Ska ta upp skidåkning igen, vad gäller?

jornisen
17 inlägg
jornisen 17 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad jornisen (10 mån sedan)

Har som nämnt tänkt att ta upp skidåkningen igen efter ett par års uppehåll.
Tidigare var det park och hopp som gällde för det mesta men med inslag av offpist.
Men den här gången har jag tänkt att satsa mest på offpist men även åka i pisten.

Jag är 163 lång väger 63. Och vad jag har lyckats läsa mig till så är det en allround/all-moutain skida som ska vara 105-110cm bred?(rätta mig om jag har fel)
Sedan längden fick jag fram mellan 170-180 (rätta mig även där om jag har fel)

Det jag söker nu är alltså en skida som skulle passa mig där det blir mkt offpist men även lite piståkning.

Priset kan ligga kring 6500-7000kr

Tack på förhand.

Svar

telemarkus
162 inlägg
telemarkus 162 inlägg 10 mån sedan

Några spontana tankar är...
Extrem Opinion 108
Line Sick Day 110
Salomon QST 106
Black Crows Atris

Ski now work later Citera
jornisen
17 inlägg
jornisen 17 inlägg 10 mån sedan

telemarkus skrev:

Några spontana tankar är...
Extrem Opinion 108
Line Sick Day 110
Salomon QST 106
Black Crows Atris

Ska kolla in dessa! smile

jensBrink
28 inlägg
jensBrink 28 inlägg 10 mån sedan | Senast ändrad jensBrink (10 mån sedan)

jag har en armada tst 183 som jag kan tänka mig att sälja, (för att dem är i kortaste laget för mig)

jag är 188cm,

Det är dom bästa/roligaste skidorna jag har haft smile

Dom kan dock vara en aning smala om du hade tänkt att åka 80/20 offpist/pist

jornisen
17 inlägg

För det som jag är mest fundersam är över hur lång jag borde ha skidorna för att min åkning ska bli bra.
Jag är 163 lång

telemarkus
162 inlägg

Det är din vikt och typen av åkning som spelar roll när det kommer till längd på skidor. Baserat på din vikt och att du vill ha en offpist-inriktad skida skulle jag säga att du ska ha en skidlängd på 170-175 cm.

jornisen
17 inlägg

telemarkus skrev:

Det är din vikt och typen av åkning som spelar roll när det kommer till längd på skidor. Baserat på din vikt och att du vill ha en offpist-inriktad skida skulle jag säga att du ska ha en skidlängd på 170-175 cm.

Skulle ett par nordica enforcer funka? Dom är 169 lång å 100 bred
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … orcer.html

telemarkus
162 inlägg

jornisen skrev:

telemarkus skrev:

Det tror jag definitivt, Enforcer ser ut att vara en utmärkt skida och den längden blir nog helt perfekt för dig. Sedan skulle du kunna välja en skida med upp till 110 i midjan om du vill ha ännu bättre offpistegenskaper. Många av dagens 110:or presterar fortfarande riktigt bra i pist. Jag åker själv på ett par Line Sick Day 110, vilka jag är löjligt nöjd med. Fantastiska skidor.

Om du inte redan gjort det kan jag rekommendera att du lyssnar på "köpa skidor"-avsnittet av Freeridepodden.. Där får du en hel del bra tips.

jornisen
17 inlägg

telemarkus skrev:

jornisen skrev:

telemarkus skrev:

Det tror jag definitivt, Enforcer ser ut att vara en utmärkt skida och den längden blir nog helt perfekt för dig. Sedan skulle du kunna välja en skida med upp till 110 i midjan om du vill ha ännu bättre offpistegenskaper. Många av dagens 110:or presterar fortfarande riktigt bra i pist. Jag åker själv på ett par Line Sick Day 110, vilka jag är löjligt nöjd med. Fantastiska skidor.

Om du inte redan gjort det kan jag rekommendera att du lyssnar på "köpa skidor"-avsnittet av Freeridepodden.. Där får du en hel del bra tips.

Kanoners, har lyssnat på podden nu.
Det jag tänker på är om 169cm Enforcer blir lagom, och om man skulle välja samma modell fast 177cm kommer kännas för lång i tex skogskörning etc?

telemarkus
162 inlägg

M.t.p. att du är ganska lätt (63 kg right?) tror jag att 169 cm blir helt perfekt. Har svårt att se att du skulle ha behov av en längre skida än så. Sedan är det så att mycket hellre en något för lång än en för kort skida. Att man behöver kortare skidor vid skogsåkning är något av en myt. Det är snarare tvärtom eftersom längre skidor flyter bättre i snön. Om det är så tight skogsåkning att längden på skidorna blir ett problem så är det ändå för trångt för att det ska kunna bli någon vidare åkning. Men som sagt tror jag att en längd runt 170 cm är helt perfekt för dig. Alla parametrar som din vikt, typen av åkning du är ute efter och i viss mån även din längd (även om den är underordnad när det gäller skidlängd) pekar på att det är den optimala längden för dig. Som exempel fokuserar även jag på offpist, är 173 cm lång, väger 73 kg och åker på skidor med längden 179 cm. Väldigt likt som för dig m.a.o. om vi minskar alla mått med 10. 179 cm är helt perfekt för mig i alla fören och förhållanden. Skulle varken vilja ha längre eller kortare.

jornisen
17 inlägg

@telemarkus
Det lutar för tillfället nu mot ett par nordica enforcer 100 169cm.
Nästa del är bindningen som jag undrar över, har hört att det verkar vara marker som gäller.
Har hittat ett paket med Enforcer och Marker Griffon 13 men frågan är då är dessa bindningar något att ha?

telemarkus
162 inlägg

Alpinbindningar är inte min starka sida tyvärr eftersom jag är telemarkåkare. Lägg upp en separat tråd om bindningen så kommer du garanterat att få en massa svar. Det du kan fundera på är om du kommer vilja ha möjligheten att köra toppturer eller hika en bit bort från liften. I så fall är det lika bra att skaffa en bindning med gåläge direkt.

jornisen
17 inlägg

telemarkus skrev:

Alpinbindningar är inte min starka sida tyvärr eftersom jag är telemarkåkare. Lägg upp en separat tråd om bindningen så kommer du garanterat att få en massa svar. Det du kan fundera på är om du kommer vilja ha möjligheten att köra toppturer eller hika en bit bort från liften. I så fall är det lika bra att skaffa en bindning med gåläge direkt.

lyckades få fram att dom är en bra modell.
Det jag funderar är på vilken position man vill ha dom monterade på?
Beror det på hur man ska åka med dom?

supercross
117 inlägg
supercross 117 inlägg 10 mån sedan

Montera efter den rekommendrade linjen, du kan ju alltid flytta bindningen om du inte är nöjd.
Jag har läst på något forum att man ska flytta tillbaka monterings punkten 1-2cm på Enforcern
men jag tror att det är en ganska marginell skillnad.
Trevliga skidor, om du vill ha en mjukare skida finns Santa Anan den har samma mått och form som
Enforcern - metallen.

jornisen
17 inlägg

supercross skrev:

Montera efter den rekommendrade linjen, du kan ju alltid flytta bindningen om du inte är nöjd.
Jag har läst på något forum att man ska flytta tillbaka monterings punkten 1-2cm på Enforcern
men jag tror att det är en ganska marginell skillnad.
Trevliga skidor, om du vill ha en mjukare skida finns Santa Anan den har samma mått och form som
Enforcern - metallen.

Hur är det om dom ställer in bindning på 305mm, kan jag då senare köpa mindre pjäxor utan problem?

supercross
117 inlägg
supercross 117 inlägg 10 mån sedan

Det är inga problem, finns justeringsmån för det.

e98ee
31 inlägg
e98ee 31 inlägg 10 mån sedan

Hej

Jag köpte ett par nordica enforcer förra säsongen, Är mycket nöjd med skidan. Mest kört den i pist än så länge och där funkar den klockrent och har ett grymt kantgrepp.

Jag är 175cm/74 kg och kör på 177cm. skulle kunna köra 185 utan problem, så jag tror 169cm passar dig bra.

rekommenderar skidan

jornisen
17 inlägg

e98ee skrev:

Hej

Jag köpte ett par nordica enforcer förra säsongen, Är mycket nöjd med skidan. Mest kört den i pist än så länge och där funkar den klockrent och har ett grymt kantgrepp.

Jag är 175cm/74 kg och kör på 177cm. skulle kunna köra 185 utan problem, så jag tror 169cm passar dig bra.

rekommenderar skidan

Kanon att får höra av någon som prövat skidan!
Kastade iväg en beställning igår så nu väntar jag för fullt big_smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook