Från Custom till Flight Attendant - grymt tacksam för råd

TmsE
5 inlägg
TmsE 7 mån sedan | Senast ändrad TmsE (7 mån sedan)

Tjenix, jag kör idag en Burton Custom 164 som jag köpte 1999(!) i Chamonix. Börjar bli dags att byta smile Jag är dock grymt nöjd med hur den varit men är nu ute efter någon directional all mountain-bräda som ger lite mer spring ur svängarna i carving. Vill också ha en kvick bräda kant till kant.

Jag är 188cm, väger 86-88kg, 43 i skostorlek och har kört bräda i snart 30 år med 15-20 åkdagar per år. Står centrerat med +27/0 och normalavstånd mellan bindningarna. Är stark och vältränad och åker bra med rätt högt tempo och carvar i rena linjer med bra tryck. Hoppar bara rakt och i fart (någon gång ibland 180) och vill ha något stadigt med bra grepp i framförallt pist med varierande underlag och ibland off-pist om jag hittar lite orörd lössnö. Parker slutade jag med för 15 år sedan. Åker vanligtvis ca 2v/år i Trysil/Sälen plus några dagar här och där i mindre system.
Har ett par Emery SIS (step-in) skor och bindningar med bakkappa som ger bra stabilitet och jag skulle gärna flytta med dom till nya brädan då de är grymt sköna och bra för mina fötter och åkstil.

Så mina frågor/funderingar:
1. Tycker Flight Attendant verkar vettig för mig. Jag har hört att den är stadig och bra för fart men ändå en skön känsla med lite bredare bak och även snabb från kant till kant. En bra camber som ger spring ur kurvor. Jag tänker mig att en 162 wide kan vara något för mig?

2. Jag vill flytta mina Emery SIS med till nya brädan. Är det kompatibelt eller finns det nya system som är av liknande step-in-typ som ni hellre skulle rekommendera?

3. Var i Stockholm får man bäst hjälp av kunnig personal där de säljer Burton?

Mycket tacksam för hjälp!

Svar

rollrcostr
32 inlägg
rollrcostr 7 mån sedan | Senast ändrad rollrcostr (7 mån sedan)

TmsE skrev:

3. Var i Stockholm får man bäst hjälp av kunnig personal där de säljer Burton?

Bäst hjälp får du nog hos Brädkultur/Vans store på Norrlandsgatan. Förutom Burton så har de även Lib Tech och Salomon. Inte mycket på hemsidan men bra sortiment i butiken.

http://www.bradkultur.se/snow

TmsE
5 inlägg
TmsE 7 mån sedan

@rollrcostr Tack för det, ska absolut ta mig dit!

unsuspected
94 inlägg
unsuspected 7 mån sedan

Obs Brädkultur har ej FA tyvärr men många andra brädor och kunniga är de.
Varför vill du ha en Wide modell?
Kul att du fortfarande kör step-in, nästa år kommer Burton med sin version.
Tänk på att Burton har sitt the channel system för montering av bindningar, dina kanske inte passar.

TmsE
5 inlägg
TmsE 7 mån sedan

@unsuspected Tack för info!
Angående wide så tänkte jag att det var bra när man har lite större pjäxor att få mer marginal mot snön i carving!? Är det fel tänkt? Blir det en långsammare bräda edge to edge? Är wide mest för lössnöåkning?

Jag gillar mina step in. Stadiga sköna pjäxor. Kommer Burton alltså att ha SIS-bindningar som är gjorda för sitt channel system då? Vet du om de kommer använda samma SIS standard så man kan behålla sina pjäxor?

combatspenat
588 inlägg
combatspenat 7 mån sedan

Helt rätt tänk med wide. Jag själv har storlek 39 och kör wide på min pistbräda, helt oåkbart att få toe och heeldrag hela tiden. Det är klart att det blir lite långsamare från kant till kant, men man vänjer sig snabbt.

Angående step in bindingar så jag personligen alergisk, skulle verkligen rekomendera något annat. Men det är klart. Smaken är som baken delad.

Här kan du kolla upp de nya step in bindnigar från burton
http://www.snowboarder.com/first-impres … -bindings/

The iguana never did get the sunglasses.... Citera
unsuspected
94 inlägg
unsuspected 7 mån sedan

Låter mer som att en Custom X hade passat dig bättre än en FA.
Widebrädorna är gjorda för de med längre fötter men självklart kan man göra som ovanstående.
Rena carvingbrädor har just blivit bredare för att minimera häl/tå drag och öka stabiliteten.

Tyvärr kommer Burton göra som de alltid gör dvs helt egna lösningar som lite låser kunderna till deras produkter.
Du kommer behöva köpa nya boots som endast passar de nya bindningarna.

Finns dock många andra bra märken som erbjuder brädor likt FA.

ChristianLaurila
39 inlägg
ChristianLaurila 7 mån sedan

Burton är pågång att släppa sin variant av step-in bindningar. Värt att vänta?

Jag skulle iallafall säga, ta med soft-bootsen till butiken du ska handla i, och kolla om du behöver wide eller inte. Jag har 42 och behövde absolut inte wide till Flight Att.

Ps : pjäxor är stenhårda plastdojor :p

lamboren
8 inlägg
lamboren 7 mån sedan

Hej TmsE,
Håller med unsuspected, på din beskrivning låter det som CustomX skulle kunna vara rätt. Kör på en CustomX 64 sedan ett par år och har aldrig ångrat det valet - toppengrepp, fartstabil och jag har aldrig haft problem med lyft offpist (har ungefär lika många års brädåkning i ryggen som du och håller mig till rena linjer - kör dock med ganska höga vinklar så har aldrig behövt överväga wide, så passar på råd om det)

TmsE
5 inlägg
TmsE 7 mån sedan

Tack för bra feedback från alla ovan!

@combatspenat tack för länken. Såklart har de ett eget system smile

@unsuspected Ja, kanske ska jag kolla upp Custom X också. Lät ändå som att FA hade mycket av det jag sökte för en prisvärd bräda. Vilka märken/modeller skulle du rekommendera som alternativ till Burton FA eller Custom X? Då kan jag kanske även flytta med mina bindningar och behålla mina boots som verkligen sitter som formgjutna på mina fötter.

@ChristianLaurila Kanske värt att vänta ja. Får överväga det. Boots givetvis... hänger för mycket med hens som kör lagg wink Wide eller inte ska jag också kolla upp. Vill kunna ha duktig vinkel men ändå inte onödigt wide givetvis.

@lamboren Cool. Ska kolla mer på den definitivt. Vad kör du för bindning & boots på den för att få bra fix i häl och fot när du trycker på?

ChristianLaurila
39 inlägg
ChristianLaurila 7 mån sedan

TmsE skrev:

Tack för bra feedback från alla ovan!

@combatspenat tack för länken. Såklart har de ett eget system smile

@unsuspected Ja, kanske ska jag kolla upp Custom X också. Lät ändå som att FA hade mycket av det jag sökte för en prisvärd bräda. Vilka märken/modeller skulle du rekommendera som alternativ till Burton FA eller Custom X? Då kan jag kanske även flytta med mina bindningar och behålla mina boots som verkligen sitter som formgjutna på mina fötter.

@ChristianLaurila Kanske värt att vänta ja. Får överväga det. Boots givetvis... hänger för mycket med hens som kör lagg wink Wide eller inte ska jag också kolla upp. Vill kunna ha duktig vinkel men ändå inte onödigt wide givetvis

Jag kör typ -6 +10 om det hjälper. Jag orkade inte bry mig särsklt mycket, slängde på bindningarna utan alldeles för mycket omtanke och det fungerade utmärkt. smile inget justerande fram o tillbaka mot stålkanterna om du förstår hur jag menar?

lamboren
8 inlägg
lamboren 7 mån sedan

TmsE skrev:

@lamboren Cool. Ska kolla mer på den definitivt. Vad kör du för bindning & boots på den för att få bra fix i häl och fot när du trycker på?

Boots: Salomon Malamute - helnöjd, perfekt fix o hård flex
Bindning: Burton Cartel - har kört sönder delar efter ganska få dagar, vet inte om haft otur eller kvalitetsproblem så vågar inte rekommendera - Burtons customer service är dock fantastiska, snabbt svar o reservdelar på posten inom dagar

unsuspected
94 inlägg
unsuspected 7 mån sedan

Liknade FL är Gnu Müllair och Arbor Iguchi Camber och X är Nitro Pantera och Pantera SC.
Har gått i samma tankar som du. Har en gammal Nitro Naturals 164 runt samma tid som din Custom dock har jag nyare vanliga bindningar och boots.
Har istället börjat kolla mer på korta och breda carvingbrädor likt Yes Optimistic, Ride Warpig osv. Även tittat på Dupraz och Korua. Ska tilläggas att jag trixar aldrig utan bara åker smile

KaitsuH
375 inlägg
KaitsuH 7 mån sedan

Korua brädor: https://www.youtube.com/watch?v=H3CnpcIfW2c

KaitsuH Citera
victoringemar
56 inlägg
victoringemar 6 mån sedan

+1 på Gnu Müllair! Jäkligt kul och rapp bräda som bara blir bättre ju mer du köttar!

Själv kanar jag ju runt på en Rossignol XV som jag tycker är en fruktansvärt trevlig planka. Vridstyv med ett hårt längsgående flex och med magnatraction får du så nog med grepp på allt som går att hitta.

Skippa Burton. Inte för att det inte är bra, utanför att det är tråkigt.

(Did I just start a fire? 🔥)

TmsE
5 inlägg
TmsE 6 mån sedan

Stort tack alla för många bra råd och nya idéer. Ska definitivt kolla upp lite alternativ utifrån era råd!
Gnu Müllair och miljöaspekten känns ju riktigt intressant...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook