlägg
ocv 75 inlägg 1 år sedan

Min spontana tanke är såklart en andra skida som lämpar sig för pist och trackad/hård off pist.

Det är ju förstås svårt att hitta en skida som gör sig väl precis överallt. Jag hade letat upp något runt 100 i midja som är enligt mig är en ganska optimal måttstock när man söker mångsidighet, sviker bara när det är ordentligt powigt. Hade en gång ett par s3or men det är också en svår kategori att hitta precis rätt, men tror jag hittat rätt med mina extrem p100 prototyper.

erik_lagg
550 inlägg

Tack för svar! Även om runt 100 kanske är den bästa kompromissen vill jag ha något som är riktigt bra i det mjuka och halvmjuka. Så jag tror på runt 115 minst. Norwalk såg ju intressant ut. Men blir det kanske kort aktiv kant ändå. Jag misstror 5 point (?) lite men jag kanske har fel. Finns det fler förslag på 115-123? Ett alternativ är förstås att ha flera skidor men det känns lite meckigt.

chrillelille
Online 298 inlägg
chrillelille 298 inlägg 1 år sedan

Kan ju läsa om den här: http://blistergearreview.com/gear-revie … da-norwalk

Tycker att den railar på hårt, dundrar igenom uppåkt och flyter bra! Inget fladder alls längst fram.

erik_lagg
550 inlägg

Det låter som en intressant skida. Det enda i recensionen som talade emot den var jämförelsen med q115 som beskrivs som mer flytig i löst om jag läste rätt. Någon som har provat både norwalk och r2 122 och kan jämföra eller norwalk och scrapper?

GoranC
Online 421 inlägg
GoranC 421 inlägg 1 år sedan

Völkl Katana V-werks
Är väl fantastiskt flyt som försvinner till viss del.
Själv köpte jag ett par Line Sick day 125 på rea inför årets säsong för att få lite bättre pistprestanda än på Kuro 192 orna som, i stort sett bara tar mig ner för pisten, men jäklar vilket flyt. Duger gott med en decimeter nysnö för att surfa fint.

/GC

erik_lagg
550 inlägg

Har du provat sick day?

GoranC
Online 421 inlägg
GoranC 421 inlägg 1 år sedan

bara torrflexat, styvare i tailen än Kuro, och sett på måtten och konstaterat att dom nog funkar mycket bättre i pist och kommer ha näst intill samma enorma flyt som Kuro. Men det återstår att få prova.
Och så väger jag ju in på 30 kg mer än dig med utrustningen på.
Men du som är liten och lätt, Välkl one eller two?
Har funnits till superpris på Sportbittl.

/GC

DrJ
480 inlägg
DrJ 480 inlägg 1 år sedan

Opinion?

RWD
Online 442 inlägg
RWD 442 inlägg 1 år sedan

erik_lagg skrev:

Har du provat sick day?

Jag kör på Sick Day 110 och gillar den verkligen. Har inte kört den det fluffigaste pudret men i c:a 4dm nysnö och tycker de flyter på riktigt bra. Väldigt lättsvängd skida i lite tyngre snö och uppkört.
Sen är den riktigt grym i pisten för att vara en så pass bred skida, inga problem att köra riktigt fort med.
Är sugen på ett par SD 125 men frågan är om jag kommer få nytta av så breda skidor.
Har även sneglat på BC Nocta och Armada JJ 2.0, Magnum Opus eller Mordecai

erik_lagg
550 inlägg

Många förslag där. SD verkar intressanta. Ska kolla dem lite mer. Völkl 2 provade jag för länge sen men gillade dem inte riktigt. Sonen kör Line Opus. Har provat ngt åk. Tycker de kändes lite tunga och tröga på något vis - borde ju vara livliga snarare. Men de har nog blivit lättare numera.

klassy
336 inlägg
klassy 336 inlägg 1 år sedan

Du verkar digga Salomon. Kollat in nya QST serien?
Både 106 och 118 levererar riktigt bra i alla förhållanden.

iSooLi
Online 743 inlägg
iSooLi 743 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad xSooLx (1 år sedan)

Välkommen till jakten på laggens heliga graal! Den allomfattande gäckande enhörningen, universalverktyget som bara MÅSTE finnas där ute nånstans!

Sanningen ligger ju som bekant i betraktarens ögon, så min sanning behöver ju för all del inte sammanfalla med din. Men här får du några synvinklar från en som varit ute i samma ärende en tid...

Till att börja med så överlappar ju så gott som alltid skidor varandras egenskaper. Så det är ju inte frågan om antingen eller,  utan vilken egenskap som är viktigast för dig, och vilka egenskaper just du uppfattar.

Jag har ca femton kilo upp på dig och gillar oxå att stå på ordentligt. Ta med det i vad jag skriver.

Har kört en del på SD 125 och upskattar dess mångsidighet. Carvar jättefint på hårt och är duktigt styv under foten, topparna är däremot mjuka så driver man dem hårt så tajtar svängen rejält så länge greppet håller, känns sådär tycker jag. Du vill också ha en lättare skida skriver du. Av vilken anledning? Tura? SD 125 är i sammanhanget ingen lättviktare...

Generellt för RIKTIGT goda pistegenskaper är väl en närvarande tail, och generellt för RIKTIGT goda puder/offpistegenskaper är väl en mindre dominant tail. Typ arketypen av motsägelse alltså..!

Sköningar med närvarande tail som passerat mig är framförallt Sevun II och Q Lab men jag tror inte att nåt sånt är vad du är ute efter. Framförallt Sevun var nära att kvala in som duglig endaskida för mig men föll med tailen  på målsnöret.

Lös och skön i min samling men ingen pisträser är numera Apo Ron. Duger till mycket måste jag säga men den kommer fram när fluffet finns. Tidigare offpistfavoriten og  Bodacious fick stryka på foten pga att tailen inte föll mig i smaken i vissa förhållanden.

Summa summarum FÖR MIG är att lagg med med specifika egenskaper för ett visst ändamål överlägset alla andra. Allt annat eller "allround" eller "allmountain" är bara en mindre eller större kompromiss. Trodde jag hittade en (som på papperet verkade optimal) kompromiss i Down 114M men var inledningsvis besviken på känslan i pist med dem. Hade förväntat mig ett betydligt skarpare uppträdande där. Hade ett par Wardens på dem då. De bindningarna behövdes till en annan kandidat så 114M fick vara för ett tag. Innan vintern var slut ville jag verkligen ge dem en chans till och bultade därför på ett par Sth2:or på dem. Holy macaroni vilken lyckträff det blev, nu kom det fram vad jag hade väntat mig från början. Så, där har jag funnit min kompromiss, min definition på allround. Inte bäst i något extremfall, men de lirar med mig!

För dig? Testa så mycket du förmår! Andras sanningar är inte din. Ett urval att kika på efter vad jag läst i tråden. (Igen, låg vikt, hur viktigt är det, ska du tura?) Definitivt kolla nya Nocta, varför inte Dps Foundation 124? Scrapper har du ju på listan. Där borde oxå Fischer Bigstix/Ranger 122 och Elan Boomerang vara, och definitivt Opinion 118 (har bara kört 1.0 och vi lirade inte fullt ut, tror mycket på 2.0) Glöm inte Pinnacle 118 (fanns mycket i sista Annex 118 som var lätt (för mig) att uppskatta) de kan ju bli cheap om K2 är på väg utför business-stupet. Kästle BMX 115 och Supernatural 115 tycker jag oxå du ska kika efter. Qst 118 har du väl redan på radarn? Down CD114 håller oxå vikten nere en smula.
Edit: Duhh, Völkl Confession för bövelen, höll på glömma den, oklämd av mig, kanske för låg tail. Nån som vet mer?

Lite ovanliga kanske på vår longitud men jag undrar om inte just din heliga graal rent av återfinns i ON3P Billy Goat..?

Happy hunting!

The older I get, the faster I was. Citera
erik_lagg
550 inlägg

Tack för utförligt svar @xSooLx!
Jo det är lite av jakten på den heliga graalen och det som passar mig bäst kan ju förstås vara väldigt personligt. Jag glömde lägga till att jag gärna köper billigt och då går sista årets produkter bort (som QST 118 och skidor som brukar vara dyra som Völkl och DPS). Ett skäl till detta (förutom att det finns mycket annat att lägga pengar på) är att jag inte vill känna att jag ska behöva vara alltför rädd om skidorna.
Men det finns många intressanta förslag i ditt svar.
K2 brukar kunna vara billiga men ett problem med mina gamla hardside var att namnet var fantastiskt missvisande - stålkanterna var inget hållbara alls. Någon som vet hur andra K2 skidor är?
SD gick nu bort för att svängradien verkar vara för kort (eller åtminstone den faktiska svängradien med de mjuka topparna).
Opinion kan definitivt vara något men svåra att hitta billigt om man vill ha version 2.
Supernatural har jag hört gott om förut. Billy goat ser intressanta ut men kanske svåra att hitta till billigt pris också.
Funderar fortfarande lite på min originalplan Rocker2 122... någon input på den? Kommer jag tycka att denna är fantastisk i lössnö och ok i pisten (utom när det är betonghårt)?
En möjlighet är kanske att senare komplettera med något mer chargigt och ge upp idén om en skida till allt.

Just det. Varför vill jag ha någorlunda lätta skidor? Egentligen är det för att jag har fått för mig att sådana är lättare att hantera när det är riktigt trångt i skogen och man behöver hoppa runt snabbt. Men det kanske är svingvikt som är det betydelsefulla då. Har också en känsla av att jag kanske har åkt på lite väl långa skidor tidigare och skulle kunna gå ner några centimeter.

iSooLi
Online 743 inlägg
iSooLi 743 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad xSooLx (1 år sedan)

Svingvikt är nog mer märkbart än reell vikt så länge man inte ska knata med laggen. Dyrt är ju begränsat kul, då går ju både nyNoctan och Confession oxå bort. Köpa beg brukar jag roa mig med för att testa. Ofta kan man sälja vidare utan nån större förlust om man inte handlar för dyrt... Håller delvis med om K2, upplevde belaget lite känsligare mot repor än andra,  kan inte uttala mig om kanterna.

Med tanke på dina tillägg tycker jag att mer pekar mot Supernatural 115, eller kanske det ännu går att hitta ett par Influence 115 från -13 eller -14, de är väl inte alls så skilda från SN och det finns massor av info och bifall i tester på nätet för dem. Ytterligare ett alternativ, skvätt dyrare kanske , men kan ju dyka upp beg oxå är Black Crows Anima. Mjuka säger en del men de presterade ju inte dåligt på FWT iaf. But as they say, it's the indian, not the arrow..! Glisshop har iaf 30% på fjolårets 182:or och finns nog på fler ställen om man letar lite.

Kan inte bidra med mycket om R2 122 men är förvånad att ingen svarat på det än, många har ju kört dem. Men gillar man att stå centrerat verkar den falla många på läppen. Finns väl på köp&sälj nu. Klipp och testa kanske? Skulle nog välja att ha ett par 105-115 att komplettera med brevid dem.

Edit: Kommer du förresten ihåg var du hade monteringen (pjäxmitt) på q115 och vilken årsmodell det var? Undrar för att du beskrev problem m tipparna fastnat el dök, och minns att Salomon flyttade rek mont.punkt bakåt typ två cm mot det ursprungliga, från tc minus sex till tc minus åtta. Tänkte att du kanske skulle trivts bättre lite längre bak på dem.

Niklas08
267 inlägg
Niklas08 267 inlägg 1 år sedan

Jag har kört rätt mycket på r2 122 i 184cm och har dem monterade -2.5 från mitten. Använde dom som enda skida när jag säsongat två gånger i Lake Tahoe.

Det säger sig självt att det är pudret som dom lämpar sig bäst. Det jag märkte i USA var att dom funkade väldigt bra trots sin storlek i varierande terräng. Det är mycket snö i Tahoe området och det kan komma i många olika former, ibland lätt puder, ibland vanligt puder men även betong och den klarar av alltihop rätt bra, antagligen för den rätt låga svingvikten och att den har spann under foten.

Det som den inte klarar nåt vidare är som dom flesta breda skidor när det är riktigt hårt eller isigt.

Lycka till!

I love HEAD! Citera
Niklas08
267 inlägg

Jag har kört rätt mycket på r2 122 i 184cm och har dem monterade -2.5 från mitten. Använde dom som enda skida när jag säsongat två gånger i Lake Tahoe.

Det säger sig självt att det är pudret som dom lämpar sig bäst. Det jag märkte i USA var att dom funkade väldigt bra trots sin storlek i varierande terräng. Det är mycket snö i Tahoe området och det kan komma i många olika former, ibland lätt puder, ibland vanligt puder men även betong och den klarar av alltihop rätt bra, antagligen för den rätt låga svingvikten och att den har spann under foten.

Det som den inte klarar nåt vidare är som dom flesta breda skidor när det är riktigt hårt eller isigt.

Lycka till!

I love HEAD! Citera
Niklas08
267 inlägg

Lycka till!

I love HEAD! Citera
Niklas08
267 inlägg

Lycka till!

I love HEAD! Citera
erik_lagg
550 inlägg

Tack för svar!
@xSooLx: Jag ska kolla upp Supernatural 115/Influence 115 lite närmre och även Anima. Ser intressant ut.
På Q115 fick jag känslan av att jag höll på att gå över styret vid flera tillfällen - att skidorna borra ner sig ibland istället för att flyta. Jag hade dock den senare monteringen men fick ändå den känslan.
@niklas08: Låter lovande om R2! Har också besökt Tahoe två dagar (för 19 år sen) och där kan ju snön vara lite som i Sverige ibland. Kanske ska prova R2 ändå.

Stefans
81 inlägg
Stefans 81 inlägg 1 år sedan

Har provat mig fram ungefär samma väg som dig och för att göra en lång historia kort så låter som att du borde prova K2 Annex 118 eller Pinnacle 118 som den heter nu?
Pistegenskaperna liknar faktiskt Hardside men offpistbiten ger så mycket mer.

erik_lagg
550 inlägg
erik_lagg 550 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad erik_lagg (1 år sedan)

Tack Stefans,
Många förslag nu och egentligen borde jag väl prova en hel massa skidor.

Med tanke på att väldigt få har kört True, några få Wizard och en hel del Q115 så kanske det bästa för mig vore att få jämförelser med Q115.
Gillade väl egentligen Q115 rätt bra men tyckte att de var svåra att variera radien på skärande svängar (gissningsvis pga kort aktiv kant + min egna låga vikt) samt att jag ville ha mer flyt i löst.

En annan utgångspunkt kan vara hur jag gillar att åka.
I pist; för det mesta GS-liknande svängar, nån gång med lite baklängesåka (180s och annat jag borde hålla mig borta från), ibland lite kortsväng.
I offpist; GS-liknande eller om det är brant/mycket träd; kortsväng/'drifting' (sladda, smeara). Några mindre dropp och hopp.
Sedan gillar jag mest att åka offpist så de egenskaperna är viktigare.

Om jag då gissar vad jag skulle tycka om olika skidor (rätta mig om jag verkar ha fel):
Rocker 2 122; strålande i offpist, medelmåttiga/dåliga i pist.
Scrapper 124?; mkt bra i offpist men hög svingvikt så bökigare i brant/skog, bra för GS i pist.
Annex 118/Pinnacle; bra i offpist men lite hårda; svårare att 'drifta', bra i pist.
Norwalk; bra i offpist men viss tvekan om flyt, bra i pist.
Supernatural/influence 115; bra i offpist, bra i pist
Anima; bra/strålande i offpist, ok i pist.
Automatic 117;  bra/strålande i offpist, ok i pist.

RWD
Online 442 inlägg
RWD 442 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad RWD (1 år sedan)

De tre senaste skidköpen så har jag testat skidorna först och alla gångerna blivit supernöjd. Men man hinner ju inte testa alla skidor som finns så det slutar ändå med att man är sugen på att prova nåt annat/nytt.
Jag håller inte riktigt med att SD är så mjuk i bak. Den har ju en lättare konstruktion än supernatural också men sen är ju så klart 125an 10mm bredare men får å andra sidan mer bärighet.
Mordecai (115 i midjan) skulle ju kunna vara värt att testa, är väl lättare än supernatural.
Just smidigheten vid skogsåkning tycker jag är en av SD 110 starka sidor.

Always-Sunny
279 inlägg
Always-Sunny 279 inlägg 1 år sedan

Jag tycker q115 är en bättre op-skida än Automatic, t ex bättre flyt och tryggare i fart/sväng. Däremot är Automatic imponerande i pist med tanke på bredden.
Varför är du orolig för flytet på Norwalk?

iSooLi
Online 743 inlägg
iSooLi 743 inlägg 1 år sedan

RWD skrev:

Jag håller inte riktigt med att SD är så mjuk i bak..

Jag kan inte se att någon i tråden har påstått det heller. Jag menar att SD125 är riktigt riktigt styva under foten och hel okej styv tail, men i förhållande till flexet under foten så är topparna avsevärt mjukare!

LawndartGustav
1022 inlägg
LawndartGustav 1022 inlägg 1 år sedan

Läs inte in dig på svingvikt, åsikter är vad det är just åsikter, jag märker då ingen skillnad egentligen. Scrapper eller Opinion 118, båda är väldigt lättsvängda smile den ena har coroyd eller vad det heter i nosen, den andra inte.
Skidor kan ju väga upp bristande teknik men så länge man inte går på 4,5kg/skida så funkar det mesta fint. Verklig längd på skidan, montering samt rockerns form och längd säger 10ggr mer om skidan för mig än svingvikt.

Bestäm istället för vad du prioriterar!?
vilken bredd är du ute efter?
Taper i nos och tail? är det viktigt eller gillar du längre kan när det blir stökigt?
Twintip eller lite early rise i tail?
styv var?
radie?

Sen kan ju tilläggas att influence 115 och dess tidigare varianter aldrig varit kända för att vara bra i puder (pga rockerform/avsaknad och mkt camber), däremot har de glänst i uppåkt snö och pist.

Åk mer jobba mindre! Citera
erik_lagg
550 inlägg

Ok, tack för alla svar.
Jo, @LawndartGustav jag börjar också tänka att jag borde skriva vad jag vill ha för specifikationer istället. Jag börjar tänka att det är detta jag vill ha utifrån vad jag har gillat och inte tidigare;
Bredd: 115-120
Längd: 185-190.
Radie: 21-25 meter (om inte någon annan parameter gör skidorna lättsvängda)
Geometri: lång aktiv kant (=kort, om någon taper), möjlighet att åka bakåt men ganska 'directional'.
Rocker: lång låg tip rocker, litet spann, liten tail rocker.
Flex: jämnt flex och medelmjuk (=hårdare än Wizard, ngt mjukare än Q115).

Scott scrapper i 190 längd kanske ligger lite på ytterligheterna i mina specifikationer då det gäller längd och bredd (men jag kanske skulle gå på den kortare?). Den nya 115 kanske skulle vara bättre (men det blir för dyrt).
Geometriskt ser supernatural rätt ut men om den inte är toppbra i lössnö får det vara.
Opinion 118 ligger rätt bra till (men version 2 kanske blir för dyr).
Patron ser rätt ut men jag vill ha lite bredare skida.

iSooLi
Online 743 inlägg
iSooLi 743 inlägg 1 år sedan

Som jag ser det finns det en motsägelse i de specar du har räknat upp. 190 cm längd och lång kant hamnar sällan under 30m radie på så pass breda skidor. Ett undantag är väl Hendryx Rhino Chaser men jag tror inte det är vad du letar heller.

Taper är väl rätt etablerat bland frikörningsplanken numera, go with the flow säger jag! Är det en skida som Patron du vill ha så välj den då. Att den saknar ett par mm i midjan mot din wishlist är väl inte hela världen..? Att sen just Patron har blivit ifrånsprungen i utvecklingen i fråga om shape är väl en annan historia. Är den rätt för dig så är den.

Min vana trogen petar jag in en till kandidat som jag sneglat åt tidigare men ratat efter handflex av första generationen, vet ej om de har ändrat nåt sedan dess. Fyller alla dina krav, möjligtvis med reservation för taper. För mycket för din smak? Men kursen är reducerad även här, kanske på andra ställen oxå. Så, varsågod, håll tillgodo!
https://www.glisshop.co.uk/alpine_ski/f … 79021.html

erik_lagg
550 inlägg

Chapter ser fina ut också.
Ok, det kanske är så att mina specar är lite udda och möjligtvis har jag fel i min avoghet mot taper. Inser att jag kanske borde prova lite mer skidor.

LawndartGustav
1022 inlägg

Jo Chapter jag har oxå kollat på, själv har jag Praxis GPO i den bredden, är nog rätt nära Chapter.

erik_lagg
550 inlägg

Kan du säga ngt om hur du upplever skillnaden mellan opinion och scrapper förresten mer än att du inte märker av någon skillnad i svingvikt?

LawndartGustav
1022 inlägg

Jag hade Opinion 118 1.0, den var lite mjuk framför foten så hittade aldrig rätt på den. 2.0 blev styvare under foten och den är mkt bättre. Dock bara åkt några åk på 2.0 och de är mest tapern i nos och tail på opinion som gör skillnad. De flyter liksom helt obehindrat och är så långt från hooky man kan komma offpist.
Scrapper är en styvare skida genomgående och hade den haft taper i nos o tail hade den varit grym. Otroligt lättåkt skida som flyter som en kork och klarar uppkört galant. Är det tyngre snö vill de svänga pga den långa kontakten med snön.

erik_lagg
550 inlägg

Intressant. Egentligen borde jag prova en skida med taper som K2 pinnacle 118 eller Opinion och sen jämföra med Scrapper och se vad jag gillar bäst. Får se om jag får möjlighet till det i vinter.

LawndartGustav
1022 inlägg

Chapter 116 o qst118 borde vara med oxå. O moment o On3p wink

LawndartGustav
1022 inlägg

Faction eleven, Chapter 116 o qst118 borde vara med oxå. O moment o On3p wink

christopherlarsson
39 inlägg
christopherlarsson 39 inlägg 1 år sedan

Moment Bibby Pro?

LawndartGustav
1022 inlägg

Tunga men Moment gör skidor med taper iaf... Bara att kolla på hemsidan, de har rätt mkt skidor.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook