Trugor för pist & topptur/snöskor

TomasEriksson
8 inlägg
TomasEriksson 8 inlägg 2 år sedan

Har sedan många år ett par Gipron teleskopstavar flick-lock, som fungerar kanonbra. Men de har enorma trugor i metall/läder. Jättebra när man ska gå med telemark, snöskor, topptur men absolut i vägen vid utförsåkning.

Tips på vart man kan skaffa mellanstora bra lätta trugor som passar bättre?
Åker jag bara pist har jag mina andra fasta stavar med mini-trugor.

smile

Svar

VALTHO
17 inlägg
VALTHO 17 inlägg 2 år sedan

TomasEriksson :

Har sedan många år ett par Gipron teleskopstavar flick-lock, som fungerar kanonbra. Men de har enorma trugor i metall/läder. Jättebra när man ska gå med telemark, snöskor, topptur men absolut i vägen vid utförsåkning.

smile

VALTHO
17 inlägg
VALTHO 17 inlägg 2 år sedan

VALTHO :

TomasEriksson :

smile

Leki har ett par som är "lagom" stora för dom flesta förhållande.

JonasFredriksson
3 inlägg
JonasFredriksson 3 inlägg 1 år sedan

Hittade du några? Letar trugor till mina Gipron Sherpa, har tappat en men hittar ingenstans att köpa ny.

Vanheden77
66 inlägg
Vanheden77 66 inlägg 1 år sedan

Verkar gå att köpa från dem direkt. http://www.gipron.it/en/spare-parts/

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad FF (1 år sedan)

Något jag brukar göra för att trugorna ska funka i alla förhållanden är att köpa stora pudertrugor. Dessa brukar bestå av en inre del som är som en cirkel och tre (3) yttre delar. Sedan skär jag av en av de tre yttre bitarna och placerar den moddade "korta" sidan av trugan framåt på staven. Då får du en truga som inte knäcks upp ur snön när du stakar dig på hårdpack men fortfarande gott om bärighet för att kunna staka i puder smile

Kanske är lite oklar beskrivning, men poängen är att du kan köpa en större truga och skära av oönskad plast.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook