Någon som har testat Dynafit beast?

Pillard
Online 3106 inlägg
Pillard 3106 inlägg 2 år sedan

Vattendroppe :

Pillard :

Jaha, den åker i sidled? Jag kollade bara bilder och utgick ifrån att armen fjädrade när den böjde sig utåt, i sådana fall hade ju piggens vinkel ändrats relativt den motstående. Är den vridbar också?

Nej, men deras häldel roterar inte heller, så det skulle inte tillföra nånting.

Jaha, men den har väl vanlig tech-fasthållning i hälen via stift? I så fall borde ju elasticiteten i stort vara värdelös jämfört med t.ex. Beast?

Vattendroppe
Online 3038 inlägg
Vattendroppe 3038 inlägg 2 år sedan

Pillard :

Vattendroppe :

Pillard :

Jaha, den åker i sidled? Jag kollade bara bilder och utgick ifrån att armen fjädrade när den böjde sig utåt, i sådana fall hade ju piggens vinkel ändrats relativt den motstående. Är den vridbar också?

Jaha, men den har väl vanlig tech-fasthållning i hälen via stift? I så fall borde ju elasticiteten i stort vara värdelös jämfört med t.ex. Beast?

För vertikalutlösning, ja. Alla jag känner till som haft problem mef tjuvlös på dynafit har dock haft det med horisontalutlösnigen. Men för ökad elasticitet i horisontalutlösnigen kan du koll deras nya skapelse Tecton wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Pillard
Online 3106 inlägg

Vattendroppe :

Pillard :

Vattendroppe :

För vertikalutlösning, ja. Alla jag känner till som haft problem mef tjuvlös på dynafit har dock haft det med horisontalutlösnigen. Men för ökad elasticitet i horisontalutlösnigen kan du koll deras nya skapelse Tecton wink

Hm, vänta nu. Horisontalutlösning utgår jag ifrån hänger ihop med att pjäxan vrids så att säga häl/tå och vertikal tänker jag mig att hälen/tån så att säga lyfts från skidan?

Jag vågar isf sätta en enorm peng på att alla mina tjuvlösningar på Dynafits var horisontalutlösningar. Pjäxan roterade helt enkelt ur i samband med slag i isig pist. Jag vet att det inte är rätta platsen för bindningen men jag vill gärna klara mig på en bindning till allt. Och för just elasticitet i den ledden torde väl rotation i häl och korrelerande tå vara synnerligen nödvändig?

Vattendroppe
Online 3038 inlägg

Pillard :

Vattendroppe :

Pillard :

Hm, vänta nu. Horisontalutlösning utgår jag ifrån hänger ihop med att pjäxan vrids så att säga häl/tå och vertikal tänker jag mig att hälen/tån så att säga lyfts från skidan?

Jag vågar isf sätta en enorm peng på att alla mina tjuvlösningar på Dynafits var horisontalutlösningar. Pjäxan roterade helt enkelt ur i samband med slag i isig pist. Jag vet att det inte är rätta platsen för bindningen men jag vill gärna klara mig på en bindning till allt. Och för just elasticitet i den ledden torde väl rotation i häl och korrelerande tå vara synnerligen nödvändig?

Skrev fel i sista meningen, det ska vara vertikalutlösning där :p

Men nej, om hälen är fast, behöver ingenting rotera, jämför med en vanlig alpinbindning. Roterar pjäxan runt hälen (eftersom den är fast) kommer tådelen inte rotera nämnvärt, utan snarare "skjutas" i sidled.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

En dålig grej med beastens utlösningsfunktion är att tådelen automatiskt inte släpper om hälen släppt, till skillnad från en alpinbindning. Lyckades förra våren få till en vurpa som resulterade i att hälen släppte och jag typ satte mig på foten och skidan så alltihop hölls för stabilt mot backen så tådelen inte kunde vridas ur. Så gled jag en bra bit innan jag lyckades sprattla till så skidan släppte helt. Resulterade i lite ont i benet och något böjda skistoppers. Så ska man crasha med techbindningar är det lika bra att göra det ordentligt :-)

Herkaperka
Online 41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 2 år sedan

Jag slog till på tysken på 2 par beast 14. Letat efter utskrivningsbar monteringsmall på teton o andra sidor men hittar ingen nånstans, Bara till beast 16 o den e ju inte samma. Någon som har en pdf eller länk liggande ?

Pillard
Online 3106 inlägg

herrgard :

En dålig grej med beastens utlösningsfunktion är att tådelen automatiskt inte släpper om hälen släppt, till skillnad från en alpinbindning. Lyckades förra våren få till en vurpa som resulterade i att hälen släppte och jag typ satte mig på foten och skidan så alltihop hölls för stabilt mot backen så tådelen inte kunde vridas ur. Så gled jag en bra bit innan jag lyckades sprattla till så skidan släppte helt. Resulterade i lite ont i benet och något böjda skistoppers. Så ska man crasha med techbindningar är det lika bra att göra det ordentligt :-)

Jaha, jag utgick ifrån att tåns vridningsgräns var kalibrerad för när tån släpper ungefär

herrgard
363 inlägg

Pillard :

Jaha, jag utgick ifrån att tåns vridningsgräns var kalibrerad för när tån släpper ungefär

Mja, den är lite efter att hälen släppt. Här tar fria vridningen slut, och sen måste man vrida lite till för att den ska släppa.
https://www.freeride.se/img/photo/n/2cbf235b0022daf91a1582e8be36bbc7.jpg

MnO
2231 inlägg
MnO 2231 inlägg 2 år sedan

Herkaperka :

Jag slog till på tysken på 2 par beast 14. Letat efter utskrivningsbar monteringsmall på teton o andra sidor men hittar ingen nånstans, Bara till beast 16 o den e ju inte samma. Någon som har en pdf eller länk liggande ?

Använd mallen för Beast 16 för häldelen och för Radical 2.0 för tådelen.

Pillard
Online 3106 inlägg

Dagens lärdom; jag vet att vi diskuterat tidigare om vad toe box adjust faktiskt gör. Idag upptäckte jag iaf vad som händer om man inte trycker ner den, tån släpper hur lätt som helst vid turande...

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 2 år sedan

Vad tror ni om Power inserten samt FKS? Som @klassy hade i sida 2.
Sitter och är riktigt sugen på klicka hem ett par beast men har ingen större lust att skruva i pjäxan varje gång man skall åka puderlagg. Skruvandet i sig är inget problem men kan tänka mig att pjäxan inte borde må så bra av det efter x antal av och på skruvningar.

Jag har ett par FKS bindningar på parklaggen som jag åker allting som går att åkas med, för skojskull kan vi säga att jag tom. kör street. Tror ni detta borde vara lugnt?

Ser ut via bilderna från @klassy att det fungerar även fast jag kan tycka dildon har något brant lutning på sista bilden(?).

Och en till fråga, kanske något dum.
14 eller 16? Har tänkt något i stil med åka fort och hoppa högt med +115mm skidor men har aldrig dragit en binding i närheten av 16. Väger runt 70-75kg, åker aggressivt, parklaggen står på 10.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
klassy
435 inlägg
klassy 435 inlägg 2 år sedan

Åker på skidan som jag visade bilder på och det funkar fint!

herrgard
363 inlägg

Gah, jag har problemet med att tådelen isar ihop varje dag nu. Har kommit på att det går ju rätt bra att bara ta tag i bakdelen med handen och vrida för att komma ur, men det är desto jobbigare att komma i igen... Någon som listat ut vad det är som gör att den blir svår att öppna med is/snö i sig? Det kanske går att lägga på lite fett eller nåt för att skydda mot det... Har försökt lokalisera var isen är men jag har inte lyckats än sad

Pillard
Online 3106 inlägg

herrgard :

Gah, jag har problemet med att tådelen isar ihop varje dag nu. Har kommit på att det går ju rätt bra att bara ta tag i bakdelen med handen och vrida för att komma ur, men det är desto jobbigare att komma i igen... Någon som listat ut vad det är som gör att den blir svår att öppna med is/snö i sig? Det kanske går att lägga på lite fett eller nåt för att skydda mot det... Har försökt lokalisera var isen är men jag har inte lyckats än sad

Tyvärr, jag vet bara att min fastnade så jag inte kunde öppna den när jag skulle kliva i. Tyvärr slutade det med att den gick sönder helt men jag fick två nya tådelar utan knussel

eriC1
326 inlägg
eriC1 326 inlägg 2 år sedan

"De klassiske Beast-bindingene forsvinner fra Dynafits lineup til neste år. Dermed blir Radical 2 den kraftigste bindingen fra italienerne."

https://www.friflyt.no/Ski/Nye-ski-og-b … ra-Dynafit

Detta var något nytt för mig, kanske har skrivits i tråden, men märkligt när man måste ha lagt ner mkt tid på R&D på Beasten och helt plötsligt slopar den något år senare.

Pillard
Online 3106 inlägg

eriC1 :

"De klassiske Beast-bindingene forsvinner fra Dynafits lineup til neste år. Dermed blir Radical 2 den kraftigste bindingen fra italienerne."

Detta var något nytt för mig, kanske har skrivits i tråden, men märkligt när man måste ha lagt ner mkt tid på R&D på Beasten och helt plötsligt slopar den något år senare.

Antar att det som var mest revolutionerande var att få till elasticiteten genom vridbar tådel och det har ju radical2 också nu. Men att man släpper det när Kingpin osv verkar gå så bra är ju lite märkligt.

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 2 år sedan

Radical 2.0 tådel och Kingping häldel kanske vore något?

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 2 år sedan

eriC1 :

Det förklarar varför tysken säljer ut dem.

herrgard
363 inlägg

eriC1 :

Konstigt att de inte har kvar beast 14 så häldelen kan vara med någonstans. Gissningsvis har den väl inte sålt tillräckligt bra, eller så vill de att vi ska inse att den är för tung och måste köpa nytt ;-)

Pillard
Online 3106 inlägg

Nu har jag också upplevt is i tån. Det är ju smått omöjligt att ens använda dem i ordentlig offpist. Jag har varit tvungen att manuellt trycka ihop vingarna, vilket inte är det enklaste när man samtidigt ska få piggarna att pricka hålen.

Är det nån som provat att reklamera ett par bindningar helt till Dynafit pga detta?

Herkaperka
Online 41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 2 år sedan

Är detta på 14 el 16? Eller har båda samma problem?

Pillard :

Nu har jag också upplevt is i tån. Det är ju smått omöjligt att ens använda dem i ordentlig offpist. Jag har varit tvungen att manuellt trycka ihop vingarna, vilket inte är det enklaste när man samtidigt ska få piggarna att pricka hålen.

Är det nån som provat att reklamera ett par bindningar helt till Dynafit pga detta?

Vattendroppe
Online 3038 inlägg

Herkaperka :

Är detta på 14 el 16? Eller har båda samma problem?

Pillard :

14 har den "klassiska" tån (men med rotation), som även om den kan isa igen är rätt lätt att ordna till. Jag misstänker det rör sig om 16 med den rätt mycket mer avancerade tådelen.

herrgard
363 inlägg

Pillard :

Jag har inte reklamerat, men har funderat på att ta kontakt med Dynafit och höra om de har någon fix, eller om jag kan få 14-tår istället. Att den fryser ihop är nu vardag för mig och jag får banka på dem med staven varje dag för att de ska stängas. Det stora problemet enligt mig är dock när de inte går att öppna helt. Att ta av sig skidan genom att vrida på hälen funkar inte i viss terräng, och att inte kunna ta på sig skidorna är riktigt illa. Har fått avbryta boot-hike-åk och gå tillbaka för att jag inte kunnat ta på mig skidorna, för att senare under dagen behöva ta liften ner och åka hem för att skidorna inte ens gick att ta på sig under kontrollerade former på plant underlag. Har även behövt stegat upp i offpist med skidor på när en snubbe krashat och satt och ropade efter hjälp (som tur var åkte jag med en som kunde ta av sig sina skidor och springa upp snabbare). Så nu för tiden åker jag alltid runt och är lite orolig för att ta av/på mig skidorna, vilket inte är allt för najs. Överväger till och med att gå tillbaka till rambindning för resort/slackcountryåkning.

LawndartGustav
1097 inlägg
LawndartGustav 1097 inlägg 2 år sedan

Funkade fint för mig en resa i Japan iaf. Funkar sämre när tempen är runt nollan. Prova att spraya med någon sorts fett /olja/silicon. Samma grej som vissa andra vanliga techtådelar känner jag.

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
Online 3106 inlägg

LawndartGustav :

Funkade fint för mig en resa i Japan iaf. Funkar sämre när tempen är runt nollan. Prova att spraya med någon sorts fett /olja/silicon. Samma grej som vissa andra vanliga techtådelar känner jag.

Intressant! Jag hade inte heller några problem i Japan förra vintern (med temp runt nollan) medan jag nu haft ett helvete (så pass att jag också överväger dukes igen) efter en vecka i Les Arcs med minusgrader och mycket snö. Att få av dem har inte varit nåt jättebekymmer. Det räcker att trycka med staven och stampa samtidigt. Sen kan man öppna den andra med den fria pjäxan.

Rejält med fett kanske är en lösning. Jag bövar annars lite inför åkning där det finns fler gondoler så de ska av och på hela tiden.

ByB3rg
146 inlägg
ByB3rg 146 inlägg 2 år sedan

Hmm alltså 16bindningens tå är verkligen sådär. Kört nu med 14. Är jävligt nöjd.

Men att hålla efter bindningen med fett som tål vatten å rejält med minus. Värkar vara nått man behöver göra på alla bindningar...

2 kompisar hade problem med Kingpinen på en tur. Ena råka ha av kolfibergrejen som sköter gå/åk läget frysit fast. Den andra fick vi tillslut att funka, efter en jäkla tid med å värma å pilla bort is från under bakbindning å kolfibergrej.

Adrenalpin Movement Citera
drH
63 inlägg
drH 63 inlägg 2 år sedan

Efter en vecka i Monte Rosa har jag inget att klaga på! Tån är lite kinkig att komma ur men jag fann en lösning. Det kanske är old news men så här:

Om man innan man trycker ur sig lyfter lite på den svarta bygeln man låser rotation/öppnar/stänger med och ser till att borsta bort snön som fastnat under den är det betydligt lättare att sen öppna tåvingarna.

/drH

noknees
7 inlägg
noknees 7 inlägg 2 år sedan

Höll på att bli galen när jag skulle ställa förspänningen på mina beast 16 idag (mtn lab pjäxor). Kan tipsa om att börja med att ställa framdelen i åkläge och trycka bakdelen åt sidorna några gånger för att få in pinsen bak riktigt....nära att jag började karva i pjäxorna för att få till det.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad herrgard (2 år sedan)

Pillard :

Det räcker att trycka med staven och stampa samtidigt. Sen kan man öppna den andra med den fria pjäxan.

drH :

Om man innan man trycker ur sig lyfter lite på den svarta bygeln man låser rotation/öppnar/stänger med och ser till att borsta bort snön som fastnat under den är det betydligt lättare att sen öppna tåvingarna.

Dessa två tips verkar funka bra för mig också. Nu är jag bra kompis med min beast igen smile

EDIT: För att öppna ihopisade beast 16-tådelar.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 2 år sedan

Nu har mina Dukes börjat ramla av och det är dags för ett par nya bindningar. Är sugen på Beast 16 som finns till ett väldigt fördelaktigt pris, 2500 kr, på conrad men är lite avskräckt av alla problem. Är det bättre att köpa ett par Baron/Dukes, alternativt ett par Kingpin (dock lite dyrare vilket påverkar valet en del då jag studerar).

Såååå... vad tror ni?

Pillard
Online 3106 inlägg

JohanSundstrom :

Nu har mina Dukes börjat ramla av och det är dags för ett par nya bindningar. Är sugen på Beast 16 som finns till ett väldigt fördelaktigt pris, 2500 kr, på conrad men är lite avskräckt av alla problem. Är det bättre att köpa ett par Baron/Dukes, alternativt ett par Kingpin (dock lite dyrare vilket påverkar valet en del då jag studerar).

Såååå... vad tror ni?

Hade jag saknat bindningar och behövt köpa nu hade jag valt Vipec. Hade jag kunnat vänta ett år och haft massa pengar över hade jag köpt Tecton till nästa vinter. Vill man verkligen köpa nu, spara pengar och kunna bomba på rejält hade jag nog kanske köpt Beast igen.

I teorin verkar ju Tecton bli fantastisk.

Av rapporter att döma och teorin verkar ju Vipec vara asbra.

Av egna tester att döma funkar ju Beast alldeles utmärkt. De andra två är ju dock rejält lättare och har helt platt gåläge

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad JohanSundstrom (2 år sedan)

Pillard :

JohanSundstrom :

Såååå... vad tror ni?

Hade jag saknat bindningar och behövt köpa nu hade jag valt Vipec. Hade jag kunnat vänta ett år och haft massa pengar över hade jag köpt Tecton till nästa vinter. Vill man verkligen köpa nu, spara pengar och kunna bomba på rejält hade jag nog kanske köpt Beast igen.

I teorin verkar ju Tecton bli fantastisk.

Av rapporter att döma och teorin verkar ju Vipec vara asbra.

Av egna tester att döma funkar ju Beast alldeles utmärkt. De andra två är ju dock rejält lättare och har helt platt gåläge

Okej. Ja, finns ju ett flertal ofördelaktiga variabler att ta hänsyn till.. begränsad ekonomi, behöver bindningen ganska omgående då jag ska iväg till riksgränsen om 1 månad, samt viljan att inte känna sig begränsad av bindningen på vägen ner.

Då jag ofta bara orkar ta med mig ett par skidor på resan skulle jag gärna vilja att bindningen klarade av lite större hopp och lekfull piståkning också! Är det beast 16 som gäller då eller Vipec kanske är något?

herrgard
363 inlägg

Oklart vad jag hade gått på i nuläget. Känns som de flesta lite biffigare techbindningar funkar men kräver sina småtrix. Om jag ska ta av mig skidorna numera försöker jag stanna på ett hårt ställe så det går att stampa till i marken samtidigt som man trycker till med staven för att komma ur, och jag lämnar alltid tådelen öppnad över natten. Fryser den i öppet läge är det bara att banka från sidan med staven så stängs den. I och med att jag kör med tur-sulor på pjäxorna fastnar det ingen snö under dem och det tar ungefär lika lång tid för mitt dynafiddlande att bli klart som det tar för polarna med duke osv att sparka loss is och snö från under pjäxorna och stampa i. Att få bindningarna tillbaka till åkläge från turläge går alltid snabbare för mig. Inga skenor som kan isa igen, kan vara att man måste använda båda händerna för att dra bak flärpen som låser i gåläge, men det är inget som stör mig.

Åkmässigt är beasten så jävla bra. Hade en svag period i vintras när jag var nära att ge upp för alla tech-pjäxor jag testat blev inge bra för mig, och jag började fundera på rambindning och fulltilts igen. Sen hittade jag Lupo och fick den att funka och nu inser jag hur bra beasten är åkmässigt. Kommer aldrig åka rambinding igen. De förstör ju hela skidan. Jag går hellre uppför med en rambindning än åker med den.

Själv är jag lite sugen på radical 2.0 som nästa bindning. Lite lättare och med smidigare hälhöjare. Frågan är ju om den är lika bra åkmässigt som beasten. Skulle kunna tänka mig kingpin och vipec också, känns som att de funkar allihopa.

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 2 år sedan

Herrgard, varför "förstör" rambindningen skidan? Utveckla gärna smile

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad herrgard (2 år sedan)

karlj86 :

Den gör att du står högt upp från skidan, den ändrar flex under foten och gör setupen alldeles för tung (känns när man åker också). Dödar känslan helt enkelt. En del bryr sig inte eller gillar känslan men jag är inte speciellt imponerad smile

EDIT: Nu när jag hittat en pjäxa som funkar för mig och techbindningar gäller detta. Hellre en pjäxa som sitter bra och rambindning än en kass pjäxa och techbindingar.

Hasse_Lindborg
2926 inlägg
Hasse_Lindborg 2926 inlägg 2 år sedan

herrgard :

karlj86 :

Den gör att du står högt upp från skidan, den ändrar flex under foten och gör setupen alldeles för tung (känns när man åker också). Dödar känslan helt enkelt. En del bryr sig inte eller gillar känslan men jag är inte speciellt imponerad smile

EDIT: Nu när jag hittat en pjäxa som funkar för mig och techbindningar gäller detta. Hellre en pjäxa som sitter bra och rambindning än en kass pjäxa och techbindingar.

Stå högt upp är något som de flesta raceåkare strävar efter. Ger väl möjlighet till bättre kantning... inte att förakta...

karlj86
85 inlägg
karlj86 85 inlägg 2 år sedan

Okey, vikten är jag med på. Har inte testat samma skida med de olika setupsen, svårt o jämföra då.

Pillard
Online 3106 inlägg

herrgard :

karlj86 :

Intressant det här. Jag bytte tillbaka till Dukes igen för senaste alpveckan (bytte iof samtidigt från Q115 till Bibby också) men jag kan inte känna nån direkt skillnad i hur bindningen uppför sig. Enda skillnaden är att jag litar mer på Dukes och vågar köra så där onödigt fort som jag oftast inte vågar på Beasten (trots att Beasten aldrig svikit, men krascherna på Radical sitter i än). Men åkningsmässigt märker jag ingen skillnad. Ska dock tilläggas att jag sällan märker nån skillnad på vilka bindningar som sitter på skidan. Det kan hänga ihop med att jag aldrig kör på pjäxor som sitter snortight heller.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 2 år sedan

Lutar åt att försöka hitta en Kingpin 13 till ett vettigt pris.. För mycket krångel med Beast är min tanke just nu. Ska iväg om en månad igen så får se vad jag lyckas hitta på!

Bjersing
219 inlägg
Bjersing 219 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Bjersing (2 år sedan)

Jag har tänkt slipa ner metallbygeln så att den kommer ner till samma höjd som pjäxans häl, målet är att de ska fungerar bättre med alpinbindningar. Har jag missat någon funktion som jag påverkar då?
Jag är under uppfattningen att det inte påverkar beast bindningarna överhuvudtaget men jag kanske har fel?

Edit:
Inte en bra plan alls. Gör man det kommer ju häldelen skjutas fram "tidigare" och piggarna kommer då inte hamna på rätt plats. Ny plan, slipa på sidorna...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook