Turbar pjäxa med alpinprestanda

Carde
36 inlägg
Carde 6 mån sedan

Du har ju ett års garanti ftån tillverkaren

GabrielRingvall
1 inlägg
GabrielRingvall 6 mån sedan

Scarpa freedom rs, extremt vassa!

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 6 mån sedan | Senast ändrad Nosskire (6 mån sedan)

termons skrev:

Nosskire skrev:

Salomon qst 120/130 väger bara ca 100 gram mer och har liknande gåläge. Bättre alpin prestanda. Värt att kolla!

LawndartGustav skrev:

Jag kör MTN Lab och tycker de funkar grymt till allt. Har haft lite problem med smalbenen men nu funkar det bra. Kör Intuition Pro Tour innersko i dom men det gör jag i alla pjäxor. Moddat spännet ala TLT 6. Har smala vader så satt på material runt om och mer bak för att få mindre glapp, åkställningen förändras inte av vad jag gjort den vinkeln gillar jag, fast har en hälkil.
Flyttat strapen så det går att köra den på plösen innanför plasten, är bra om man får ont i smalbenen har jag insett efter tips smile Har precis satt på ett par Boosterstraps jag hade liggande (efter 1.5säsong). Kanske jag borde gjort från början. Flexet är hårt och rätt direkt så hoppas på en lite mjukare övergång med Boosterstraps.
Originalinnerskorna funkar att åka och tura med för mig men fick ont i smalbenen, är lite vek och speciellt på plösen, får prova igen nu när jag har annan strap.

Synd att dessa inte är standard http://www.salomon.com/int/product/walk … -pads.html

http://www.sport-conrad.com/schuhe/skis … m=72703904
Tror att många dissar dem pga. det.
Kan ju vara perfekta för trådskaparen dock.

TECNICA COCHISE 120 kostar ca 5500 kr. 1850 gram,
Salomon QST 120 kostar ca 4500 kr  1600 gram

+ Nya techsulor så blir det samma pris så tycker det är okey! (lägger såklart på några gram på pjäxan då)

termons
117 inlägg
termons 6 mån sedan | Senast ändrad termons (6 mån sedan)

Nosskire skrev:

termons skrev:

Nosskire skrev:

Salomon qst 120/130 väger bara ca 100 gram mer och har liknande gåläge. Bättre alpin prestanda. Värt att kolla!

Synd att dessa inte är standard http://www.salomon.com/int/product/walk … -pads.html

TECNICA COCHISE 120 kostar ca 5500
Salomon QST 120 kostar ca 4500 kr

+ Nya techsulor så blir det samma pris så tycker det är okey! Inte kollat vikten men är rätt säker på att QST är lättare och har bättre gåläge. Köpte nya pjäxor iår och testade båda.

Det är nog en intressant pjäxa men hur har Salmon riktigt tänkt då dom inte inkluderar AT sula.... och inte heller aktivt marknadsför at sulan...??   Nu hamnar pjäxan i Freeride segmentet i nätbutikerna och många som söker nya pjäxor hittar inte dem överhuvudtaget. Otroligt dålig marknadsföring eller vad det nu går under..

Jag har med ljus och lykta försökt analysera alla lätta styva pjäxor på marknaden innan köp och
före din rekommendation hade jag aldrig hört om pjäxan... Även om pjäxan verkar bra så faller den bort pga att sulorna måste beställas separat och kostar skjortan.

Nosskire
912 inlägg
Nosskire 6 mån sedan

termons skrev:

Nosskire skrev:

termons skrev:

+ Nya techsulor så blir det samma pris så tycker det är okey! Inte kollat vikten men är rätt säker på att QST är lättare och har bättre gåläge. Köpte nya pjäxor iår och testade båda.

Det är nog en intressant pjäxa men hur har Salmon riktigt tänkt då dom inte inkluderar AT sula.... och inte heller aktivt marknadsför at sulan...??   Nu hamnar pjäxan i Freeride segmentet i nätbutikerna och många som söker nya pjäxor hittar inte dem överhuvudtaget. Otroligt dålig marknadsföring eller vad det nu går under..

Jag har med ljus och lykta försökt analysera alla lätta styva pjäxor på marknaden innan köp och
före din rekomendation hade jag aldrig hört om pjäxan... Även om pjäxan verkar bra så faller den bort pga att sulorna måste beställas separat och kostar skjortan.

Jo, men totalsumman blir ju lika smile Alpint i Stockholm har den bl.a i sin butik och pushar ut den rätt bra vet jag. Har nu 14 skiddagar på mina och är grymt nöjd!

Mickey
123 inlägg
Mickey 6 mån sedan

termons skrev:

Nosskire skrev:

termons skrev:

före din rekommendation hade jag aldrig hört om pjäxan... Även om pjäxan verkar bra så faller den bort pga att sulorna måste beställas separat och kostar skjortan.

Du kan inte ha gått speciellt djupt om du inte ha hört talas om den. Har för mig att det var mycket snack om den när den släpptes i våras.
Vad gäller sulorna så kan du säkert göra en deal med säljaren om det är så. Jag gjorde så att jag betalade lite mer och kunde då byta ut de vanliga mot AT sulorna.

termons
117 inlägg

Tja. Sökte inte i våras.  Som sagt går den under freeride segmentet i de flesta fall. Helt logiskt iof. utan tech. sulor. Många nätbutiker som säljer pjäxan har inte sulor till salu?? 
Måste ju vara en ypperlig touring pjäxa så förstår inte riktigt vad Salmon tänkte där.  Dumt också att ha samma namn på skidor och pjäxor....? 

Vore roligt om någon från Salmon kunde reda ut det här. :-)

Pjotr
2 inlägg
Pjotr 6 mån sedan | Senast ändrad Pjotr (6 mån sedan)

Jag ska köpa mig ett par Tecnica cochise (120 eller 130) då jag provat och de passar bra på mina fötter. Men först en fråga: fram tom 15/16 så hade både Tecnica Cochise 120 och 130 utbytbara sulor, alpin och tech. Från och med årets variant, 16/17, så är ju tech-inserts integrerade i alpinsulorna. Vad är att föredra? Självklart är det smidigare att inte behöva skruva loss och byta sulor, dvs. när tech-insertsen är integrerade. Men finns det någon fördel med att ha två separata sulor?
Jag kommer att åka med både alpinbindning (liftburet och pist) och tech-bindningar (turande) och tänker ha pjäxan till båda.

termons
117 inlägg

Med tanke på denna video https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102591   Är det ju litet intressant att nya Tecnica Cochise med tech inserts tycks marknadsföras att passa i både tech och alpin bindningar ? Kan man trycka nageln i Cochise sulan.....?  11:06 i videon

edit. ok  nya cochise har utbytbara sulor föt alpin bindningar....följer de med ? Eller måste man köpa skilt ?  https://www.tecnicausa.com/product-deta … mp;world=1

Pjotr
2 inlägg
Pjotr 6 mån sedan | Senast ändrad Pjotr (6 mån sedan)

Tack för nyttig info! Talar ju för att man kanske bör välja varianten med utbytbara sulor!

Tror bara det följer med en sula. Sen får man köpa till en annan.

Mountain_Man
3983 inlägg
Mountain_Man 6 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 mån sedan)

termons skrev:

Med tanke på denna video https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=102591   Är det ju litet intressant att nya Tecnica Cochise med tech inserts tycks marknadsföras att passa i både tech och alpin bindningar ? Kan man trycka nageln i Cochise sulan.....?  11:06 i videon

edit. ok  nya cochise har utbytbara sulor föt alpin bindningar....följer de med ? Eller måste man köpa skilt ?  https://www.tecnicausa.com/product-deta … mp;world=1

Det som är snäppet mer intressant hittar vi 11.25 in i filmen där man konstaterar att "tech inserts" i tån påverkar utlösningen negativt (alltså oavsett om det är en hård alpinsula eller mjuk touringsula) i en alpinbindning. På skor som K2 Pinnacle och nya Tecnica Cochise sitter "Tech inserts" i pjäxan och inte i den utbytbara sulan.

Förhoppningsvis är det så att skotillverkarna har tänkt på detta och konstruerat skon så att det inte är något problem. Men klart intressant iakttagelse.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
termons
117 inlägg
termons 6 mån sedan

Mountain_Man skrev:

termons skrev:

Det som är snäppet mer intressant hittar vi 11.25 in i filmen där man konstaterar att "tech inserts" i tån påverkar utlösningen negativt (alltså oavsett om det är en hård alpinsula eller mjuk touringsula) i en alpinbindning. På skor som K2 Pinnacle och nya Tecnica Cochise sitter "Tech inserts" i pjäxan och inte i den utbytbara sulan.

Förhoppningsvis är det så att skotillverkarna har tänkt på detta och konstruerat skon så att det inte är något problem. Men klart intressant iakttagelse.

/MM

Ahaa. Ok. Jap intressant.

termons
117 inlägg

D

LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 5 mån sedan | Senast ändrad LawndartGustav (5 mån sedan)

Nosskire skrev:

LawndartGustav skrev:

Jag kör MTN Lab och tycker de funkar grymt till allt. Har haft lite problem med smalbenen men nu funkar det bra. Kör Intuition Pro Tour innersko i dom men det gör jag i alla pjäxor. Moddat spännet ala TLT 6. Har smala vader så satt på material runt om och mer bak för att få mindre glapp, åkställningen förändras inte av vad jag gjort den vinkeln gillar jag, fast har en hälkil.
Flyttat strapen så det går att köra den på plösen innanför plasten, är bra om man får ont i smalbenen har jag insett efter tips smile Har precis satt på ett par Boosterstraps jag hade liggande (efter 1.5säsong). Kanske jag borde gjort från början. Flexet är hårt och rätt direkt så hoppas på en lite mjukare övergång med Boosterstraps.
Originalinnerskorna funkar att åka och tura med för mig men fick ont i smalbenen, är lite vek och speciellt på plösen, får prova igen nu när jag har annan strap.

Din åsikt inte någon fakta, Alpinsula ja men MTN Lab har hårdare plast under tå och häl för kontakt med bindning. Vet flera som inte gillar innerskon i dom och skulle välja MTN Lab varje dag. Innerskon är mkt mer åt turisthållet så att säga. Sen kör jag Intuition mest i MTN lab men ändå.
Smaken är som baken wink

Live free and die ...ing Citera
termons
117 inlägg
termons 5 mån sedan | Senast ändrad termons (5 mån sedan)

Sodapopinski skrev:

Fram till sommaren 2016 har jag jobbat för Tecnica i 6 år har alltså varit med sedan den första cochisen kom. Numera är skidåkning "bara" en fritidssyssla :-).
Jag kan berätta skillnaden mellan 120 & 130 för er (ni kan ju också kolla tecnicas hemsida, där står en del).
Innerskon i dom båda har samma material. Det som skiljer är att 130 har ca 1,5mm tjockare stoppning vilket gör att den smiter åt mer. 120 känns lite mera gosig om man kan uttrycka det så. Om man som jag har väldigt tajta pjäxor (stl 27,5 till min 28,5cm fot) så kan man pga den tjockare stoppningen även uppleva 130 något mindre i storleken.
Den stora skillnaden är materialet i skalet. Fotdelen i 120 är gjord i polyester, den vanligaste PU plasten i PU pjäxor. Skaftet är gjort i en lätt PP plast som kalla Triax. Triax fördel är vikten samt att den håller relativt konstant flex i kyla (till skillnad mot PU som stelnar rejält allt eftersom temperaturen sjunker).
Plasten i 130 är helt igenom polyether (också det en PU plast). Polyether är den plast som Neureuter, Myhrer och de andra i världscupen har i sina pjäxor. Fördelen är att den är väldigt bra att jobba med för bootfitters (trycka och slipa) samt att den ger en överlägsen prestanda (rebound som jänkarna sa på produktmötena jag var på). På minussidan är vilkten. Känn på ett par riktiga wc skor så förstår ni. Då låter det ju vansinnigt att ha den plasten i ett par freeridepkäxor, eller hur? Tecnica har dock löst det med vad dom kallar "power light design". Man gör delar av pjäxan tunnare och samtidigt injicrar man pjäxan med två olika styva plaster (bi-injection). De tunnare partierna har dubbelt så styv plast mot vad som är vanligt i pjäxor. Detta står deg nog mer om på deras hemsida. 130 är i dags datum världens lättaste polyetherpjäxa.
Vidare är det på 130 en yttersula i mjukt gummi medans 120 har en mjuk plast.
Det finns inte canting på någon av pjäxorna. Detta för att minimera risken för glapp (på en del av den gamla modellen så kunde csntingskruven skruva upp sig).
Den gamla cochisen var en fin pjäxa, men den nya är ljusår bättre. De spelar i helt olika divisioner, både vad gäller touringegenskaper och framförallt åkprestanda.
Ang Zero G: gjord i samma form som cochise men i lättare plast och lättare spännen. I pro guide (den gula) så sitter det en superlätt liner från palau. Ni som säger att den inte passade er alls; ni MÅSTE värma innerskon i ugn. Den sväller då upp och blir väldigt mjuk. Sen hoppar ni i och låter den forma sig efter ers fötter. Innan dess så är det verkligen som att stoppa foten i en kastrull.
Cochise har "vanliga" sulor medans zero g har grovmönstrade at-sulor. Båda dessa finns att köpa lösa så man kan bygga om och variera.
Hoppas ni blev lite hjälpta av mitt svar.

Fick hem Zero g guide pro i storlek 27,5 samma som mina 2015 cochise pro. Otrolig besviken
på passformen. Zero g som badkar, fick spänna spännena till max och fick inte dom att sitta ändå. Inte hälen och inte ovanpå foten. Ända som stämde med  cochise var längden. 

Kan det vara en så otrolig skillnad i passformen från cochisen ? Kan inte var frågan om att innerskon är bakad eller inte...?  Har alltid haft 27,5 storlek och cochisen har suttit perfekt.

Andra som provat och undrat ?

termons
117 inlägg

Guide G Pro pjäxorna kom utan några som helst dekaler/bruksanvisningar som annars brukar hänga på skaftet eller i skild påse...?

Kan det vara så att de har värmt innerskorna i butiken åt någon med stora fötter som sen ändå inte tog pjäxorna...?

Går det att märka om innerskon blivit värmd och formad?

LawndartGustav
994 inlägg
LawndartGustav 5 mån sedan

Har du värmt innerskorna?

termons
117 inlägg

Nej.  Har förståt på tidigare komentarer att värmningen kan göra skillnad men jag tror inte att det blir bra pga utgångsläget.

LawndartGustav
994 inlägg

Enligt personen ovan som jobbat på Technica ska det ju det, vad mer begär du?

LawndartGustav
994 inlägg

Man kan ju även köra volymförminskare i eller utanför innerskon, har flera stycken under min gjutna sula i en pjäxa.

termons
117 inlägg
termons 5 mån sedan

Jag begär att pjäxan skall sitta någorlunda före jag ev. börjar modifiera den. Har ingen komplicerad fot och har aldrig behövt trycka eller modifiera en pjäxa. Kommer inte att välja en pjäxa som behöver modifieras i framtiden heller om den inte är exeptionelt bra på något underligt sätt. Har alltid litet svårt att svälja komentarer som gå till en bootfitter om du skall köpa pjäxor.

Det är ju uppenbart att det behövs bootfitters pga alla konstiga fötter och skidåkare som inte vet vad
de vill ha.  Min fru har också behövt trycka pjäxorna och till henne har det varit svårare att hitta rätt.

Om jag köper pjäxa så kan jag ta en risk med tex flexen men inte med passformen. Det går ju inte såvitt jag vet att teståka pjäxor och på det sättet bilda sig en uppfattning om just flexet. Då måste man försöka bilda sig en uppfattning om pjäxans flex med hjälp av andras erfarenheter. Som tur är så är det nuförtiden rätt lätt att hitta erfarenheter om dom vanligaste pjäxorna.

TheFluffy
17 inlägg
TheFluffy 5 mån sedan

Tror nog du får ta och värma innerskona innan du klagar på passformen. Åker i zero G guide pro, dock i 17/18 modellen men linern ska så vitt jag vet vara den samma och jag kan inte klaga på passformen. Dom var betydligt större innan värmning. Fick inte heller med någon brukanvisning, men är dom värmda tidigare borde dom kännas onvanligt ojämna inuti.

termons
117 inlägg
termons 5 mån sedan

Joo. Kan hända att värmningen hade hjälpt. Tror ändå att en halv eller en storlek mindre hade varit en bra utgångspunkt för mig. Pjäxan är det säker inget fel på om den passar  foten.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook