Vilka skidor passar bäst?

JonathanGustavsson
3 inlägg
JonathanGustavsson 3 inlägg 2 år sedan

I början av december ska jag och en kompis åka ner till Bad Gastein och stanna där i tre månader. Han har ett par skidor, men det har inte jag, än. Där av detta inlägg, jag tänker köpa mig ett par så fort vi kommer ner till alperna, men vet inte vilka.

Även om Bad Gastein inte har världens bästa offpiståkning, tänker vi ändå ge oss på att testa den. Annars blir det mestadels piståkning. Jag har åkt skidor vart/ varannat år i ett bra tag nu och alltid hyrt skidor. Har då föredragit twintip men det är inget måste nu. Jag är 186 cm lång, väger 75 kg och min favoriträtt är pizza.
Är det någon annan info ni behöver så svarar jag gladeligen på era frågor!

Vilka skidor tror ni passar mig och varför?

Tack!

Svar

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 2 år sedan

Jag kan tänka mig att någon av Rocker 108 eller 100 skulle passa bra, alternativt Soul 7.
Alla är väldigt lätt åkta skidor och passar bra som ens första breda skida. Rocker serien är mer anpassad för BC-jibb, så om du vet av dig att du kommer spendera en del tid i parken skulle jag kolla mot dem, medans Soul 7 är en mer traditionel skida, om du förstår vad jag menar. Ingen av dem är någon charger, så om du gillar att köra fort kommer ingen av dem fungera. Men eftersom du verkar gilla parkskidor så borde det inte vara något större problem.
Salomon skidorna borde även gå att hitta riktigt billigt, då de blivit ersatta av Qst-linjen.

Hoppad det hjälper.

ElloK
34 inlägg
ElloK 34 inlägg 2 år sedan

Svårt att säga om du inte beskriver mer om dig själv. Vad gillar du förutom pizza? smile

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 2 år sedan

Völkl Katana! Varför? Jag gillar också pizza.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 2 år sedan

Köp ett par Blizzard Bodafine och en quattro fromage, skölj ner allt med en flaska bra rödvin, typ Barolo. Lycka till.

Det är bara vad du TROR! Citera
erik_lagg
727 inlägg
erik_lagg 727 inlägg 2 år sedan

Fina tips på hur mat och skidor kan kombineras! Men är inte völkl mer saurkraut än pizza?

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 2 år sedan

http://sites.psu.edu/cptpassionblog/wp-content/uploads/sites/31790/2015/09/pizza-and-french-fries.jpg

Mitt tips: Köp ett par moderna skidor med rocker i bredden 106mm och längd 180-nåt, så billigt som möjligt och gärna begagnat. Då har du råd att äta mycket pizza.

DzB
41 inlägg
DzB 41 inlägg 2 år sedan

Hade förslagit völkl gotama, bästa skidorna jag haft eller ens provat. Fungerat över allt. Oavsett hur pisten ser ut eller offpisten. Man kan leka runt med dom samtidigt som man kan åka galet fort i pisten.

Såg att det kommit en ny modell Völkl 100Eight men har inte testat den men det kan vara något.

stina96
5 inlägg
stina96 5 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad stina96 (2 år sedan)

Jag säsongade i bad gastein och kom hem nu i våras. Bästa jag gjort! Garanterar att ni kommer trivas!
Själv köpte jag ett par Völkl Mantra, sjukt bra skidor för både pist/offpist. Bara längtar tills jag får på mig dom denna vintern.
Köpte dom på first descent, en skidbutik som ligger mitt i Bg (svårt att missa) du bör gå in där och be om råd, ska du köpa skidor så ska du göra det där, de flesta som jobbar är svenskar även Henning som har butiken.

Ha en grym säsong!

johngustafsson
107 inlägg
johngustafsson 107 inlägg 2 år sedan

Jag skulle rekommendera att köpa 2 par skidor på plats istället för att köpa ett par här hemma. Ett par pistskidor och ett par offpist/puderlagg. Om man har lite is i magen så brukar man kunna hitta fjolårets modell/bättre begagnade till minst halva priset. Något där du däremot bör lägga pengar på är dina pjäxor. Detta är också något jag skulle rekommendera att köpa på plats, då du antagligen kommer utveckla en nära relation med din bootfitter. Det är rätt schysst att kunna svänga förbi mr pjäxmeister efter en dag i backen och trycka det som tryckas behöver.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook