Fritschi Tecton ny utmanare till Kingpin, ser väl jäkligt bra ut?

nyckfull
27 inlägg
nyckfull 27 inlägg 1 år sedan

@DrJ Fick hem mina i veckan, monterade på Salomon MTN Explore 95. Känns faktiskt grymt stabila med de små tester jag har gjort, ska ut i helgen och provåka men känner mig inte ett dugg orolig över att det ska bli något strul.

Enda som jag är lite fundersam till just nu är hur mycket man måste ta i för att ställa tån i "step-in" läget, men ligger nog mer på mig.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan

DrJ :

Någon som hört nått mer om Tecton? Behöver nya allroundlagg, sannolikt Opinion 108 och frågan är vilka bindningar. Blir Tecton om jag kör på tech eller marker tour 12 om jag kör vidare på rambindningar. Har en lätt toursetup så det här blir mer varjedagsskida med turmöjlighet.

Det kommer ett test på tecton med just opinion 108 här på freeride inom en snar framtid. Det jag kan säga än så långe är; lovande!

livet är en semester Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad blomman67 (1 år sedan)

Har pulat på med Vipec och Vipec 12 nu i några år, just elasticiteten på tådelen gör att det har blivit min favorit.
Nu när Tecton dykt upp så har jag skaffat mig ett par sådana till mina Foundation 106, alpinhälen gör ju så att vanliga bindningar inte riktigt längre behövs, inte för mig iallafal,, nu har den ju allt. Om den nya hälen håller.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 1 år sedan

Låter ju svinbra! Corin, när tror du det testet kan komma upp? Mycket intresserad!

Corin
1178 inlägg

@DrJ så snart som möjligt, men blir nog inte innan 20 nov

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 1 år sedan

Ok får se om jag kan avhålla mig från att trycka på köpknappen smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (1 år sedan)

Är det värt att gå på Tecton istället för Viptech?

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 1 år sedan

Har inte monterat något ex på en fysisk skida än, vi har den på jobb (samt Vipec och i princip alla andra värdiga tech bindningar) och jag har pillat lite på den. Känns sjukt stabil och väl genomtänkt, verkligen en "kingpin-dödare" med tanke på att vikten ligger 200 gram lägre per bindning jämfört med kingpin.

En äkta elastisk tådel med ställbart utlösningsvärde är verkligen en så jävla stort steg framåt och kommer sätta press på både Marker och Dynafit att faktiskt göra något åt deras tådelar (främst marker som har noll elasticitet) som i bästa fall kan anses ha lite "spelmån" men knappast någon elasticitet att jämföra mot en alpinbindning.

Är sugen på att byta från mina "gamla" radical FT12 men alla inserts jag monterat i alla lagg håller mig tillbaks lite.. Har ju lovat mig själv att inte köpa några nya prylar i vinter, får se hur fan det går med den saken.

@Hasse_Lindborg:
Beror lite på användningsområdet och framförallt vilken pjäxa du åker i idag, en mer renodlad toppturssko som TLT 7, Backland mfl. har inte en hälklack som är tillräckligt djup för att lira bra med Tecton. Men åker du på S-Lab MTN, Tecnica, Quest-serien, Pinnacle eller liknande finns ingen anledning att inte köra Tecton över Vipec.

Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (1 år sedan)

@xviggenx Fan, jag som hade hoppats på att du skulle kunna ge mig en jämförande recension mot FT så jag vet om jag ska köpa ett par sen när korsbandet är helt igen :p

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
xviggenx
311 inlägg

@Vattendroppe: du borde ju köpa ett par oavsett, så det andra korsbandet håller sig helt wink

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 1 år sedan

xviggenx :

@Vattendroppe: du borde ju köpa ett par oavsett, så det andra korsbandet håller sig helt wink

OH, SNAP! smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

Heddious :

xviggenx :

OH, SNAP! smile

"Oh, snap" Really? När vi pratar om korsband? Aj!... wink

Heddious
1779 inlägg

Pillard :

Heddious :

xviggenx :

OH, SNAP! smile

Ska jag vara helt ärlig så frågade jag innehavaren av korsbandet ifråga om lov innan jag skrev detdär.

Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 1 år sedan

Heddious :

Pillard :

Heddious :

OH, SNAP! smile

Ska jag vara helt ärlig så frågade jag innehavaren av korsbandet ifråga om lov innan jag skrev detdär.

Korsbanden* Jag har faktiskt alla på plats igen, tack! ><'

Heddious
1779 inlägg

Visst fan, det var ju mer än ett korsband. Oh well, för att återgå till ämnet – jag väntar med spänning på Corins utlåtande. Har inte känt någon ordentlig form av habegär för en bindning sen typ 2008 men Tecton känns riktigt riktigt spännande.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 år sedan

Trodde hela poängen med sånt där var att nuvarande dynafitbindningar gör att man får tibiabrott och men vanliga bindningar får man korsbandsbrott om bindningarna inte löser ut. Wild snows test kring korsband eller tibafrakturish
Att man med Tecton/Vipec kan ställa fram skulle göra att de löser ut säkrare vet jag inte men har inte haft problem med varken Beast 16 eller Kingpin och då pratar jag även i hård pist och mkt dropp och hopp till hårt. Sen är kanske det viktigaste om det hur mkt "retention"/spelrum (kommer inte på svenska ordet) bindningarna har, vilket Beast, Kingpin, Tecton och nya Dynafit med rörlig tå har ökat vilket gör dom till bättre bindningar än tidigare techbindningar i min mening iaf.

Åk mer jobba mindre! Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 år sedan

xviggenx :

@Hasse_Lindborg:
Beror lite på användningsområdet och framförallt vilken pjäxa du åker i idag, en mer renodlad toppturssko som TLT 7, Backland mfl. har inte en hälklack som är tillräckligt djup för att lira bra med Tecton. Men åker du på S-Lab MTN, Tecnica, Quest-serien, Pinnacle eller liknande finns ingen anledning att inte köra Tecton över Vipec.

Mmmm skiljer ju inte så mycket i vikt men jag gillade Viptech närmjag testade den sist..

airman
151 inlägg
airman 151 inlägg 1 år sedan

Monterade på ett par tectons på mina whitedot Ragnarök (117mm i midja) som jag kört med Vipec på i 2 säsonger innan och varit jätte nöjd med. Sålänge det inte varit stenhårt då för då har dom inte riktigt orkat med att vrida med skidan och man har fått den där tvålkopps känslan. Så nu när jag monterade upp dom (vilket va enkelt då det är samma hålbild) så passade jag på att hoppa i pjäxorna och "torr bröt" lite i dom på med en bindning av var på skidorna. Känns riktigt lovande då det är en märkbar skillnad i kraftöverföring till skidan. Hoppas kunna testa dom i veckan på någon konstsnö fläck när jag kommer hem till Sälen igen.

Its al about rocker skiis... Citera
airman
151 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/4807a48a9540e23cb222b13ea47645d2.jpg

Tror jag hittade en svaghet idag med tecton mtn kombon.....
Gick uppför idag i Hemavan och häktade i en kvist böjt sig under snön. Ramlade frammåt med bindningen i walkmode. Högra löste ut så fint men inte den vänsta. Fortsättningen på turen vart sådär lagom kul...

johan
2871 inlägg
johan 2871 inlägg 1 år sedan

Test: friåkningsbindningen Fritschi Tecton 12 - Freeride
https://www.freeride.se/test-friaknings … tecton-12/

Corin
1178 inlägg

airman :

https://www.freeride.se/img/photo/n/480 … 7645d2.jpg

Gick uppför idag i Hemavan och häktade i en kvist böjt sig under snön. Ramlade frammåt med bindningen i walkmode. Högra löste ut så fint men inte den vänsta. Fortsättningen på turen vart sådär lagom kul...

Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?

airman
151 inlägg

Corin :

airman :

Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?

Har ju kört med salomon skon och vipec bindningen hela förra året utan problem men kanske inte just det där har hänt då. Skon är iaf mer eller mindre kass så ska försöka reklamera.

LawndartGustav
1096 inlägg

Wtf

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 1 år sedan

Är det inte "samma" frambindning på Vipec och Tecton?

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 1 år sedan

Ajaj det där ser halvbra ut ja.. Märkte att "sockerbiten" på tådelen tar i när man låter skidan swinga i turläge, men hade nog aldrig tänkt att den skulle göra sådär om man snubblar framlänges..

Så här skiljer sig tå-delarna åt:

https://www.freeride.se/img/photo/n/95935a4b7c2d15293e0a40a3f5165b23.jpg

LawndartGustav
1096 inlägg

WTF igen sad går den att ta bort? vad gör den för funktion?

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Corin (1 år sedan)

@REO @Blide Tådelen är samma på Vipec och Tecton, men den är uppdaterad från tidigare versioner av Vipec. "Sockerbiten" ska var ett kombinerat tå-stopp vid step in och utlösningsmekanism när hälen släppt vertikalt. Stefan på Fritschi pratade som sagt om hur det kunde vara problem med olika pjäxor, men att en tekniker ska kunna justera det något. Lite som toe box adjust på Beast 16 antar jag.

Jag jämförde snabbt nu med mina andra dynafitbindningar, och det stämmer att pjäxan kommer inte lika långt fram/upp i Tecton. Dock inget jag har märkt av de 15 timmar jag turade med dem.

edit: @LawndartGustav Ja, det är rätt oklart varför den är så stor.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (1 år sedan)

Alltså är ganska skönt att kunna gå fram djupt. T.ex. Duke o tour 12 gick ju sönder när man förr framåt förr, var ett jävla hassel.
Man måste ju kunna ramla framåt utan att förstöra bindning/pjäxa, sjukt!

sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 1 år sedan

I det här fallet så var tån låst i turläge. Blir sockerbiten stum då, dvs öppnar inte tån vid träff?
Tidigare generation av vipec medföljde väl olika "sockerbitar" för anpassning mot olika pjäxor. Det har dom väl tagit bort till detta år? Utformningen på sockerbiten kanske inte heller hjälper i fallet låst tå? Meningen är ju ändå att pjäxan skall träffa klossen vid framåtfall.

airman
151 inlägg
airman 151 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad airman (1 år sedan)

sjo_orret :

I det här fallet så var tån låst i turläge. Blir sockerbiten stum då, dvs öppnar inte tån vid träff?
Tidigare generation av vipec medföljde väl olika "sockerbitar" för anpassning mot olika pjäxor. Det har dom väl tagit bort till detta år? Utformningen på sockerbiten kanske inte heller hjälper i fallet låst tå? Meningen är ju ändå att pjäxan skall träffa klossen vid framåtfall.

Ja dom har tagit bort dom 3medföljande "sockerbitarna" och kör med en universal.
Den andra skidan löste ju ut fint så nog ska dom kunna lösa ut i "walk mode".

sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad sjo_orret (1 år sedan)

airman :

Ja dom har tagit bort dom 3medföljande "sockerbitarna" och kör med en universal.
Den andra skidan löste ju ut fint så nog ska dom kunna lösa ut i "walk mode".

Aha. Bindningen måste nästan ha frusit i så fall? Hur var vädret?
Eller kan det ha varit kvisten som lagt sig i vägen på nått sätt?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 1 år sedan

Corin :

airman :

Jag kan tänka mig att det hade hänt de flesta grillamid/infram/annan lättviktsplast-skal om sockerbiten inte flyttar på sig eller bindningen släpper.

Klarade du dig utan frakturer airman?

skistore.se/mtbstore.se Citera
SNUGEN
Online 37 inlägg
SNUGEN 37 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/33da62295f87cea05159acd0120f7114.jpg

Verkar ju annars som att det snart kommer ett alternativ för både Tecton och kingpin möjligtvis..

Corin
1178 inlägg

SNUGEN :

https://www.freeride.se/img/photo/n/33d … 0f7114.jpg

Verkar ju annars som att det snart kommer ett alternativ för både Tecton och kingpin möjligtvis..

Ja det där blir spännande!

Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 1 år sedan

Ärligt talat, med tanke på hur mycket hype det var inför Salomons förra bindningssläpp och vad som sen kom så tänker jag hålla mig med en viss skepsis.

Corin
1178 inlägg

Vattendroppe :

Ärligt talat, med tanke på hur mycket hype det var inför Salomons förra bindningssläpp och vad som sen kom så tänker jag hålla mig med en viss skepsis.

Jag är sjukt skeptiskt, tror på en kingpin-kopia med konstig skistopper, men spännande är det ändå!

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 1 år sedan

Ju mer man tänker på det förstår jag inte att det ska vara så svårt att producera en bindning som använder piggar i walkmode men funkar som vanlig alpinbindning nedför. Visst, vikten blir ju högre men det elementära är ju att man slipper lyfta bindningen i varje steg.

Det borde ju inte vara allt för komplicerat att få till en kontruktion där tåvingarna viks ut och piggar istället fälls in i techinserts i walk mode och sen motsatt när man åker nedför.

xviggenx
311 inlägg

Vattendroppe :

Håller med till 100%. Enda bindningen på marknaden jag skulle kunna tänka mig att byta mina gamla och garagemoddade Radical Z12:or till är i dagsläget Vipec eller Tecton.

Om jag inte får för mig att gå ultra minimalist och lätt lätt.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Ju mer man tänker på det förstår jag inte att det ska vara så svårt att producera en bindning som använder piggar i walkmode men funkar som vanlig alpinbindning nedför. Visst, vikten blir ju högre men det elementära är ju att man slipper lyfta bindningen i varje steg.

Det borde ju inte vara allt för komplicerat att få till en kontruktion där tåvingarna viks ut och piggar istället fälls in i techinserts i walk mode och sen motsatt när man åker nedför.

Dynafit kommer med det du söker

skistore.se/mtbstore.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook