Hjälp en förvirrad själ köpa sitt första par puderskidor

pinnen717
6 inlägg
pinnen717 6 inlägg 2 år sedan

Hej, tänkte införskaffa mig nya skidor innan jag drar till Mayrhofen där jag kommer stanna i en månad. Har ett par parkskidor just nu som jag kan köra med i pisten vid behov, inte optimala kanske det men det duger. Är nu på jakt efter ett par bredare skidor som ska klara pudret, mina nuvarande skidor med 82mm i midja känns som en mardröm. hmm

Budget: 5000-6000kr.
Nivå: Medel-ok, snäppet innan avancerad. Långt ifrån proffs. åkt 1-2v(ibland 3 på senare år) sen jag var 5 år och nu närmar jag mig 21.
Stil: Lekful, lite tricks och svängar i fart genom skogen gillar jag. Att droppa högt är också något som står på listan. Kommer tura lite men inget som kommer läggas fokus på, om det blir tungt så blir det.
Längd: 183cm
Vikt:75kg

Har klickat fram dessa skidor men har egentligen ingen aning. Det skulle betyda massor om ni hjälpte en förvirrad själ. Läst mig runt och kommit fram till att dessa ligger på intresselistan. är dock öppen för förslag.

Rossignol soul 7 hd
Line Sick Day 110

Finns det saker jag glömt informera om så lämna bara en kommentar så svarar jag asap.
Tack på förhand alla snöälskare! lol

Svar

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 2 år sedan

Hur är det med butiker/uthyrare Mayrhofen? Om det finns hyfsat är det väl bättre att lägga första veckan på att testa och sen köpa på plats. Tycker iaf själv att det är svårt att läsa sig till vilka skidor som passar...

bigbadwolfen
52 inlägg
bigbadwolfen 52 inlägg 2 år sedan

Håller med ovanstående men om du vill spara pengar och köpa på nätet kanske fjolårets black crows anima skulle kunna passa. 182cm långa och medelhårda. På dom skulle kanske et par Marker Tour f12/baron passa bra iom att jag förstår det som att du bara kommer tura lite då och då. Borde gå att få loss för runt 600euro på nätet. Ska du tura tillkommer självklart hudar till detta men i ditt fall är det bara att köpa några billiga från valfritt märke. Min bror kör på ett par atomic bent chetler som han fulkomligt älskar utanför pisten!

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Både soul 7 och Sick Day är nog ganska säkra kort om du nu inte kan testa först. Båda funkar bra i pisten också om det skulle bli dåligt med snö.
Black Crows Atris kan jag rekommendera också ganska lik Sick Day.
Om många gillar dem så är ju sannolikheten större att du också gör det.

Själv är jag sugen på BC nocta air från förra året, men inte så lätt att hitta. Lite bredare än ovanstående men relativt kort radie.
(Obs! Årets Nocta 2 verkar vara helt ändrad med betydligt större radie och tyngre)

Anima tror jag också kan vara en trevlig skida och inte fullt lika bred som Nocta men jag har inte testat den själv.

Men som sagt, det bästa är ju alltid att försöka testa själv, och då helst minst en halv dag och inte bara ett par åk.

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 2 år sedan

Jag hade ju slagit till på nåt billigt beggat så länge så att du iaf har något att åka på. Hittar du nån bra deal på plats sen så säljer du förstalaggen igen bara när du kommer hem, eller dra av några hundringar och sälj till någon annan som har dåligt med pengar och just har knäckt sina dyrgripar. Enligt min erfarenhet är kan det uppstå en frustration utan dess like om man ska försöka leta reda på ett par skapliga skidor till bra pris på plats i Alperna. Det är nästan en garanti för att det blir ett megadump dina första dagar och då kommer du att vara ett bojsänke med dina 82mm:are.

Bent Chetler är ett ypperligt förslag som är kul utanför pisten och som dessutom passar dig med jibbakgrund och en lekfull åkstil perfekt. Det ligger några par på Köp&Sälj nu som kostar avrundat inget.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137047 exempelvis.
Eller om du vill ha möjlighet att knata lite (dock lär du behöva flytta fram bindningen några cm om det inte ska bli en total kulturkrock): https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137269

Som sagt. Handla nåt sånt först, och sen kan du lägga tid på att testa runt om du hinner.

pinnen717
6 inlägg

Always-Sunny :

Hur är det med butiker/uthyrare Mayrhofen? Om det finns hyfsat är det väl bättre att lägga första veckan på att testa och sen köpa på plats. Tycker iaf själv att det är svårt att läsa sig till vilka skidor som passar...

Bra idé, ska googla lite och kolla om det finns några bra firmor. Tack för tipset!

pinnen717
6 inlägg

bigbadwolfen :

Håller med ovanstående men om du vill spara pengar och köpa på nätet kanske fjolårets black crows anima skulle kunna passa. 182cm långa och medelhårda. På dom skulle kanske et par Marker Tour f12/baron passa bra iom att jag förstår det som att du bara kommer tura lite då och då. Borde gå att få loss för runt 600euro på nätet. Ska du tura tillkommer självklart hudar till detta men i ditt fall är det bara att köpa några billiga från valfritt märke. Min bror kör på ett par atomic bent chetler som han fulkomligt älskar utanför pisten!

Tack för tipsen, hade inga namn på bindningar så detta är mkt uppskattat!Ska kolla lite på den skidan också.

pinnen717
6 inlägg

Hittade precis en lokalbutik som säljer Rossignol Soul 7 HD för 5800kr med Look SPX 12 Dual bindningar, hur låter det?

pinnen717
6 inlägg

RWD :

Både soul 7 och Sick Day är nog ganska säkra kort om du nu inte kan testa först. Båda funkar bra i pisten också om det skulle bli dåligt med snö.

Själv är jag sugen på BC nocta air från förra året, men inte så lätt att hitta. Lite bredare än ovanstående men relativt kort radie.
(Obs! Årets Nocta 2 verkar vara helt ändrad med betydligt större radie och tyngre)

Anima tror jag också kan vara en trevlig skida och inte fullt lika bred som Nocta men jag har inte testat den själv.

Men som sagt, det bästa är ju alltid att försöka testa själv, och då helst minst en halv dag och inte bara ett par åk.

Tack för svar. Skulle vilja hyra och testa de olika skidorna men känns som en liten risk med att åka ner utan ett par. Känns mest knökigt och jobbigt att hålla på att testa skidor och byta när kompisarna kommer slänga sig ut i (förhoppningsvis) nydumpat puder. Antar att det är dumt att köpa ett par skidor utan att testa men är nästan redo att ta den risken.

Tack för tipsen på alla skidor, ska googla runt lite och kolla vad som sägs om dom, eller om man kan knäppa sig ett billigt par på Blocket/freeride. Såg du kommentaren jag skrev över? Har hittat ett par Soul 7HD för 5800kr inklusive bindningar. Låter det nice eller borde jag vänta?

pinnen717
6 inlägg

MnO :

Enligt min erfarenhet är kan det uppstå en frustration utan dess like om man ska försöka leta reda på ett par skapliga skidor till bra pris på plats i Alperna. Det är nästan en garanti för att det blir ett megadump dina första dagar och då kommer du att vara ett bojsänke med dina 82mm:are.

Som sagt. Handla nåt sånt först, och sen kan du lägga tid på att testa runt om du hinner.

Mjo, lite det jag är rädd för. Men vill fortfarande ha ett par ordentliga skidor när jag drar ut i pisten och därför känns det nästan skönare att ha köpt ett par innan som man får leva på därnere. Kanske dumt men då är det bara packa in i stugan och ge sig ut. Och om jag ändå då ska spendera 3000kr känns det nästan värt att dubbla det +1000kr och försöka hitta ett par rejäla smile

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad MnO (2 år sedan)

Dom här går jäkligt fint:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137327

iaf om du inte är beroende av kort radie i pisten.

PeterAhl
28 inlägg
PeterAhl 28 inlägg 2 år sedan

Testa testa testa!

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan

pinnen717 :

RWD :

Tack för svar. Skulle vilja hyra och testa de olika skidorna men känns som en liten risk med att åka ner utan ett par. Känns mest knökigt och jobbigt att hålla på att testa skidor och byta när kompisarna kommer slänga sig ut i (förhoppningsvis) nydumpat puder. Antar att det är dumt att köpa ett par skidor utan att testa men är nästan redo att ta den risken.

Tack för tipsen på alla skidor, ska googla runt lite och kolla vad som sägs om dom, eller om man kan knäppa sig ett billigt par på Blocket/freeride. Såg du kommentaren jag skrev över? Har hittat ett par Soul 7HD för 5800kr inklusive bindningar. Låter det nice eller borde jag vänta?

Kolla på www://sport-bittl.com tror de är billigare där men beror ju på vilken bindning det är

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan

RWD :

pinnen717 :

RWD :

Kolla på www://sport-bittl.com tror de är billigare där men beror ju på vilken bindning det är

De har även bra priser på fjolårets Line; SD 110, Super natural 115 och Sir Francis Bacon

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 2 år sedan

De här hade jag klippt: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137352

MnO
2234 inlägg

Friede :

De här hade jag klippt: https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137352

Håller med. Riktigt goa plank och smidiga trots över 190cm. Köp säger jag.

asviktigamly
2 inlägg
asviktigamly 2 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad asviktigamly (2 år sedan)

Line sick day e ett par sjuuuukt roliga och lekfulla skidor. Poppiga å lätta, flyter grymt bra.
MINUS är inte särskilt roliga om du vill bränna på vid den här tiden på året (iaf här i Åre) nu när det e stenhårt. Så.. ingen charger skida när det e hårt. Men så jästrans kul när det e mjukt. Puder som slask!

HenningTansjo
7 inlägg
HenningTansjo 7 inlägg 2 år sedan

Låter som du skulle trivas på ett par twin rocker skidor. Kanske dessa? http://www.sport-conrad.com/en/skiing/s … r-108.html

299 euro är ju ganska bra pris.

JN72
7 inlägg
JN72 7 inlägg 2 år sedan

Billiga Opus är nog en riktigt bra start.

MnO
2234 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137373

Nån okänd välgörare vill sponsra dig med ett par kanonlagg!

AndersMorsari
4 inlägg
AndersMorsari 4 inlägg 2 år sedan

Hyr och gör upp med uthyraren om att få byta varje dag och sen få köpa till bästa pris. Det som passar mej kanske inte passar dej. Smaken är som baken.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook