Är snowboard på väg att dö ut!

Calleda
11 inlägg
Calleda 8 mån sedan

Bara undrar, ser inte många längre!

Svar

Hawk100
519 inlägg
Hawk100 8 mån sedan

Japp!!!!

iQvistus
4 inlägg
iQvistus 8 mån sedan

Jag säger som höken, japp!
Det är inte många på dom lokala kullarna som åker bräda längre (och dom jag ser är min ålder eller äldre, 30+ alltså)
Packade själv undan plankan för två år sedan efter nästan 20 års åkning och far nu mer omkring som en nyfödd älgkalv på skidor.

Udesen
100 inlägg
Udesen 8 mån sedan

I och med att turande har blivit hur hett som helst så kanske det innebär att snowboard inte är lika hett längre.

Splitboard finns ju men det känns ändå som att det är på skidfronten de flesta nya grejer händer, speciellt om man ska vara utanför pisten i alla fall

Damn what nice Citera
pfjb81
1 inlägg
pfjb81 8 mån sedan

Gjorde oxå bytet till skidor för ett par år sedan (är ju 30+)  men är nu tillbaka på snowboard.
Kunde konstatera att det är fullkomligt livsfarligt för korsbanden att åka skidor...
Färdig åkt på skidor för mig.

Hasse_Lindborg
2789 inlägg
Schoobang
53 inlägg
Schoobang 8 mån sedan

Hasse_Lindborg skrev:

Nej..

Här beviset:

https://www.freeride.se/video/57316/

Fan va vackert. Det finns hopp om ungdomen.

Schneebrett
32 inlägg
Schneebrett 8 mån sedan | Senast ändrad Schneebrett (8 mån sedan)

Bara i trendängsliga Sverige

Bejnan
Online 110 inlägg
Bejnan 8 mån sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/f8397e727b5079cbb44e9b8babc21403.jpg

I kiruna är det hetare än på många många år. Både min son på 4 och dotter på 6 år åker

erikhj
18 inlägg
erikhj 8 mån sedan

Min observation är snarare att det blir fler och fler snowboardåkare. Speciellt i åldern 10-18 år.

Atrende
17 inlägg
Atrende 8 mån sedan

Man behöver inte spekulera, SLAO har ju statistik för detta:
Andel brädåkare:
1997:19,2%
1998: 18,4%
1999: 20,8%
2000: 19,7%
2001: 17,2%
2002: 16,7%
2003: 17,7%
2004: 15,7%
2005: 13,5%
2006: 11,1%
2007: 11,2%
2008: 9,7%
2009: 9,9%
2010: 8,6%
2011: 9,3%
2012: 8,5%
2013: 8,7%

Källa: SLAO's rapporter: "Skiddata Sverige" för olika säsonger.

erik_lagg
544 inlägg
erik_lagg 8 mån sedan | Senast ändrad erik_lagg (8 mån sedan)

Fint med data!
Slutsats; sjönk kraftigt fram till 2006 sedan marginell trend neråt. Klipper man in detta i excel och gör en exponentiell trendkurva ser man att det kommer understiga 5% om 7 år. En högst osäker förutsägelse kan tilläggas: trenden kanske har planat ut. Dessutom är framtiden inte speciellt förutsägbar.

Redigerat; just det "om 7 år" är redan 2019: data var ju några år gamla. Så 5% om tre år - 2019...

Schoobang
53 inlägg
Schoobang 8 mån sedan

2012: 8,5%
2013: 8,7%

Jag tycker vi fokuserar på dessa två värden. Är det inte ett litet trendbrott vi ser? smile

xSooLx
718 inlägg
xSooLx 8 mån sedan

erik_lagg skrev:

Fint med data!
Slutsats; sjönk kraftigt fram till 2006 sedan marginell trend neråt. Klipper man in detta i excel och gör en exponentiell trendkurva ser man att det kommer understiga 5% om 7 år. En högst osäker förutsägelse kan tilläggas: trenden kanske har planat ut. Dessutom är framtiden inte speciellt förutsägbar.

Redigerat; just det "om 7 år" är redan 2019: data var ju några år gamla. Så 5% om tre år - 2019...

Som jag ogillar data med bara %... Det måste tillföras absoluta tal för att kunna anges om antalet ökar eller minskar.

Jag säger inte att du har fel, men ta som hypotetiskt exempel att det år 2000 var totalt 1000 åkare så skulle ca 200 ha varit brädåkare. Om det totala antalet åkare år 2010 däremot var 3000 så skulle brädåkarna ha varit ca 300, d.v.s. en ökning med 50% på tio år...

Lägg till totala antalet åkare i tabellen oxå så kan vi börja kolla efter trender...

The older I get, the faster I was. Citera
erik_lagg
544 inlägg
erik_lagg 8 mån sedan

Håller med @xSooLx
Detta är ju bara relativa mått. Så in med absoluta! Borde förstås finnas information om detta.

pickpack
89 inlägg
pickpack 8 mån sedan

Schneebrett skrev:

Bara i trendängsliga Sverige

Är benägen att hålla med smile

Här nere i Alperna känns det som att bräda är jämförelsevis hett och inne, iaf bland de som ska börja åka utför och ska välja mellan det ena och det andra...

Kaskar
444 inlägg
Kaskar 8 mån sedan

Med tanke på svenska förhållanden så är det ju många gånger som lagg är att föredra framför bräda.
Av de 10 åkdagar som jag hittills fått in den här säsongen så har 9 varit på lagg. Eftersom det varit blankis och puderfritt.
Men om det kommer snö, eller framåt våren när det slaskar till, då blir det bräda.

termons
123 inlägg
termons 8 mån sedan | Senast ändrad termons (8 mån sedan)

Är nu i Gudauri. Här är ca. 50℅ snowboard. Har svårt att fatta varför..? Ski touringen är imponerande här och man ser få splitboards.

tallialli
75 inlägg
tallialli 8 mån sedan

Håller med @Kaskar, innan det har börjat mjukna till i backarna tar man många gånger hellre pistlaggen. Konstsnö och bräda passar inte utmärkt ihop.

victoringemar
58 inlägg
victoringemar 8 mån sedan

Kanske kommer en alpinbräde-revival i Sverige snart med tanke på just förhållandena? Kul med lite hardboots och tighta outfits! cool

iQvistus
4 inlägg
iQvistus 8 mån sedan

victoringemar skrev:

Kanske kommer en alpinbräde-revival i Sverige snart med tanke på just förhållandena? Kul med lite hardboots och tighta outfits! cool

Det skulle ju vara lite roligt, jag hade långtgående planer på att prova alpinbräda och hardboots för en 10 år sedan eller så...men i slutändan vart det en burton un:inc med några sjukt mjuka bindningar pga en plötslig ingivelse att "park vore nice att åka"(till saken hör att jag aldrig öht tyckt om att hoppa och latja, men nåja köptes gjorde det roll )

Men roligt att det åks mer även om det på hemmaplan ser dystert ut.
Jag hörde dock att svågern precis köpt sig en bräda så jag kanske får damma av unincen någon helg...Om vi får någon snö, det går typ att åka skridskor i backarna just nu hmm

Kaskar
444 inlägg
Kaskar 8 mån sedan

victoringemar skrev:

Jag tror på freestylebräda med hardboots. Det var någon nisse som la ut en youtube på det för något år sedan och det såg grymt ut!

jarnebring
275 inlägg
jarnebring 8 mån sedan

Har ett svagt minne av Zillertal 1988. Två i "mitt" gäng åkte monoski. Googla det ungdomar.

victoringemar
58 inlägg

Kaskar skrev:

victoringemar skrev:

Jag tror på freestylebräda med hardboots. Det var någon nisse som la ut en youtube på det för något år sedan och det såg grymt ut!

Kan vara hipstercarvingens nästa nivå! Så om 5 säsonger kommer folk komma in på valfri stor butikskedja och fråga om "sånadära hardboots" till bräda wink

Lenz
173 inlägg
Lenz 8 mån sedan | Senast ändrad Lenz (7 mån sedan)

Kanske i Sverige, i USA och Kanada är det jättestort och det är där dom stora pengarna finns samt att utövarantalet är enormt. Tillverkare som tex Burton och Nitro är jättar där borta! Sverige är en småspelare i sammanhanget där 99 procent köper sina prylar hos sportkedjor utan utbud. Titta in i en sportbutik i Österrike eller tex kanada först då kommer man förstå hur små vi i Sverige är. PS..bara för att 99 procent av alla svenskar äger en iphone så betyder inte det att världen ser ur så. 65-70 procent av alla mobiltelefoner som säljs World wide är Android. Men tydligen inte i Sverige.

Pudersnorkel
10 inlägg
Pudersnorkel 8 mån sedan | Senast ändrad Pudersnorkel (8 mån sedan)

victoringemar skrev:

Roligt då kanske man är inne och cool i backen snart smile Har nyss fått hem Alpinbräda och hardboots hemklickat från Blue-tomato cool

victoringemar
58 inlägg

Pudersnorkel skrev:

victoringemar skrev:

Roligt då kanske man är inne och cool i backen snart smile Har nyss fått hem Alpinbräda och harboots hemklickat från Blue-tomato cool

King! Har precis provat att vålda i ett par telispjäxor på en alpin bräda så det ska provåkas snarast innan jag gör någon större investering...

Calleda
11 inlägg
Calleda 7 mån sedan

Carvingskidorna har säkert haft sin betydelse fina mjuka svängar med bättre grepp än en bräda!

rupitos
3 inlägg
rupitos 7 mån sedan

Allt går i vågor...

JAndersB
240 inlägg
JAndersB 7 mån sedan

Som tidigare sagts, bara i likriktade Sverige. I alperna större andel och i Japan och USA stort.

Calleda
11 inlägg
Calleda 7 mån sedan

såg ingen större andel i Alperna, kanske 5% brädåkare varav två st finnar !

Lenz
173 inlägg
Lenz 7 mån sedan

Pudersnorkel skrev:

victoringemar skrev:

Roligt då kanske man är inne och cool i backen snart smile Har nyss fått hem Alpinbräda och hardboots hemklickat från Blue-tomato cool

Du behöver inte känna dig utanför! Jag vet hur det är då jag åker Telemark. Hahaha..

KaitsuH
376 inlägg
KaitsuH 7 mån sedan

Vi har gjort nu 3 Alpresor i år, Zillertal, Monte Rosa, och kom hem från St. Anton i går. År efter ser man  färre brädor på pisterna. Men, på off pisterna, speciellt på litet brantare platser,  tycks det vara nästan mera brädåkare än för några år sedan. Några dagar i Stuben och Galzig Maienplatt var där nästan mera bräd- än skidåkare. (eller kanske såg jag mera brädåkare därför att brädåkare åker långsammare än skidåkare...)

KaitsuH Citera
JAndersB
240 inlägg
JAndersB 7 mån sedan

Calleda skrev:

såg ingen större andel i Alperna, kanske 5% brädåkare varav två st finnar !

Synoptik?

Schneebrett
32 inlägg
Schneebrett 7 mån sedan

Upplever en markant ökning av andelen brädåkare i Åre idag, jämfört med när jag var här sist för två år sedan. Har trendbrottet kommit?

sechsyy
5 inlägg
sechsyy 7 mån sedan

Vet inte om det även skiljer sig mellan de olika orterna i alperna, men var i Val Thorens förra veckan och aldrig sett så mycket brädåkare förut, säkert 35% iaf. I St Anton däremot så tyckte jag det kändes mer likt som hemma i Åre.

unsuspected
101 inlägg
unsuspected 7 mån sedan

Känns som att det är på en minimal uppgång. Speciellt nu när alla som är runt 30-45 och åkte snowboard när de var yngre men hade aldrig råd med balla grejer och har det nu smile

hugostiernspetz
21 inlägg
hugostiernspetz 7 mån sedan

Ja lite men det e ju sjukt skoj att åka kör på ni som åker bräda

Mats_Maverick
76 inlägg
Mats_Maverick 6 mån sedan | Senast ändrad Mats_Maverick (6 mån sedan)

Carving is cool (again)!

Brädåkningen är defintivt på väg tillbaka, men det kommer att ta ett tag innan det märks ordentligt. Att carving har blivit coolt igen är den definitivt viktigaste beståndsdelen. Red Bull körde tillsammans med Sigi Grabner en carvingtävling för ett par veckor sedan. Och snacket är stort. Den andra biten är längre brädor så det finns möjlighet att hålla greppet i en normal pist. Föreställningen om att maxlängden på en bräda är 165 cm är ett av de största hindren för en snowboardrevival. Inget kan ersätta kantlängd om man vill köra på rent skär.

För tre år sedan började jag fundera på hur en bräda skulle se ut som var kul även i normala förhållande - konstsnö och långt mellan puderdumparna - i januari var det premiär på ISPO i München och mottagandet var över förväntan för Maverick Snowboards. Longboards byggda för carving och puder. Enormt svängiga konstruktioner. Jag höll tidigare på med det lilla nischmärket Alpinepunk och byggde custombrädor för hardbooters. Med mina nya brädor kör jag lika cleant med softboots i pist, men har alla fördelarna i offpist med softboots.

Här finns en recension och intervju.

https://www.youtube.com/watch?v=zzs3ou3iuUw

http://www.ridemaverick.com/

Kaskar
444 inlägg
Kaskar 6 mån sedan

Som de säger ovan. Det går i cykler.
Just nu är väl bräda ganska svalt bland kidsen. Jag tror dessutom att många som sladdade runt på 90-talet har gett upp brädan för lagg. Det är enklare att vara dålig på att åka skidor än att vara dålig på att åka snowboard.

FMA
301 inlägg
FMA 6 mån sedan

Snowboard mår bättre än på många år, de som säger något annat är nog inte ute och rör på sig särskilt mycket.

Mats_Maverick: Vad i hela friden pratar du om? Det är sant att det är en trend med eurocarves nu men det har ingenting att göra med långa brädor, tvärtom. Den stora trenden ligger på volume shift, dvs, kortare och bredare brädor och det är framför allt därifrån trenden kommer. Springbreak, yawgoons och sånt, inte tyskar som hoppas på en alpin-revival. Sorry, det blir ingen Skwal heller. Jag förstår att du vill göra reklam men ha gärna lite fingertoppskänsla och köp en annons i stället.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook