Optimal, lätt o styv Pjäxa?

TobbeHaska
22 inlägg
TobbeHaska 22 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad TobbeHaska (1 år sedan)

Söker en pjäxa som är lätt, okej styv, bra gåläge og funka bra till både pist o offpist samt ett par toppturer!

Jag är lång 194cm o tung 100+!

Jag har ett par Vølkl mantra 191 cm med Marker Duke 16!

Tacksam før all info!

Tobbe

Svar

blomman67
466 inlägg
blomman67 466 inlägg 1 år sedan

Mtn Lab, Salomon, googla på den, alla är lyriska förutom en del ang färgen .

Jordan23
15 inlägg
Jordan23 15 inlägg 1 år sedan

Tja! Jag kan rekommendera Tecnica Cochise 130 också. Funkat klockrent, den har 98mm läst så passar den din fot så köp!

termons
230 inlägg
termons 230 inlägg 1 år sedan

Jordan23 skrev:

Tja! Jag kan rekommendera Tecnica Cochise 130 också. Funkat klockrent, den har 98mm läst så passar den din fot så köp!

Tja! Har också cochise 130 och tycker det är en skön pjäxa. Lätt är den ju inte och gåläget är inte i klass med äkta touring pjuck.

Mtn lab torde fylla kraven. Tecnica ZERO G GUIDE PRO likaså. Ingen erfarenhet av dessa.

JanneMann
57 inlägg
JanneMann 57 inlägg 1 år sedan

Försökte använda mtn-Lab som endapjäxa ifjol men det funkade ej. För vek både framåt o bakåt. Väger ca 90kg. Som renodlad turpjäxa skulle dom nog ha funkat men det blev en tillsaluannons.

Jordan23
15 inlägg
Jordan23 15 inlägg 1 år sedan

Cochise är bra om man prioriterar nedförsegenskaper. Med Mantra och ett par Duke lär inte vara några gram till vara några problem.

TobbeHaska
22 inlägg
TobbeHaska 22 inlägg 1 år sedan

Jordan23 skrev:

Cochise är bra om man prioriterar nedförsegenskaper. Med Mantra och ett par Duke lär inte vara några gram till vara några problem.

Där har du en poäng! Men jag byter ut utrustningen bitvis!
Det ær inte de nyaste Mantra jag ligger inne med! Kommer en uppgradering på denna fronten næsta år o då blir vikt o stabilitet prio 1!

Just nu har jag ett par pjuck som ä 11 år o dom har varit bra(dock inget gåläge) men inget håller før evigt!

Ska kolla in era tips!

Tack
TMH

arvidspappa
30 inlägg
arvidspappa 30 inlägg 1 år sedan

Mycket tveksam till utrustning i obalans där tex en tung styvfar skida kompenseras av en lätt pjäxa för att helheten ska bli OK (vikt/åkegenskaper). Mina erfarenheter är att det krävs en tung och robust pjäxa för att överföra kraften som behövs för en skida som Mantra. På samma sätt kan inte ett par Manaslu eller Q-lab hantera kraften som en tung åkare överför med ett par Pinnacle med gåläge.
Mantra och Duke kräver en rejäl pjäxa men kan har du annat under fötterna om ett år. Köp pjäxa först efter att du skaffat en tydlig målbild.

Christian Citera
TobbeHaska
22 inlägg
TobbeHaska 22 inlägg 1 år sedan

arvidspappa skrev:

Mycket tveksam till utrustning i obalans där tex en tung styvfar skida kompenseras av en lätt pjäxa för att helheten ska bli OK (vikt/åkegenskaper). Mina erfarenheter är att det krävs en tung och robust pjäxa för att överföra kraften som behövs för en skida som Mantra. På samma sätt kan inte ett par Manaslu eller Q-lab hantera kraften som en tung åkare överför med ett par Pinnacle med gåläge.
Mantra och Duke kräver en rejäl pjäxa men kan har du annat under fötterna om ett år. Köp pjäxa först efter att du skaffat en tydlig målbild.

Låter som kloka ord!

Jag ær mycket førtjust i Mantrans egenskaper kanske något fladdrig i høg frat i en pist! Vad skulle du rekomendera om jag skulle gå før en total upprustning?
Vikt: 103
Længd: 194
Åkare: Bättre an genomsnittet (svårt att utge sig før att va bra)¨
Åker gärna offpiste om förutsättningarna är bra!
Tur om tillfälle ges.
Kör ca 2v om året. 1v Chamonix o 1v svenska fjällen.

MVH
TMH

arvidspappa
30 inlägg
arvidspappa 30 inlägg 1 år sedan

TobbeHaska skrev:

arvidspappa skrev:

Låter som kloka ord!

Jag ær mycket førtjust i Mantrans egenskaper kanske något fladdrig i høg frat i en pist! Vad skulle du rekomendera om jag skulle gå før en total upprustning?
Vikt: 103
Længd: 194
Åkare: Bättre an genomsnittet (svårt att utge sig før att va bra)¨
Åker gärna offpiste om förutsättningarna är bra!
Tur om tillfälle ges.
Kör ca 2v om året. 1v Chamonix o 1v svenska fjällen.

MVH
TMH

K2 Pinnacle, Dalbello Lupo eller Nordica Cochise är väl alla bra alternativ. Till det passar antingen dina Duke eller ett par Beast. Skidor i samma skola. Resultatet blir en åkorienterad utrustning med möjlighet till korta turer men inte en utpräglad turutrustning. Man kan inte få allt.

Christian Citera
klassy
361 inlägg
klassy 361 inlägg 1 år sedan

Salomon Quest Pro bör passa dig. De är goa som fan.

AlexanderHellbergh
19 inlägg
AlexanderHellbergh 19 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad AlexanderHellbergh (1 år sedan)

smile

www.instagram.com/alexanderhellbergh/ Citera
LawndartGustav
1059 inlägg
LawndartGustav 1059 inlägg 1 år sedan

Ni som rekommenderar, har ni åkt pjäxorna?

Åk mer jobba mindre! Citera
bootfitta
775 inlägg
bootfitta 775 inlägg 1 år sedan

Ni som rekommenderar, har ni sett TS fötter?

Lenz
258 inlägg
Lenz 258 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Lenz (1 år sedan)

Tecnica, scarpa , salomon, k2 det har nämnts många märken och det finns många som inte kommit på tal. I det stora hela så spelar det ingen roll vad alla skriver då din fot kommer avgöra vilket fabrikat du till slut kommer köpa. Åk till en välsorterad butik så får bootfittern avgöra vad som är bäst. Du skrev tidigare att du brukar åka till chamonix och då känner du säkert till SOLE. Personligen så tycker jag att SOLE är det bästa stället jag fixat pjäxor på, grym passform och service. Jag åker telemark och kan drömma om att få i foten i scarpas telis pjäxor då min fot är bred och hög,då återstod endast SCOTT som gör rymmligare pjäxor. Så bra hälgrepp som killarna på SOLE fixade har ingen annan bootfitter lyckats med. SOLE i chamonix har ett jätte utbud på pjäxor för freeride och touring, där finns nästan allt.

termons
230 inlägg
termons 230 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad termons (1 år sedan)

LawndartGustav skrev:

Ni som rekommenderar, har ni åkt pjäxorna?

Ni som rekommenderar, har ni sett TS fötter?

Jaa vad tror ni....?

Trådskaparen frågar om info om pjäxor som är lätta, styva, bra gåläge, funka i pist,offpist,tura. Finns mycket tester på alla pjäxor som nämts i denna tråd på nätet och om man läser dem kan man bilda sig en uppfattning om pjäxans egenskaper. Man måste förstås läsa litet mellan raderna och läsa flera tester för att få en så bra bild som möjligt.

Då man har bildat sig en uppfattning är det dags att börja prova. Det tror jag trådskaparen hade i tanke då han ställde frågan.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook