Rossignol Soul 7

Tempokungen
13 inlägg
Tempokungen 13 inlägg 2 år sedan

Hyffsat duktig pist åkare som ska åka puder (förhoppningsvis) i början på februari. Osäker på längden på skidan jag ska köpa, Rossignol Soul 7 HD. Mina mått: 172cm och 75kg
Ska jag köpa 172cm eller 180cm längd?
Vi kommer att både åka lift men även gå med hudar så det blir troligen Marker Baron.

Eller ska jag köpa Super 7 HD, 172cm istället? roll

Svar

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 2 år sedan

Hej

Det är inga problem att gå upp längd på Soul 7. 172 kommer definitivt att bli för kort för din vikt både på Soul och Super.

(Kör Soul 7 HD 188cm själv samt Super 7 3 år gamla, väger dock betydligt mer).

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad MnO (2 år sedan)

172 blir åkbart, men riktigt kort. 180 är lagom. 188 är också åkbart, men onödigt långt för dig.

172 kommer att bli en rolig skida att ligga och carva med i mjuka och välpreppade pister. I alla andra lägen är 180cm:aren bättre. Puder med korta skidor har aldrig varit kul och kommer inte bli det för dig heller. Enligt mig är 180 helt givet.

RWD
635 inlägg
RWD 635 inlägg 2 år sedan

Halvsmurfen :

Hej

Det är inga problem att gå upp längd på Soul 7. 172 kommer definitivt att bli för kort för din vikt både på Soul och Super.

(Kör Soul 7 HD 188cm själv samt Super 7 3 år gamla, väger dock betydligt mer).

Hej lånar tråden lite då jag ocks har också lite funderingar på soul 7. Hade tänkt mig runt 185cm på mina nästa skidor.
Är 182cm och c:a 80kg (+/-2kg) så jag tänker att 188 borde funka till mig 60/40 (pist/offpist) och gammal tävlingsåkare sen 80/90-talet : ), men det är väl den längsta längden på den skidan så vad väljer en tungviktare 90+ i så fall?

Tänker eventuellt skaffa en bredare puderskida också men inte 100 bestämt än.

ChriB
5 inlägg
ChriB 5 inlägg 2 år sedan

Jag är också 172, vikt 70. Eftersom det är så mkt rocker och kort radie känns ju soulen mkt kortare än vad de är. Jag hade kört på 188. Men i valet mellan 172 och 180 är valet givet, 172 är alldeles för kort. Super har jag inte testat själv.

Är man tjock/duktig väljer man en annan skida helt enkelt:) (om man inte specifikt är ute efter en väldigt lekfull, lättsvängd skida och accepterar bristerna det medför).

REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 2 år sedan

Gå på super 7 så långa du vågar och en längd till!

RWD
635 inlägg

Ingen skillnad på årets och fjolårets modell förutom grafiken väl?

OleK
219 inlägg
OleK 219 inlägg 2 år sedan

Mitt heteste tips er å gå opp i lengde!

Når jeg jobbet i butikk solgte vi ekstremt mye av denne skien. Vi hadde en sånn plassering at man kunne låne demo ski og gå rett ut å teste skiene i bakken før man kjøpte. 95% av alle som kjøpte denne skien gikk opp minst en lengde i forhold til hva de hadde tenkt. På grunn av kontruksjonen kjennes den kort og nervøs om den blir for kort og den er veldig lettkjørt så en lengre lengde vil bare bli mere stabil og gi deg gøy i løssnøen!

Ole-Kr Citera
calhenrik
51 inlägg
calhenrik 51 inlägg 2 år sedan

Håller med övriga att 180 är rätt längd för TS

Till RWD skulle jag säga att det är 188 som gäller.

När jag testade dem i både 180 och 188 så upplevs de som betydligt kortare än vad de är.
180 tex upplevde jag som kortare effektiv kant än mina pistracer på 172.

Lundblom
109 inlägg
Lundblom 109 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Lundblom (2 år sedan)

Jag har ungefär samma längd och vikt som dig och har åkt på Sin 7 som jag tror är ganska lik Soul 7 förutom att den är smalare. Har åkt både 180 och 188 och tyckte båda funkade bra men skulle valt 180 för att den är lite smidigare. Åkte mest offpist i blandade förhållanden en hel del orörd lössnö.

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 2 år sedan

RWD :

Årets HD är uppstyvad en del med kolfiber och annan träkärna. Tipflappen som var störande förr är betydligt mindre.

Tempokungen
13 inlägg

Tack för alla svar! Det blir en Soul 7 180cm...
Bindning Marker Baron eller Duke

/T

RWD
635 inlägg
RWD 635 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Halvsmurfen :

RWD :

Årets HD är uppstyvad en del med kolfiber och annan träkärna. Tipflappen som var störande förr är betydligt mindre.

Är det någon mer skillnad på åkegenskaperna än mindre tipflap?
Kan man ligga kvar längre på skär i svängen. Läste i några tester att bakänden ville släppa i slutet på svängen pga den relativt mjuka tailen. Borde vara betydligt bättre nu då?
Bättre kantgrepp?
Är den fortfarande lika lätthanterlig i lössnö och lika bra flyt som föregångaren?

@Tempokungen ,
Har du provåkt skidan?

Tempokungen
13 inlägg

Jag har tyvärr inte testat skidan utan det får bli en chansning. Fick tag på en Salomon Guardian 16 igår så jag testar den... smile

RWD
635 inlägg

Tempokungen :

Jag har tyvärr inte testat skidan utan det får bli en chansning. Fick tag på en Salomon Guardian 16 igår så jag testar den... smile

Funderar också på att chansa lite, har i och förs sig testat föregångaren av Soul 7 men har för mig att den var lite mjuk. Uppstyvningen låter ju lovande.
Ska i väg och åka om en vecka så måste bestämma mig idag?.
Var köpte du dina skidor?

hallohey
6 inlägg
hallohey 6 inlägg 2 år sedan

RWD :

Tempokungen :

Funderar också på att chansa lite, har i och förs sig testat föregångaren av Soul 7 men har för mig att den var lite mjuk. Uppstyvningen låter ju lovande.
Ska i väg och åka om en vecka så måste bestämma mig idag.

Jag åkt mycket på första årsmodellen av soul 7. Precis införskaffat Soul 7 HD och åkt några dagar. Det är en betydligt stabilare skida som nämns i dom flesta recensionerna och man kan trycka på mer. Jag tycker inte andra egenskaper har påverkats.

Tempokungen
13 inlägg

@RWD Jag köpte de på XXL. Salomon bindningen på en annan butik i stan. Åker till Alagna den 28/1! smile

RWD
635 inlägg

hallohey :

RWD :

Tempokungen :

Ska i väg och åka om en vecka så måste bestämma mig idag.

Jag åkt mycket på första årsmodellen av soul 7. Precis införskaffat Soul 7 HD och åkt några dagar. Det är en betydligt stabilare skida som nämns i dom flesta recensionerna och man kan trycka på mer. Jag tycker inte andra egenskaper har påverkats.

Har du märkt någon förbättring på årets modell när du går ur svängen eller i slutet av svängen. De tester jag har läst på förra årsmodellen så släpper/sladdar bakänden lite mer än t.ex Line SD som håller skäret bättre i slutet av svängen.

calhenrik
51 inlägg

Om man ska slå till på Soul 7 HD så har Intersport den billigare inkl bindning (NX12) än XXL tar för enbart skidan.

https://www.intersport.se/produkter/ros … da-p310419

calhenrik
51 inlägg

Och här finns den med SPX 12 för 5500kr
https://www.blocket.se/ostergotland/Nya … ?ca=15&w=3

Går säkert att byta bindning om man pyntar mellanskillnaden.

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 2 år sedan

calhenrik :

Detta var väl Sky7:an?

niillle
124 inlägg
niillle 124 inlägg 2 år sedan

niillle :

calhenrik :

Fel av mig, jag som läste dåligt...

RWD
635 inlägg

niillle :

calhenrik :

Nej det var väl Soul 7

Sky 7 kostar 3900kr

RWD
635 inlägg

Soul 7 HD är beställda nu 188cm, blir en Duke EPF på dem.

Tackar också för era svar

calhenrik
51 inlägg

RWD :

Från vart till vilket pris?

Köpte nya skidor förra säsongen (Q98 188) och känner att det inte är läge att byta redan men är jäkligt sugen på ett par Soul 7 trots allt.

RWD
635 inlägg

Beställde från Sport bittl, endast skida.
Har bindningar redan.
Funderar dock på om man skulle köra med en techbindning då jag har techsulor till pjäxorna också.
Men har inte hunnit sätta mig in tillräckligt i den djungeln än

hallohey
6 inlägg
hallohey 6 inlägg 2 år sedan

RWD :

Samma här fast med snålversionen baron wink Lite för avancerad fråga för mig angående svängen, men den är roligare att carva med nu när den är styvare.

RWD
635 inlägg

hallohey :

RWD :

Samma här fast med snålversionen baron wink Lite för avancerad fråga för mig angående svängen, men den är roligare att carva med nu när den är styvare.

Tror nog det blir en kanonbra skida.
Är ju först och främst bra offpistegenskaper man är ute efter på en sån här skida men man vill ju inte att den gör bort sig helt i pisten om pudret uteblir.

mathias_olovsson
65 inlägg
mathias_olovsson 65 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad mathias_olovsson (2 år sedan)

https://www.freeride.se/img/photo/n/1c058ea195d03a7691b9fc8bef782206.jpg

RWD :

Har bindningar redan.
Funderar dock på om man skulle köra med en techbindning då jag har techsulor till pjäxorna också.

Kör Super7 med Vipec & tjejen har Soul7 hd w med G3 Ion. Lätt & rolig kombo?

Always-Sunny
375 inlägg
Always-Sunny 375 inlägg 2 år sedan

mathias_olovsson :

https://www.freeride.se/img/photo/n/1c0 … 782206.jpg

RWD :

Har bindningar redan.

Kör Super7 med Vipec & tjejen har Soul7 hd w med G3 Ion. Lätt & rolig kombo

Men hur tänkte ni med bindningarna och färgmatchning! Skifta genast! wink

mathias_olovsson
65 inlägg
mathias_olovsson 65 inlägg 2 år sedan

Always-Sunny :

mathias_olovsson :

https://www.freeride.se/img/photo/n/1c0 … 782206.jpg

RWD :

Har bindningar redan.

Kör Super7 med Vipec & tjejen har Soul7 hd w med G3 Ion. Lätt & rolig kombo

Men hur tänkte ni med bindningarna och färgmatchning! Skifta genast! wink

Haha, köpt vid olika tillfällen smile

Jomeniallafall
2 inlägg
Jomeniallafall 2 inlägg 2 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/72dbe3f031eb4b2071e424121f953d25.jpg

Soul 7HD med medföljande spx 12 dual wtr bindn.
Går att pressa riktigt hårt i pisten och superstabil i sväng.
Ny på detta med lössnö men den verkar ju vara omtyckt offpist så det blir nog bra enligt proffsen.
Annars var det ju vid pistkörning man var orolig att den var för bred och fladdrig men jag har bara gott att säga än så länge efter ca 30åk.
Det känns som att det finns många områden att utvecklas i med denna skida.

RWD
635 inlägg

Då var det dax för att planera inför monteringen:/

Gillar ju oftast att inte ha bindningarna för långt bak. Läste någonstans att det fanns två markeringar; en "allmountin" och en "freeride" som är längre bak.

Någon som har testat olika positioner?

Tempokungen
13 inlägg

Så blev det! Lite orolig för att Guardian bindningen är lite för hård för mig men, men... den var ju nästan gratis så... smile

https://www.freeride.se/img/photo/n/a6b3320849b98db6fd35352a781c0e3e.jpg

Tempokungen
13 inlägg

Eller så köper man den på XXL och utnyttjar 25% rabatt med restaurangchansen... smile

calhenrik :

Om man ska slå till på Soul 7 HD så har Intersport den billigare inkl bindning (NX12) än XXL tar för enbart skidan.

https://www.intersport.se/produkter/ros … da-p310419

RWD
635 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/7698d13e886694015aba1626b6e6d4cf.jpg
Skidorna har kommit?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook