Bo i Österrike utan att jobba

Andreos
12 inlägg
Andreos 12 inlägg 2 år sedan

Hej!

Har hört att man måste betala någon sorts av tourist tax om man säsongar i Österrike utan att ha ett "vitt" jobb. Den kan vara rätt hög fick jag veta, ni som gjort en säsong, hur gör man? Måste man anmäla sig till gemeinde ändå? Räcker det att skaffa ett deltidsjobb, 10-20 timmar i veckan för att det ska räknas att man jobbar?

Svar

Ingehansson
14 inlägg
Ingehansson 14 inlägg 2 år sedan

Bodde där en hel säsong utan betala någon skatt. Så länge du skriver in dig är allting lugnt, om du inte gör det kan du åka på en ganska saftig bot.

Landsten
67 inlägg
Landsten 67 inlägg 2 år sedan

Är här nere nu utan att jobba, tror tax:en ligger på 1,5-2 € per dag. Så fort du kan bevisa att du har ett jobb försvinner denna.

Andreos
12 inlägg
Andreos 12 inlägg 2 år sedan

Landsten :

Är här nere nu utan att jobba, tror tax:en ligger på 1,5-2 € per dag. Så fort du kan bevisa att du har ett jobb försvinner denna.

Har du registrerat dig?

Newlund
53 inlägg
Newlund 53 inlägg 2 år sedan

Oftast är skatten inkluderad i hyran om man bor på ett vettigt ställe. Eller det är iaf uthyraren som ska betala in skatten, men de krävs ju att du blivit reggad av uthyraren hos gemeinde. Hett tips är att se till att du är det osv. Om något händer och du typ behöver vård eller liknande kan de bli väldigt stora problem om du inte är "skriven" där. Allt med österrikisk byråkrati är väldigt märkligt....

nilshusse
78 inlägg
nilshusse 78 inlägg 2 år sedan

funkar så här:

turister betalar "turist skatt" ca 2€ om dan, det sköter den som står för boendet (hotellet)
om du stannar längre så måste du anmäla dig hos gemeinde (fylla i en "meldezettel")
det är ett formular som din hyresvärd ska ge dig, detta formulär ska ha värdens underskrift.
ta med passet och gå till gemeinde,
du har tre dagar på dig ifrån att du anlänt.
här i Bad Gastein är böterna 250€ om man inte anmält sig, om det upptäcks, vid kontroll eller typ olycka..
mvh Anders

MnO
Online 2233 inlägg
MnO 2233 inlägg 2 år sedan

Det som diskuteras kallas ofta "Kurtaxe" av uthyrarna. Förmodligen är den ett finansieringsverktyg för turistbyrån och liknande verksamhet. Betalar man den brukar man få någon form av förmåner som kan vara mer eller mindre användbara, tex att åka gratis buss, få fritt inträde till någon simhall eller 20% rabatt på hyran på pingisbollar på fritidsgården. Formellt sett ska man betala den som säsongare såklart, men ibland skippar uthyraren det för långtidsgäster. Den svarte gendarmen brukar inte vara lätt att ha att göra med, vare sig det gäller vignetteplikt på motorvägen eller kurtaxe, så det gäller att hålla sig rejält under radarn om man ska skippa betalning.

nilshusse
78 inlägg
nilshusse 78 inlägg 2 år sedan

om du är anmäld med meldezettel, så behöver du inte betala "kurtaxa" .

JalonD
233 inlägg
JalonD 233 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad JalonD (2 år sedan)

Jag fick betala en bot på 70€ alternativt 24h i "fängelse" för att vara sen med första inskrivningen hos gemeide. Jobbade två månader och sedan ledig två. Jag tror då egentligen att man skall betala de resterade två månader turistskatt men inget brev kom och inget blev sagt när jag skrev ut mig hos gemeinde när jag åkte hem.

edit OT. Japp det räcker att du bara några timmar i veckan. Det du vill komma åt är anställningskontraktet.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook