Bindningar: Marker Griffon 13 till Nordica Enforcer?

jornisen
17 inlägg
jornisen 8 mån sedan

Är i tankarna att införskaffa ett par Nordica Enforcer och sitter nu och kollar på vilka bindningar jag ska köpa. Har som det står i titeln kollat på Marker Griffon 13
Vad ska man ha i åtanke när man väljer bindningar?

Tack på förhand!

Svar

TheFluffy
17 inlägg
TheFluffy 8 mån sedan

Elasticitet! Griffon är en bra bindning, lång elasticitet i häldelen vilken är främst fördelaktigt vid hopp o drop. Sth har bäst elasticitet i tådelen. Sen att den passar pjäxan och har lämplig DIN skala.

/Fluffy

kemppe
18 inlägg
kemppe 7 mån sedan

Vad blev valet?

Ska själv köpa ett par Nordica Enforcer. Återförsäljaren har föreslagit några alternativ och tänkte höra om nån här kan ge lite pros & cons och allmänt hjälpa mig. Utöver de två nedan så nämnde han någon look bindning. Men under samtalet så pratade vi mest om de två nedan. Marker har ju en justerbar tå.

Marker Griffon Demo
Tyrolia Attack 11

jornisen
17 inlägg
jornisen 7 mån sedan

kemppe skrev:

Vad blev valet?

Ska själv köpa ett par Nordica Enforcer. Återförsäljaren har föreslagit några alternativ och tänkte höra om nån här kan ge lite pros & cons och allmänt hjälpa mig. Utöver de två nedan så nämnde han någon look bindning. Men under samtalet så pratade vi mest om de två nedan. Marker har ju en justerbar tå.

Marker Griffon Demo
Tyrolia Attack 11

Det blev ett par Marker Griffon 13 för mig, är otroligt nöjd med både skidorna och bindningarna.
Kan vart rekommendera dessa!

kemppe
18 inlägg
kemppe 7 mån sedan

Jag var där nyss och efter lite diskussioner och funderingar valde jag Tyrolia Attack 11. Då de bara hade demo av Marker valde jag bort den. Har inget behov av att kunna ändra till andra sulmått på ett enkelt sätt, samt att den andra bindningen är något lättare. Är säkert marginellt, men jag hoppas Attack 11 kommer funka bra.
Fick en annan rolig överraskning och det var att jag kommer få 2018 års modell på Nordica Enforcer 100. Det är samma skida, men annan grafik på dom.

RWD
383 inlägg
RWD 7 mån sedan

kemppe skrev:

Jag var där nyss och efter lite diskussioner och funderingar valde jag Tyrolia Attack 11. Då de bara hade demo av Marker valde jag bort den. Har inget behov av att kunna ändra till andra sulmått på ett enkelt sätt, samt att den andra bindningen är något lättare. Är säkert marginellt, men jag hoppas Attack 11 kommer funka bra.
Fick en annan rolig överraskning och det var att jag kommer få 2018 års modell på Nordica Enforcer 100. Det är samma skida, men annan grafik på dom.

Men demo är väl inte helt fel, då kan du väl flyta fram eller bak positionen på bindningarna utan att skruva om dem. Bra om du vill testa vad du gillar bäst.

kemppe
18 inlägg
kemppe 7 mån sedan

Det är nog nåt jag aldrig kommer att laborera med. Har den typen av bindning på mina nuvarande skidor. Tror dessa kommer funka utmärkt för mig.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook