110's eller 95's bredd

SunRnstrm
2 inlägg
SunRnstrm 8 mån sedan

Hej på er,

Jag har möjlighet att köpa ett par Scott Punisher 110 eller ett annat par Scott, 95's bredd och är lite villrådig på vilka jag ska välja.

Jag är en gubbe på 50+ som åkt sedan man hade enkelspann och läderpjuck. Eftersom vi lever i en föränderlig värld och jag försöker hänga med där jag kan har jag nu NTN. Fram till nu har jag åkt på Dynastar Mythic Rider eller nåt i den stilen, något under 90 mm breda om jag inte minns fel.

Åker till största delen pist men när familjen inte ser hade jag tänkt mig utanför pistat område.

Vilka tycker ni att jag ska köpa, har kollat lite på forumet i ämnet men hittar bara några år gamla inlägg och eftersom skidorna utvecklas tror jag att saker förändras.

På fråga B hoppas jag få veta var på skidan jag ska montera bindningen.

Sune

Svar

Hmps
3500 inlägg
Hmps 8 mån sedan

Jag kan säga på en gång att benen dina skulle gilla det smalare alternativet. Det är betydligt jobbigare att åka på ett par skidor med 110 mm bredd än 95. mm. Kan ju skilja sig från skida till skida såklart men jag fick jobba rätt bra i helgen när jag åkte 3 dagar bara pist på mina 110 mm. Det är mycket mer jobb att få upp dom på kant om man carvar och ännu mer jobb om du ska "sladdsvänga" runt dom.

on the way down its awesome! Citera
maglof
12 inlägg
maglof 8 mån sedan

- Köp 95mm bredd, föregående talare har rätt. (För framför allt pist så finns det ingen anledning till bredare, snarare då smalare. Välj en vridstyv skida!)
- Montera NTN-pjäxans bootcentermarkering på skidan linje, på samma sätt som man normalmonterar alpinbindningar. Använde mittersta monteringsläget hos NTN-bindningen så kan du flytta bindningen 15mm framåt och bakåt på plattan.
- Rottefellas 10mm riserplatta är bra om du vill få det lite mindre jobbigt att kanta skidorna. Jag rekommenderar dem.

SunRnstrm
2 inlägg
SunRnstrm 8 mån sedan

Tackar!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook