Turbar pjäxa med alpinprestanda

drH
51 inlägg
drH 51 inlägg 10 mån sedan

Hej!

Förvisso prylintresserad men för lat för att googla...

Jag behöver nya pjäxor! Mina senaste inköp på området har varit turorienterade så mina gamla X-wave börjar väl närma sig moppeåldern.

Fick dock infallet att det hade ju varit trevligt om även icke-turpjäxorna gick att klicka i techbindningar.

Så alltså:

Pjäxor där man ej har kompromissat med utförsprestanda som funkar i vanliga alpinbindningar men som ändå (via utbytbara sulor eller vad vet jag) har gåläge/techkompatibilitet.

K2 Pinnacle? Technica Cochise?

Tack på förhand!

/drH

Svar

Udesen
100 inlägg
Udesen 100 inlägg 10 mån sedan

Cochise, Pinnacle, Lange freetour, Salomon har säkert någon quest-variant som står sig rätt bra också.

Finns en uppsjö av trådar här på forumet, men det är nog de 4 som passar din beskrivning bäst.

Damn what nice Citera
drH
51 inlägg

Trots min lathet alltså... smile

Tack!

DrH

mathias_olovsson
48 inlägg
mathias_olovsson 48 inlägg 10 mån sedan

Atomic Waymaker

herrgard
286 inlägg
herrgard 286 inlägg 10 mån sedan

Dalbello Lupo finns ju med techfästen också om du vill åka tredelat.

Mickey
124 inlägg
Mickey 124 inlägg 10 mån sedan

Som du förklarar det, med att de ska fungera i vanliga alpinbindbingar, så tänker åtminstone jag att du menar ex Jester och Griffon innan ID versionen kom. Då är det väl bara K2 och Technica som fungerar. Resten har wtr sulor som inte får plats i vanliga alpinbindningar.

drH
51 inlägg

Nja, det jag var på jakt efter var en pjäxa som funkar i alpinbindning utan höj/sänkbar AFD. Alltså helt vanlig alpinbindning. Men som samtidigt går att köra i techbindning. Mönstrad gummisula att gå med är inget krav. Techinserts är det dock.

Fan, man kanske kan joddla i techinserts själv i valfri pjäxa? Har inte Lou på wildsnow hållt på med sånt? Någon med erfarenhet?

/drH

Micke-A
18 inlägg
Micke-A 18 inlägg 10 mån sedan

Hej.

Kör med Lange freetour XT, är väldigt nöjd med dom, som gammal tävlingsåkare är jag rätt kinkig med pjäxorna och tycker tyvärr att många är alldeles för mjuka, trots sina märkningar med 130 i flex..
Det enda negativa med dessa pjäxor är att det gör ont att ta av sig dom, plasten nyper liksom fast vristen, men det löser man genom att ta av sig pjäxan där det är varmt, eller så tar man av sig plasten och låter inneskon vara kvar på foten smile

Betydligt skönare och känns mer stabila än mina Lange XT130, provade även Tecnica Zero G Guide Pro, men tror att jag hade fått problem med benhinnorna då inneskon var betydligt tunnare.

//micke

Jarle
3950 inlägg
Jarle 3950 inlägg 10 mån sedan

Mickey skrev:

Som du förklarar det, med att de ska fungera i vanliga alpinbindbingar, så tänker åtminstone jag att du menar ex Jester och Griffon innan ID versionen kom. Då är det väl bara K2 och Technica som fungerar. Resten har wtr sulor som inte får plats i vanliga alpinbindningar.

Finns alpinsulor att köpa till de flesta pjäxorna, t.ex lupo, XT freetour, zero G osv. Kör själv med alpinsulor på mina lupo för att slippa bråket med bindningar.

Robbit Citera
REO
104 inlägg
REO 104 inlägg 10 mån sedan

Garmont/scott Dilerium, utbytbara suldelar och gåläge, snörad innersko

Halvsmurfen
107 inlägg
Halvsmurfen 107 inlägg 10 mån sedan

Scarpa freedom SL eller RS + alpinsula

MnO
2033 inlägg
MnO 2033 inlägg 10 mån sedan

Jag kör med Tecnica Cochise 130 med samma målbild. De är mekaniskt väldigt lyckade tycker jag, men det är ju inget som säger att de passar dig för det. Åkmässigt känns det som att skalet har riktigt bra respons, men innerskon drar sig åt komforthållet med mina mått mätt. Den har bra form och den är rejält formbar med värme, men den matchar inte en bra sprutsko i direkhet, vilket iofs är föga förvånande. Jag är riktigt nöjd med Cochisen och det har varit den enklaste övergången till nya pjäxor någonsin. Jag brukar behöva 20-30 dagar med kvällsmeck, tryckningar och diverse bootfitting innan jag är nöjd, men den här gången var jag i princip klar efter första åkdagen. Jag upplevde ZeroG som snarlik i skalet, men innerskon var rena döden för mina fötter. Viktskillnaden är marginell mellan skalen. Det är innerskon som skiljer mestadels mellan Cochise och ZeroG och jag hade ändå fått byga Zero-innerdojjan.

viktorlindgren
2 inlägg
viktorlindgren 2 inlägg 10 mån sedan

Salomon MTB Lab är nog pjäxan du söker! Funkar kanon i pist och riktigt skönt gå-läge!

drH
51 inlägg
drH 51 inlägg 9 mån sedan

Slutade med ett par Cochise 130 dyn. Tack för input och hjälp.

Credd till Udéns i Göteborg. Fick bra och proffsigt och inte minst tålmodigt bemötande... nu har jag iofs inte testat dojjorna i skarpt läge men i nuläget är jag så nöjd jag kan bli. Den här rundan av bästa pjäxbutik på Övre Husargatan, Gbg vann Udéns solklart.

/drH

Always-Sunny
273 inlägg
Always-Sunny 273 inlägg 9 mån sedan

viktorlindgren skrev:

Salomon MTB Lab är nog pjäxan du söker! Funkar kanon i pist och riktigt skönt gå-läge!

Med tanke på MnO's synpunkter på innerskon på Coshise vs Zero G, hur är innerskon i Lab?

Mountain_Man
3995 inlägg
Mountain_Man 3995 inlägg 9 mån sedan

@MnO @drH
Jag har lite funderingar på Tecnica Cochise 120/130 Dyn. Någon av er som även tittat närmare på 120, är det något annat än skalets styvhet som skiljer. Hur lätta/svåra är de att komma i och ur, tidigare modeller har haft ett utformning för att det ska vara lätt, är det samma på de nya modellerna? Jag har ett (två faktiskt) par K2 Pinnacle 130 som är ett litet helv"#e att få av när skorna är kalla, dessutom gav ena hälmekanismen upp i helgen ...

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
OHellsing
1359 inlägg
OHellsing 1359 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad OHellsing (9 mån sedan)

drH skrev:

Fan, man kanske kan joddla i techinserts själv i valfri pjäxa? Har inte Lou på wildsnow hållt på med sånt? Någon med erfarenhet?
/drH

Jag vet att det redan löst sig, men jodå, det går.
http://casttouring.com/collections/boot … conversion

Har för mig att Sole i Chamonix sysslar med det om du råkar vara i närheten.

MnO
2033 inlägg
MnO 2033 inlägg 9 mån sedan

OHellsing skrev:

drH skrev:

/drH

Håller det verkligen för åkning? Är det inte bara för att kunna gå med Cast-systemet? Dvs att man sen åker med den vanliga alpina bindningen.

MnO
2033 inlägg
MnO 2033 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad MnO (9 mån sedan)

Mountain_Man skrev:

@MnO @drH
Jag har lite funderingar på Tecnica Cochise 120/130 Dyn. Någon av er som även tittat närmare på 120, är det något annat än skalets styvhet som skiljer. Hur lätta/svåra är de att komma i och ur, tidigare modeller har haft ett utformning för att det ska vara lätt, är det samma på de nya modellerna? Jag har ett (två faktiskt) par K2 Pinnacle 130 som är ett litet helv"#e att få av när skorna är kalla, dessutom gav ena hälmekanismen upp i helgen ...

/MM

Jag testade Cochise i både 120 och 130-flex innan köp. Mig veterligen är det inget annat än hårdheten som skiljer. Dom ser uit och känns mycket snarlika i alla fall. Båda två har nån form av "easy step in"över vristen som är en sektion med mjukare plast. Det är inte flex-90-från-Stadium-Outlet-sockiplast-lätt att kliva i, men jag upplever det som betydligt enklare vid kallgrader jämfört med mina pistpjuck Lange RS130. I förhållande till prestandan skulle jag säga att dom är mycket lätta att komma i.

Mountain_Man
3995 inlägg
Mountain_Man 3995 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (9 mån sedan)

@MnO
Tack för infon. Hur (stor) upplevde du skillnaden i flex mellan 120 och 130, eller var det något annat som avgjorde ditt val?

/MM

PS! Jag gillar Stadium Outlet ... grymma möjligheter att göra fynd om man vet vad man vill ha! :-) DS.

MnO
2033 inlägg
MnO 2033 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad MnO (9 mån sedan)

Mountain_Man skrev:

@MnO
Tack för infon. Hur (stor) upplevde du skillnaden i flex mellan 120 och 130, eller var det något annat som avgjorde ditt val?

/MM

PS! Jag gillar Stadium Outlet ... grymma möjligheter att göra fynd om man vet vad man vill ha! :-) DS.

Det är knappt så att man känner någon skillnad i butik. Hade det varit samma färg och stått 130 på 120:an så hade man nog inte reagerat på att ett par var mjukare. Jag hade nog egentligen kunnat klara mig på 120, men det fanns ingen anledning. Jag brukar köra 130 och är nöjd med det och då är det en chansning att gå ner. Prismässigt är det bara några hundralappar i skillnad. Viktmässigt skiljer det väldigt, väldigt lite också. Det är förmodligen bara nåt tiotal gram lättare vikt i 120. Jag har alltid kört med 130-pjäxor och har aldrig känt att det är för hårt. 110 däremot är sällan det fungerar. 120 är alltså halvvägs mot nåt som jag vet är tveksamt.

Och sen är det en gammal god sanning att ett par Tecnica ska vara orangea smile Då faller ju både 110 och 120 bort och 130 var enda alternativet.

drH
51 inlägg
drH 51 inlägg 9 mån sedan

Det enda jag kan bidra med är att Cochise 130 är lätta att komma i/ur i butik. Då är mina andra pjäxor förvisso ett par Dynafit Khion så det säger väl egentligen ingenting:-)

/drH

Lenz
180 inlägg
Lenz 180 inlägg 9 mån sedan

Det finns hur mycket dom helst att välja på i den kategorin. Men i slutändan så kommer din fot typ avgöra vilka du köper. Låt en bootfitter välja ut rätt typ av pjäxa.

Sodapopinski
2 inlägg
Sodapopinski 2 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad Sodapopinski (9 mån sedan)

Fram till sommaren 2016 har jag jobbat för Tecnica i 6 år har alltså varit med sedan den första cochisen kom. Numera är skidåkning "bara" en fritidssyssla :-).
Jag kan berätta skillnaden mellan 120 & 130 för er (ni kan ju också kolla tecnicas hemsida, där står en del).
Innerskon i dom båda har samma material. Det som skiljer är att 130 har ca 1,5mm tjockare stoppning vilket gör att den smiter åt mer. 120 känns lite mera gosig om man kan uttrycka det så. Om man som jag har väldigt tajta pjäxor (stl 27,5 till min 28,5cm fot) så kan man pga den tjockare stoppningen även uppleva 130 något mindre i storleken.
Den stora skillnaden är materialet i skalet. Fotdelen i 120 är gjord i polyester, den vanligaste PU plasten i PU pjäxor. Skaftet är gjort i en lätt PP plast som kalla Triax. Triax fördel är vikten samt att den håller relativt konstant flex i kyla (till skillnad mot PU som stelnar rejält allt eftersom temperaturen sjunker).
Plasten i 130 är helt igenom polyether (också det en PU plast). Polyether är den plast som Neureuter, Myhrer och de andra i världscupen har i sina pjäxor. Fördelen är att den är väldigt bra att jobba med för bootfitters (trycka och slipa) samt att den ger en överlägsen prestanda (rebound som jänkarna sa på produktmötena jag var på). På minussidan är vilkten. Känn på ett par riktiga wc skor så förstår ni. Då låter det ju vansinnigt att ha den plasten i ett par freeridepkäxor, eller hur? Tecnica har dock löst det med vad dom kallar "power light design". Man gör delar av pjäxan tunnare och samtidigt injicrar man pjäxan med två olika styva plaster (bi-injection). De tunnare partierna har dubbelt så styv plast mot vad som är vanligt i pjäxor. Detta står deg nog mer om på deras hemsida. 130 är i dags datum världens lättaste polyetherpjäxa.
Vidare är det på 130 en yttersula i mjukt gummi medans 120 har en mjuk plast.
Det finns inte canting på någon av pjäxorna. Detta för att minimera risken för glapp (på en del av den gamla modellen så kunde csntingskruven skruva upp sig).
Den gamla cochisen var en fin pjäxa, men den nya är ljusår bättre. De spelar i helt olika divisioner, både vad gäller touringegenskaper och framförallt åkprestanda.
Ang Zero G: gjord i samma form som cochise men i lättare plast och lättare spännen. I pro guide (den gula) så sitter det en superlätt liner från palau. Ni som säger att den inte passade er alls; ni MÅSTE värma innerskon i ugn. Den sväller då upp och blir väldigt mjuk. Sen hoppar ni i och låter den forma sig efter ers fötter. Innan dess så är det verkligen som att stoppa foten i en kastrull.
Cochise har "vanliga" sulor medans zero g har grovmönstrade at-sulor. Båda dessa finns att köpa lösa så man kan bygga om och variera.
Hoppas ni blev lite hjälpta av mitt svar.

Mountain_Man
3995 inlägg

Tackar, det låter som 130 kan vara ett bra alternativ för mig. :-)

/MM

MnO
2033 inlägg

Sodapopinski skrev:

Fram till sommaren 2016 har jag jobbat för Tecnica i 6 år ...

...massa bra grejor...

Hoppas ni blev lite hjälpta av mitt svar.

En riktigt bra genomgång! Olika plaster är något som är väldigt svårt att känna skillnad på i butik, men jag kan som jag sa innan intyga att åkkänslan i skalet är riktigt bra i 130:n.

Carde
37 inlägg
Carde 37 inlägg 9 mån sedan

Cochisen 130 är grym på många sätt. Dock har den liksom många pjäxor med gålägesfunktion en nackdel. De börjar glappa med tiden. Mina har börjat glappa ca en halv cm i åkläget. Har varit i kontakt med återförsäljare och tillverkare som bekräftar detta. Funderar om Mach1 R 130 kan vara en bättre investering. Har dessutom 4 riktiga spännen plus ett boosterband men har fortfarande samma bytbara sulor

termons
131 inlägg
termons 131 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad termons (9 mån sedan)

Carde skrev:

Cochisen 130 är grym på många sätt. Dock har den liksom många pjäxor med gålägesfunktion en nackdel. De börjar glappa med tiden. Mina har börjat glappa ca en halv cm i åkläget. Har varit i kontakt med återförsäljare och tillverkare som bekräftar detta. Funderar om Mach1 R 130 kan vara en bättre investering. Har dessutom 4 riktiga spännen plus ett boosterband men har fortfarande samma bytbara sulor

Tycker inte att man skall låta pjäx tillverkarna komma så lätt undan med att konstatera att gålägesfunktionen börjar glappa med tiden. Förstår att i nuläget  har vissa gjort så dåliga lösningar att det börjar glappa relativt snabbt. Är inte så insatt på olika konstruktioner men det borde vara möjligt att göra en gålägesfunktion som håller pjäxans livslängd eller åtminstone borde det vara lätt att fixa åkläget med nya lättillgängliga delar. Och då hoppas jag verkligen att pjäxtilverkarna inte gör pjäxor med en teoretisk livslängd på säg 50 dagar som mål. Tävlingsgrejor och det lättaste av lättaste uteslutet.

Sodapopinski
2 inlägg
Sodapopinski 2 inlägg 9 mån sedan

Är det den gamla cochisen med tre "vanliga" spännen och det fjärde på velcrobandet? Som jag skrev tidigare så kunde cantingdkruvarna å en del skruva upp sig, vilket gjorde att de började glappa lite. Har du provat att dra åt dom? Det hände på mina första, de guld/svarta som kom 2010-11. Tror inte att det är själva mekanismen som glappar då den är gjord av metall (säker kan man dock inte vara). Huruvida just dina är en reklammation eller ej tänker jag inte kommentera eftersom jag varken sett dom eller jobbar kvar.
Du skriver att alla gålägesskor glappar med tiden. Håller med till viss del. En del tillverkare jobbar med plast/plast eller plast/metall mekanismer. De är i min värld dömda till att på sikt börja glappa med tiden. En del jobbar också med en mekanisk låsning dom bara låster bakåt, medans den främre låsningen utgörs av stoppklackar i plast. Tecnicas lösning fungerar som en nit, en hake som låser både framåt och bakåt. Jag minns att jag jämförde många märkens mekanismer för några år sedan. Även Atomic waymaker och Fisher Ranger hade bra låsningar vill jag minnas. En del märken var verkligen hemska. Tog man ur innerskon, låste åkläget och rucklade på skaftet så kunde det ha ett spel på 4-5mm. Det glappet blir nog 1,5cm i knähöjd....... Jag tror dock att de flesta (med något undantag) har fått bukt på glappet nu, iaf när pjäxorna är nya.
Om du vill hae pjäxa med åkläge så tror jag inte du behöver vara orolig för den nya cochisen. Jag har sett mekanismen ituplockad och den är väldigt rigid, plus att man tagit bort cantingen.
Vad gäller Mach 1 130 LV så är även den gjord i polyether (wc plast). Rätt lik cochise i passform men lite smalare tådel. Den har också mer aggressiva vinklar (kommer från racevärlden). När mina första demoskor av den kom så åkte jag runt och lät kunder testa den, och för att citera en av sveriges mest erkända bootfitter (och väldigt duktig skidåkare); "jag har aldrig tidigare i en butikspjäxa fått sån bra skidkänsla". Jag tror du kommer bli väldigt nöjd vare sig du går på nya cochise eller 130 LV.

OHellsing
1359 inlägg
OHellsing 1359 inlägg 9 mån sedan

MnO skrev:

OHellsing skrev:

drH skrev:

/drH

Håller det verkligen för åkning? Är det inte bara för att kunna gå med Cast-systemet? Dvs att man sen åker med den vanliga alpina bindningen.

Iom att jag såhär i efterhand ser att dom endast monterar inserts i tån så lär det vara som du säger. Endast för vägen upp.

Bra att du håller koll. Jag tar tillbaka mitt fynd...

MnO
2033 inlägg

Carde skrev:

Fattar inte varför tillverkarna ska envisas med att göra interna lösningar som man inte kan inspektera. Stora enkla konstruktioner som sitter så mycket som möjligt på utsidan är bäst som jag ser det. Tecnicas variant känns väldigt liten och klen helt i onödan. Jag har inget glapp än, men jag har bara åkt 5-6 dagar i mina Cochise så här långt.

LawndartGustav
1013 inlägg
LawndartGustav 1013 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad LawndartGustav (9 mån sedan)

Jag kör MTN Lab och tycker de funkar grymt till allt. Har haft lite problem med smalbenen men nu funkar det bra. Kör Intuition Pro Tour innersko i dom men det gör jag i alla pjäxor. Moddat spännet ala TLT 6. Har smala vader så satt på material runt om och mer bak för att få mindre glapp, åkställningen förändras inte av vad jag gjort den vinkeln gillar jag, fast har en hälkil.
Flyttat strapen så det går att köra den på plösen innanför plasten, är bra om man får ont i smalbenen har jag insett efter tips smile Har precis satt på ett par Boosterstraps jag hade liggande (efter 1.5säsong). Kanske jag borde gjort från början. Flexet är hårt och rätt direkt så hoppas på en lite mjukare övergång med Boosterstraps.
Originalinnerskorna funkar att åka och tura med för mig men fick ont i smalbenen, är lite vek och speciellt på plösen, får prova igen nu när jag har annan strap.

Åk mer jobba mindre! Citera
Carde
37 inlägg

Mitt glapp har uppstått efter ca 60-70 åkdagar.

eHogstrom
1831 inlägg
eHogstrom 1831 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad eHogstrom (9 mån sedan)

Om du klarar av en 130 flex så skulle jag säga att det är värt dem extra pengarna enbart pga. gummisulan. Hade sönder min plastsula  på 120-modellen dem första dagarna jag åkte i pjäxorna, och den nya gick sönder lika fort. Detta även med och utan gummi-kil.
Har försökt få kontakt med Tecnica utan någon respons.

Iövrigt, så är den lätt att kliva i. Kan göra ont att kliva ur den då den vill nypa åt övredelen av foten.
Stort fan av "Lift-lock" spännerna, även fast det bara är en liten detalj smile
Många som skriver om glapp dock på sista tiden men ingenting som jag märkt av ännu efter 50-60åkdagar.

I ride fat twins. LÅ LÅ LÅ Citera
Kalle_Luzern
249 inlägg
Kalle_Luzern 249 inlägg 9 mån sedan

MnO skrev:

Carde skrev:

Fattar inte varför tillverkarna ska envisas med att göra interna lösningar som man inte kan inspektera. Stora enkla konstruktioner som sitter så mycket som möjligt på utsidan är bäst som jag ser det. Tecnicas variant känns väldigt liten och klen helt i onödan. Jag har inget glapp än, men jag har bara åkt 5-6 dagar i mina Cochise så här långt.

Är väl anledningen till att det kommer mer och mer externa konstruktioner. Mina Maestrale RS (första årsmodellen) glappar lite nu, såg att den uppdaterade för nästa år har en extern låsmekanism istället.

Mountain_Man
3995 inlägg

Lite oklart avseende glapp i nya Cochise 130. Är det någon som upplevt glapp i låsningen av skaftet i den nya modellen 16/17 eller hört något om detta? @Carde ?

/MM

Carde
37 inlägg

Har läst att glappet ska vara mindre pga annan konstruktion i 16/17-modellen.
Från blistergearreview:

Durability

Over the years, I’ve had problems with wearing out the walk mode on all previous iterations of the Cochise. This year, the walk mode has been re-designed to hopefully eliminate these issues. According to Tecnica, the walk mode now has an internal spring that allows the locking mechanism to automatically adjust as the metal wears out. While I haven’t had any issues yet, I’m curious to see how it will hold up to an entire season of use. Previously, it’s started wearing out after around 20-30 days.

So far I have had issues with snow packing into the walk mode, causing it to fail to lock. It doesn’t happen very often (4x for me), but I’ve noticed it’s more likely to happen when walking downhill in deeper snow, when lots of fresh snow comes in contact with the mechanism. I haven’t had it happen to me while skiing at the resort. Usually skiing a few turns has been able to lock it back into ski mode, but it’s not a 100% reliable fix – in one case I had to ski down to the bottom of the run. Rocking back and forth has only fixed it once. On one occasion, I could get it to reliably occur repeatedly throughout the course of the day (by walking downhill in deep snow). It’s worth paying attention to the walk mode and making sure it’s clear of snow and all the way locked.

Carde
37 inlägg

Går iof att byta ut låsmekanismen. Kommer förmodligen göra det

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 912 inlägg 9 mån sedan

Salomon qst 120/130 väger bara ca 100 gram mer och har liknande gåläge. Bättre alpin prestanda. Värt att kolla!

LawndartGustav skrev:

Jag kör MTN Lab och tycker de funkar grymt till allt. Har haft lite problem med smalbenen men nu funkar det bra. Kör Intuition Pro Tour innersko i dom men det gör jag i alla pjäxor. Moddat spännet ala TLT 6. Har smala vader så satt på material runt om och mer bak för att få mindre glapp, åkställningen förändras inte av vad jag gjort den vinkeln gillar jag, fast har en hälkil.
Flyttat strapen så det går att köra den på plösen innanför plasten, är bra om man får ont i smalbenen har jag insett efter tips smile Har precis satt på ett par Boosterstraps jag hade liggande (efter 1.5säsong). Kanske jag borde gjort från början. Flexet är hårt och rätt direkt så hoppas på en lite mjukare övergång med Boosterstraps.
Originalinnerskorna funkar att åka och tura med för mig men fick ont i smalbenen, är lite vek och speciellt på plösen, får prova igen nu när jag har annan strap.

termons
131 inlägg
termons 131 inlägg 9 mån sedan | Senast ändrad termons (9 mån sedan)

Nosskire skrev:

Salomon qst 120/130 väger bara ca 100 gram mer och har liknande gåläge. Bättre alpin prestanda. Värt att kolla!

LawndartGustav skrev:

Synd att dessa inte är standard http://www.salomon.com/int/product/walk … -pads.html

http://www.sport-conrad.com/schuhe/skis … m=72703904
Tror att många dissar dem pga. det.
Kan ju vara perfekta för trådskaparen dock.

hallohey
6 inlägg
hallohey 6 inlägg 9 mån sedan

Jag har upptäckt att lederna på mina cochise har börjar rosta efter bara en skidvecka. Detta gäller insidan på pjäxorna. Väldigt irriterande då jag aldrig varit med om det på några andra pjäxor.

Är detta något något man bör reklamera?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook