Sälj till rätt pris :)

martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 2 år sedan

Tjo!
Har spikat ihop begpris.se (Ser bäst ut på mobil) där man enkelt kan få fram ett pris på sin begagnade utrustning man vill sälja.

Om ni testar vore det kul att veta om ni tycker priserna som generaras är vettiga, skriv i tråden eller skicka PM smile

Hoppas även det är ok att länka till köp/sälj avdelningen här på freeride, annars tar jag bort den länken smile

Ha de gött!
//Martin

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera

Svar

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 2 år sedan

oj satan detta var sannerligen en både snygg och enkel hemsida! Bra initativ smile
Jag körde från datorn och det var inga som helst problem

Ill be back Citera
Stefans
89 inlägg
Stefans 89 inlägg 2 år sedan

Riktigt kul initiativ!
Mycket enkel och överskådlig sida som ger en snabb prisuppskattning (som också verkar rätt rimlig för mig).

Tummen upp!

martin-jansson
117 inlägg

Kul att ni gillar den smile
Funderar på att lägga till fler kategorier, tex "bindningar" och "elektronik" är det någon som kan vara bra?

Har även en annan feature på gång som gär det hela ännu enklare, men väntar svar från 3:e part för den ^_^

Uträkningen är en anpassad version av en formel som @erik_lagg postade i en tråd förra året (?)
Credit where credit's due som man säger big_smile

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 2 år sedan

Fint jobbat @martin-jansson !
En förbättring uträkningsmässigt är ju att gamla saker aldrig får minuspris nu som i min formel - svårt i verkligheten med minuspris...

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 2 år sedan

Wow, det här kan ju vara det bästa som hänt sedan skivat bröd!
Nä men skämt åsido, vilken toppensida. Förhoppningsvis kan det råda bot på diverse väldigt optimistiska andrahandsförsäljare. big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

Yeess ... dessutom verkar den ge helt OK prisbild (efter en snabbtest)! Snyggt jobbat! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Jadin
84 inlägg
Jadin 84 inlägg 2 år sedan

Frågan är om inte det här betyder döden för "Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"" sad

Mycket imponerande, bra jobbat! Att kunna lägga till bindningar tror jag skulle vara ett bra tillval, men det kan nog vara lite lurigt att få till då det finns flera olika typer av bindningar. Men det är klart, ett val för "vanliga", ett för "touring" och ett för tech

The cake is a lie Citera
victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 2 år sedan

KALASBRA! big_smilebig_smile

Det här kommer ju revolutionera andrahandsmarknaden på internet! Sälj till Blocket för tusan!

Enda inputen jag kan komma med att man kanske skulle kunna ändra ikonerna mellan välanvänt och helt ok för lite mer tydlighet. Kanske är jag är knäpp som skulle värdera helt ok som bättre än välanvänt wink

martin-jansson
117 inlägg

Skitkul att ni gillar sidan smile
Verkar vara bra drag på den redan iaf när jag kollar google analytics.

Jadin :

Frågan är om inte det här betyder döden för "Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"" sad

Mycket imponerande, bra jobbat! Att kunna lägga till bindningar tror jag skulle vara ett bra tillval, men det kan nog vara lite lurigt att få till då det finns flera olika typer av bindningar. Men det är klart, ett val för "vanliga", ett för "touring" och ett för tech

Haha big_smile

Ja, har dålig koll men skiljer det så mycket i andrahandsvärdet mellan de olika typerna?

victoringemar :

KALASBRA! big_smilebig_smile

Det här kommer ju revolutionera andrahandsmarknaden på internet! Sälj till Blocket för tusan!

Enda inputen jag kan komma med att man kanske skulle kunna ändra ikonerna mellan välanvänt och helt ok för lite mer tydlighet. Kanske är jag är knäpp som skulle värdera helt ok som bättre än välanvänt wink

Hur menar du med ikonerna? välanvänt ligger som sämre än helt OK ^_^ Skicka gärna en screenshot till hejsan@martinjansson.se så ska jag kolla om det är något galet med rendreringen i någon browser smile

victoringemar
72 inlägg
victoringemar 72 inlägg 2 år sedan

Haha då var jag inte så dum alltså! big_smile

Jag tolkade in det som jag nu ser är repor på pjäxan som "glans" på pjäxan. Så det är nog inte chrome som är problemet utan bara jag... wink

martin-jansson
117 inlägg

victoringemar :

Haha då var jag inte så dum alltså! big_smile

Jag tolkade in det som jag nu ser är repor på pjäxan som "glans" på pjäxan. Så det är nog inte chrome som är problemet utan bara jag... wink

Haha, okej, ja det ska se ut som repor big_smile

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 2 år sedan

Det här var riktigt bra!

Skulle uppskatta om det var liiiite tydligare vilken ikon man valt, alltså lite tydligare än bara den diskreta skuggan.

Bra jobbat!

martin-jansson
117 inlägg

Friede :

Det här var riktigt bra!

Skulle uppskatta om det var liiiite tydligare vilken ikon man valt, alltså lite tydligare än bara den diskreta skuggan.

Bra jobbat!

Uppdaterat smile

erik_lagg
745 inlägg
erik_lagg 745 inlägg 2 år sedan

Jadin :

Undrar ändå ifall man behöver olika kategorier av bindningar. Det skulle isf vara för att olika bindningar har olika prisutveckling på andrahandsmarknaden. Annars borde ingångsvärdet lösa det mesta. Men det är klart techbindningar kanske både är dyrare och står sig bättre i värde. Samtidigt ser det väl ut som att techbindningar utvecklas mer över tid och borde därför kanske tappa i pris mer.

martin-jansson
117 inlägg

erik_lagg :

Undrar ändå ifall man behöver olika kategorier av bindningar. Det skulle isf vara för att olika bindningar har olika prisutveckling på andrahandsmarknaden. Annars borde ingångsvärdet lösa det mesta. Men det är klart techbindningar kanske både är dyrare och står sig bättre i värde. Samtidigt ser det väl ut som att techbindningar utvecklas mer över tid och borde därför kanske tappa i pris mer.

Ja det var det jag tänkte på också, om det skiljer så mycket i värde på dem så de böver ligga i egna kategorier. Jag får kolla igenom en massa annonser och jämföra ^_^

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 2 år sedan

Mycket bra. Får jag så mycket för mina skidor blir jag glad!

on the way down its awesome! Citera
nilshannes
7 inlägg
nilshannes 7 inlägg 2 år sedan

Känns lite i underkant fan. Hade gärna köpt ett par line opus magnum, från i fjol för 1440, även om de vart borrade.

martin-jansson
117 inlägg

nilshannes :

Känns lite i underkant fan. Hade gärna köpt ett par line opus magnum, från i fjol för 1440, även om de vart borrade.

Hur menar du och vilka inställningar valde du? ^_^

Om jag kollar så är lägstapris idag 4881 (enl prisjakt), Helt OK skick får man väl räkna med att det kan klassas som även om de är borrade: 1600 – 1900 kr, nyskick: 2350 – 2650 kr smile

Skidsuge-Erik
124 inlägg
Skidsuge-Erik 124 inlägg 2 år sedan

Coolt. La in uppgifter för olika prylar jag köpt och det mesta var spott on.

Det jag saknade var dock ett alternativ mellan nyskick och "helt ok". "utmärkt skick" eller "nästan som nya" eller något i den stilen.

maxcalabrese
2 inlägg
maxcalabrese 2 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad maxcalabrese (2 år sedan)

Den är sjysst men det är väl en bug att det står NaN och inte noll som utgångspunkt. Det händer om man väljer tre val och lämnar summan som 0.

martin-jansson
117 inlägg

Skidsuge-Erik :

Coolt. La in uppgifter för olika prylar jag köpt och det mesta var spott on.

Det jag saknade var dock ett alternativ mellan nyskick och "helt ok". "utmärkt skick" eller "nästan som nya" eller något i den stilen.

Hmm, tycker det kan räknas som nyskick då? men ska fundera lite om det kan hjälpa med fler alternativ. smile

maxcalabrese :

Den är sjysst men det är väl en bug att det står NaN och inte noll som utgångspunkt. Det händer om man väljer tre val och lämnar summan som 0.

Buggen är fixad smile

Skidsuge-Erik
124 inlägg

Använde websidan senast idag för att kolla på ett par skidor jag spekulerar på, men där priset är nåågot för högt. Din websida höll med om den saken:P

martin-jansson :

Hmm, tycker det kan räknas som nyskick då? men ska fundera lite om det kan hjälpa med fler alternativ. smile

Ibland säljs det saker som aldrig någonsin använts. "Oanvänt" är ett förslag för det.
"Som nya" kan va nr 2. "Helt ok" nr 3... Men då blir det kanske 5 skick de kan va i och inte lika snyggt som en meny med 4 alternativ.

Skidsuge-Erik
124 inlägg

Mer feedback: Jag tänkte lägga upp ett par typ 14 år gamla skidor till försäljning där nypriset lär va ha varit runt 8500 kr. Völkl p50. En klassiker. Knappt någon repa, sparsamt använda. aldrig slipade.

Skidorna är nästan i nyskick, eller på "helt ok". Men där säger din websida "1800 – 2100 kr" vilket är på tok för högt pris. Högst 700 kr tänker jag. Vet inte vad du har för formel för värdeminskning men den kanske du bör justera. Om den inte redan har en exponentiell skala så kanske den ska ha det.

martin-jansson
117 inlägg

Skidsuge-Erik :

Använde websidan senast idag för att kolla på ett par skidor jag spekulerar på, men där priset är nåågot för högt. Din websida höll med om den saken:P

martin-jansson :

Ibland säljs det saker som aldrig någonsin använts. "Oanvänt" är ett förslag för det.
"Som nya" kan va nr 2. "Helt ok" nr 3... Men då blir det kanske 5 skick de kan va i och inte lika snyggt som en meny med 4 alternativ.

Haha, bra underlag för prutning dvs wink

Ska fundera lite på att lägga till fler alternativ, är det främst språkvalet du reagerar på eller tycker du att det är för stort prisglapp mellan "Nyskick" och "Helt OK"?

Skidsuge-Erik :

Mer feedback: Jag tänkte lägga upp ett par typ 14 år gamla skidor till försäljning där nypriset lär va ha varit runt 8500 kr. Völkl p50. En klassiker. Knappt någon repa, sparsamt använda. aldrig slipade.

Skidorna är nästan i nyskick, eller på "helt ok". Men där säger din websida "1800 – 2100 kr" vilket är på tok för högt pris. Högst 700 kr tänker jag. Vet inte vad du har för formel för värdeminskning men den kanske du bör justera. Om den inte redan har en exponentiell skala så kanske den ska ha det.

Superbra med massa feedback big_smile
Det är en logatitmisk värdeminsking på antalet år, där skillnaden blir mindre och mindre för varje år, men den kan behöva tweakas en aning beroende på ingångspriset med. Men tanken är att räkna på vad de skulle kosta om de såldes i butik idag, men kan ju bli svårt med så gamla skidor. Ska fundera lite på bästa lösning där smile

Skidsuge-Erik
124 inlägg

En kombination av språk och prisgap. Men jag förstår tanken med att endast ha fyra alternativ.
"Oanvänt"
"Som nya"
"Bra skick"
"Helt okej"
"Välanvänt/Slitet"
"Håller ihop men inte mer"

Sånt där kan man fundera på hur mycket som helst.

Skidsuge-Erik
124 inlägg

Funderar på hur prissättningen görs basserat på ålder..

Du kan ju ha helt olika värden för värdeminskning på skidor och annat. Skidor är nog det som ivarje fall nu 2016 gör att skidor äldre än x antal år verkligen tappar i värde. Mer än oanvända snygga kläder. Har inte ens provat hemsidan för kläder så lita inte för mkt på det ja säger.

Medans kläder nog behåller sitt värde lite bättre.

Vet inte hur du tänker och hur det fungerat idag, men jag skulle nog klura ut bra värden för alla värdeminskningsalternativ, för alla kategorier. Te,x att för skidor så minskas värdet rejält efter 10 år,

sub_sonic929
8 inlägg
sub_sonic929 8 inlägg 2 år sedan

(y)

martin-jansson
117 inlägg

Skidsuge-Erik :

En kombination av språk och prisgap. Men jag förstår tanken med att endast ha fyra alternativ.
"Oanvänt"
"Som nya"
"Bra skick"
"Helt okej"
"Välanvänt/Slitet"
"Håller ihop men inte mer"

Sånt där kan man fundera på hur mycket som helst.

Ja verkligen ^_^ ska testa lite och se om det går att lösa bra med fler alternativ utan att det påverkar UX negativt ^_^

Skidsuge-Erik :

Funderar på hur prissättningen görs basserat på ålder..

Du kan ju ha helt olika värden för värdeminskning på skidor och annat. Skidor är nog det som ivarje fall nu 2016 gör att skidor äldre än x antal år verkligen tappar i värde. Mer än oanvända snygga kläder. Har inte ens provat hemsidan för kläder så lita inte för mkt på det ja säger.

Medans kläder nog behåller sitt värde lite bättre.

Vet inte hur du tänker och hur det fungerat idag, men jag skulle nog klura ut bra värden för alla värdeminskningsalternativ, för alla kategorier. Te,x att för skidor så minskas värdet rejält efter 10 år,

Nu är det samma värdeminskning på alla sett till ålder, det som skiljer kategorierna åt är "ingångsvärdet" eller vad man ska kalla det ^_^

Som det är nu så har jag räknat på att kläder har den sämsta utvecklingen faktiskt, dels för att stilar kan ändras ganska snabbt och dels för att kläder är så personligt. smile

Men ska experimentera lite mer med uträkningen och testa lite olika kurvor för värdemisnskningarna

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Skiljer ju bara knappt 1000kr mellan ett par 2 år gamla freerideskidor med nypris 6500 (inkl bindning) och ett par 10 år gamla pistskidor (dammodell) nypris 5000kr inkl bindning. Båda nära nyskick på belag och kanter och mycket fina på ovansidan så valde nyskick.
2700-3000 mot 1750-2050

martin-jansson
117 inlägg

RWD :

Skiljer ju bara knappt 1000kr mellan ett par 2 år gamla freerideskidor med nypris 6500 (inkl bindning) och ett par 10 år gamla pistskidor (dammodell) nypris 5000kr inkl bindning. Båda nära nyskick på belag och kanter och mycket fina på ovansidan så valde nyskick.
2700-3000 mot 1750-2050

Ja det har med att göra att den räknar på vad nypriset idag skulle vara, så om 10+ år gamla skidorna skulle säljas idag i butik skulle ju inte priset vara 5000kr utan snarare max 1500 eller så men ska ändra så det går att räkna på nypris när de köptes.

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan

martin-jansson :

RWD :

2700-3000 mot 1750-2050

Ja det har med att göra att den räknar på vad nypriset idag skulle vara, så om 10+ år gamla skidorna skulle säljas idag i butik skulle ju inte priset vara 5000kr utan snarare max 1500 eller så men ska ändra så det går att räkna på nypris när de köptes.

Hmm 1500 får man ju knappt nån skida med bindning för i dag, Kanske nån barnskida då.
Eller menar du att med den utvecklingen som skett på 10år så skulle en 10 år gammal avancerad pistskida motsvara enklaste nybörjarskidan idag?
Kanske var väl ordinarie pris runt 6000kr men eftersom du kollade på prisjakt så tänkte jag att c:a 15-20% kan man dra av på ordinariepriset i alla fall.
Hur som helst så är det kanske lättare att utgå från priset vid inköpstillfället på lite äldre skidor (6år eller äldre i alla fall) då det kan vara svårt att hitta motsvarande ny skida

martin-jansson
117 inlägg

RWD :

Hmm 1500 får man ju knappt nån skida med bindning för i dag, Kanske nån barnskida då.
Eller menar du att med den utvecklingen som skett på 10år så skulle en 10 år gammal avancerad pistskida motsvara enklaste nybörjarskidan idag?
Kanske var väl ordinarie pris runt 6000kr men eftersom du kollade på prisjakt så tänkte jag att c:a 15-20% kan man dra av på ordinariepriset i alla fall.
Hur som helst så är det kanske lättare att utgå från priset vid inköpstillfället på lite äldre skidor (6år eller äldre i alla fall) då det kan vara svårt att hitta motsvarande ny skida

Ja inte nypris på motsvarande skida idag utan om den 10 år gamla skidan såldes fortfarande, då skulle ju inte priset ligga kvar på 5000, 2-3 år gamla skidor säljs ju ut för närmare halva priset ^_^

Men håller på att se över uträkningen där så man får fylla i inköpspriset istället smile

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Blir nog bra det,

Såg nu att skidan faktiskt var från 2010 så då skiljde det bara 400kr

Du får vänta med ändringen tills jag har sålt skidorna wink

Wiklundove
1 inlägg
Wiklundove 1 inlägg 2 år sedan

??

martin-jansson
117 inlägg

RWD :

Blir nog bra det,

Såg nu att skidan faktiskt var från 2010 så då skiljde det bara 400kr

Du får vänta med ändringen tills jag har sålt skidorna wink

haha, ska överväga saken tongue

martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad martin-jansson (2 år sedan)

Nu är en liten uppdatering live.
Ändrat så den räknar på inköpspris istället och gjort lite andra små tweaks i uträkningen. Testa gärna och se vad ni tycker smile

En annan sak är att den nu genererar en länk som man kan kopiera och skicka till någon annan om man vill (t. ex. om man vill påpeka att priset är för högt wink) så får de upp inställningarna direkt.

Har även lagt till namn på produkten, den gör inget idag förutom att det blir enklare att se vilket produkt det gäller om man skickar länken till någon. I förlängningen kan man göra så att algoritmen ändrar pris beroende på varumärke (ex om vissa märken/modeller är mer eftertraktade)? men kan bli svårt att få till automatiskt så det ändras efter trender tongue

Ake_Astrom
317 inlägg
Ake_Astrom 317 inlägg 2 år sedan

martin-jansson :

Nu är en liten uppdatering live.
Ändrat så den räknar på inköpspris istället och gjort lite andra små tweaks i uträkningen. Testa gärna och se vad ni tycker smile

En annan sak är att den nu genererar en länk som man kan kopiera och skicka till någon annan om man vill (t. ex. om man vill påpeka att priset är för högt wink) så får de upp inställningarna direkt.

Har även lagt till namn på produkten, den gör inget idag förutom att det blir enklare att se vilket produkt det gäller om man skickar länken till någon. I förlängningen kan man göra så att algoritmen ändrar pris beroende på varumärke (ex om vissa märken/modeller är mer eftertraktade)? men kan bli svårt att få till automatiskt så det ändras efter trender tongue

Fel vid sidhämtningen sad

martin-jansson
117 inlägg

Ake_Astrom :

Fel vid sidhämtningen sad

hmm, vilken webläsare använder du?

testa denna länken med http://begpris.se/#/

Ake_Astrom
317 inlägg
Ake_Astrom 317 inlägg 2 år sedan