De hårdaste softbootsen som finns...?

victoringemar
70 inlägg
victoringemar 70 inlägg 1 år sedan

Istället för att jag själv ska gå och fundera och tänka i min ensamhet tycker jag det är trevligare att få igång lite fart i forumet!

Det jag funderar på är just det som står i rubriken. Vilka är de hårdaste softbootsen som finns på marknaden nu?

Är det DC T-Rice, Nitro Select, nått från Ride eller något helt annat?

Kan det bli för hårt i en softboot?

Jag är inte möe för att studsa runt i parken och finlira. Tycker det är kul när det hoppar och slår lite. Helst så fort som möjligt så länge som möjligt så nära turisterna som möjligt(men det får man väl inte skriva i det här j*vla landet). Och just nu känner jag att jag bara vill ha hårdare och hårdare och sitta så jävla fast att jag nästan kunde börja med alpin racing...

Kör Nitro Team TLS 16-17 just nu då jag hade ett par 14-15 som jag älskade men känns som de har omvärderat flexskalan under de åren...

Så vad har ni för tankar och funderingar om era egna boots, era egna krav och framförallt allt vad är värst på marknaden?!?!

Svar

combatspenat
629 inlägg
combatspenat 629 inlägg 1 år sedan

Burton Driver-x

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
martin-jansson
112 inlägg
martin-jansson 112 inlägg 1 år sedan

Salomon malamute slog jag till på denna säsongen, grymt sköna och följer med inlägg som ger flex 10+ smile vet inte om de är de hårdaste på marknaden men de är helt klart de styvaste jag testat.

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 1 år sedan

När jag la hardbootsen på hyllan slutgiltigt för att slippa kånka på två par så fastnade jag också för Salomon Malamute efter att ha sökt efter något tillräckligt hårt. Är något år sen nu, så jag vet inte om de fortfarande är likadana, men har inte ångrat det.

Slink
Online 48 inlägg
Slink 48 inlägg 1 år sedan

Jag fick just hem mitt tredje par och generation av Salomon Malamute - gillar årets uppdatering med att man nu kan ta ur inneskon samt att man kan dra den tvärgående remmen lite hårdare än tidigare (och nu även lossa den samma med en extra liten flärp).

Väldigt nöjd med kvalitén på bootsen, har aldrig haft några problem med dom (och jag gillar att spänna bootsen så att det knakar i remmarna).

På flex skalan så är min bedömning att dom är likvärda Nitro Select (som jag dock endast har provat i butik). Jag noterade att Nitro har en vibram sula som gjorde mig väldigt nyfiken, men jag tycker att sulan på Malamute är likvärdig och ger en bra känsla o respons mot brädan... men om du köper Nitro så kan du väl posta en recension av sulan :-)

rollrcostr
42 inlägg
rollrcostr 42 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad rollrcostr (1 år sedan)

victoringemar :

Istället för att jag själv ska gå och fundera och tänka i min ensamhet tycker jag det är trevligare att få igång lite fart i forumet!

Det jag funderar på är just det som står i rubriken. Vilka är de hårdaste softbootsen som finns på marknaden nu?

Är det DC T-Rice, Nitro Select, nått från Ride eller något helt annat?

Styvast hos DC är väll Torstein Horgmos boots. Stråt styvare än T-Rice....

Sedan är väll 32 Jeremy Jones MTB ett riktigt spett.

victoringemar
70 inlägg

Slink :

Jag noterade att Nitro har en vibram sula som gjorde mig väldigt nyfiken, men jag tycker att sulan på Malamute är likvärdig och ger en bra känsla o respons mot brädan... men om du köper Nitro så kan du väl posta en recension av sulan :-)

Tycker sulan funkar kalas. Vet inte om jag skulle säga att den är i särklass bättre än hur den kändes utan Vibram. Men jag upplever nu att jag nästan inte bygger på någon snö alls underifrån jämfört både med de gamla utan Vibram och mot mina polares boots. Sen vet jag inte om jag skulle använda det som ett säljargument! Men överlag nöjd med sulan och känslan, så fel är det ju inte wink

@rollrcostr har du kunnat klämma på MTB någonstans? Blev lite tveksam då den fortfarande "bara" benämns som stiff från 32 då TM-TWO som jag tycker är mjuk också är stiff enligt dem själva... Sen kanske det är stor skillnad även enligt deras egen skala vad som är hårt och hårt...

rollrcostr
42 inlägg
rollrcostr 42 inlägg 1 år sedan

victoringemar :

Slink :

Jag noterade att Nitro har en vibram sula som gjorde mig väldigt nyfiken, men jag tycker att sulan på Malamute är likvärdig och ger en bra känsla o respons mot brädan... men om du köper Nitro så kan du väl posta en recension av sulan :-)

Tycker sulan funkar kalas. Vet inte om jag skulle säga att den är i särklass bättre än hur den kändes utan Vibram. Men jag upplever nu att jag nästan inte bygger på någon snö alls underifrån jämfört både med de gamla utan Vibram och mot mina polares boots. Sen vet jag inte om jag skulle använda det som ett säljargument! Men överlag nöjd med sulan och känslan, så fel är det ju inte wink

@rollrcostr har du kunnat klämma på MTB någonstans? Blev lite tveksam då den fortfarande "bara" benämns som stiff från 32 då TM-TWO som jag tycker är mjuk också är stiff enligt dem själva... Sen kanske det är stor skillnad även enligt deras egen skala vad som är hårt och hårt...

Ja Tretvås bedömning av boots lämnar en del åt fantasin. Har bara läst om MTB, aldrig sett den irl. Men den fanns hos Tomaten för ett tag sedan, vilka bedömde den som 10/10 i styvhet.

victoringemar
70 inlägg

@rollrcostr det känns ju rimligt att den borde vara styr om man tänker på hur Herr Jones själv åker...
Synd att vi inte lever i en värld där snowboard prioriteras högst av alla sporthandlare så man hade kunnat prova runt mer...

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 1 år sedan

Kanske Burton SLX eller Deeluxe Vicious borde vara tillräckligt styva boots?

Xavier
526 inlägg
Xavier 526 inlägg 1 år sedan

Nu är det 2-3 år sedan jag testade runt men då var Ride Insano styvast och därefter kom ingenting och sedan typ 2-3 andra modeller. Så jag hade nog kollat på Ride Insano om du absolut ska ha det styvaste.

Driver X brukar ligga ganska högt upp också jämfört med flera andra.

DC skulle jag hoppa över de brukar inte vara så styva, har ett par äldre Travis själv, grym boot men det finns styvare boots på marknaden.

32 TmTwo är ju inte styva alls som du märkt, styvaste 32 booten brukar vara Focus Boa. Osäker på hur Jones-modellerna står sig men var ett forumrykte för några år sedan att Jones gillade åka i ganska så mjuka boots. Jag har ett par 32 focus boa och ett par tmtwo från samma år (2011/2012) så det är ju ett tag sedan men då hade focus en annan betydligt styvare innersko än TmTwo. Tror inte det gäller längre dock.

Har tyvärr inte lyckats prova K2 Thraxis än men det kan vara en kandidat.

Vet inte hur Vans dojjorna är numera, Infuse?

Valar Morghulis Citera
JonBogero
71 inlägg
JonBogero 71 inlägg 1 år sedan

unsuspected :

Kanske Burton SLX eller Deeluxe Vicious borde vara tillräckligt styva boots?

Har ett par SLX och jag skulle inte bedöma att de är särskilt styva, tror att ION är ännu styvare.
Slx är dock de skönaste boots som jag har ägt (och troligtvis de dyraste).

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 4 mån sedan

Så vad blev det till slut? Är själv inte super intresserad av de styvaste men lite där under. Prövade hemma ett par Adidas Acerra ADV som för stunden kändes styva men valde modellen under dvs Tactical ADV även om jag var sugen att testa BOAn på de förstnämnda istället för vanliga snören.

Teddo
342 inlägg
Teddo 342 inlägg 2 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/68ca5d5dbe0d8b0de81c97895321b719.jpg
Jag har höga förväntningar på dessa som jag såg på ISPO. F2 är ju ganska carvingorienterade.

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 2 mån sedan

Singel-Boa känns rätt billigt...

freeridegbg
28 inlägg
freeridegbg 28 inlägg 2 mån sedan

Ta en titt på nya Nitro Select bootsen. Den har blivit ännu styvare i flexet tills i år. Den lösa plastinlägget på tungan som man kan ta av och på hjälper också till.

Snowgod
508 inlägg
Snowgod 508 inlägg 2 mån sedan

Deeluxe Edge borde vara duktigt styva.

linder
3465 inlägg
linder 3465 inlägg 2 mån sedan

Är nöjd med mina Driver X (blir ett tredje par fast en halvstorlek mindre i år) men skulle inte säga att dom är speciellt styva... Jämför man det med pjäxor är det ju som ett skämt.

Så om någon hittar något som är styvare så skulle det dock vara fett kul att prova! big_smile

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 2 mån sedan | Senast ändrad unsuspected (2 mån sedan)

linder :

Är nöjd med mina Driver X (blir ett tredje par fast en halvstorlek mindre i år) men skulle inte säga att dom är speciellt styva... Jämför man det med pjäxor är det ju som ett skämt.

Så om någon hittar något som är styvare så skulle det dock vara fett kul att prova! big_smile

Folk på DMQ verka svära vid Salomon Malamutes precis som det har skrivits ovan när det pratas om just styva boots.
Annars gå det väl att modda sina egna?

Xavier
526 inlägg
Xavier 526 inlägg 2 mån sedan

linder :

Ride Insano

Valar Morghulis Citera
linder
3465 inlägg
linder 3465 inlägg 2 mån sedan

@Xavier Får kika in det!

Tror dock jag borde köpa ett par styvare bindningar än mina set switchbacks och mina Spark ARC big_smile Fast känns inte som det borde göra så stor skillnad med tanke på att det är tungan på bootsen man tycker är mjuk och den är ju ovanför strapsen hmm

lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 1 månad sedan

Bra tråd!
Har ni några tips på ställen (gärna Sthlm eller Gbg) som har ordentligt utbud så man kan testa igenom hårda boots av olika märken - finns det?
Mina Salomon Malamute har efter flera år börjat mjukna och behöver uppgradera - är visserligen mycket nöjd (köpte dem eftersom jag ville ha styva softboots när jag la alpinbrädan på hyllan), men tänkte att kanske värt att prova andra märken - annars blir det väl att beställa nya i samma storlek på nätet.

unsuspected
331 inlägg
unsuspected 331 inlägg 1 månad sedan

lamboren :

Bra tråd!
Har ni några tips på ställen (gärna Sthlm eller Gbg) som har ordentligt utbud så man kan testa igenom hårda boots av olika märken - finns det?
Mina Salomon Malamute har efter flera år börjat mjukna och behöver uppgradera - är visserligen mycket nöjd (köpte dem eftersom jag ville ha styva softboots när jag la alpinbrädan på hyllan), men tänkte att kanske värt att prova andra märken - annars blir det väl att beställa nya i samma storlek på nätet.

Mitt bästa tips är att beställa nya Malamute.
Blir nog inte så mycket styvare.
Svårt att prova boots här i Sverige men de butiker som finns i Sthlm är Brädkultur, Hollywood och nyöppnade Stuntwood. Sen har Länna sport, Stadium Barkarby och Sergel som har vettigt utbud. Gbg har jag tyvärr ingen koll på. Åre borde ha ett bättre utbud.

ilon
11 inlägg
ilon 11 inlägg 1 månad sedan

Vill instämma i ovan, Stadium Barkarby hade (i alla fall förra året) bra utbud.
Länna Sport har också okej sortiment, dock kände iaf jag mig irriterad över att kunskapen inte var på topp på snowboardsidan.
Hollywood har inte jättestorr utbud, men är värda ett besök, och är väldigt hjälpsamma.

Ett annat tips, som jag själv till slut fick göra, är att nyttja Blue Tomatos fria frakt (OCH fri retur), och helt enkelt beställa hem 1-2 par åt gången, sedan returnera om det inte blev bra.
Med den lösningen hittade jag till slut fram till mina nuvarande (med en omväg via Burton ION och några andra), som blev ett par ThirtyTwo Tm-Two Jones XLT 2017. I mitt tycke mycket trevliga boots, hyffsat hårda (även om allt är relativt). Dem är MIL från mina gamla ThirtyTwo Lashed som liknar ett par styva sockor i jämförelse.

Jag åker själv nästan uteslutande off-pist (i Frankrike, och när det går även i sverige), detta på en Jones Ultracraft med Ride El Heffe, båda rätt styva saker.
Blir en hel del branta åk, i och utanför pist, och tycker de gör ett bra jobb för det.

unsuspected
331 inlägg

Stuntwood har 32 TM-2 XLT inne nu i butiken vilket motsvarar Jones versionen.

lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad lamboren (1 månad sedan)

tack @unsuspected och @ilon. Det blev att beställa nya Salomon Malamute - kändest enklast och säkrast eftesom jag är mycket nöjd med dom, viss förvirring kring storleken dock, så får se om jag behöver utnyttja returmöjligheten. Och har beställt Ride El Hefe eftersom jag tänkte passa på att uppgradera bindningarna också, kör helst utanför pisten men vill kunna lägga några nästintill-lay-down-turns när jag är on pist - glad att höra att du är nöjd ilon. Nu behövs bara snö.
Och som redan påpekats här i forumet är det tråkigt att det inte finns samma möjligheter för oss brädåkare att testa i butik som det finns för de på skidor.

unsuspected
331 inlägg

Måste dock fråga varför en vill näst intill ha hårda boots och styva bindningar för då kan en lika bra åka skidor? Verkar mest dock vara gubbar(inställning och inte ålder) som är intresserade av det.
Jag har mer och mer funderat på att gå tvärt om och köpa mjukare boots och bindningar för att ha ett skönt flyt i åkningen och surfa den vita vågen istället för att bara ösa jämt. Inte ens alla proffs åker i så styva boots men kanske är det kvickheten som fallerar för oss dödliga?

lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 1 månad sedan

Jag kanske är gubbe inte bara i åldern:-).
Och lite kompenserar ju styva boots för mindre benstyrka.

Du har en poäng. Men för mig är det så att jag tidigare haft med både en mjukare bräda med softboots och alpinbräda och hårda boots för att kunna få både mjukt flyt och (gubb)carva. Men när freeride/alll mountain-brädorna blev bättre bestämde jag mig att försöka med single quiver - och är nöjd med detta: mindre att bära på (gubbvarning igen, och kommit att bli längre resor nuförtiden), funkar bra on och off pist och behöver inte fundera på vilken en ska välja när en ger sig iväg i ett större system på morgonen och väderförhållandena är oklara. Men det blir ju en kompromiss och inte samma känsla (jämfört med både mjuka och hårda setup:en).

JanN
186 inlägg
JanN 186 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad JanN (1 månad sedan)

Bra point Unsuspected!

Använde själv tidigare combon Burton CustomX + Burton Diode bindningar (STYVA!) + Burton SLX boots (relativt mjuka) och "åkte snabbast i Alperna" (ta det med en nypa salt ifall ni vill...). Grym carving performance! Bytte sedan till Burton Driver X...blev jag bättre? åkte jag snabbare? Tveksamt.... Tvärtom kändes Driver X t.om för styva i början.

Tror att jag kommer att köpa "mjuka" SLX som nästa boots (särskilt ifall jag hittar med rabatt!), dvs byta ner mig i styvhetsskalan. Däremot vill jag gärna ha styva bindningar som t.ex Burton X-Base.

ollemalmo
1 inlägg
ollemalmo 1 inlägg 1 månad sedan

Är en tung pjäs på 100 pannor+ så styva boots har alltid varit att föredra för mig för att inte kännas som att man halkar runt i gummistövlar.

Gillar stora svängar i hög fart i både puder och pist och kör gärna över min förmåga då hjärnan inte insett att kroppen börjar bli sliten.

6 säsonger i alperna och 20 år på bräda sammanlagt, så hunnit testa en del utrustning genom åren.

Av de boots jag haft bla: Ride insano, Burton driver X, Nitro defiant, deeluxe vicious har deeluxe varit styvast och bäst. Har ca 2 veckor i mina Driver X men de har mjuknat avsevärt trots ganska lugn åkning Ride insano var fantastiska i ca 3 veckor sen var de mjukost och faktiskt jävligt obekväma på alla sätt man kan tänka sig.

Deeluxen höll sig ungefär lika styva under de 10-12 veckor jag körde på dem innan jag tyvärr fick inse att de var för små för mig och gav dem till en polare som nu nyttjar dem.

Varit sugen på k2 traxis eller Flow talon men aldrig fått möjligheten att sticka ner fossingarna och prova nån av dem. Nån som har testat som kan ge ett omdöme?

Kan man leva med deeluxens lite konstiga lösning för att spänna så är de guld.

Föredrar dubbelboa framför speedlace eller snören men hade lätt kunnat köpa ett nytt par vicious även om störningen inte är helt 100.

Just4fun
29 inlägg
Just4fun 29 inlägg 4 veckor sedan

Någon som har några synpunkter på Salomons boots?

KaitsuH
472 inlägg
KaitsuH 472 inlägg 4 veckor sedan | Senast ändrad KaitsuH (4 veckor sedan)

Just4fun :

Haft Salomon skorna sedan 1999: Synapse, Dialogue, Malamute, F20, igen Synapse. Litet smalare än t.ex. Burton, mycket bättre hälgrep, håller sig mycket längre styva än många andra märken, inner skorna kan maskin tvättas! Jag använde ett par Salomon Malamuter över 10 år!

Jag har haft också 32 och Burton skor, men de var mycket sämre än Salomon.

P.S. Nu har jag, liksom sagt, Synapser, för jag tycker, att Malamuter är för styva, OM man åker med duck vinklar, liksom jag som har 18, -6. För styva pjäxor förhindrar ganska mycket aktivt användning av anklar när man åker på tåkanten. Men, om man åker med traditionella forward vinklar, då kan det vara något nyttja av styvare skorna.

KaitsuH Citera
lamboren
24 inlägg
lamboren 24 inlägg 3 veckor sedan

KaitsuH :

Just4fun :

Haft Salomon skorna sedan 1999: Synapse, Dialogue, Malamute, F20, igen Synapse. Litet smalare än t.ex. Burton, mycket bättre hälgrep, håller sig mycket längre styva än många andra märken, inner skorna kan maskin tvättas! Jag använde ett par Salomon Malamuter över 10 år!

P.S. Nu har jag, liksom sagt, Synapser, för jag tycker, att Malamuter är för styva, OM man åker med duck vinklar, liksom jag som har 18, -6. För styva pjäxor förhindrar ganska mycket aktivt användning av anklar när man åker på tåkanten. Men, om man åker med traditionella forward vinklar, då kan det vara något nyttja av styvare skorna.

Också bara positivt att säga om Salomon, har haft Malamute, mycket nöjd, håller hel med om KaitsuH's beskrivning (har just fått hem nytt par, kan rapportera när provat på riktigt).
KaitsuH har en bra poäng om styvhet och olika stance, och åkkänsla (som diskuterats högre upp i tråden). Åker själv med höga forward-vinklar så jag uppskattar styvare skor som Malamute.

Just4fun
29 inlägg
Just4fun 29 inlägg 3 veckor sedan

lamboren :

KaitsuH :

Just4fun :

Också bara positivt att säga om Salomon, har haft Malamute, mycket nöjd, håller hel med om KaitsuH's beskrivning (har just fått hem nytt par, kan rapportera när provat på riktigt).
KaitsuH har en bra poäng om styvhet och olika stance, och åkkänsla (som diskuterats högre upp i tråden). Åker själv med höga forward-vinklar så jag uppskattar styvare skor som Malamute.

lite ot kanske men Ni verkar ju ha stenkoll på det här med Salomon. Har något smalare fötter så Salomon borde funka bra.
Är helt inne på Salomon. Var helt inne på Malamute då jag tror hårdheten verkligen är min grej, men inser också att i och med att det inte blir allt för mycket åkning och mycket påsk åkning kanske man ska välja någon annan modell som är lite mjukare . Är synapes då rätt väg att gå? eller ska jag tänka om helt? kanske något mellan synapes och Malamute

KaitsuH
472 inlägg
KaitsuH 472 inlägg 3 veckor sedan | Senast ändrad KaitsuH (3 veckor sedan)

Just4fun :

lamboren :

KaitsuH :

lite ot kanske men Ni verkar ju ha stenkoll på det här med Salomon. Har något smalare fötter så Salomon borde funka bra.
Är helt inne på Salomon. Var helt inne på Malamute då jag tror hårdheten verkligen är min grej, men inser också att i och med att det inte blir allt för mycket åkning och mycket påsk åkning kanske man ska välja någon annan modell som är lite mjukare . Är synapes då rätt väg att gå? eller ska jag tänka om helt? kanske något mellan synapes och Malamute

Hej! Undrar bara, varför tänker du, att just du behöver de styvaste skorna man kan hitta? Mycket styvare än de flesta profs vill använda? Jag är ännu under 100 kg och litet över 190 cm, så jag absolut behöver inga speciellt styva skor. Och Salomon Synapser är ju också styva!

Måste nog säga, att jag har tyckt också om Nitro och Deeluxe skor, har varit tvungen att hyra skor då och då, när flygbolagen har tappat mina grejor.

KaitsuH Citera
Just4fun
29 inlägg
Just4fun 29 inlägg 3 veckor sedan

KaitsuH :

Just4fun :

lamboren :

Hej! Undrar bara, varför tänker du, att just du behöver de styvaste skorna man kan hitta? Mycket styvare än de flesta profs vill använda? Jag är ännu under 100 kg och litet över 190 cm, så jag absolut behöver inga speciellt styva skor. Och Salomon Synapser är ju också styva!

Måste nog säga, att jag har tyckt också om Nitro och Deeluxe skor, har varit tvungen att hyra skor då och då, när flygbolagen har tappat mina grejor.

Tror mycket grundar sig i att jag de senaste åren har haft för mjuka skor, vilket har resulterat i frustration då kvaliten på åkningen har minskat, men det kan ju vara värt att tänka om kanske, man ska ju fortfarande ha lite lekfullhet kvar.

EmilEkelund
3 inlägg
EmilEkelund 3 inlägg 3 veckor sedan

Fick precis hem ett par Thirtytwo TM-2 XLT från Inlandet. Dom har vibramsula och boosterstrap och känns betydligt styvare än mina tidigare TM-2.
Har ett par Thirtytwo Jones MTB, också ruggit styva. Brukar finnas att klämma på hos Åre Skidsport.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook