Snöläget i Alperna 16/17 - är vi på väg mot en katastrof?

Servo2
27 inlägg
Servo2 3 mån sedan

Roar mig med att granska vad som händer med Jetströmmen. Kanske, kanske det blir påfyllning i början av februari.

Snödansen sätter igång igen. Nu. Join me, please!

Dekadent
117 inlägg
Dekadent 3 mån sedan

Var en vecka i Cham precis! Kom dit söndag 15/1 då det snöat på bra ett par dagar och lyckades ta mig upp tidigt på Grand Montets. Snön i sig var väldigt bra, kallsnö och på sina ställen midjedjupt och ett par faceshots, extremt rolig förmiddag. Synd att varenda jäkel hade samma idé som jag, men man tar vad man får när man får det antar jag.

Problemet var väl att det som nämnts inte fanns någon bas att prata om under nysnön. Satt ett par riktigt tråkiga hugg i mitt breda par, samt senare under veckan kört sönder mitt andra par. Ändå 150+ dagar på de som nu dog, men lite sorgligt ändå..

Bra sol och en del vind resten av veckan, så stenhårt senare utanför pisterna. I pisterna helt okej, men hårt på sina ställen och en hel del sten - speciellt i Flegére.

Så ja, chilla och fortsätt dansa snödans. Lär väl komma något nån gång och rent tekniskt så är väl basläget iaf lite bättre just nu än vad det var för en 10 dagar sedan. Lite småironiskt, men ett kasst snöår gör det lite enklare att sitta kvar i skolbänken här hemma smile

Hmps
3500 inlägg
Hmps 3 mån sedan

Ska man tro på Oscar Scherlins edits så ser de ju OK ut i Arlberg.

https://m.facebook.com/story.php?id=572 … 1721398376

on the way down its awesome! Citera
yiu-han
168 inlägg
yiu-han 3 mån sedan

Före helgen gick det fortfarande att hitta bra snö utan att gå i Vorarlberg eftersom det är lågsäsong och lite folk i systemen. Under/efter helgen blev det svårare och svårare och man fick gå lite och leta skuggsidor. Man fick även vara uppmärksam på stenar i stort sett överallt.

yiu-han
168 inlägg
yiu-han 3 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/8f15075a94ced32d0871c2757195ebb1.jpg

Servo2
27 inlägg
Servo2 3 mån sedan

Det har blivit nå´t fel... min snödans skapar regn i Arlberg.

listagangstern
55 inlägg
listagangstern 3 mån sedan

I Cervinia/Zermatt  har det kommit lite snö senaste dagarna och man börjar se lite ljus i mörkret. Fick några schyssta puderåk idag!

kappakomplett
283 inlägg
kappakomplett 3 mån sedan

Hur är snöläget i Bad Gastein? Ska dit om 10 dagar. Är allt öppet? Finns det något åkbart utanför pisterna?

lmk30
105 inlägg
lmk30 3 mån sedan

Någon rapport från Chamonix/Argentiere?

HeLium
214 inlägg
HeLium 3 mån sedan

@lmk30 Jag var där förra veckan med UCPA och åkte SkiSafari. Det kom veckan innan (v3) en del snö som bättrade på basen. Vi åkte både italienska sidan, coermayeur och LaThuile, och Schweiziska sidan, LaBalm. Vi hade en svinbra guide som kunde spåra upp en del gammal lössnö efter en del hiking, uppemot 40min.

Om det inte kommit mer snö nu så är läget med pistnära offpist tämligen jobbigt uppåkt med växelvis stora ocj små pucklar, tunt snölager med uppstickande stenar, och branta partier uppskavt och isigt.

Att åka Vallé Blanche var inte möjligt för oss då UCPA bestämt att grupper om sju-åtta personer på glaciären var för mycket på en guide. Detta för att crevasserna inte snöat igen ordentligt. Det fanns dock möjlighet att åka med annan guide i mindre grupper om tre för 310 eurosar.
Uppe på Aiguille du midi såg vi en hel del (riktiga) blåbär som skulle ut med guide. Att guiden följde med dem ut dem är jättemärkligt då de inte ens klarade av att ta på sig transan själva, än mindre selen, men ut på ryggen skulle de.. 😱

När vi pratade med guiden om snöläget rykte franskt på axlarna och sa "Maybe it will snow later, maybe not... let's go." Däremot så var han efter mer än tjugo år som bergsguide verkligt oroad över hur glaciärerna mår... skrämmande... sad

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
HeLium
214 inlägg
HeLium 3 mån sedan

HeLium skrev:

@lmk30 Jag var där förra veckan med UCPA och åkte SkiSafari. Det kom veckan innan (v3) en del snö som bättrade på basen...(

Tillägg det rådde på en del ställen ganska hög lavinfara på grund av ett uruselt lager på 30-40cm djup. Solen låg dessutom på varje dag högt upp så var försiktig i botten på couloirer och raviner. Detta framförallt på södra sidan om mt Blanc i Aosta-dalen. Guiden var emellanåt väldigt nogsam när vi förflyttande oss över berget.

lmk30
105 inlägg
lmk30 3 mån sedan

Tack för toppenbra utförlig rapport @Helium! Håller tummarna för att det hinner komma lite i veckan!

Anzom
539 inlägg
Anzom 3 mån sedan

HeLium skrev:

När vi pratade med guiden om snöläget rykte franskt på axlarna och sa "Maybe it will snow later, maybe not... let's go." Däremot så var han efter mer än tjugo år som bergsguide verkligt oroad över hur glaciärerna mår... skrämmande... sad

Irriterande hur stor arrogansen är för den enskilda skidåkarens påverkan är. Särskilt när skidåkning till så stor del är en sport för medelbärgade +. Ryck upp er skidåkare. Lägg ner flygresorna till Japan/Alperna. Åk kommunalt eller skaffa elbil. Det smittar av sig i det stora.

Herregud. Snöbrist i norden och riktigt högt upp för att få tag i snö i Alperna. Och vi är mitt i säsongen. Om 1 1/2 månad vänder snön nedåt. Hjälp.

Den som väntar på något gott.... Citera
Steepndeep
72 inlägg
Steepndeep 3 mån sedan

Alltid bra med medvetenhet och jag är också oroad över global warming. Kör laddhybrid och värmer hus med pellets. Men att låta bli att flyga till alperna för några få svenskar hjälper föga. Enligt Wikipedia:

CO2 emissions worldwide
Kina  30%
USA 15%
EU  10%
Indien  6%
Ryssland 5 %
Shipping worldwide  1,7%
Aviation 1,4 %

Sverige (inte med i tabellen) under 0,1 %

Ett bra sätt att hjälpa till är att bara köpa prylar som är CO2 neutralt tillverkade (hur man nu vet det?) men då faller nästan allt tillverkat i Kina och Indien.

Full fart spar tid Citera
Anzom
539 inlägg
Anzom 3 mån sedan

Steepndeep skrev:

Alltid bra med medvetenhet och jag är också oroad över global warming. Kör laddhybrid och värmer hus med pellets. Men att låta bli att flyga till alperna för några få svenskar hjälper föga. Enligt Wikipedia:

CO2 emissions worldwide
Kina  30%
USA 15%
EU  10%
Indien  6%
Ryssland 5 %
Shipping worldwide  1,7%
Aviation 1,4 %

Sverige (inte med i tabellen) under 0,1 %

Ett bra sätt att hjälpa till är att bara köpa prylar som är CO2 neutralt tillverkade (hur man nu vet det?) men då faller nästan allt tillverkat i Kina och Indien.

Det är en helhet. Låter du bli att flyga, förändrar du också synsättet på flyget. Låter du bli att resa långa flygresor försvinner kulturen alt. annat färd/drivmedel. Alla freeriders som arbetar har ju gigantiska möjligheter att påverka det stora. Och det börjar somsagt- i det lilla.

HeLium
214 inlägg
HeLium 3 mån sedan | Senast ändrad HeLium (3 mån sedan)

Anzom skrev:

HeLium skrev:

Irriterande hur stor arrogansen är för den enskilda skidåkarens påverkan är. Särskilt när skidåkning till så stor del är en sport för medelbärgade +. Ryck upp er skidåkare. Lägg ner flygresorna till Japan/Alperna. Åk kommunalt eller skaffa elbil. Det smittar av sig i det stora.

@anzom Fick jag en känga som arrogant precis och jag irriterar dig?! Du vet inte shit om mig och mitt leverne. Jag tar inte att du kallar mig arrogant.

Till och börja med,  jag har tamig fan inte varit i alperna på NIO år. Jag valde att betala extra för att klimatkompensera mitt flygande (https://www.swedavia.se/arlanda/klimatk … tion/#gref).

I övrigt om mitt liv: Jag har valt att lägga extra pengar på att bygga ett passivhus med solfångarpanel och frånluftsvärme och en massa andra klimatsmarta finesser, jag kör en ecoboost och jag odlar ca 25% (ökande för varje år)  av min familjs totala frukt/grönsakskonsumtion själv, gödslet jag använder kommer från en ekobonde med frigående djur. Jordförstärkningen kommer utslutande från min varmkompost. Köttet jag äter kommer till hälften från vilt skjutet av en släkting.

Berätta inte för andra hur folk ska leva sina liv när du inte känner dem.

Avarell_Dalton
31 inlägg
Avarell_Dalton 3 mån sedan

Det är nu man ångrar att man inte poppade popcorn för 2 1/2 timme sen cool

leffemangan
50 inlägg
leffemangan 3 mån sedan

Hola!

Har snön kommit/kommer nu i alperna? Courmayeur? La Grave? Chamonix?  Spill it! 😀

/M

Servo2
27 inlägg
Servo2 3 mån sedan

Avarell_Dalton skrev:

Det är nu man ångrar att man inte poppade popcorn för 2 1/2 timme sen cool

Ja, här i Stuben am Arlberg poppar vi inte popcorn, men en hel del folk spelar bridge istället för att vara i bergen. Föregående dagarnas föhn-vindar var som vanligt onda och förstörde alla drömmar om puder. Frusen gröt omväxlat med varm gröt är nog svåråkt för flertalet.

Vädret slår om just nu och det blir kallare. Sen snöar det oxå sen någon timma,  men ingen vet om det blir schyssta förhållanden  ( läs tillräckligt med nysnö ) idag eller imorgon.

Heddious
1661 inlägg
Heddious 3 mån sedan

Det har snöat hela dagen i Val Thorens idag, och merparten av gårdagen, och rapport från kompis som bor en bit längre ner i dalen (på typ 1600 möh) gör gällande att det ramlat ner typ 40 centimeter där, och här uppe är det nog lika mycket om än lite mer vindpåverkat.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
pickpack
88 inlägg
pickpack 3 mån sedan

Det har snöat hela helgen i Chamonix, dock mycket blåst och större delen av systemet stängt både lördag och söndag pga först stark vind och sedan även lavinrisk.

Förhoppningsvis bättre läge i veckan och vad det ser ut, fortsatt nederbörd!

Schoobang
53 inlägg
Schoobang 3 mån sedan

Här i les arcs har det kommit 4-5dm i helgen. Jäkligt fin åkning i skogen, men den dåliga sikten och lavinrisken hindrar de stora åken. Hoppas det ordnar upp sig under veckan.

skibums-gastein
17 inlägg
skibums-gastein 3 mån sedan

Precis kommit 20-25 cm här i Bad Gastein! Ser bra ut framöver! Boende för en längre period finns också lediga. Skicka ett PM! De kan bli nice.

kappakomplett
283 inlägg
kappakomplett 3 mån sedan

skibums-gastein skrev:

Precis kommit 20-25 cm här i Bad Gastein! Ser bra ut framöver! Boende för en längre period finns också lediga. Skicka ett PM! De kan bli nice.

Tack för info. Det låter bra med lite nysnö.
Det här rör sig om en familjeresa över sportlovet så... Men tack för tipset om boende ändå!

PK102
18 inlägg
PK102 3 mån sedan | Senast ändrad PK102 (3 mån sedan)

Heddious skrev:

Det har snöat hela dagen i Val Thorens idag, och merparten av gårdagen, och rapport från kompis som bor en bit längre ner i dalen (på typ 1600 möh) gör gällande att det ramlat ner typ 40 centimeter där, och här uppe är det nog lika mycket om än lite mer vindpåverkat.

Hej @Heddious, skulle man kunna få en uppdaterad rapport från Val T?

Tack på förhand

PK

Heddious
1661 inlägg
Heddious 3 mån sedan

@PK102 Det har snöat lite smått även idag, även långt ner i dalen, och det verkar som att det ska fortsätta på samma sätt även imorgon. Skulle nog tippa att det kommit omkring en dryg halvmeter sedan i lördags, lite mer på sina ställen. På hög höjd är snön lite vindpinad, och från typ 2000 och neråt är det riktigt blött och tungt, och hittills har sikten varit väldigt mulen, så just nu är att ta sig ner till Meribel eller Courchevel bättre alternativ än att åka i trädlöst blindo.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Vattendroppe
2645 inlägg
Vattendroppe 3 mån sedan

Nu när jag offrat mitt knä för att ni ska få lite snö hoppas jag fanimig att det blir bra.

www.randoscando.com/ Citera
havreboll
837 inlägg
havreboll 3 mån sedan

Vattendroppe skrev:

Nu när jag offrat mitt knä för att ni ska få lite snö hoppas jag fanimig att det blir bra.

Och vi är tacksamma för dom 70 cm torrt vi fått plus som 30 cm som skall trilla ner idag! smile

PK102
18 inlägg
PK102 3 mån sedan

Heddious skrev:

@PK102 Det har snöat lite smått även idag, även långt ner i dalen, och det verkar som att det ska fortsätta på samma sätt även imorgon. Skulle nog tippa att det kommit omkring en dryg halvmeter sedan i lördags, lite mer på sina ställen. På hög höjd är snön lite vindpinad, och från typ 2000 och neråt är det riktigt blött och tungt, och hittills har sikten varit väldigt mulen, så just nu är att ta sig ner till Meribel eller Courchevel bättre alternativ än att åka i trädlöst blindo.

@heddious, tack för det

Anzom
539 inlägg
Anzom 3 mån sedan

Hur ser det ut i södra/centrala delarna av dem Italienska alperna? Finns det någon bas?

erik_lagg
528 inlägg
erik_lagg 3 mån sedan

Det var skitbra i Val di'Sere förra veckan. Gott om lössnö hela veckan men något dålig bas trots allt. Enligt vår guide var det bästa veckan på tre år men ta det med en nypa salt!

Hawk100
512 inlägg
Hawk100 3 mån sedan

Airolo, helt ok med snö och hyfsad bas.
Arosa/Lenzerheide bra snö men ingen riktig bas. Hugger i skidorna lite då o då...

Wille1504
17 inlägg
Wille1504 3 mån sedan

Någon som har en uppdatering från zillertal med aktuellt snötäcke?

Kalle_Luzern
234 inlägg
Kalle_Luzern 2 mån sedan

Tycker det varit OK i Engelberg på sistone, men såg den här artikeln idag (tysk läsövning, eller google translate kanske funkar): http://www.srf.ch/meteo/meteo-news/schnee-mangelware
Tydligen är snöläget för slutet av februari det sämsta som uppmätts på vissa orter i Schweiz! Särskilt dåligt runt Zermatt och St. Moritz tydligen. Det hela beror på ovanligt milt, och framförallt torrt väder sen i december. Ser ju också att det är ovanligt många sydsluttningar som är grönbruna snarare än vita, vilket inte är normalt redan i  februari...

Kommit en dm eller mer idag iaf, och mer snö i prognosen nästa vecka så säsongen är väl inte körd än!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook