Tredelade pjäxor med techinserts

Pillard
3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Pillard (2 år sedan)

Här kommer en lite udda prylfråga. Jag har precis svurit över mina pjäxor i kylan. Jag har ett par Pinnacle 110 med några år på nacken och de funkar ganska bra när det är varmt men när det är kallt blir av- och påtagningen nästan lika plågsam som i pjäxor där man inte kan snöra innerskon. Kruxet är som vanligt att jag har hög vrist och det i kombination med att gålägesmekanismen i hälen tar emot mot hälen på innerskon gör urstigningen rätt plågsam

Det jag ännu en gång kommit fram till är att jag inte kan förstå varför folk inte köper tredelade skal istället. När jag köpte dessa kollade jag även gamla Dalbello Krypton. Dock ville jag åt techinserts också. Dessutom var de alldeles åt skogen för smala för mina ankfötter. Efter mitt senaste köp har jag dock fått höra att det inte är nåt problem och att just pjäxor av den typen har massa material och tål väldigt omfattande tryckningar. Så frågan är egentligen; finns det några pjäxor där man kan få tech-inserts och din-sulor (utbytbara är helt ok) tillsammans med tredelat skal och som går att modda så de passar en fot som har rejäla knölar "efter lilltån" så att säga och även höga vrister? De behöver även ha nån form av gåläge. Dock är detta det "minst" viktiga i kravspecen

Edit: Kan tillägga att flex inte är livsviktigt. Innan dessa pjäxor åkte jag mååånga år på ett par gamla Salomon Shogun, inte direkt racepjuck med boosterstrap om vi säger så (sista vintern hade ena strapen desutom gått av)...

Svar

KaitsuH
571 inlägg
KaitsuH 571 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad KaitsuH (2 år sedan)

Eller hellre; varför säljer dom vanliga två delade styva pjäxor för vanliga människor? Varför? Min fru har jovisst racingpjäxor, några Head raptors, 110, som hon behöver när hon åker Fis junior skidor. Men, för allt annat duger turpjäxor (tlt 5 med dynafit bindningarna), brantåkning, freeåkning, även freestyle på blåa parkerna. Och dom tre delade turpjäxor är inte bara mycket besvämligare att gå, utan tillräckligt med styva för att köra/åka skidor tom. 11 cm breda minnet 80 km/h. Så, jag förstår inte alls vad är meningen för vanliga "hårda" pjäxor utan gåläge och som är mjukare än 130.

För mig, 95 kg, räcker helt ok Dynafit One Px pjäxor, som är mycket mjuka, men jag åker långsamt som fan.

KaitsuH Citera
linkan_110
388 inlägg
linkan_110 388 inlägg 2 år sedan

Fanns ju en tredelad kopia, nästintill likadan som dalbello ?! ryktet gick att den gjordes i samma fabrik tillomed..men kommer inte ihåg namnet ?

Dom hade en tredelad med tech innan dalbello bland annat..

Har höga,breda fötter och har trivts väldigt bra i krypton, typ det enda jag kommer i utan att skala av mig skinnet på fötterna på en kall parkeringsplats...

www.mattiaslindqvist.com Citera
Always-Sunny
Online 375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 2 år sedan

Jag har själv höga breda fötter men blir verkligen tredelat bättre? Nästa köp för mig (tech) blir nått med högt insteg, bredden är ju lättare att fixa

linkan_110
388 inlägg

Always-Sunny :

Jag har själv höga breda fötter men blir verkligen tredelat bättre? Nästa köp för mig (tech) blir nått med högt insteg, bredden är ju lättare att fixa

Blir liksom enklare att pressa vristen mot plösen när du tar på dig, istället för att bända upp en vanlig pjäxa....

Pillard
3119 inlägg
Pillard 3119 inlägg 2 år sedan

linkan_110 :

Always-Sunny :

Blir liksom enklare att pressa vristen mot plösen när du tar på dig, istället för att bända upp en vanlig pjäxa....

För mig iaf är problemet att tvådelade skal överlappar rakt över vristen. För att komma i och ur måste vristen passera detta överlapp och när det är rejält kallt ger inte plasten med sig utan nyper emot. Kombinationen av förfrusna tår som vill ut ur pjäxan och en vrist som skriker att jag ska stanna kvar i pjäxan är inte kul alls

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (2 år sedan)

@Pillard
Jag kör med K2 Pinnacle 130 och de är ett litet hel#%te att få av sig när det är kallt. Förstår precis vad du menar. Att stå ute vid bilen när det drar ner mot -15 eller kallare är inte ens att tänka på. En timmes afterski med pjäxorna på är det bästa receptet ...

Har du testat Tecnica Cochise? Jag tror de passar breda fötter bra och verkar vara enkla att både ta sig i och ur! Finns ju i några olika modeller och med tech/din sulor.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Always-Sunny
Online 375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 2 år sedan

Sorry, läste fort. Såg inte att det handlade om att ta av/på pjäxan, trodde det var om passform när den satt på. Vid av/på vore tredelat en dröm!
Testade scott superguide carbon, som iof inte är tredelad men bred och hög smile

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Jag har åkt den tredelade Roxa X-ride senaste två åren. Funkar mycket bra! Just att de är så enkla att ta på och av sig är trevligt. Passformen är rätt lik fulltilt. Kanske även dalbello krypton? Har inte åkt sånna på många år. Vristen är rätt hög, men de är precis som fulltilt lite smala mitt på utsidan av foten, smala i hälen också. Medelmycket tåplats. Plasten är kraftigare är fulltilts. Den funkar för både tech och alpin, men har bara tursulor. Turläget finns och funkar bra, men det ger ju inte den bästa rörligheten i klass med riktiga turpjux smile

Vad har du för storlek? Tänkte sälja mina 25or för att i år åka något lättare (går över till dynafit winter guide).

linkan_110
388 inlägg

Skal dock tillägga att gåläget på lupo T.i (den första gröna) är inget att hänga i granen, jag håller dock på med en modd för att sätta på och ta av tungan smile

Men åka är dom goa i, som en krypton smile

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 2 år sedan

Letade efter ett par nya pjäxor förra veckan, med liknande kriterier som dig. Testade ett flertal pjäxor, bland annat Dalbello Lupo. Men det slutade med att jag inte fick i foten längre än till vristen vad jag än gjorde. Jag landade tillslut med ett par QST 130 som hitills har varit långt över förväntan. Har inte hunnit testa dem när det är riktigt kallt, men i vanlig kyla är de lättare att ta sig i och ur än mina Lange XT130. Gåläget funkar även bra och trots att de är så lätta så är flexen mycket bra. Rekommenderar dem stark.

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 2 år sedan

linkan_110 :

Skal dock tillägga att gåläget på lupo T.i (den första gröna) är inget att hänga i granen, jag håller dock på med en modd för att sätta på och ta av tungan smile

Men åka är dom goa i, som en krypton smile

Detta modd får du gärna dela med dig av, det låter som en höjdare:)

Pillard
3119 inlägg

Mountain_Man :

@Pillard
Jag kör med K2 Pinnacle 130 och de är ett litet hel#%te att få av sig när det är kallt. Förstår precis vad du menar. Att stå ute vid bilen när det drar ner mot -15 eller kallare är inte ens att tänka på. En timmes afterski med pjäxorna på är det bästa receptet ...

Har du testat Tecnica Cochise? Jag tror de passar breda fötter bra och verkar vara enkla att både ta sig i och ur! Finns ju i några olika modeller och med tech/din sulor.

/MM

Jag är nu inne på tredje paret sen jag började åka mer ordentligt. Alla har varit tvådelade och alla har varit ett helvete att få på och av. Så nästa gång blir det tredelat oavsett allt annat.

När ni säger att Krypton osv är smala, så även Roxa, hur mkt går det att trycka dem innan plasten tar skada? Jag har ny tryckt mina pinnacle till gränsen. Och krypton jag provade för några år sen var bra mkt smalare.

@Herrgard tack för erbjudandet men jag kör på 28,5 idag...

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 2 år sedan

@pillard

Hur mycket är mycket? Har för mig att någon av Roxa är 102 mm som utgång. Hade en idé att köra med de som touringboots. Men är fortfarande nöjd med mina Salomon och tyvärr så saknas det åkdagar för mig mest nu.

linkan_110
388 inlägg

Hur är det egentligen "lästmåttet" fungerar ? trampade på en tumstock utan strumpor nu, på bredaste har jag ju 11,1 med nedtramp, 10,9 utan

krypton står med 98mm ?! är ju stor skillnad och har haft krypton i vartfall 6 elr 7 säsonger.

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

linkan_110 :

Hur är det egentligen "lästmåttet" fungerar ? trampade på en tumstock utan strumpor nu, på bredaste har jag ju 11,1 med nedtramp, 10,9 utan

krypton står med 98mm ?! är ju stor skillnad och har haft krypton i vartfall 6 elr 7 säsonger.

Det är lite som med flex, mest en siffra. 97-98 är en smal pjäxa, 100 en mellan och >102 en bred pjäxa. Nånstans har jag läst att lästmåttet är bredden för pjäxan i storlek 26 och sen ändras två mm per storlek, men jag vet inte hur det är med det. Många pjäxor blir även större till volymen och har därmed högre vrist när den är i bredare läst. Skistore har ju den här listan på sin sida, http://www.powderbucket.com/uploads/db2776/60/5f2a3df4d8f833f8.png
men jag som har 24.7cm lång fot som är 97mm bred skulle då ha en superbred fot och jag kan åka fulltilt 99mm lite lätt tryckt i stl 24 och utan tryckningar i stl 25, så det handlar nog en del om var foten är bred smile

@pillard har för mig att bootfittern sa till mig när mina fulltilts behövdes tryckas i sidan att det är inte plasten i tredelade som sätter stopp (det är väl samma plast som i tvådelade?), utan formen. En tredelad pjäxa är ju helt öppen över vristen så när du försöker trycka i sidled där flexar bara öppningen i toppen efter och det blir inget uttryckt. Så jag gissar att man måste hålla ihop den på något sätt för att trycka större mängder.

linkan_110
388 inlägg

@herrgard danke schön, intressant de där smile

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 2 år sedan

Den där listan är en sanning med rätt ordentlig modifikation. Jag jobbar själv på butiken i fråga och har en smal fot, så pass smal att mer eller mindre samtliga modeller hos oss går bort i "rätt" storlek. Vänsterfoten mäter ca 270mm (ibland något längre eller kortare beroende på vad jag har gjort under dagen)x95-96mm, höger ca 263mmx93-95mm. Rimligtvis bör jag då ha en 26,5, krypton och pinnacle 130 LV sitter ok i den storleken, raptor rs 140 sitter bra. krypton och pinnacle i 25,5 sitter fantastiskt om jag bortser från längden (vilket å andra sidan går att lösa), därmed antar jag att jag har en smal fot. Det går iofs lösa krypton i 26,5 med, vilket jag gjort tidigare, i år valde jag andra vägen, får se hur det blir imorgon.

Antalet kunder som har >102mm läst som längdmässigt hade kunnat ha 26,5 är rätt stort, >110mm läst med 27,5-28,5 är också en del. Den där tabellen ser ut att vara i det smalaste laget, har någon en 26,5 fot med 92 läst kommer skon bli för bred i rätt längd (raptor 140 är nog den tightaste lästen vi har på ~96mm i 26,5 om jag minns rätt).

Med allt det sagt så trivs olika människor med olika saker. @linkan_110 är ett utmärkt exempel på det med sina fötter och kryptonskal

skistore.se/mtbstore.se Citera
Pillard
3119 inlägg

herrgard :

@pillard har för mig att bootfittern sa till mig när mina fulltilts behövdes tryckas i sidan att det är inte plasten i tredelade som sätter stopp (det är väl samma plast som i tvådelade?), utan formen. En tredelad pjäxa är ju helt öppen över vristen så när du försöker trycka i sidled där flexar bara öppningen i toppen efter och det blir inget uttryckt. Så jag gissar att man måste hålla ihop den på något sätt för att trycka större mängder.

Hm, det här låter ju sådär. Vad tror @Hasse_Lindborg? Jag antar att du tryckt nån enstaka pjäxa genom åren? Var och klämde på en Dalbello Krypton Pro ID idag och det vore ju precis vad jag vill ha men jag vet ju också att när jag kör ner foten i den blir den ju liksom mosad från sidorna. Finns det nån här som brukar trycka pjäxor som vet vad som går och inte går i det hänseende.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

@Pillard när jag jobbade så trycktes det en del Dalbello. Kommer inte ihåg hur mycket Patrik Leisted tryckte sina men det var minst 1 cm...

meffe
1 inlägg
meffe 1 inlägg 2 år sedan

Jag har Pinnacle 110. De är för smala för min fot, men när jag köpte så testades de ut med comformable. Jag blir kall om fötterna när det är kallt ute, och jag misstänkte sulorna eftersom de är gjorda av hårdplast och var kalla efter en dag i backen.
Med originalsulorna i "blir" min fot för bred, och jag kan inte ha på pjäxorna många minuter.
Tips på detta? Och någon annan som upplever att det kommer in snö genom springan på ovansidan?

Pillard
3119 inlägg

Hasse_Lindborg :

@Pillard när jag jobbade så trycktes det en del Dalbello. Kommer inte ihåg hur mycket Patrik Leisted tryckte sina men det var minst 1 cm...

Ja det var din gamle chef (tror jag) eller så var det rasta-mannen som hävdade att Dalbellon mest köptes som ett råämne och sen tryckte man tills de blev bra. Frågan är ju om det stämmer? Och sen tillkommer ju då följdfrågan till ex-vis @jarle Finns det några butiker där man kan köpa en pjäxa på de premisserna? Åre Skidsport vet jag, de moddade mina gamla pjäxor (och fixade även med mina nya) gratis antagligen till mer värde än jag gett för pjäxorna. Kollar man tex Länna och AG vill jag minnas att de ingår typ 2 tryckningar eller så men jag kommer ju behöva minst fyra punkter och att de trycks flera gånger.

Jarle
3975 inlägg

Pillard :

@jarle Finns det några butiker där man kan köpa en pjäxa på de premisserna? Åre Skidsport vet jag, de moddade mina gamla pjäxor (och fixade även med mina nya) gratis antagligen till mer värde än jag gett för pjäxorna. Kollar man tex Länna och AG vill jag minnas att de ingår typ 2 tryckningar eller så men jag kommer ju behöva minst fyra punkter och att de trycks flera gånger.

Det ingår två tryckningar hos oss vid pjäxköp. Vill du verkligen ha en krypton och behöver lite mer jobb än vanligt kan vi säkert göra någon deal men det är inget jag vågar säga ett pris på såhär på rak arm utan att se fötterna först. Jag skulle kunna tänka mig att avvara lite av min personliga tid för projektet dock, låter kul.

Pillard
3119 inlägg

Jarle :

Pillard :

@jarle Finns det några butiker där man kan köpa en pjäxa på de premisserna? Åre Skidsport vet jag, de moddade mina gamla pjäxor (och fixade även med mina nya) gratis antagligen till mer värde än jag gett för pjäxorna. Kollar man tex Länna och AG vill jag minnas att de ingår typ 2 tryckningar eller så men jag kommer ju behöva minst fyra punkter och att de trycks flera gånger.

Det ingår två tryckningar hos oss vid pjäxköp. Vill du verkligen ha en krypton och behöver lite mer jobb än vanligt kan vi säkert göra någon deal men det är inget jag vågar säga ett pris på såhär på rak arm utan att se fötterna först. Jag skulle kunna tänka mig att avvara lite av min personliga tid för projektet dock, låter kul.

Oj, det låter ju väldans trevligt men tyvärr är Göteborg väldigt off för min del. Hur funkar pjäxverkstäder? Har ni möjligheter att trycka pjäxor utifrån måtten på en befintlig?

Pillard
3119 inlägg

Förresten @Hasse_Lindborg går Roxa att köoa i Sverige nånstans? Beli verkar bara ha nån gammal x-ride enligt hemsidan

linkan_110
388 inlägg

Pillard :

[
Oj, det låter ju väldans trevligt men tyvärr är Göteborg väldigt off för min del. Hur funkar pjäxverkstäder? Har ni möjligheter att trycka pjäxor utifrån måtten på en befintlig?

Som jag har förstått de så är det ingen exakt kunnskap, man får prova sig lite fram alltså. Och tror inte någon bootfitter skulle trycka utan din fot, då hade jag aktat mig för att handla i den butiken.

Så behövs egentligen ett par dagar om man vet med sig att foten är knepig, trycka->ut o åka->justera->ut o åka-> kanske trycka igen..

kanske ska lägga till en disclaimer att jag aldrig har jobbat med det här då...

Jarle
3975 inlägg

Pillard :

Jarle :

Pillard :

Att använda en befintlig pjäxa som mall skulle jag personligen inte försöka mig på, teoretiskt låter det dock inte omöjligt då det finns en uppsjö av olika slags mätinstrument att använda sig av och en del bootfitters är snudd på trollkarlar. Det låter däremot extremt tidsödande och svårt, bland annat av liknande anledningar som tagits upp tidigare.

Om sthlm, Åre eller Funäs ligger närmare geografiskt finns det bra hjälp att få där.

@linkan_110 är rätt träffsäker i sina tankar. Jag vet att det åtminstone har funnits ställen som tar emot bilder och utifrån det gör någon modell av foten och jobbar utifrån denna, jag vet inte hur resultatet blir, eller om de ens finns kvar. När 3D-scanners och skrivare blivit billigare är det nog inte omöjligt att vi får se mer av det.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Pillard :

Förresten @Hasse_Lindborg går Roxa att köoa i Sverige nånstans? Beli verkar bara ha nån gammal x-ride enligt hemsidan

Borde finnas. Kan kolla imorgon @pillard

Lenz
265 inlägg
Lenz 265 inlägg 2 år sedan

Tecnica cochise med snörad liner så du kan kliva ur skalet! Jag kör med snörad liner och det är riktigt smidigt att kliva i och ur skalet, plus att linern torkar ochså.

Pillard
3119 inlägg

Lenz :

Tecnica cochise med snörad liner så du kan kliva ur skalet! Jag kör med snörad liner och det är riktigt smidigt att kliva i och ur skalet, plus att linern torkar ochså.

Jag har redan snörad liner i Pinnacle. Det är klart bättre än gamla osnörade men fortfarande plågsamt när det är kallt

Rompa
30 inlägg
Rompa 30 inlägg 2 år sedan

@jarle vart i funäs då?

Jarle
3975 inlägg

Rompa :

@jarle vart i funäs då?

Jag har fått bra hjälp av Kalle på tänndalens skiduthyrning en gång i tiden.

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Jarle :

Rompa :

@jarle vart i funäs då?

Jag har fått bra hjälp av Kalle på tänndalens skiduthyrning en gång i tiden.

Kalle är kung.

PeterAhl
28 inlägg
PeterAhl 28 inlägg 2 år sedan

@rompa du är välkommen ner till mig på Sportmaffian.

//Peter

Pillard
3119 inlägg

PeterAhl :

@rompa du är välkommen ner till mig på Sportmaffian.

//Peter

Vart har ni flyttat? Var ett gym sist jag åkte förbi...

PeterAhl
28 inlägg

Vi finns numer i centrumhuset (bredvid Hillside) under namnet Fjällsport funäsdalen

Pillard
3119 inlägg

Hasse_Lindborg :

Pillard :

Fått fram nån info?

PeterAhl
28 inlägg

@pillard vi säljer Roxa

Pillard
3119 inlägg

PeterAhl :

@pillard vi säljer Roxa

Så klart, nu när jag är hemma igen... Vad ligger priset på för X-Face 120 och X-Face tour? Och hur mycket går det att göra med lästen på dem? Det är ju ni som fått roa er med att mosa ut mina Pinnacle tills plasten började ta slut...

Hasse_Lindborg
2928 inlägg

Pillard :

Hasse_Lindborg :

Pillard :

Fått fram nån info?

Är på möte med agenturen imorgon. Kollar med de imorgon. Stockholm helst va?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook