Pjäxor för off-pist

Bushmen
22 inlägg
Bushmen 22 inlägg 2 år sedan

Hallå freeride!

Om ca en månad går flyttlasset över Atlanten för en säsong i huvudsakligen Whistler men lär pröva andra berg i BC.

Har inför säsongen nu tänkt skaffa ett par nya Pjäxor. Kommer spendera majoriteten av tiden i off pisten men vill ändå ha en Pjäxa som klarar av lite svängar i pisten. Har kollat in Salomon QST 120, kan det vara ett bra alternativ?

Svar

snej
Online 789 inlägg
snej 789 inlägg 2 år sedan

Hej,

Det kan säkert vara ett bra alternativ OM den passar din fot. Gå till en vettig butik som kan se till att du får ngt som är rätt för just dig. Att få råd om skidor över nätet kan vara nog så svårt och när det gäller pjäxor är det nära nog omöjligt.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Bushmen
22 inlägg

snej :

Hej,

Det kan säkert vara ett bra alternativ OM den passar din fot. Gå till en vettig butik som kan se till att du får ngt som är rätt för just dig. Att få råd om skidor över nätet kan vara nog så svårt och när det gäller pjäxor är det nära nog omöjligt.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Hej Jens,
Tänkte ta mig ner till Udéns sport i Göteborg då det är närmsta alternativet för mig. Men ville först höra mig för lite och få ev. tips så man inte kommer helt oförberedd till säljaren.

snej
Online 789 inlägg
snej 789 inlägg 2 år sedan

Bra att du tänker så.

QST PRO 120 kan som sagt absolut fungera. Behöver du en pjäxa med gåläge? Pjäxan har custom shell så skalet går vid behov att forma efter din fot. Men som sagt, prova prova prova smile

Salomon/Atomic Citera
Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 2 år sedan

Bushmen :

Hej Jens,
Tänkte ta mig ner till Udéns sport i Göteborg då det är närmsta alternativet för mig. Men ville först höra mig för lite och få ev. tips så man inte kommer helt oförberedd till säljaren.

Se till att även gå över till skistore som ligger ett stenkast längre ner på gatan, de har många märken udens inte har så det ökar ju sannolikheten att du hittar en pjäxa som är helt rätt.

Bushmen
22 inlägg

snej :

Bra att du tänker så.

QST PRO 120 kan som sagt absolut fungera. Behöver du en pjäxa med gåläge? Pjäxan har custom shell så skalet går vid behov att forma efter din fot. Men som sagt, prova prova prova smile

Gåläge underlättar definitivt när man behöver ta av skidorna, så det är väl något jag tittat efter. Möjligheten att byta till tech soles vid toppturer lät också bra. Sugen på att testa men Vet inte om jag kommer tura och vill därför inte köpa en turanpassad Pjäxa som MTN lab exempelvis.

Tack Jens för snabbt svar, formgjuten sula ingick dessutom på Udéns vilket känns som något av ett måste vid köp av Pjäxor smile

Bushmen
22 inlägg

Bjersing :

Bushmen :

Hej Jens,

Se till att även gå över till skistore som ligger ett stenkast längre ner på gatan, de har många märken udens inte har så det ökar ju sannolikheten att du hittar en pjäxa som är helt rätt.

Okej, tack för tipset, det ska jag absolut göra!

bejlumarn
3 inlägg
bejlumarn 3 inlägg 2 år sedan

Hej! vet att udens för tillfället säljer ut förra årets technica cochise 120 till extremt bra pris, gå läge och även möjlighet att byta till tech sula. har själv ett par och är extremt nöjd.

Bushmen
22 inlägg

bejlumarn :

Hej! vet att udens för tillfället säljer ut förra årets technica cochise 120 till extremt bra pris, gå läge och även möjlighet att byta till tech sula. har själv ett par och är extremt nöjd.

Oj, ja okej det ska jag absolut kolla upp! Tack för tipset!

johngustafsson
108 inlägg
johngustafsson 108 inlägg 2 år sedan

Att köpa pjäxor i Sverige om du ska ta dig över atlanten är nog ingen vidare bra idé. Du vill ha en bootfitter som du kan svänga förbi efter skiddagen är slut, som trycker det som behöver tryckas och ha pjäxorna klara tills nästa dag. Aningen svårt att göra om man har köpt pjäxorna i svedala. Har för mig att leveranstiden Whistler-Sverige tur och retur ligger på mer än 16 timmar. Sen vet jag inte hur det funkar over there, men i Sverige är praxis att livstids bootfitting ingår på samma ställe sim du köper pjäxorna. Borde vara så även i nordamerika.

Bushmen
22 inlägg

johngustafsson :

Att köpa pjäxor i Sverige om du ska ta dig över atlanten är nog ingen vidare bra idé. Du vill ha en bootfitter som du kan svänga förbi efter skiddagen är slut, som trycker det som behöver tryckas och ha pjäxorna klara tills nästa dag. Aningen svårt att göra om man har köpt pjäxorna i svedala. Har för mig att leveranstiden Whistler-Sverige tur och retur ligger på mer än 16 timmar. Sen vet jag inte hur det funkar over there, men i Sverige är praxis att livstids bootfitting ingår på samma ställe sim du köper pjäxorna. Borde vara så även i nordamerika.

Hmm, ja det kan vara en betydligt bättre idé. Får ju faktiskt rabatt via arbetsgivaren. Kanske faktiskt är smartare, tack för tipset

Bushmen
22 inlägg

johngustafsson :

Hmm, ja det kan vara en betydligt bättre idé. Får ju faktiskt rabatt via arbetsgivaren. Kanske faktiskt är smartare, tack för tipset

klassy
436 inlägg
klassy 436 inlägg 2 år sedan

Jag har ett par Salomon QST Pro 110 med tech-sulor till mina Beast 14, och jag är riktigt jäkla nöjd alltså. Sitter som smäcken runt mina fötter, redan innan själva formningen. Testa innan du köper, men jag kan gott rekommendera de pjäxorna!

Snart tar jag också mitt pick och pack och drar till Whistler!

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Jag har ett par Salomon QST Pro 110 med tech-sulor till mina Beast 14, och jag är riktigt jäkla nöjd alltså. Sitter som smäcken runt mina fötter, redan innan själva formningen. Testa innan du köper, men jag kan gott rekommendera de pjäxorna!

Kul att höra! Drar nog ner till Udéns och testar lite men får se om jag väljer att köpa borta i Whistler istället.

Ärligt?? När åker du,!

klassy
436 inlägg

@Bushmen yeah, 27 december flyger jag!
Hade ju gärna stuckit tidigare, men min nuvarande arbetsgivare var villig att ge mig 8 månader tjänstledighet om jag stannade året ut.

Kunde väl ha åkt 10 december eller så, men då kan jag lika gärna fira jul hemma, så blir familjen glad.

Du kommer jobba hos Whistler Blackcomb om jag gissar rätt? I och med att du får rabatt.

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Hade ju gärna stuckit tidigare, men min nuvarande arbetsgivare var villig att ge mig 8 månader tjänstledighet om jag stannade året ut.

Kunde väl ha åkt 10 december eller så, men då kan jag lika gärna fira jul hemma, så blir familjen glad.

Du kommer jobba hos Whistler Blackcomb om jag gissar rätt? I och med att du får rabatt.

Yes det stämmer! Så jag åker redan 1 november. Aha okej men jul med familjen låter ju dock inte fel!

klassy
436 inlägg

Bushmen :

klassy :

Yes det stämmer! Så jag åker redan 1 november. Aha okej men jul med familjen låter ju dock inte fel!

Fan va fett!
Syns i liften cool

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Bushmen :

klassy :

Fan va fett!
Syns i liften cool

Det måste vi absolut göra tycker jag!?

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Long time no see! Men undrar om du vet var jag kan få tag på tech-sulor till QST... Backcountryn i Whistler lockar allt för mycket!!

klassy
436 inlägg
klassy 436 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad klassy (2 år sedan)

Bushmen :

klassy :

Long time no see! Men undrar om du vet var jag kan få tag på tech-sulor till QST... Backcountryn i Whistler lockar allt för mycket!!

Excess Backcountry har några såg jag!

Ska ut på första turen i Whistler på måndag med en local! Fett taggad!

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Bushmen :

klassy :

Jaså? Får kolla igen då för inte haft någon lycka tidigare

klassy
436 inlägg

Bushmen :

klassy :

Bushmen :

Ska in dit om en stund, så kan kika åt dig, om jag minns dvs.

Bushmen
22 inlägg

klassy :

Bushmen :

klassy :

Sweet drar dit efter jobbet annars

klassy
436 inlägg

Bushmen :

klassy :

Bushmen :

Sweet drar dit efter jobbet annars

Jag mindes inte...
Ska dit igen vid lunch typ, får hoppas att jag minns då tongue

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 2 år sedan

johngustafsson :

i Sverige är praxis att livstids bootfitting ingår på samma ställe sim du köper pjäxorna. .

Tyvärr vågar jag påstå att den praxisen inte verkar ha nått huvudstaden iaf.

FredAsp
51 inlägg
FredAsp 51 inlägg 2 år sedan

Får man fråga, blev det QST 120?
Tar gärna emot tips om det finns något utförligt/oberoende test av QST 120 eller 130 på world wide web också...

Bushmen
22 inlägg

FredAsp :

Tar gärna emot tips om det finns något utförligt/oberoende test av QST 120 eller 130 på world wide web också...

Det blev QST 120. Har även bytt ut sulorna till low tech soles och använder de till mina Marker Kingpin. Har tyvärr ingen länk just nu men finns gott om recensioner på både Youtube och andra hemsidor och bloggar.

FredAsp
51 inlägg
FredAsp 51 inlägg 2 år sedan

Bushmen :

FredAsp :

Det blev QST 120. Har även bytt ut sulorna till low tech soles och använder de till mina Marker Kingpin. Har tyvärr ingen länk just nu men finns gott om recensioner på både Youtube och andra hemsidor och bloggar.

Så gott, har ett par kingpins som ska på mina lagg och kommer köpa tech sulor också.

Bushmen
22 inlägg

FredAsp :

Bushmen :

FredAsp :

Så gott, har ett par kingpins som ska på mina lagg och kommer köpa tech sulor också.

Kingpin var ett sådant bra köp! Lätta uppför men förvånansvärt bra nedför också

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook