Lära små barn åka

Pillard
3114 inlägg
Pillard 3114 inlägg 2 år sedan

Ok, jag är lite rastlös och har nu låtit dottern på snart 2 år testa att åka skidor. Hon har provat två ggr och verkar tycka att det är roligt (sist blev hon asförbannad när vi gick mot bilen ist för tillbaka till backen från värmestugan iaf smile) Vi har ett par mjuka pjäxor i minsta tillgängliga stl och 60cm skidor. Åkningen hittills har bara bestått av att hon får glida rakt fram tills hon stannar av sig självt eller att jag fångar henne. Vi har helt enkelt inte hittat nån riktigt bra plats för träning. Hon har fattat konceptet och kan själv sätta fart på ekipaget från stillastående och hon an i botten ta sig själv mot rullbandet. När hon åker kan hon parera en hel del och ramlar inte för minsta lilla.

Hon svänger av sig självt åt höger, antar att hon naturligt hamnar med mer tryck utåt på vänsterskidan. Målet nu är ju helt enkelt att hon ska förstå att hon själv kan styra åt vilket håll hon åker. Huvudmålet är ju dock att det bara ska vara kul och jag tänker inte traggla utan vi kör bara så länge det är roligt.

När det ska börja åkas lite mer finns ju en hel del hjälpmedel att ta till. Vi har dock haft grundinställningen att minimera dessa för att hon ska få en naturlig relation till skidorna och inte lära in något på fel sätt. Men vad säger ni andra som lärt små barn att åka? Vad är er egna erfarenhet av de olika hjälpmedlen?

1. Klämma för att sätta ihop skidspetsarna är nog det jag spontant tänkte mig först. Eftersom många säger att så små barn har svårt att få till den kraft som krävs i bäckenet för att ploga borde ju en sådan kunna hjälpa till tills de förstått konceptet. Men är riskerna att hon lär sig fel större?

2. Sele med "koppel". Jag förstår fullt ut invändningarna som brukar komma som gäller att barnen får fel position på skidorna och dessutom inte lär sig hastighetsanpassning om nån annan bromsar åt dem hela tiden. Fördelen med en sådan vore ju dock att vi skulle kunna göra mycket längre åk där hon själv kan "känna in sig" på hur skidorna beter sig beroende på vad hon gör. På väldigt korta åk är det ju mycket svårare att komma in i nån rytm eller direkt testa sig fram.

3. Annat? Finns det andra hjälpmedel jag missat?

Så, ni som lärt småbarn att åka skidor hur tänker ni?

Svar

Halvsmurfen
Online 161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 2 år sedan

Hockeyklubba som alternativ till koppel

Då kan du åka bredvid istället för bakom.
Hon har något att hålla i.
Går att fånga upp (hooka rund magen) med om de små åker själva.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

Vi startade från ett års ålder med våra barn och längdskidor, enklare på många sätt och barnen får en naturlig balans och snökänsla. När det några år senare var dags att testa alpina skidor med fast häl hade de definitivt ett stort försprång jämfört med de jämnåriga. Stod rätt på skidorna, plogade, sladdade och tom körde på skär mer eller mindre direkt.

Det enda hjälpmedel vi använt är selen och då inte för att lära dem åka utan bara för att säkra upp i brantare partier som i vissa fall måste passeras ... Personligen tycker jag det verkar konstigt att fästa ihop spetsarna för att lära sig ploga, är man för liten för att ploga utan hjälpmedel kanske man ska göra något annat i stället?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MP1
89 inlägg
MP1 89 inlägg 2 år sedan

Bra kommentarer ovan.

Hjälpmedel: Hockeyklubba tycker jag är mycket bättre än sele. Finns inga nackdelar, till skillnad från sele.

Sedan är kommentaren om längd helt relevant. Efter att varit inne i skidlärare/ tränarsvängen i nästan nästan 20 år innan jag fick egna barn var jag helt inne på att mina barn ska lära sig längd först. Men när de väl var knappt två år, bara ramlade med längd, fick de testa alpint (men hemma på gården, med en sop som T-bar och mig som lift). Det gick galant. Mycket roligare. När de däremot var 2,5 år fungerade längd mycket bra. Kunde åka långa sträckor när det var utför. Uppför fick de hjälp och satt uppe på Fjellpulken. Då var även alpint ok.

Däremot är lärdomen att under 4 år kan de lära sig att åka, men de är inte mogna att utvecklas speciellt mycket. Mina barn hade nog 50-70 skiddagar när de var 4 år. De var inte bättre än sina dagiskompisar som hade 10. Men från 4 års ålder sker utvecklingen radikalt. Jo, jag vet att någon kommer lägga upp en video på Casper Treadway, men det finns motsvarande på 5-7-åringar som är helt sjukt duktiga tekniskt, åker bättre än en normal skidlärare i Åre.

Pillard
3114 inlägg

Ett krux för oss är att vi bor där det knappt varit nån snö alls i år (Östergötland). Så det enda vi har att tillgå är Tolvmannabacken i Kisa. Egentligen hade jag bara tänkt att hon skulle få glida omkring lite på skidor där det knappt lutar men eftersom det inte finns nån snö att tillgå där blir vi lite förvisade till backen.

Hockeyklubban var intressant. Vad man kan se av videon som är länkad ovan dock så verkar ju inte kontrollen vara riktigt 100%ig...

När det gäller att fästa ihop spetsarna är det ju just det som vekar vara lösningen för nämnden Treadway. Kollar man filmerna på honom så åker han med spetsarna ihopsatta. Jag har väl egentligen inga ambitioner om att dottern ska bli tekniskt fulländad eller så utan vill egentligen bara att hon ska kunna vara med i skidbacken så snart som möjligt.

Är det nån av er som har några tips på hur ni fått dem att faktiskt förstå hur man svänger?

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Pillard :

Är det nån av er som har några tips på hur ni fått dem att faktiskt förstå hur man svänger?

Åk före och visa (lek följa john) i en lätt backe. Luta dig överdrivet utåt i svängen och klappa med handen på utsidan av pjäxan på ytterskidan.
Om hon gör likadant så kommer hon att svänga automatiskt (i alla fall om hon har carvingskidor)

Gör lite andra grejer emellanåt. Händerna upp i luften och rakt ut ( då kan man också träna på att luta sig utåt i svängen) Det gäller att lära dem att få trycket på ytterskidan i svängen och inte luta sig inåt.

Ju yngre barn ju lättare kommer det automatiskt.

Fördelen i en flackare backe är att de behöver inte tänka på att ploga utan de lär sig riktiga svängar direkt nästan (lite plog blidet nog)
Tänk på att inte göra för skarpa svängar i början för då blir det lätt att innerskidan inte hänger med och korsar ytterskidan istället.

Jag tror inte heller på att sätta ihop skidspetsarna. Har inte behövt det på mina barn i alla fall.

Pillard
3114 inlägg

RWD :

Pillard :

Åk före och visa (lek följa john) i en lätt backe. Luta dig överdrivet utåt i svängen och klappa med handen på utsidan av pjäxan på ytterskidan.
Om hon gör likadant så kommer hon att svänga automatiskt (i alla fall om hon har carvingskidor)

Gör lite andra grejer emellanåt. Händerna upp i luften och rakt ut ( då kan man också träna på att luta sig utåt i svängen) Det gäller att lära dem att få trycket på ytterskidan i svängen och inte luta sig inåt.

Ju yngre barn ju lättare kommer det automatiskt.

Fördelen i en flackare backe är att de behöver inte tänka på att ploga utan de lär sig riktiga svängar direkt nästan (lite plog blidet nog)
Tänk på att inte göra för skarpa svängar i början för då blir det lätt att innerskidan inte hänger med och korsar ytterskidan istället.

Jag tror inte heller på att sätta ihop skidspetsarna. Har inte behövt det på mina barn i alla fall.

Det låter ju väldans vettigt. Hon har förstås vettigt moderna skidor så viss sväng finns ju i sidecuten men jag valde avsiktligt ett par som inte har så tight radie för att det skulle underlätta plogandet.

Det största kruxet är egentligen bristen på lämpliga backar för sådana här övningar. Jag ser framför mig Idre fjäll med den enormt lång väldigt flacka sträckan från Västcenter upp till där släpliftarna börjar. I vår hemmabacke lutar det generellt för mycket. Det är inte helt enkelt det där med bra backar för nybörjare.

RWD
630 inlägg
RWD 630 inlägg 2 år sedan

Nu var det ju 9 år sen min dotter började åka och minnet sviker lite hur det var.
Men jag kommer i håg att det var lite lättare med grabben som är 8 i april.
Han förstod nästan direkt hur han skulle göra, och det blev i stort sett skärande sväng innan han lärde sig ploga lite också.
Nackdelen var kanske att när blev lite brantare så gick det ganska fort då han inte var jättesugen på att runda upp svängen. Men kör man framför och får dem att följa efter så kan man ju styra det lite.
Idre har ju en bra backe som sagt, går väl att åka hela vägen ner, även Hundfjället har ju en bra lång och flack backe ända från toppen.

Telislinkan
66 inlägg
Telislinkan 66 inlägg 2 år sedan

Jag körde mycket med att hålla i det överflödiga tyget vid rumpan på overallen, då blir det inte att barnet hänger i någon sele utan får stå på skidorna och känna själv hur skidorna går. Viktigt är att leka fram åkningen så att det inte blir tråkigt. För att fixa plogen kan du åka baklänges framför och hålla ihop spetsarna med händerna och samtidigt köra bil med händerna framför som att hålla i en ratt.
Nu kör vi käpp, vilket är oerhört kul, och tiden går fort på skidor kan man säga!
Lycka till!

djungel-Jim
51 inlägg
djungel-Jim 51 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad djungel-Jim (2 år sedan)

Köp en sk "edgie wedgie", ett grymt bra hjälpmedel för de minsta barnen

Här finns en liten guide som funkat riktigt bra för mig att följa: http://bring-the-kids.com/ski-school-pa … rs-to-ski/

Som absolut första steg kan man sätta edgie-wedgie:n på skidorna och haka fast staven där för att dra fram barnet för bra balansträning utan att behöva ha någon backe

Film på 2årig edgie-wedgieåkare smile :

..Och lite mer edgie-wedgie resonemang för den som är intresserad: http://bring-the-kids.com/ski-school-pa … -the-best/

Megawatt
45 inlägg
Megawatt 45 inlägg 2 år sedan

Telislinkan :

Jag körde mycket med att hålla i det överflödiga tyget vid rumpan på overallen, då blir det inte att barnet hänger i någon sele utan får stå på skidorna och känna själv hur skidorna går. Viktigt är att leka fram åkningen så att det inte blir tråkigt. För att fixa plogen kan du åka baklänges framför och hålla ihop spetsarna med händerna och samtidigt köra bil med händerna framför som att hålla i en ratt.
Nu kör vi käpp, vilket är oerhört kul, och tiden går fort på skidor kan man säga!
Lycka till!

Jag stämmer in med Telislinkan, jag har kört samma grej o det har funkat fint med mina barn. Jag åker framför barnet o hålla ihop barnets skidspetsar med en hand samtidigt som jag försökt hjälpa till att få till rätt bredd mellan knäna på barnet så de känner hur de ska stå (händerna på knäna).
Jag har märkt på mina små att det var svårt att ta instruktionen muntligt (att åka "glasstrut" eller vad man väljer att kalla det), men med en fysisk korrigering i backen har de snappat upp det mycket snabbt. Ställ dem i "position" åk lite med dem, släpp dem iväg dem lite o håll på så hela vägen ner.. efter bara någon repa har det fattat hur de får stopp på grejerna. Sen är det bara resten kvar.. smile

Pillard
3114 inlägg

Nu börjar det här bli intressant. VI har de som förespråkar edgie wedgie-lösning och se de som menar att det är helt fel. Jag kan förstå båda sidorna men finns det nån som har en mer övergripande idé om varför/varför inte? Mer än att "min lösning är bäst"? Helt enkelt, är det bäst för oss att använda en eller inte?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook