Gå från vulcan till Fischer traverse carbon

SNUGEN
28 inlägg
SNUGEN 7 mån sedan

Hej!

Har i ca en säsong kört på vulcan som enda pjäxa och funderar nu på att skaffa en både lättare och mjukare pjäxa. Har hela tiden trivts rätt bra med vulcanen fast har mot slutet börjat fundera om jag behöver en såpass styv pjäxa, körde tidigare på full tilt konflicts och trivdes bra med dem med trots att de är betydligt mjukare. Jag funderar lite på om det är så att jag har istället för att använda pjäxan på rätt sätt istället förändrat min teknik så att jag snarare åker "runt" pjäxan istället för att utnyttja den till fullo. Kan ju även tilläga att jag inte är jättestor, 185 och 75 kg, och kör väl inte hårdast på berget.

Därmed har jag funderat på om ett par lättare och mjukare pjäxor kanske skulle kunna fungera istället. Självklart så får man ju räkna in viss tid för att vänja sig för den mjukare med flexen. Det är främst efter blisters review där de nämner att traverse carbonen funkade helt okej för dagar i pisten och t.om. parken på relativt breda skidor som jag började fundera på saken.

Så är det någon som har åkt i traverse carbonen och kan berätta lite om den, och huruvida den skulle vara möjlig att använda som enda pjäxa om man mest åker offpist men även en del pist på skidor i bredden 110 ungefär? Självklart förstår jag att pröva den är bäst fast har tyvärr inte haft den möjligheten och är mest intresserad av åkegenskaper.

Svar

Blide
778 inlägg
Blide 7 mån sedan

Tycker också Traverse verkar cool, men då tänker jag i så fall ersätta mina TLT5P. Mot ett par Vulcans ser iaf jag Traverse som ett komplement. Pjäxan du tar tillsammans med dina 1500 g lagg helt enkelt.
Jag har åkt en hel del varierat i mina TLT5 på "större" skidor (DPS RPC 192), pist och is och så, men ofta med ett par Power Wraps i vilket gör stor skillnad. Det funkar, men jag har alla dagar hellre en kralligare pjäxa för att enbart åka utför med. Det ska ju inte bara funka, det ska vara skoj.

Traverse är helt enkelt en turpjäxa som i nödfall funkar för en veckas sladdande i Italiens breda pister eller genom Trollskogen i Sälen med familjen. Men ta inte med den för att enbart köra stora GS svängar över öppna fält eller droppa pillows större än dig själv.

Jag väger 5 kg mer än dig och har haft Konflikts också. Visst är de mjuka (för mig lagom), men går mkt bättre utför än TLT5.

Egentligen vill jag bara säga: One quiver är en myt - klart grabben ska en schysst rigg för toppturer (också)! ;-)

SNUGEN
28 inlägg
SNUGEN 7 mån sedan

Yes, asså jag förstår helt att dem skulle vara annorlunda och att dem inte är lika dämpande eller styva. Samtidigt överväger jag om jag inte skulle kunna stå ut med dem den lilla tiden som jag spenderar i pisten. Är trots allt en person som älskar att ha min utrustning så enkel som möjligt både i mängd och utförande och anpassar mig gärna utifrån den inom rimliga gränser.

Skulle du dock säga att problemet är styvheten lateralt, styvheten framåt eller bristen på dämpning?

Jag antar att ett rimligt alternativ skulle vara att inskaffa ett par och slutar det med att vulcansen blir stående i garderoben så får man väl sälja dem då.

Någon annan som åkt pjäxan och vill lämna en kort beskrivning eller någon annan med tankar om valet utifrån liknande pjäxor?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook