Snöläget i Alperna 16/17 - är vi på väg mot en katastrof?

Servo2
22 Inlägg
Servo2 1 månad sedan

Läget för närvarande kan väl bäst sammanfattas med tre ord: Snöbrist, snöbrist och högtryck.
Kan inte vara särskilt kul att ha beställt en resa över jul och nyår... även om pisterna i och för sig verkar bra på ställen med snökanoner.

Dags för gigantisk snödans.

Svar

chrtur
670 Inlägg
chrtur 1 månad sedan

....Snö på höjd, snö på höjd och man har åkt/åker hur mycket skidor som helst (tom även djupt puder)....det verkar även komma ännu mer nästa vecka....det finns nordliga alperna, västliga alperna, östliga alperna och sist med inte sist sydliga alperna...allt är i sin vanliga ordning! wink

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
listagangstern
49 Inlägg
listagangstern 1 månad sedan

Ja puder över jul i Alperna kan bli svårt... Men pisterna är fina på många ställen!
Är dock övertygad om att snön kommer, det gäller bara att ha lite tålamod.

chrtur
670 Inlägg
chrtur 1 månad sedan

Ska vi slå vad om att jag åker puder över jul! wink

listagangstern
49 Inlägg
listagangstern 1 månad sedan

chrtur skrev:

Sa inte att det var omöjligt, det går alltid att finna med lite ansträngning och kunskap wink

Heddious
1653 Inlägg
Heddious 1 månad sedan

Långtidsprognoser är ju som de är, men stämmer det som står nu så verkar det ordna upp sig framemot julhelgen, iaf i Savoie. Det var nästan exakt samma visa här förra vintern, så jag tänker inte börja noja förrän i januari. big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
johan
2374 Inlägg
johan 1 månad sedan

Snöprognosen för Val d'Isere säger att det ska komma in lite snö den 22-23 december
https://www.freeride.se/skidorter/val-d-isere/vader/

VALTHO
17 Inlägg
VALTHO 1 månad sedan | Senast redigerat av VALTHO (1 månad sedan)

Samma sak varje år i Savoie området, Frankrike. Dumpar ner snö i November, fjutt snö i December - sedan börjar det rejält i V.1/2 har varit så dom senaste 20 åren.

AndreasM
93 Inlägg
AndreasM 1 månad sedan

Verkar vara lite standard. Har varit i Serre Chevaliere V3 eller V4 de senaste två åren. Har varit dåligt med snö fram tills efter jul och sen har det kommit endel i början på Januari. Basen har varit lite väl tunn även uppe på höjd.

Fegade lite i år och bokade V7 i Les Arc för att ha lite mer tid att bygga på snölagret.

waffa
37 Inlägg
waffa 1 månad sedan

De flesta områdena har instagramkonton man kan följa. Där ser man ju dagligen hur mycket snö det ärni pisterna.

waffa
37 Inlägg
waffa 1 månad sedan | Senast redigerat av waffa (1 månad sedan)

dubbelpost

Heddious
1653 Inlägg
Heddious 1 månad sedan

@waffa: Sant, men de kontona styrs av respektive orts turistbyråer så sanningen kan vara lite skruvad. Det är inte så svårt att få till en fin manchesterbild om en får åka upp i liften före öppning, tillexempel.

waffa
37 Inlägg
waffa 1 månad sedan

Jo det är klart :-) Men det dövar min klimatångest en smula när jag får se lite snö.

Servo2
22 Inlägg
Servo2 1 månad sedan

Diverse webbkameror på olika orter visar en hyggligt sann bild över snöläget. St Anton har emellanåt fina vyer tagna med drönare ovan Galzig. Just nu är det dock för lite snö där.

Riggan83
12 Inlägg
Riggan83 1 månad sedan | Senast redigerat av Riggan83 (1 månad sedan)

Äntligen...

Riggan83
12 Inlägg
Riggan83 1 månad sedan

Äntligen..https://www.freeride.se/img/photo/n/b4e5b621309e295dc78c09f160190386.jpg

MathiasMagnusson
2 Inlägg
MathiasMagnusson 1 månad sedan

Måste komma till Nyår

AlexanderLindau
17 Inlägg
AlexanderLindau 1 månad sedan

Vad heter appen?

Riggan83
12 Inlägg
Riggan83 1 månad sedan

AlexanderLindau skrev:

Vad heter appen?

Salomon PowderQuest

KaitsuH
341 Inlägg
KaitsuH 1 månad sedan

Tack och lov! På tisdag är vi redan i Gressoney, och nu måste jag tänka på litet noggrannare, vilken utrustning ska vi ta med.

KaitsuH Citera
Servo2
22 Inlägg
Servo2 1 månad sedan

Södra delarna av Alperna verkar vara platsen för tillfället. Vi som tänker oss fara till de norra delarna börjar bli smått stressade...

Mer snödans.

Eric_W
929 Inlägg
Eric_W 1 månad sedan

Cham ser inte heller nån vidare ut..  Någon som är på plats och kan rapportera?

Det värsta är att jag tänkte boka Monte Rosa tidigare i höstas, men ändrade mig i sista stund.. :-)

Rädda träden. ät en bäver Citera
Servo2
22 Inlägg
Servo2 4 veckor sedan

Snödans medför träningsvärk. Inte att underskatta som försäsongsträning. Dessutom verkar det ge resultat även för norra Alperna. Ser ut som snön kommer ordentligt efter nyår.

Riggan83
12 Inlägg
Riggan83 3 veckor sedan

Servo2 skrev:

Snödans medför träningsvärk. Inte att underskatta som försäsongsträning. Dessutom verkar det ge resultat även för norra Alperna. Ser ut som snön kommer ordentligt efter nyår.

Hoppas du har rätt!!😩
Tycker det ser ganska dåligt ut på dom flesta prognoser!

Hmps
3492 Inlägg
Hmps 3 veckor sedan

Är det möjligt att få en liten uppdatering från folk på plats? Ser ut att ha kommit en hel del snö både i alperna och Japan nu, för att inte tala om Amerika?

on the way down its awesome! Citera
Kalle_Luzern
203 Inlägg
Kalle_Luzern 3 veckor sedan

Här är läget för nordsidan av schweiziska alperna (med fokus på centrala Schweiz):
Engelberg-Titlis: Många pister öppna, men bortsett från glaciären bara konstsnö och smalare än vanligt.
Andermatt-Gemsstock: bra bas ovanför ca. 2000m, hade kul där i fredags trots avsaknad av nysnö.
Större orter generellt: ett antal liftar och pister öppna, beroende på snökanonkapaciteten.
Små orter generellt: stängt, eller öppet för sommaraktiviteter som hiking, via ferrata osv.
Orter som Saas-Fee och Zermatt på italienska gränsen nog betydligt bättre läge, men inte direkt kollat detaljerna.

"Alla" prognoser verkar ense om ett bra dump på den här sidan mån-ons nästa vecka, håll tummarna och *ta i trä*.

Kan ju iaf trösta mig med att jag inte missar någon episk åkning med bilen på verkstad och jag själv endast funktionsduglig tack vare ibuprofen 400mg var 8:e h... wink

Servo2
22 Inlägg
Servo2 2 veckor sedan

Nu börjar det hända grejer! Stora delar av norra Alperna verkar snart få ordentligt med snö! Arlbergområdet får äntligen en riktig bas för säsongen.

carl_couloir
184 Inlägg
carl_couloir 2 veckor sedan

Är i cham-dalen och här är det katastrof på riktigt och det ser inte lovande ut för dom närmsta dagarna heller...... sad
Kommer krävas flera rejäla dump för att få fart på snötäcket, det enda positiva i kråksången är att det lilla lager snö som finns är stabilt så det kommer troligtvis göra att lavinrisken hålls nere när det väl dumpar iaf enligt min bergsguide.....

Fr4dde
16 Inlägg
Fr4dde 2 veckor sedan

Snöar i Arlberg har hittills kommit 7-8cm vilket åtminstone ger lite vinterkänsla. Vi är enormt glada för det lilla, läget utanför pisterna är väldigt blandat. Sydsidorna är oåkbara resten är stenhårt packad snö/is men är "ok" om man tar sig en bit bort från systemet. På ons/tors är det prognostiserat ett rejält dump, enl snowforecast upp till 69cm. Uppdaterar hur det blir med det!

niillle
84 Inlägg
niillle 2 veckor sedan

chrtur skrev:

? smile

chrtur
670 Inlägg
chrtur 2 veckor sedan

niillle skrev:

chrtur skrev:

? smile

Hejsan, vad vill du veta? Snö i stora lass dagarna innan jul och blev faktiskt tvungen att åka skidor, åkte 50-70 cm puder den 22/12. Därefter fick jag tyvärr influensan och låg sjuk en vecka. Vi fick ett högtryck men snön har hållit sig väldigt bra. Gjorde en skitouring tur den 30/12 på 1200 höjdmeter och åkte bra snö hela vägen ned, uttorkad kall snö på övre delen och 20-30 cm puder på den nedre, självklart fick man verkligen tänka till på rätt aspekter på terrängen. Över förväntan då det faktiskt varit varmt och blåst dagarna innan. Just nu är jag i Sverige några dagar, -25 grader, men jag vet att det blåst orkan på höjd i dagarna i mina trakter. Dock basen finns så det räcker för mig och jag har inga propblem alls att åka bra skidor i Piedmonte och Aosta wink

Gott Nytt!

gettan
48 Inlägg
gettan 1 vecka sedan

Ska åka ner V3 eller V4. Hur ser grunden ut i de mer södra delarna i Frankrike och Schweiz? Ska komma in lite snö i V3 men räcker det?

Verkar som det är bäst i de norra delarna men har ingen bra koll på de delarna. Några tips på bra ställen i Österrike eller norra Schweiz som har fått bra snö förutom St Anton och Engelberg?

yiu-han
147 Inlägg
yiu-han 1 vecka sedan

gettan skrev:

Verkar som det är bäst i de norra delarna men har ingen bra koll på de delarna. Några tips på bra ställen i Österrike eller norra Schweiz som har fått bra snö förutom St Anton och Engelberg?

Vi drar nog också neråt under nästa vecka. Hur ser det ut?

gettan
48 Inlägg
gettan 1 vecka sedan

yiu-han skrev:

gettan skrev:

Vi drar nog också neråt under nästa vecka. Hur ser det ut?

Det ser riktigt bra ut i V3 på de flesta ställena förutom monterosa typ..
Du kan se senaste dagarna och de framöver på www://wepowder.com

Leder
471 Inlägg
Leder 1 vecka sedan

Bäst just nu är Österrike och då området runt Salzburg, nu bättras även snöläget på i Engelberg och ner mot de franska alperna men basen här är dålig eller obefintlig.

Ska man åka nu så dra mot Öterrike och områden runt Salzburg .

/Leder

Leder Citera
Heddious
1653 Inlägg
Heddious 1 vecka sedan

Bas? Vad är det ens? Har inte sett till någon sådan att tala om på ett bra jäkla tag nu.. hmm

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook