Fritschi Tecton ny utmanare till Kingpin, ser väl jäkligt bra ut?

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 1 år sedan

Jarle :

Pillard :

Ju mer man tänker på det förstår jag inte att det ska vara så svårt att producera en bindning som använder piggar i walkmode men funkar som vanlig alpinbindning nedför. Visst, vikten blir ju högre men det elementära är ju att man slipper lyfta bindningen i varje steg.

Det borde ju inte vara allt för komplicerat att få till en kontruktion där tåvingarna viks ut och piggar istället fälls in i techinserts i walk mode och sen motsatt när man åker nedför.

Dynafit kommer med det du söker

Hur vad när? smile

wenton
30 inlägg
wenton 30 inlägg 1 år sedan

Med tanke på "#holyshift" kan vi ju iallafall hoppas på att det är en bindning likt PINDING!

http://www.bavarianalpinemanifest.com/en/products

wenton
30 inlägg
wenton 30 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/b01bf2cbbf6d3f9745eb67a84b766435.jpg

Ser inte detta väldigt intressant ut?

Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (1 år sedan)

wenton :

https://www.freeride.se/img/photo/n/b01 … 766435.jpg

Ser inte detta väldigt intressant ut?

Det ser ut som en kingpin- eller tecton-kopia :p

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Always-Sunny
374 inlägg
Always-Sunny 374 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Ju mer man tänker på det förstår jag inte att det ska vara så svårt att producera en bindning som använder piggar i walkmode men funkar som vanlig alpinbindning nedför. Visst, vikten blir ju högre men det elementära är ju att man slipper lyfta bindningen i varje steg.

Det borde ju inte vara allt för komplicerat att få till en kontruktion där tåvingarna viks ut och piggar istället fälls in i techinserts i walk mode och sen motsatt när man åker nedför.

Hur blir det med korsbanden då...
Men det går ju förstås att chansa eller köra med vanliga alpinpjuck med tech-inserts

Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 1 år sedan

Always-Sunny :

Men det går ju förstås att chansa eller köra med vanliga alpinpjuck med tech-inserts

Det här gjorde jag på en dynafitbindning förra säsongen, så själv är jag tveksam till hur stor roll det egentligen spelar...

Always-Sunny
374 inlägg
Always-Sunny 374 inlägg 1 år sedan

Vattendroppe :

Always-Sunny :

Det här gjorde jag på en dynafitbindning förra säsongen, så själv är jag tveksam till hur stor roll det egentligen spelar...

sad Bra nu hoppas jag!
Jag har själv 0 erfarenhet av att köra tech-pjuck i "vanlig" bindning men blir som sagt tveksam efter kollat på klippet, verkar ju onekligen öka risken iaf

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Pillard (1 år sedan)

Vattendroppe :

Always-Sunny :

Fyfan! Men åter till idén är den ju att verkligen ha en alpin bindning nedför. Tanken är ju helt enkelt att ha en konstruktion som låt säga sth16 men där pinsen finns gömda i tåvingarna vid utföråkning och när man ska gå uppåt fäller man ut vingarna och pinsen fälls istället in så att de kommer åt insertsen. Häldelen kan ju vara densamma bara att den behöver vara skjutbar på en skena. Vikten blir ju då förstås något högre än motsvarande vanliga alpinbindning men det skulle iaf jag kunna leva med. Det viktiga för mig är att få pivotpunkten rätt och att slippa lyfta hela bindningen vid varje steg. Om vikten på skidan ökar lite gör inte så mkt.

Och om problemet är pjäxorna är väl även detta lättlöst då min idé känns mer som ett alternativ till duke/guardian osv och där behövs ju sådan tå redan.

Vattendroppe
3030 inlägg

@Pillard http://www.bavarianalpinemanifest.com/en/products

Varför det inte finns fler "aktörer" på den marknaden? Jag skulle gissa att det beror på något av:

1. Det är faktiskt tekniskt svårt att få till det. BAM har ju fortfarande inte släppt sin produkt, så helt enkelt kan det ju inte vara (dock måste man ju hålla i åtanke också att de dessutom måste utveckla en "vanlig" alpinbindning också så att säga, de har ju ingen grund att stå på som andra aktörer som redan är på banan har). Även om idén till synes är enkel är det inte alls säkert att det praktiska genomförandet är enkelt.

2. BAM/någon har tagit patent på konstruktionen/idén, vilket gör att patentet antingen måste designas runt eller så måste man komma överens med patenthållaren om någon royalty-betalning. Att arbeta runt ett patent kan vara sjukt krångligt och är en jädra djungel, och innan någon vill spendera utvecklingspengar på att utveckla en ny produkt de kommer behöva krångla till för att kunna få sälja, alternativt betala royalties för att få sälja, vill de ha ett proof of concept på att det faktiskt fungerar. Jämför t ex med hur utvecklingen av lavinryggsäckar sett ut.

Pillard
3095 inlägg

Vattendroppe :

Varför det inte finns fler "aktörer" på den marknaden? Jag skulle gissa att det beror på något av:

1. Det är faktiskt tekniskt svårt att få till det. BAM har ju fortfarande inte släppt sin produkt, så helt enkelt kan det ju inte vara (dock måste man ju hålla i åtanke också att de dessutom måste utveckla en "vanlig" alpinbindning också så att säga, de har ju ingen grund att stå på som andra aktörer som redan är på banan har). Även om idén till synes är enkel är det inte alls säkert att det praktiska genomförandet är enkelt.

2. BAM/någon har tagit patent på konstruktionen/idén, vilket gör att patentet antingen måste designas runt eller så måste man komma överens med patenthållaren om någon royalty-betalning. Att arbeta runt ett patent kan vara sjukt krångligt och är en jädra djungel, och innan någon vill spendera utvecklingspengar på att utveckla en ny produkt de kommer behöva krångla till för att kunna få sälja, alternativt betala royalties för att få sälja, vill de ha ett proof of concept på att det faktiskt fungerar. Jämför t ex med hur utvecklingen av lavinryggsäckar sett ut.

Ja du har säkerligen helt rätt. Mer att som lekman känns det som att det inte borde behöva vara så svårt. Kan också tänka mig att det kan finnas en tredje och fjärde punkt också.

3. Kunderna är konservativa och vill ha antingen eller
4. Tillverkarna tror att kunderna är konservativa och vill inte ha en sån produkt.

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 1 år sedan

Pillard :

Vattendroppe :

Ja du har säkerligen helt rätt. Mer att som lekman känns det som att det inte borde behöva vara så svårt. Kan också tänka mig att det kan finnas en tredje och fjärde punkt också.

4. Tillverkarna tror att kunderna är konservativa och vill inte ha en sån produkt.

5. Kunderna får ha tålamod till helgen

//Jens, Salomon/Atomic

Salomon/Atomic Citera
Pillard
3095 inlägg

snej :

Pillard :

Vattendroppe :

5. Kunderna får ha tålamod till helgen

//Jens, Salomon/Atomic

Haha! Ni får fasen inte erbjuda just det när jag precis skruvat i 4 set med inserts för beast och vipec....

Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Blide (1 år sedan)

Lite tydligare bild från TGR, kankse varit postad tidigare?

https://www.freeride.se/img/photo/n/7641e721b6f5267acdec8d5413efe111.jpg

Koppelman
1193 inlägg
Koppelman 1193 inlägg 1 år sedan

https://www.instagram.com/p/BcXW7w3hnv6/
Ännu en video som verkar bekräfta en konstruktion som diskuterats ovan.

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 1 år sedan

Blide :

Lite tydligare bild från TGR, kankse varit postad tidigare?

https://www.freeride.se/img/photo/n/764 … efe111.jpg

Stå på skidan fram och bak... hnnnnnggggg

skistore.se/mtbstore.se Citera
Vattendroppe
3030 inlägg

Ser ju ut som en rymdraket! På sätt och vis är det trevligt att inte få åka den här säsongen så får ni andra människor testa alla nya bindningar och återkomma tills det är dags för mig att skaffa nya bindningar smile

airman
151 inlägg
airman 151 inlägg 1 år sedan

Jarle :

Corin :

airman :

https://www.freeride.se/img/photo/n/480 … 7645d2.jpg

Tror jag hittade en svaghet idag med tecton mtn kombon.....
Gick uppför idag i Hemavan och häktade i en kvist böjt sig under snön. Ramlade frammåt med bindningen i walkmode. Högra löste ut så fint men inte den vänsta. Fortsättningen på turen vart sådär lagom kul...

Men satan! Det där är ju helt sjukt. Du måste ha ett väldans klipp i stegen, eller så är det dålig kvalitet från Salomon kanske?

Jag kan tänka mig att det hade hänt de flesta grillamid/infram/annan lättviktsplast-skal om sockerbiten inte flyttar på sig eller bindningen släpper.

Klarade du dig utan frakturer airman?

Ja som tur va så träffade det inte stortån. Så klarade mig med en väldigt oskön tur ned och några ömma tår/naglar bara.

Its al about rocker skiis... Citera
Anzom
567 inlägg
Anzom 567 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Anzom (1 år sedan)

Intressant bindning de är på gång att lansera, kan nog bli bra. Själv hade jag tyckt det var intressant med en bindning där möjligheten för techpinnar finns, men samtidigt också där man kan använda sin vanliga alpinbindning. Typ en f12/duke med möjlighet för techinserts. Tror nog jag talar för en stor målgrupp som gärna inte bryr sig om den tyngre vikten, men vill kunna vara flexibla kring pjäxvalet oavsett om man vill åka pist/offpist. Det skulle också skapa en intressant övergångsfas mellan de två systemen.

Edit. Ser på bilden att det kanske är det som är på gång med den utfällbara "bryggan" som finns på den bakre häldelen. En potentiell kassako för Salomon!

Den som väntar på något gott.... Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 1 år sedan

Någon som har hittat Tecton billigare än på tysken?

dnleriksson
125 inlägg
dnleriksson 125 inlägg 1 år sedan

Letar febrilt...

Bästa jag hittat är paket med hudar som jag också behöver hos Sport Bittl. Dock är det fortfarande långt över min egentliga gräns för ett par bindningar 😄

earn your turns Citera
Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 1 år sedan

Hasse_Lindborg :

Sett de billigare här i Schweiz, men tveksam om de skickar till Sverige så klart...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Kalle_Luzern :

Hasse_Lindborg :

Sett de billigare här i Schweiz, men tveksam om de skickar till Sverige så klart...

Vart? Funderar på att ringa Dani på Okey och åka förbi där wink

Kalle_Luzern
342 inlägg

@Hasse_Lindborg Bächli Bergsport (https://www.baechli-bergsport.ch/). Antar att du menar Okay i Engelberg... Bächlis filial närmast Engelberg är i Kriens/Luzern.

Kalle_Luzern
342 inlägg

Provat Tecton idag (på ett par Blizzard Rustler 11). Känns stabilt hittills. Kommer från Dynafit Radical och behöver nog lite tillvänjning att kliva i tådelen, men även att kliva ur den vilket var lite oväntat!

Viktigaste frågan nu: någon som vet vad det är för mejselstorlek som krävs för att byta färgklippet på häldelen? wink Måste vara något mindre än torx T15, men osäker på hur mycket mindre...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Blev ett par från Tyskland. Väntar bara på att få mina 108 Carbon från @areskidfabrik så skall @Jarle få montera de för att jag är för gammal och slö....

Jarle
3975 inlägg

Hasse_Lindborg :

Blev ett par från Tyskland. Väntar bara på att få mina 108 Carbon från @areskidfabrik så skall @Jarle få montera de för att jag är för gammal och slö....

Tar den frihanden morgonen efter personalfesten. Ojämn duck sa vi va?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Jarle :

Hasse_Lindborg :

Mmmm så är du ovän med mig.. 😂😂

Jarle
3975 inlägg

Hasse_Lindborg :

Jarle :

Hasse_Lindborg :

Mmmm så är du ovän med mig.. 😂😂

https://media.giphy.com/media/cnp5B63gSse2c/giphy.gif

airman
151 inlägg
airman 151 inlägg 1 år sedan

Ett litet OBS för er som köpt tecton men inte monterat! Va in med min pjäxa till återförsäljaren här om dagen och av en slump kom vi på att det är olika hålbild på plattan till bakbindningen. Med min bindning medföljde det samma platta som till Vipec medans vi även hittade en med lite längre hålbild. Värt att kolla upp innan man borrar någonting!

I övrigt så har jag kört en tectonen 5-6 toppturer nu och tryckt den allt vad jag har i pisten 2eftermiddagar monterad på en Whitedot Ragnarök (117mm i midja). Där emellan har jag hoppat studsat o lekt på allt jag hittat. Och för min del känns det redan som Fritschi gjort en Shift dödare och det är Salomon som kommer få rea ut den innan dom ens börjat sålt den. Har dock bara åkt kallsnö med den än. Men den har fungerat klockrent än så länge. Busenkel att kliva i och vägrar tjuvsläppa hur man än provocerar den. Hälhöjjar lägena kanske va lite pilliga att få till med staven till att börja med men går som en dans nu efter dom här turerna.
Ja, å så va det ju det här med min intryckta tå då. Men det verkar som att den här nya evo tådelen inte ska lösa ut när den är i "walk mode". Dock har jag provat att gå på skrå på kalfjället och växlat mellan "ski" o "walk" och känner faktiskt ingen skillnad. Så från å med nu blir det att gå i "ski" mode.

Its al about rocker skiis... Citera
sjo_orret
154 inlägg
sjo_orret 154 inlägg 1 år sedan

Krunchad pjäxa har hänt igen!
https://www.tetongravity.com/forums/sho … ton/page13

Tråkigt! Trodde airmans incident var en freak händelse som berodde på att grenen hamnat under spaken och hindrade utlösning. Verkar tydligen räcka med att låsa tån i kombination med vissa pjäxor. Känns konstigt att dom missat detta i under utvecklingen. Måste ju vara samma med Vipec Evo. Det här verkar ju inte ha varit något problem med föregående versioner av Vipec tån.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg

Bara monteringen kvar nu så skall de testas.

https://www.freeride.se/img/photo/n/8969b0674286c25a64c7eee57a8cc033.jpg

Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 1 år sedan

@Hasse_Lindborg Nu är vi nyfikna på utvärdering?

/Leder

Leder Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook