Romme Alpin rustar ned?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (2 år sedan)

Du som jagar fallhöjdsmeter och maximalt antal åk per dag kan sluta läsa här, detta handlar nämligen om något helt annat!

Jag har med stor irritation konstaterat att det pågår en betydande nedrustning på mitt hemmaberg Romme Alpin. Tiderna är i och för sig sedan länge passerade då man kunde få en dubbel cappuccino och "hemlagad" blåbärspaj med vaniljsås som räckte till lunch och mer därtill i toppstugan. Men det har i alla fall serverats ett hyggligt sortiment av kaffe i modern tid. Till och med nu ...

Tveksamt om Romme Alpin ens kan klassas som alpin anläggning längre. Det som erbjuds från och med denna säsong i såväl toppstugan som våffelkyrkan är "bryggkaffe". Ja du läste rätt. Ber du snällt kan du förstås få en skvätt mjölk, men glöm allt som Cafe Latté, Espresso, Capuccino, Latte Macchiato etc. etc.

Vart är världen på väg?

#fikakungen
/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Svar

GNU
594 inlägg
GNU 594 inlägg 2 år sedan

Fattar inte? Kaffe? Och skidor?
Hur hör det ihop? Är det nåt väldigt gamla farbröder sysslar med?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

Var inte orolig, den dagen kommer även för dig när det är dags att ta sig an de hårigaste sluttningarna och knivigaste linjerna. Då är det dags att skippa chokladen med vispgrädde och istället inpireras av ett bra kaffe ...

/MM

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 2 år sedan

Vidrigt!

Själv är bäste dräng brukar det heta så vid utfärder bortom den civiliserade världen, och långa resor längs E4an, använder jag en sån här.

https://www.freeride.se/img/photo/n/e74e5780bc07d939165179d3720dad7e.jpg

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 2 år sedan

Här nere i alperna suktar man ju efter en mugg bra bryggkaffe som omväxling till allt kaffe som kommer ur en espressomaskin (med eller utan mjölk)...

Mountain_Man
4119 inlägg

Kalle_Luzern :

Här nere i alperna suktar man ju efter en mugg bra bryggkaffe som omväxling till allt kaffe som kommer ur en espressomaskin (med eller utan mjölk)...

Du är välkommen! Här bryggs det kaffe i mängder.

/MM

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

Kalle_Luzern :

Du är välkommen! Här bryggs det kaffe i mängder.

/MM

Gissar att den lilla men fina skillnaden är bra bryggkaffe wink

Ake_Astrom
318 inlägg
Ake_Astrom 318 inlägg 2 år sedan

Vilken tur att man inte blivit gammal nog att börja dricka kaffe.
Det betyder ju att man har ett problem mindre här i världen wink

Mountain_Man
4119 inlägg

Jag tycker jag får extremt dålig respons i den här frågan! Dessbättre serveras Latte mm. på Cafet i dalen, så jag överlever ... dags att dra några linjer innan pisterna översvämmas av ADHD-drabbade barnfamiljer från storstaden!

/MM

Fördomsfull, jajamensan. ?

herrgard
363 inlägg
herrgard 363 inlägg 2 år sedan

Jag vill ha presskaffe! Tror aldrig jag varit på ett café som erbjuder det. Men annars är jag väldigt mot mjölk i kaffe. Det förstör ju det svarta guldet wink

Gissar att kidsen/ungvuxna i Romme dricker energidryck eller lightläsk när det är dags för fika.

zantarf
133 inlägg
zantarf 133 inlägg 2 år sedan

Se upp så ni inte råkar doppa den rosa tyllkjolen i snobbkaffet när ni spänner upp era förgyllda Dior-pjäxor. Kaffe fyller man i termosen innan man ställer sig i liftkön före öppning eller spänner fast stighudarna för en promenad. När man sedan vill ha kaffe tar man fram skeden och förser sig själv (JA, det ska vara så starkt att det inte är riktigt flytande form).
Vill man ha fina drycker serverade av fina servitriser kan man stanna hemma på fina Östermalm eller liknande wink

ChristianLaurila
39 inlägg
ChristianLaurila 39 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad ChristianLaurila (2 år sedan)

Mountain_Man :

Jag tycker jag får extremt dålig respons i den här frågan! Dessbättre serveras Latte mm. på Cafet i dalen, så jag överlever ... dags att dra några linjer innan pisterna översvämmas av ADHD-drabbade barnfamiljer från storstaden!

/MM

Fördomsfull, jajamensan. ?

Du klagar över bryggkaffe, men när jag var liten, var kaffet gjort på snabbkaffepulver... ifrån ÖB, dubbelt så mycket mot vad som var gott, i motvind o -38,5°, pungen i en sax mellan två skidor, någon slog dig i ansiktet med fruset granris och bingolotto gick på repeat.

Så kom inte här o klaga på dåligt kaffe!

GNU
594 inlägg

Ute och grejer? Nä. Lämna soffan låter sjukt oskönt.
Och kaffe?https://www.freeride.se/img/photo/n/b4ae62f241a0e0c7b9ba20bddb28260f.jpg

Mountain_Man
4119 inlägg

Jaja ...

@zantarf
@ChristianLaurila
Jag förstår inte riktigt vad er torftiga barndom har med mina kaffepreferenser att göra. För min del får ni gärna blanda snabbkaffe med kranvatten direkt i munnen om det är det ni går igång på. ;-)

Men Östermalm verkar vara en trevlig anläggning som skulle passa mig, var ligger den och hur brant är det.

@GNU
Respekt! :-)

/MM

bliparne
21 inlägg
bliparne 21 inlägg 2 år sedan

En sån här har jag, mycket bra.
http://www.handpresso.com/produit/55423_wild_hybrid_1.jpg

ElloK
34 inlägg
ElloK 34 inlägg 2 år sedan

Kanske du får ännu mer respons om du kopplar ihop den med dricka mjölk-tråden? :-)

Valley_Man
4 inlägg
Valley_Man 4 inlägg 2 år sedan

Äntligen bror!

En tråd där du faktiskt vet vad du snackar om big_smile som dessutom förtjänar att vädras. En skidanläggning utan Barista (och Grappa - men det är en annan tråd) är inte en riktig sådan... Bryggkaffe är en styggelse som hör hemma ... ingenstans. Med en skvätt mjölk blir det ju dessutom ljummet... blä.

/VM

Mountain_Man
4119 inlägg

@Valley_Man

Skönt att få lite initierad respons. Vill man leva spartanskt är det ju bara att ge sig ut i vildmarken och fylla sin termos med vad som önskas.

Som du vet (eller borde förstått) är jag ju inte ute efter att döma folks vanor utan bara diskutera nedrustningen på RA. Ja menar, en dag i RA är ju knappast ett episkt äventyr som blir mittuppslag i Åka Skidor, det är ju mer en fråga om få några timmars verklighetsflykt från den annars så trista vardagen.

Kanske är det ett medvetet drag från RA för att hindra sådana som mig att ta upp en stol i serveringen allt för länge, kanske har någon räknat ut att man kan öka genomströmningen med xx% om man minimerar sitttiden genom att bara servera bryggkaffe. Vad blir då nästa steg? Jag bara undrar?

/MM

martin-jansson
117 inlägg
martin-jansson 117 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

e. Vad blir då nästa steg? Jag bara undrar?

Drive-in kaffe i sittliftens dalstation (vet inte om det finns en sittlift i romme dock) wink

Man går in i en speciell grind som drar x kronor från ditt betalkort med NFC eller om man gör någon lösning direkt med liftkortet, ladda det separat med kaffepengar kanske ^_^

Serveras förslagsvis i muggar av is eller som på annat vis är biologiskt nedbrytbara så man kan slänga dem från liften. Eller så får man hänga på papperskorgar på sidorna av liften.

Vem köper idéen först? smile

http://begpris.se, räkna ut pris på begagnad utrustning Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

@martin-jansson
Lysande ... jorå, det finns fem sittliftar i RA, varav fyra kopplade, så det borde gå finfint. Då skulle man kunna ta nästa steg och helt kunna ta bort servering av enklare fika (typ kaffe och kanelbulle) på restaurangerna (vilket ju tar upp sittplatser för de som har spenderbyxorna på)! En mugghållare på bygeln (som i bilen) som håller skvättandet på en acceptabel nivå. Ett säsongskort "Gold" som ger fritt kaffe bör vara ett naturligt steg för att minska antalet ekonomiska transaktioner.

/MM

Christiam
94 inlägg
Christiam 94 inlägg 2 år sedan

Du är välkommen till Dalarnas schweiz ( Bjurs för alla utsocknes), där finns det fler varianter på kaffe än vad det finns nedfarter...

Mountain_Man
4119 inlägg

Christiam :

Du är välkommen till Dalarnas schweiz ( Bjurs för alla utsocknes), där finns det fler varianter på kaffe än vad det finns nedfarter...

I toppstugan? ;-) Var många år sedan jag var i Bjurs, men definitivt dags igen. Jag kommer och testar kaffet och passar på att köra lite skidor när jag ändå är på plats! :-)

/MM

Christiam
94 inlägg
Christiam 94 inlägg 2 år sedan

Toppstuga...Haha! Hammarbybacken kommer ha en toppstuga före bjurs. Bäverhyddan, restaurangen vid nya sittliften har en spännande kaffemaskin som tydligen gör goda varianter av kaffe, dock tveksamt om den levererar kaffekask, men det kan du säker få av pimpelfiskarna nere på sjön.

iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 2 år sedan

Kokkaffe. Allt annat är nymodigheter som fjölen hittat på.

Mountain_Man
4119 inlägg

iLd0tt0re :

Kokkaffe. Allt annat är nymodigheter som fjölen hittat på.

Med salt antar jag. ;-)

/MM

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 2 år sedan

Som brukare av bryggkaffe med mjölk känner jag mig lite diskriminerad i denna tråd. Men fortsätt ni (I och för sig mal jag bönorna innan varje brygg och har en bra bryggare med rätt temperatur)

Mountain_Man
4119 inlägg

@Halvsmurfen
Bryggkaffe med kall mjölk är iofs. en styggelse ... men "vanligt" nybryggt kaffe utan eller med en skvätt varm mjölk kan vara fantastiskt. Vad jag tycker är trist är när man minskar på valmöjligheten och enbart erbjuder värmehållt bulkbryggt kaffe som en andraklassens vägkrog ... i grunden tror jag det är värmehållningen som ställer till det mest.

/MM

ChristianLaurila
39 inlägg
ChristianLaurila 39 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

@Halvsmurfen
Bryggkaffe med kall mjölk är iofs. en styggelse ... men "vanligt" nybryggt kaffe utan eller med en skvätt varm mjölk kan vara fantastiskt. Vad jag tycker är trist är när man minskar på valmöjligheten och enbart erbjuder värmehållt bulkbryggt kaffe som en andraklassens vägkrog ... i grunden tror jag det är värmehållningen som ställer till det mest.

/MM

Och nu till trådens viktigaste fråga.

Har du framfört åsikterna till Romme Alpin eller har du bara gnällt på internet? big_smile

Mountain_Man
4119 inlägg

@ChristianLaurila
Hur menar du? Tror du inte RA vet att de plockat bort kaffemaskinerna och att någon behöver upplysa dem om det?

/MM

ChristianLaurila
39 inlägg

Mountain_Man :

@ChristianLaurila
Hur menar du? Tror du inte RA vet att de plockat bort kaffemaskinerna och att någon behöver upplysa dem om det?

/MM

Hela poängen är att berätta att dom är saknade. Att hålla tyst, knippa näven i fickan och svära i skogen gör ingen skillnad. Samla ihop alla du känner som tycker det är fel, berätta det för dom. Få dom att ändra sig.

Mountain_Man
4119 inlägg

@ChristianLaurila
Ähumm ... är det inte precis det jag försöker göra? Men responsen är ju sådär, förutom brorsan och några få andra civilicerade individer.

Föresten har du ett ganska skojigt syftningsfel i din text ... :-)

/MM

PS! Självklart har jag upplyst personalen i både Våffelkyrkan och Toppstugan att jag saknar det goda kaffet som serverats tidigare år samt berömt personalen i Cafet för det fina kaffe de serverar där. DS.

ChristianLaurila
39 inlägg

Mountain_Man :

@ChristianLaurila
Ähumm ... är det inte precis det jag försöker göra? Men responsen är ju sådär, förutom brorsan och några få andra civilicerade individer.

Föresten har du ett ganska skojigt syftningsfel i din text ... :-)

/MM

PS! Självklart har jag upplyst personalen i både Våffelkyrkan och Toppstugan att jag saknar det goda kaffet som serverats tidigare år samt berömt personalen i Cafet för det fina kaffe de serverar där. DS.

Haha. Ser nu. Blev ju jättekul ju. big_smile
Jamen dåså, då har du gjort ditt. Det finns såna "skapa en sida på nätetet för att samla underskrifter". Samla ihop lite underskrifter och skicka in. Påpeka hur mycket pengar dom förlorar (ljug järnet) "jamen utan bra kaffe har vi med oss eget, och då kan vi likaväl ha med oss egen mat.. så ni förlorar kaffe OCH lunch på oss"

HikeP
3 inlägg
HikeP 3 inlägg 2 år sedan

Jag kan hålla med, kaffet är ingen höjdare men lyxvåfflan i våffelstugan är trevlig smile Man får nog ha med den kaffesort man gillar...

GNU
594 inlägg

Nu blev jag sugen på att åka till Romme. Bara för att kunna skriva "Jag ryckte kaffet var gott jag"

Mountain_Man
4119 inlägg

@GNU
Du är välkommen! Jag kan åta mig en guidning genom de vindlande branterna mellan serveringarna ... ;-)

/MM

Hmps
3505 inlägg
Hmps 3505 inlägg 2 år sedan

Efter att ha läst den här tråden med förväntningar lika låga som danny de vito blev jag positivt överraskad av kaffet i cafet vid parkeringen igår! Vanligt bryggkaffe!

on the way down its awesome! Citera
GNU
594 inlägg

Mountain_Man :

@GNU
Du är välkommen! Jag kan åta mig en guidning genom de vindlande branterna mellan serveringarna ... ;-)

/MM

Doktorn säger att jag inte ska åka skidor utförs förrän tidigast typ april. Frågan är hur snötillgången är då? smile Fast visst, serveringar klarar jag ju tidigare.

Mountain_Man
4119 inlägg

GNU :

Mountain_Man :

@GNU

/MM

Doktorn säger att jag inte ska åka skidor utförs förrän tidigast typ april. Frågan är hur snötillgången är då? smile Fast visst, serveringar klarar jag ju tidigare.

Vi klarar lätt Cafeét, Toppstugan och Våffelstugan utan skidor eller andra glidverktyg. Förslagsvis tar vi Solklinten Express upp till toppen, vidare ner med Syd Express, knallar över till Snöberget Express upp till Våffelkyrkan för dagen första fika. Därefter kör vi ett varv i Nord Express (om vädret är fint), vidare ner med Snöberget Express och upp igen med Syd Express, dags för Toppstugan. Därefter tar vi ett varv i 2 Stolen (om solen strålar) för att sedan åka Solklinten Express ned till dalgången och avslutande fika i Cafeét (vi spar det bästa till sist). Karta här!

/MM

RWD
636 inlägg
RWD 636 inlägg 2 år sedan

Mountain_Man :

GNU :

Mountain_Man :

@GNU

/MM

Vi klarar lätt Cafeét, Toppstugan och Våffelstugan utan skidor eller andra glidverktyg. Förslagsvis tar vi Solklinten Express upp till toppen, vidare ner med Syd Express, knallar över till Snöberget Express upp till Våffelkyrkan för dagen första fika. Därefter kör vi ett varv i Nord Express (om vädret är fint), vidare ner med Snöberget Express och upp igen med Syd Express, dags för Toppstugan. Därefter tar vi ett varv i 2 Stolen (om solen strålar) för att sedan åka Solklinten Express ned till dalgången och avslutande fika i Cafeét (vi spar det bästa till sist). Karta här!

/MM

Det är nog mer än 30 år sen jag var i Romme Alpin, Ser ut (och låter på din grymma beskrivning) som Romme har växt en del sen dess, eller sviker minnet så mycket.
Minns att det nästan var läge för längdskidor i nedre halvan... (och har bara minne av en stollift) Hade inte börjat dricka kaffe vid den tiden så kan inte uttala mig om det, men kan tänka mig att det bara var bryggkaffe som gällde då också : ) eller kok kanske...

Mountain_Man
4119 inlägg

Dagens överraskning var "Matsäcksstugan" som på morgonkvisten levererade en riktigt het och helt OK Latte i pappmugg. Dock inget trevligt ställe senare på dagen eftersom det snabbt blir överfullt och rent ut sagt stinker ... bokstavligen. #fikakungen

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook