hardside > true > q115 > wizard > ?

Stefans
81 inlägg
Stefans 6 mån sedan

Du ville ju att vi skulle rätta dig om du hade fel så....;-)

Annex 118/Pinnacle; bra i offpist men lite hårda; svårare att 'drifta', bra i pist.
Automatic 117;  bra/strålande i offpist, ok i pist.

Annex 118 är riktigt bra i offpist, lugn och trygg, låter dig fokusera på det som är roligt. Bra i pist.
Jag skulle säga att Automatic 117 är helt lysande i pist (för sin bredd) och bara bra i offpist.
Automatic är otroligt lekfull och kul så länge underlaget är jämt, men det problem som den dras med är att den blir nervös i allt utom jämn offpist (och hur ofta är det det....ärligt??)

erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 6 mån sedan

Ok! Mkt som talar för annex. Ngn som kan jämföra annex och pinnacle. Verkar sitta ngt 3D-aktigt på pinnacle - gör det ngn skillnad?

Always-Sunny
244 inlägg
Always-Sunny 6 mån sedan

erik_lagg skrev:

Ok! Mkt som talar för annex. Ngn som kan jämföra annex och pinnacle. Verkar sitta ngt 3D-aktigt på pinnacle - gör det ngn skillnad?

Framförallt har väl Annex en helt platt tail och även hårdare flex bak, om jag minns rätt

erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 6 mån sedan

Ser ut som att annex fick mer tailrocker till sista versionen. Men någon som har koll på skillnaden mot pinnacle?

erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 4 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (4 mån sedan)

Tänkte återkomma med en kort rapport från kanske Sveriges långsammaste skidköpare. Köpte på mig ett par begagnade Elan raceskidor 181 cm (21 m svängradie, 66 mm). Så nu är det inte one-quiver som gäller längre.

Tänkte komplettera med något brett och har nu hittat två begagnade rivaler (som kanske försvinner snabbt).
Ett par on3p Billy goat 186 långa eller Salomon rocker 2 122 184 långa. Jag misstänker att r2 är lekfullare och flyter bättre men att Billy goat är chargigare och mer directional.
Det ser ut som att r2 har mer harmonisk rockerprofil - mindre brant. Någon som har provat bägge skidorna och har lite input?

miol11
67 inlägg
miol11 3 mån sedan

Här är en kandidat, till bra pris  http://skidad.com/icelantic/icelantic-keeper-14-15/
Köpte en själv i år och är mycket nöjd, lättåkt i skog/offpist tål fart i pist också, finns en del att läsa här på freeride också.

johanfp
11 inlägg
johanfp 3 mån sedan

K2 shreditor 120!

Är sjuuukt nöjd. Flyter grymt utanför pisten och det är helt upp till dig som åkare om du vill ha 15 eller 20m radie i pist..

Håller grymt bra även i hårt underlagven om is är undantaget. Men där är det enbart raceskidor som håller måttet. Kör ett par 181cm på min längd av  177cm

erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 2 mån sedan

Se där. Det blev ett par K2 annex 118, (183 men egentligen ca 188).
Har kört en alpvecka på dem. Jag tycker att de är bra. Nästan lika bra flyt som True och mkt bra att carva med för sin bredd. Nu blev de monterade på rekommenderad linje och det var lite längre bak än jag brukar stå- känns då som att det är lite väl mycket skida framför mig så jag funderar på att frammontera lite. Kan det vara en bra ide och flytta två cm fram från rekommenderad?

Åkmässigt tycker jag att de presterar mycket bra men de är lite motvilliga till att drifta. Men kanske är det priset man får betala för bra grepp?

LawndartGustav
973 inlägg
LawndartGustav 2 mån sedan

Drifta var?
Det brukar inte bli bra att försöka få en skida som är gjord för att vara en bakmonterad skida att kännas som en mer mittmonterad men några centimeters justeringsmån har vissa skidor. Vissa blir knas med 1 centimeter bak eller fram men är många faktorer som kan spela in.

Live free and die ...ing Citera
erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 2 mån sedan

@LawndartGustav
I lössnön tycker jag att det är kul att släppa greppet och sladda rakt ner i fallinjen sas så att snön sprutar (smeara? drifta?). Det var lite svårare med dessa - kanske för mycket spann för min vikt?

erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 2 mån sedan

....ser nu att det var en invändning mot Annex tidigare i tråden.... jag får väl öva på mina smear-skills helt enkelt.

LawndartGustav
973 inlägg
LawndartGustav 2 mån sedan

Jo vet vad det är men tänkte om du menade pisten eftersom du skrev något om att carva.
Släpp bakvikten? wink Nej men allvarligt så är det väl bara att vänja sig med skidan. Lika lätt som på JJ eller rocker 2 skidorna kommer det ju inte bli.

Live free and die ...ing Citera
erik_lagg
525 inlägg
erik_lagg 2 mån sedan

Jo det är nog så - bara att vänja sig.... inte mkt bakvikt att ta bort  ;-), men det kanske ser ut som det på profilbilden...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook