Dags för nya skidor, men vilka?

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

Har precis sålt mina Sick day 110 som var en fantastiskt bra skida men tänkte att det skulle kunna bli ännu bättre med lite längre, då jag hade 179cm och är 182cm och väger 80kg lite drygt.
Men man blir ju sugen på att testa något annat ändå fast man är orolig att det kanske inte blir lika bra.
Provade bla. Atris förra säsongen som jag upplevde var ganska lik SD och jag gillade den också väldigt mycket.
Jag skulle nog inte vilja ha smalare skidor utan i så fall hellre lite bredare men som ändå funkar i pist. Kort svängradie runt 18-20 samt ganska lätt skida. Behöver ingen skida med massa metall och gummi då jag prioriterar en lättare och mer lekfull skida. Varken SD ellet Atris Kändes fladdriga i högre farter trots ojämnt och uppkört underlag bara man ligger på skär så.
Mina tankar går åt anima, nocta air (inte den nya då jag tror den har för stor radie för min smak, rätta mig om jag har fel)
Även tankar på Armada jj 2.0.
Icelantic verkar ha en del modeller som jag tror kan passa mig också.
Kan nog tänka mig begagnade skidor så det behöver inte vara årets modeller.
Vill gärna ha lite förslag på skidor som man ska leta efter och ev försöka provåka.
Jag åker nu på ett par äldre Corvus som faktist inte är så tokiga men radie 25 tycker jag är lite stort, och de har ingen rocker så de har mest körts i pist och i lite sämre förhållanden.
Kanske ingen solklar beskrivning på vad jag letar efter. Men kort radie och ganska lätta och lite poppiga/livliga skidor är väl det jag kan sammanfatta det med.
Är ju inte fel om ni kan jämföra förslagen med Atris och SD utifrån egen erfarenhet.

Svar

xSooLx
702 inlägg
xSooLx 6 mån sedan

Bara för att lägga till några exempel på din att-kika-på-lista som jag tror rimmar rätt bra med vad du letar utan att värdera dem: Faction Chapter 116, Head Cyclic 115, Rossignol Super 7. Alla har funnits några säsonger och finns att hitta som fjolårets eller beg. Fischer Big Stix 110 oxå kanske? För smal? Finns väl inte kvar i sortimentet längre men...

The older I get, the faster I was. Citera
RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan | Senast ändrad RWD (6 mån sedan)

Chapter 116 ser intressant ut.
Super 7 har jag provåkt men bara i uppkörd pist. Var något jag inte gillade med den minns jag men ska ge den en chans till.

Edit: Det var Soul 7 som jag testade

Mickey
123 inlägg
Mickey 6 mån sedan

Kolla in SGN Rakkar också. Tror den kan vara intressant för dig

Lundiis
12 inlägg
Lundiis 6 mån sedan

Tja,

Åker själv på SD 110 just nu och är du villig att lägga lite mer pengar så tror jag DPS Wailer 112RP i 182cm hade passat dig perfekt.

-Peace and love lundiis.

Ses i St Anton 16/17. Citera
RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

SGN Rakkar verkar intressant också.
Var säljs de?
DPS Wailer har jag också funderat lite på. Har sett lite begagnat men rätt dyra ändå.

GoranC
392 inlägg
GoranC 6 mån sedan

SGN köper du väl på sgnskis.com eller tar en tur till Sogndal.

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

Lundiis skrev:

Tja,

Åker själv på SD 110 just nu och är du villig att lägga lite mer pengar så tror jag DPS Wailer 112RP i 182cm hade passat dig perfekt.

-Peace and love lundiis.

Vad har du åkt mer på för skidor? Vad tycker du om SD 110 jämfört med andra du har provat/åkt på?

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

GoranC skrev:

SGN köper du väl på sgnskis.com eller tar en tur till Sogndal.

Såg din recension av Rakkar, lät ju bra.
Tycker du det är en bättre skida än Atris?
Antar att det är svårt att hitta några man kan provåka.

GoranC
392 inlägg
GoranC 6 mån sedan

Tyckte att den årsmodellen av Rakkar var bättre än Atris. Mer lekfull och uppmanade till att svänga och åka aktivt och hade riktigt skönt kantgrepp
Dessvärre så förändrades shapen till kommande år med mindre tydlig tail. Mer mot offpist. Körde Tunnelvision (styvare och längre) året efter, men den tyckte jag inte om. Men har inte provåkt årets modell, var allt för hårt i backen i Trysil på skidteten för att vilja prova bredsidor. Men det där kan Fransosen svara detaljerat på.
Men 2014/15 års modell var riktigt bra, skulle gärna vilja ha ett par.

Lundiis
12 inlägg
Lundiis 6 mån sedan

RWD skrev:

Lundiis skrev:

Tja,

-Peace and love lundiis.

Vad har du åkt mer på för skidor? Vad tycker du om SD 110 jämfört med andra du har provat/åkt på?

Har åkt på black crows, dps och stöcklis olika puderskidor (jobbar på en skidaffär i Stanton atm så får testa det mesta vi har i vår rental) men kan inte riktigt ge en ärlig bild av hur de uppför sig i puder jämnfört med SD 110 då vi inte har haft så mycket här nere än, det har kommit den senaste vecka när jag legat sjuk... skicka ett PM om några speficka modeller så kan jag ge dig lite utföligare svar.

Ses i St Anton 16/17. Citera
chrillelille
289 inlägg
chrillelille 6 mån sedan

Testat nya corvus? 21m radie, rocker fram och earls rise bak, mjukare sen förra året.

183cm skulle passa dig bra tror jag.

fransosen
209 inlägg
fransosen 6 mån sedan

SGN Rakkar var med på demo i både Trysil och Hemsedal, många som körde den på hårt underlag och carvade fint med den smile
Från första årsmodellen så tog vi ner bredden från 115 till 107 för att göra den lite mer allround. Vi ändrade också shape så att den blev lite mer offpistfokuserad.
I de ändringarna så satte vi också en annan slip, som funkar väldigt bra i den greppiga offpisten i Sogndal, men som blev lite för "lös" på hårt före i Trysil. Vi har nu gått tillbaka till en mer traditionell slip (88/1) och då får skidan tillbaka mer av sin originalkaraktär.

Det var nördsvaret smile

Men utfrån din beskrivning av vad du vill ha så är SGN Rakkar helt rätt! Lätt, livlig och med pop smile

Vill du testa så kan du antingen komma till Sogndal (puderdump på väg för övrigt) eller så står det skidor i Trysil på Sportlodgen.

Beställer du skidor så skickas de innom några få dagar, och du kan få de färdigmonterade till ett  bra pris också.

AKA Knä-Ola Citera
RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

fransosen skrev:

SGN Rakkar var med på demo i både Trysil och Hemsedal, många som körde den på hårt underlag och carvade fint med den smile
Från första årsmodellen så tog vi ner bredden från 115 till 107 för att göra den lite mer allround. Vi ändrade också shape så att den blev lite mer offpistfokuserad.
I de ändringarna så satte vi också en annan slip, som funkar väldigt bra i den greppiga offpisten i Sogndal, men som blev lite för "lös" på hårt före i Trysil. Vi har nu gått tillbaka till en mer traditionell slip (88/1) och då får skidan tillbaka mer av sin originalkaraktär.

Det var nördsvaret smile

Men utfrån din beskrivning av vad du vill ha så är SGN Rakkar helt rätt! Lätt, livlig och med pop smile

Vill du testa så kan du antingen komma till Sogndal (puderdump på väg för övrigt) eller så står det skidor i Trysil på Sportlodgen.

Beställer du skidor så skickas de innom några få dagar, och du kan få de färdigmonterade till ett  bra pris också.

Låter helt klart intressant, ska kanske en sväng till Trysil vecka 5😀
Hinner tyvärr inte till Sogndal.

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

chrillelille skrev:

Testat nya corvus? 21m radie, rocker fram och earls rise bak, mjukare sen förra året.

Ja Corvus är med på ett hörn, bara det där med med färgen 😜, men de ser ju bättre ut i år 👍🏻

chrillelille
289 inlägg
chrillelille 6 mån sedan

RWD skrev:

chrillelille skrev:

Ja Corvus är med på ett hörn, bara det där med med färgen , men de ser ju bättre ut i år

Vadå, de rosa är svinfeta ju smile

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

chrillelille skrev:

RWD skrev:

chrillelille skrev:

Ja Corvus är med på ett hörn, bara det där med med färgen , men de ser ju bättre ut i år

Vadå, de rosa är svinfeta ju smile

Ok, jag ger mig... De är faktiskt snygga

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan

Har lite funderingar kring Icelantic, kan Nomad 115 eller kanske Shaman vara nåt?

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan | Senast ändrad RWD (5 mån sedan)

Läste MnO:s test av Nomad 105 och det låter precis som den skida jag är ute efter.
Någon mer som har testat dessa och har samma eller annan uppfattning om Nomad 105?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=97157

Någon som vet om det är stor skillnad mellan Nomad 105 och 115 i grepp på hårt underlag, om inte så hade det nog känts bra med lite mer bredd under foten.
Enligt Åka skidors test så var ju inte 115 något vidare på hårt underlag vilket jag ju tyvärr kommer att få åka en del, därav väger det över lite för 105an.

RWD
358 inlägg
RWD 6 mån sedan | Senast ändrad RWD (5 mån sedan)

Fick reda på att soul 7 HD är uppdaterad till i år (tillägget HD antar jag)
Så blev lite nyfiken på dem nu, irriterar mig lite på att jag inte minns exakt vad det var jag inte riktigt gillade med föregångaren (det var inte Super 7 som jag hade testat) men tror att jag tyckte de var lite för mjuk tail och att de fladdrade en del  då det var ganska uppkörd pist jag körde i.
Men vad jag har förstått så har de blivit lite styvare till i år mha lite kolfiber bl.a.
Den verkar ju ha rätt bra flyt trots att den inte är jättebred.

Någon som har testat årets modell och kan ge lite mer input?

Edit: Blev till slut ett par Soul 7 HD årets modell.
Körda en vecka men mestadels i pist pga. snöbrist tyvärr, men några turer i orörd snö i skogen blev det i alla fall men inte mer än 10-15cm puder.
Är mycket nöjd med dem och tycker de hade det mesta av de egenskaper jag sökte. Svårt att bedöma offpist/puderegenskaperna ännu, men i pist överträffade de förväntningarna måste jag säga.
Blir kanske ändå att komplettera med ett par bredare skidor runt 125mm så småningom.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook