Parkskidor till 12 åring?

martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 2 år sedan

Halloj!
Ännu en sån där "Vadskajagköpaförskidor?" tråd tongue

Är på jakt efter ett par nya skidor till äldsta grabben som är 12 år och 150 cm lång +/- någon cm, väger ca 40-45kg.
Han hänger helst i parken, railar och snurrar osv men har börjat snegla på offpisten för lite drops och hopp med (vet inte vem som kan ha påverkat honom till det 😇)

Har kikat på Armada ARV 84 i längd 149, kan det vara ett vettig alternativ? eller är det bättre att gå på en rocker/rocker-camber-hybrid? smile

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera

Svar

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 2 år sedan

Ingen aning hur mkt en 12åring växer men om killen skall ut i offpisten så skulle jag leta efter något bredare. Tex. ARV 96mm, tyvärr är kortaste där 163cm vilket blir för långt.

Har tyvärr ingen större koll på vad det finns för korta skidor så kan inte hjälpa dig mer än att jag skulle försöka hitta något bredare åt han. Om du vill köra på runt 84mm bredden så skulle jag slå ett slag för Atomic Infamous på 86mm i 151cm. Billiga, lätta, lekfulla, lite problem med kvalitén men har svårt att se att en 12åring skall knäcka dom eller liknande.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
martin-jansson
117 inlägg

Ingen aning jag heller, men är han som sin far så börjar han inte växa ordentligt förens vid 13–14 tongue

Ja tänkte med bredare men vet inte hur det påverkar egenskaperna i parken där han ändå kommer hänga mest. ^_^

MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 2 år sedan

eHogstrom :

Ingen aning hur mkt en 12åring växer men om killen skall ut i offpisten så skulle jag leta efter något bredare. Tex. ARV 96mm, tyvärr är kortaste där 163cm vilket blir för långt.

Har tyvärr ingen större koll på vad det finns för korta skidor så kan inte hjälpa dig mer än att jag skulle försöka hitta något bredare åt han. Om du vill köra på runt 84mm bredden så skulle jag slå ett slag för Atomic Infamous på 86mm i 151cm. Billiga, lätta, lekfulla, lite problem med kvalitén men har svårt att se att en 12åring skall knäcka dom eller liknande.

Jag är helt säker på att en 40-kilos åkare inte ska ha 96-midja och vuxenskidor. Blir verkligen klumpigt att få upp på kant.

Völkl Mantra (fd Gotama) är annars standardvalet för duktiga kids för friåkning. Rocker, kan åkas långa om man inte ska rotera allt för mycket. Dottern är året yngre, men samma storlek. Har 158 för andra säsongen (men åker mest raceskidor, 163 cm i GS). Mantra är fantastiskt välbyggda för att vara en barnskida.

martin-jansson
117 inlägg

MP1 :

Jag är helt säker på att en 40-kilos åkare inte ska ha 96-midja och vuxenskidor. Blir verkligen klumpigt att få upp på kant.

Völkl Mantra (fd Gotama) är annars standardvalet för duktiga kids för friåkning. Rocker, kan åkas långa om man inte ska rotera allt för mycket. Dottern är året yngre, men samma storlek. Har 158 för andra säsongen (men åker mest raceskidor, 163 cm i GS). Mantra är fantastiskt välbyggda för att vara en barnskida.

Nej, den flexen blir ju för hård med. Hittat bra pris på Line Tom Wallisch Shorty 147 med 86cm i midjan. Vad tror experterna om dem? ^_^

miol11
120 inlägg
miol11 120 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad miol11 (2 år sedan)

Skulle också rekommendera Mantra Jr jag har 2 barn som åkt på Gotama och den skidan är väldigt allroand och lättåkt

eHogstrom
1836 inlägg
eHogstrom 1836 inlägg 2 år sedan

MP1: Du har helt rätt.

Jag skulle satsat på Infamous, den är mjuk och lekfull samt en "vuxenskida" (byggs kid-skidor likadant fast endast kortare & mjukare?) i kort längd. Det verkar inte vara någon större skillnad på den och Wallisch skidan som du hittat så vilket som blir nog grymt.

Köp inte för korta bara om han även skall utanför parken, dessutom rocker (park-rocker då men ändå) så åkytan blir något kortare.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
sub_sonic929
8 inlägg
sub_sonic929 8 inlägg 2 år sedan

Völkl. Völkl Bridge.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook