"One ski quiver" -Vilket Träsk

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

Hej era pudermissbrukare!

Jag har funderat över den problematik som lätt uppstår när det skall köpas nya lagg.
Mer specifikt när jag skall köpa mina första "Allmountain"- skidor.

Man önskar lite av allt, inte mycket av något. Inte dåligt, men inte för bra.
Vilket satans träsk. Jag får känslan av att möjligheten i Sverige till att testa skidor (demo), är starkt begränsad. Därför måste en vanlig dödlig som jag således köpa skidorna lite på spekulation, på måfå.

Det tillvägagångssätt jag bedömer bäst med det sagt är att lyfta blicken mot var konsesus infinner sig.
På så vis har jag tagit fram en lista med skidor som jag tror skulle kunna passa. Denna tråd kan förhoppningsvis hjälpa andra oroliga själar likt mig att få lite stövlar på benen...(i träsket).

Jag skall tillägga att jag skulle placera mig själv i skicklighetskategorin "intermediate-advanced".
Jag väger ca 90 kg, och är fan så mycket längre än alla andra på Freeride; 197 cm.
Min åkstil är varierad, gillar att åka pist lugnt ibland, leka runt i puder, lite park, bc-kickar, leka under liften. Jag är alltså mångsidig. Jag gillar allt. Jag åker mjukt, hårt, lekfullt, rakt, switch, seriöst. Tänk https://www.youtube.com/watch?v=Fz4F2X1xSc8 men lite mindre sjukt. Lite mindre rent allmänt.

Nu. Skidor.
För att betona. Jag söker den mest versatila skidan.

1. Salomon Rocker2 100 / Rocker2 108.
2. Line Sir Francis Bacon.
3. ON3P Kartel 98 / Wrenegade 98/108
4. Armada Invictus 99 TI / ARV 106.
5. Black Crows Camox.
6. Blizzard Bonafide.
7. Faction Chapter 106.

Säkert missat något. Men där är ju ett antal skidor som teoretiskt motsvarar det jag söker.
Nu till själva frågeställningen;
Vad tror ni Freeride-fölk? Vilken skida skall vinna titeln "Mest allsidiga skida"? Vilken passar min vikt, längd och åkstil/skicklighet? All skrift mottages med tacksamhet. Vill gärna ha lite liv i tråden!
Satans massa text men vadå då?
Må väl!

Svar

Always-Sunny
243 inlägg
Always-Sunny 2 mån sedan

Det finns ju bra möjligheter att testa skidor i början av säsongen på skidtestardagarna. Brukar däremot vara ganska isigt och snöfattigt.

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

Jag tänker att likt många skidorter i Nordamerika kan man ju hyra skidor i 1 timme - 1 dag. Tillverkarna har sina skidor ute på dessa ställen just för att folk skall få testa. Detta kallar dem ju för "demo". Skidorterna i Sverige har väl inget sådant? Utan det är skidtestarhelger etc som gäller?

Always-Sunny
243 inlägg
Always-Sunny 2 mån sedan

Soubster skrev:

Jag tänker att likt många skidorter i Nordamerika kan man ju hyra skidor i 1 timme - 1 dag. Tillverkarna har sina skidor ute på dessa ställen just för att folk skall få testa. Detta kallar dem ju för "demo". Skidorterna i Sverige har väl inget sådant? Utan det är skidtestarhelger etc som gäller?

Dålig koll, men det är nog minimum halvdag som kostar typ som heldag. Däremot kan man t ex på Åre skidsport byta fritt om man hyr i deras högsta klass, vad den nu heter (avancerad off pist?)

LawndartGustav
958 inlägg
LawndartGustav 2 mån sedan | Senast ändrad LawndartGustav (2 mån sedan)

Är Chapter 106 och rocker 108 med borde väl även Salomon QST 106, Extrem Opinion Charger 108, Blizzard Peacemaker vara med.
Hur långa skidor åker du på då? var bor du o var åker du?
Extrem Opinion Charger 108 är mkt skida i 186 men du får väl böna o be dom bygga ett par i 193 till dig om det är för kort wink

Live free and die ...ing Citera
OHellsing
1358 inlägg
OHellsing 2 mån sedan

Extrem Project 100 i 193cm borde väl ta dig rätt långt... Har dessutom Extrem ett par så långa i sin demo-flotta så går dom att testa i Åre.

Kalle_Luzern
218 inlägg
Kalle_Luzern 2 mån sedan

Jag kör en hel del på Blizzard Kabookie, som var en lite lättare och kanske något mjukare version av Bonafide. Grymt bra skida måste jag säga, om jag bara fick ha kvar ett av mina par blev det dem. Jag är bara 176cm och <80kg med all utrustning, åker på dem i 180cm. Tillräckligt flyt nästan alla dagar för mig och går som tåget i pisten.
Så från din lista skulle jag säga Bonafide i längsta du kan hitta, som verkar vara 187cm.

LawndartGustav
958 inlägg
LawndartGustav 2 mån sedan

Jag har ett par Bonafide som pistskida och visst går de bra men de har inte twintip vilket trådskaparen frågade efter.
Extrem Project 100 193 är nog ett bra val iofs. De finns att prova i Åre vet jag iaf.

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

LawndartGustav skrev:

Är Chapter 106 och rocker 108 med borde väl även Salomon QST 106, Extrem Opinion Charger 108, Blizzard Peacemaker vara med.
Extrem Opinion Charger 108 är mkt skida i 186 men du får väl böna o be dom bygga ett par i 193 till dig om det är för kort wink

Det skall dem absolut göra! Extrem Opinion Charger känns nästa lite väl köttig alltså? Ingen som har åkt den?

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

OHellsing skrev:

Extrem Project 100 i 193cm borde väl ta dig rätt långt... Har dessutom Extrem ett par så långa i sin demo-flotta så går dom att testa i Åre.

Har aldrig åkt en skida som är över 191. Speciellt inte en fullrockad. Tappar man längdkänsla med dubbelrocker?

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

LawndartGustav skrev:

Jag åker just nu på ett par gamla skrällen som mäter 186. Ingen rocker. 85-waist.
Jag bor där snön sällan faller. Men räknar med 1-4 veckor per år, då blandade platser. Alperna, Sverige och i framtiden Nordamerika.  Vad gäller Charger 108:an så kan jag absolut tänka mig att den ryter på bra!

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

Kalle_Luzern skrev:

Jag kör en hel del på Blizzard Kabookie, som var en lite lättare och kanske något mjukare version av Bonafide. Grymt bra skida måste jag säga, om jag bara fick ha kvar ett av mina par blev det dem. Jag är bara 176cm och <80kg med all utrustning, åker på dem i 180cm. Tillräckligt flyt nästan alla dagar för mig och går som tåget i pisten.
Så från din lista skulle jag säga Bonafide i längsta du kan hitta, som verkar vara 187cm.

Okej! Även om du är lättare än mig, så finns det ändå bärighet på en 98-waist? Just Bonafiden har ju fått extremt mycket beröm överallt, mer eller mindre. I ärlighetens namn tror jag att 187 duger, den blir lite mer lekfull istället för stabil.

Grodan
26 inlägg
Grodan 2 mån sedan

Jag är tyngre än dig och "bara" 193cm lång. Har kört på Bonafiden ett antal år och visst en kanon skida, Har även testat Blackcrows Atris som också är en mkt skön allround skida MEN efter mkt testande så föll min kärlek på Icelantic Nomad 105 som jag nu hunnit köra några vändor både i pist och offpist. Skulle vilja säga att jag är helt såld på dessa...lagom radie som inte alls känns som 22m (mina skidor är 191cm). Med måtten 140-105-130 så funkar dom grejt i de svenska snömängderna. Absolut väl värda att testa om du frågar mig smile (Åker pist och puder när tillfälle ges)
Välbyggda och en jävla najs grafik - https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … d-105.html

Kalle_Luzern
218 inlägg
Kalle_Luzern 2 mån sedan

Soubster skrev:

Kalle_Luzern skrev:

Okej! Även om du är lättare än mig, så finns det ändå bärighet på en 98-waist? Just Bonafiden har ju fått extremt mycket beröm överallt, mer eller mindre. I ärlighetens namn tror jag att 187 duger, den blir lite mer lekfull istället för stabil.

Om jag säger så här: jag åker mest i Engelberg och Andermatt som är kända som rätt snösäkra, men förra säsongen var det fler dagar jag önskade att jag tagit mindre skidor snarare än tvärtom. Som referens är mina större DPS Wailer 112 RP2 och kan tillägga att jag åker enkom offpist så snart basen är bra nog, i alla förhållanden utom bristande skare/kartongsnö. Alltså inte bara dagar med orört puder...
Sen hänger det ju på åkstil/teknik och allmän fysik också. För två år sen åkte jag mycket mer på DPS, hjälpte mig att utvecklas rejält, och framförallt orka mer, då men nu tycker jag de är lite i mjukaste laget så fort det börjar bli uppåkt (vilket kan gå jävligt fort i Engelberg wink).

LawndartGustav
958 inlägg

Du kanske borde gå över till RPC 192 bara då?

Jag äger ett par Charger också btw smile Bra skida med bett och lekfullhet helt enkelt smile

Kalle_Luzern
218 inlägg
Kalle_Luzern 2 mån sedan

LawndartGustav skrev:

Du kanske borde gå över till RPC 192 bara då?

Jag äger ett par Charger också btw smile Bra skida med bett och lekfullhet helt enkelt smile

Funderat på att byta ut RP2:orna så klart, och RPC är väl en kandidat bland många. Tror jag ligger lågt ett tag till dock, se om något intressant dyker upp till bra pris fram emot april kanske... big_smile

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

@Kalle_Luzern

Jag tror att det till slut kommer att handla om vilken skida som är lagom "aggressiv", alltså den skida som är mest köttig utan att tappa lekfullheten. Det jag funderar på är hur en "mjuk" skida beter sig jämfört med en styvare. Det är ju satans svårt när man inte kan testa alla... Säg att en utställare under en skidtestarhelg i Åre har alla sina modeller, men bara i mellanlängder. Till och med då hade det varit svårt att bestämma sig.

Pirmin79
8 inlägg
Pirmin79 2 mån sedan

Soubster skrev:

"...köttig utan att tappa lekfullheten..."

Skulle säga att det beskriver Opinion 108 Charger perfekt! Möjligt att du kan uppleva 186:an som kort dock - åker den själv och väger in på blygsamma 75 kg.

Ytterligare ett förslag för dig som hoppar och snurrar en del:
CMD The It Stiff
Provkörde den tidigare i vinter och var rätt impad. Också köttig men lekfull.

jarnebring
244 inlägg
jarnebring 2 mån sedan | Senast ändrad jarnebring (2 mån sedan)

Det går utmärkt att "dema" skidor, men det kan vara svårt att pricka av en önskelista eftersom du kommer att vara beroende av vad som finns som hyrskidor i aktuell butik. Betala en dagshyra i översta klassen (heter 'avancerad' el. liknande) sedan kan du fritt byta skidor under dagen. Om du sedan köper ett par är det kutym att hyran dras av på priset.

Lenz
166 inlägg
Lenz 2 mån sedan

Fischer ranger 108 tycker jag du ska lägga till på din lista, absolut en One ski quiver .

MedlemJapaner
2008 inlägg
MedlemJapaner 2 mån sedan

Project 100 och bonafide är ju breda pistskidor, tror du kommer bli ruskigt besviken om du följer någon av de rekommendationerna. För en åkare i din storlek och med den åkstilen du beskriver finns det bara en skida, Faction CT 3.0 i 204 cm http://www.skistore.se/sv/faction/18252 … results=1. Det är den enda skida som görs i en vettig längd för dig, och det är dessutom en riktigt jäkla magisk skida.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Pillard
2151 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Hade jag haft din fysik hade jag satsat på dessa https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=137487 En skida som jag drömt om att vara "karl" nog för att klara ända sen den kom...

LawndartGustav
958 inlägg

Han skriver ju även att han åker lekfullt och switch, är svårt med den skidan...

Pillard
2151 inlägg
Pillard 2 mån sedan

Äh, vem har nånsin åkt lekfullare än Kaj? wink

priffe
32 inlägg
priffe 2 mån sedan

Kolla in 4frnt gaucho! verkar super bra som one quiver.
http://abetterski.com/ski-reviews/?mens=1

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

MedlemJapaner skrev:

Project 100 och bonafide är ju breda pistskidor, tror du kommer bli ruskigt besviken om du följer någon av de rekommendationerna. För en åkare i din storlek och med den åkstilen du beskriver finns det bara en skida, Faction CT 3.0 i 204 cm http://www.skistore.se/sv/faction/18252 … results=1. Det är den enda skida som görs i en vettig längd för dig, och det är dessutom en riktigt jäkla magisk skida.

Den där rackarn är ju satans fin alltså....
Vart ligger monteringsrekommendationen på nämn skida? -2 månntro?
Missat den badboyen helt! Tack! Ser riktigt fin ut.

OHellsing
1358 inlägg
OHellsing 2 mån sedan

MedlemJapaner skrev:

Project 100 och bonafide är ju breda pistskidor, tror du kommer bli ruskigt besviken om du följer någon av de rekommendationerna.

Pist och pist, men visst, nog är dem stadiga att åka fort på. Vilket i sin tur gör iaf P100 väldigt rolig för mig, framför allt i blandad snö, det finns liksom aldrig någon anledning att låta bli att att leka för att det känns ostadigt. Det blir dock inte några butters att tala om, men det problemet hänger minst lika mycket på mig som på skidorna.
Har ju roligare på dom än på vad jag hade på Scott Punisher som på pappret är mer hopp och lek.

Testa själv och skapa din egen uppfattning. Och försök testa Opinion 108 när du ändå håller på. Extrem har democenter i Åre.

Men jag har ett par lite mer lekfulla skidor från Åre skidfabrik på väg in för att se hur stor skillnaden faktiskt är.

MedlemJapaner
2008 inlägg
MedlemJapaner 2 mån sedan

Soubster skrev:

MedlemJapaner skrev:

Den där rackarn är ju satans fin alltså....
Vart ligger monteringsrekommendationen på nämn skida? -2 månntro?
Missat den badboyen helt! Tack! Ser riktigt fin ut.

-2 på den skidan och du är hemma. Blir sjukt lekfull och kvick om du monterar där utan att förlora stabilitet i och med längden. Kör på den, du kommer inte bli besviken!

OHellsing skrev:

MedlemJapaner skrev:

Project 100 och bonafide är ju breda pistskidor, tror du kommer bli ruskigt besviken om du följer någon av de rekommendationerna.

Pist och pist, men visst, nog är dem stadiga att åka fort på. Vilket i sin tur gör iaf P100 väldigt rolig för mig, framför allt i blandad snö, det finns liksom aldrig någon anledning att låta bli att att leka för att det känns ostadigt. Det blir dock inte några butters att tala om, men det problemet hänger minst lika mycket på mig som på skidorna.
Har ju roligare på dom än på vad jag hade på Scott Punisher som på pappret är mer hopp och lek.

Testa själv och skapa din egen uppfattning. Och försök testa Opinion 108 när du ändå håller på. Extrem har democenter i Åre.

Men jag har ett par lite mer lekfulla skidor från Åre skidfabrik på väg in för att se hur stor skillnaden faktiskt är.

Det är inte det att project 100 är en dålig skida, tvärtom tycker jag lätt att det är en av de bättre skidorna på marknaden i det segmentet. Jag har faktiskt ett par själv, dock tror jag verkligen inte att det är den typen av skida som trådskaparen letar efter. Han vill ha en lekfull skida att köra varje dag överallt, och dessutom behöver den vara ganska lång. En p100 i 193 kommer inte bära mycket de djupa dagarna och den kommer nog kännas bra kort när det är hårt också.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
LawndartGustav
958 inlägg

Beror väl på vad han är vad vid wink men smal i alperna ja.

fransosen
209 inlägg
fransosen 2 mån sedan

Om det skal vara allround och till en så lång person så är väl Opinion 108 193 ett ganska bra val, ser inte helt behov för att gå på chargern.

Annars så måste jag slänga in SGN Tunnelvisjon 196 också, något bredare men sitter fint i pisten. Garanterat lekfull och designad specifikt får Asbjørn Eggebø Ness, som är ca 197 cm och väger ca 90 kg. Dessutom kör han lekfullt, fort och både framåt och bakåt.

AKA Knä-Ola Citera
Mountain_Man
3951 inlägg
Mountain_Man 2 mån sedan

Träsk, vadådå, det är ju skitkul att det finns så mycket bra skidor att välja på. Du är visserligen rejält lång men dina 90 kg kan många här på forumet matcha och det är också en vikt som de flesta modeller är tillverkade för i sin längsta längd, inga problem. Då pratar vi i de flesta fall en längd någonstans mellan 190 och 195 cm. Hade du vägt +120 kg och kör hårt hade det varit värre ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

fransosen skrev:

Om det skal vara allround och till en så lång person så är väl Opinion 108 193 ett ganska bra val, ser inte helt behov för att gå på chargern.

Annars så måste jag slänga in SGN Tunnelvisjon 196 också, något bredare men sitter fint i pisten. Garanterat lekfull och designad specifikt får Asbjørn Eggebø Ness, som är ca 197 cm och väger ca 90 kg. Dessutom kör han lekfullt, fort och både framåt och bakåt.

Kul med en lite ovanligare skida! Ser fin ut, men jag är rädd att den befinner sig i gränslandet för en för fet skida. Men tack för förslaget!

Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

Mountain_Man skrev:

Träsk, vadådå, det är ju skitkul att det finns så mycket bra skidor att välja på. Du är visserligen rejält lång men dina 90 kg kan många här på forumet matcha och det är också en vikt som de flesta modeller är tillverkade för i sin längsta längd, inga problem. Då pratar vi i de flesta fall en längd någonstans mellan 190 och 195 cm. Hade du vägt +120 kg och kör hårt hade det varit värre ... ;-)

/MM

Vem har sagt träsk i negativ bemärkelse? wink
Visst är det kul! Det var därför jag startade tråden för att få snacka lagg av denna typ!
Jag vill nog längdmässigt hellre ligga närmare 190 cm än 200.
90 kg kan vara liiiiite underdrivet, brukar ligga och flänga mellan 88-105. Beroende på hur mycket träning det blir från år till år. Är dock inte orolig att jag är för tung för en bra skida!

DrJ
476 inlägg
DrJ 2 mån sedan

Opinion 108 Charger 193 cm borde väl vara ett klockrent val! Nu har jag bara åkt gamla 118 och carbon 98 men jag tycker dom är jäkligt trevliga, en väl avvägd blandning av lekfullhet och stabilitet. Av dom skidor du räknade upp i början har jag bara åkt rocker 2 100 186 cm och den skulle jag avråda från, kul skida men känns väldigt kort.

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 2 mån sedan | Senast ändrad Eric_W (2 mån sedan)

Jag ha sista tiden kört på gamla ON3P Jeffery 110 som borde vara ganska lik årets Kartel 108.
Känns djävulskt mångsidig och extremt lekfull, samtidigt som den är väldämpad och går att åka rejält fort på. Kör den på TC -2,5 och det känns väldigt naturligt för mig som inte är renodlad jibber, men ändå åker allmänt mer lekfullt än charge.

Jag skulle definiera den som en allmountain jib-charger som definitivt är värd att ta en titt på (kolla Sander Hadleys videos). :-)

Nackdelen är att den verkar svår/dyr att få tag på..

Som referens väger jag 70kg. Jag har tidigare kört Katana som jag tyckte var för "traditionell" (men väldigt bra), Rocker 2 108 som jag tyckte var för vek och Chapter 116 som jag tyckte var för kort, lite plankig, underdämpad och "icke-jibbig", i övrigt styv och rolig i puder...

Rädda träden. ät en bäver Citera
Soubster
14 inlägg
Soubster 2 mån sedan

Eric_W skrev:

Jag ha sista tiden kört på gamla ON3P Jeffery 110 som borde vara ganska lik årets Kartel 108.
Känns djävulskt mångsidig och extremt lekfull, samtidigt som den är väldämpad och går att åka rejält fort på. Kör den på TC -2,5 och det känns väldigt naturligt för mig som inte är renodlad jibber, men ändå åker allmänt mer lekfullt än charge.

Jag skulle definiera den som en allmountain jib-charger som definitivt är värd att ta en titt på (kolla Sander Hadleys videos). :-)

Nackdelen är att den verkar svår/dyr att få tag på..

Som referens väger jag 70kg. Jag har tidigare kört Katana som jag tyckte var för "traditionell" (men väldigt bra), Rocker 2 108 som jag tyckte var för vek och Chapter 116 som jag tyckte var för kort, lite plankig, underdämpad och "icke-jibbig", i övrigt styv och rolig i puder...

Grymt svar! Sander kör ju precis så flummigt men bra som jag söker när jag åker. Han är ju givetvis många gånger bättre på det än vad jag är, men ambitionen finns där!
Det enda jag inte vill tappa helt är carving-möjligheterna, och jag blir nervös inför skidor med mer än 110-waist,
Jag har verkligen fått upp ögonen för Faction CT 3.0 måste jag dock medge!
Den ser satans fin ut, och verkar möta alla (nästan) mina kriterier! 108-midjan där känns som smärtgränsen för bredd under fot.
Men ON3P Kartel 98/108 och CT 3.0 är nog de hetaste kandidaterna just nu!

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 2 mån sedan | Senast ändrad Eric_W (2 mån sedan)

Stirra dig inte blind på bredden. Jag tycker skidans övriga karaktärer är viktigare för carvingen.
Både Katana 111mm och R2 108mm var grymma i pisten (dock på helt olika sätt). Även prövat ett par Rakker 115 med bambu(?)-kärna som var löjligt roliga. Höll spåret finfint och returen var fantastiskt, man bokstavligt talat flög ur svängarna.

Av alla de skidor jag provat har Faction-skidorna (CT 3.0 och Chapter 116 (2015/16-modeller)) varit dom tråkigaste i pist. Generellt ganska hårda (vilket är bra) men med en väldigt dålig livlighet och retur (ursäkta att mina referenser och uttryck inte är lika förfinade som Ma0's... :-) ...). Svårt att beskriva, men dom känns livlösa och samtidigt dåligt dämpade för små vibrationer. Jämfört med Katana och Jefferyn som slätar över ojämnheterna och samtidigt ger en bra snökontakt så känns Factions skidor hårda och studsiga.

MEN, måste erkänna att Kartel 98 ser ut som en löjligt rolig allroundskida. Kör man mest i svenska fjäll så why not, men åker man alp-puder med jämna mellanrum så gör den där extra cm extremt mycket!
Med 108mm har man en verklig one quiver som man kan ta med sig jorden runt. 98 hade jag gärna haft i ett two quiver med något fetare som komplement.

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 2 mån sedan

Å andra sidan köttade Candidie precis det här på ett par CT...

https://www.facebook.com/CandideThovex/ … 690118204/

Jarle
3946 inlägg
Jarle 2 mån sedan | Senast ändrad Jarle (2 mån sedan)

MedlemJapaner skrev:

+94719
Vikten och avsaknaden av gummi till trots är det min favoritskida bland årets nyheter. Löp och köp.

Candids rekommenderade montering är -2 eller -2,5.

Samuel Anthamatten fläskar på rätt rejält på den där med, om det nu är samma kärna han åker på.

Robbit Citera

För att kunna skriva i forumet så måste du vara medlem och inloggad.
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook