Är snowboard på väg att dö ut!

Mats_Maverick
76 inlägg
Mats_Maverick 6 mån sedan

FMA skrev:

Snowboard mår bättre än på många år, de som säger något annat är nog inte ute och rör på sig särskilt mycket.

Mats_Maverick: Vad i hela friden pratar du om? Det är sant att det är en trend med eurocarves nu men det har ingenting att göra med långa brädor, tvärtom. Den stora trenden ligger på volume shift, dvs, kortare och bredare brädor och det är framför allt därifrån trenden kommer. Springbreak, yawgoons och sånt, inte tyskar som hoppas på en alpin-revival. Sorry, det blir ingen Skwal heller. Jag förstår att du vill göra reklam men ha gärna lite fingertoppskänsla och köp en annons i stället.

Hipstercarvingen är redan död min vän. En återvändsgränd eftersom man i Europa och på USAs östkust inte åker på pistat puder. Små feta volymbrädor plockar jag fram i Japan, men inte i Alperna eller hemma i Sverige. Varken terräng eller snöförhållanden lirar med det. Men jag är öppen för alla shapes. Bara de är kul. Korta, långa, smala. Rocker, camber, dubbel camber. You name it.

Förresten, du vet att man talar tyska i större delen av Alperna, va? En grupp brädåkare som stör dig? Snor de pudret med sina 2 meter långa twintips när du försöker hänga med på din trendiga lilla tjocka 147 centimeters fish?
Puss på dig!

termons
124 inlägg
termons 6 mån sedan

Vet inget om snowboard men tycker också att Mats skall köpa en annons och hålla lite lägre profil överhuvudtaget.

FMA
301 inlägg
FMA 6 mån sedan

Mats_Maverick skrev:

Hipstercarvingen är redan död min vän. En återvändsgränd eftersom man i Europa och på USAs östkust inte åker på pistat puder. Små feta volymbrädor plockar jag fram i Japan, men inte i Alperna eller hemma i Sverige. Varken terräng eller snöförhållanden lirar med det. Men jag är öppen för alla shapes. Bara de är kul. Korta, långa, smala. Rocker, camber, dubbel camber. You name it.

Förresten, du vet att man talar tyska i större delen av Alperna, va? En grupp brädåkare som stör dig? Snor de pudret med sina 2 meter långa twintips när du försöker hänga med på din trendiga lilla tjocka 147 centimeters fish?
Puss på dig!

Herregud, medvetna missupfattningar, halmgubbar och klassiska härskartekniker i ett enda inlägg. Man får ta av sig hatten och buga inför denna storartade tankevurpa. Lycka till i framtiden.

Mats_Maverick
76 inlägg

Problemet för snowboarden är den 30 år långa kampen mellan skateinfluerad västkuståkning och resten av världen, vilket de senaste inläggen är ett lysande exempel på. wink Den existerar inte i skidvärlden. Där samsas pistskidor, twins med fatskis i butiken. Att antalet brädåkare sjönk dramatiskt efter millienieskiftet beror till stor del på att jibbscenen vann och under ett stort antal år fanns det bara anonyma twintips med minimal vridstyvhet gjorda för ett liv i parken att köpa. De brädåkare som försvann tradade in sina 172 Burton Supermodels eller gamla alpinbrädor efter att ha testat duckstance på jibbrädorna, de köpte carvingskidor istället. De ville ha en utrustning som fungerade på hela berget. Inte minst för att kunna lägga rena skär. Nu ser jag tecken på att brädåkningen är på väg tillbaka tack vare carving vilket ger mig en otrolig stoke. Men samma problem finns kvar, trender skapade på USAs västkust (och Japan) styr utrustningen in i en återvändsgränd. Jag säger inte att man måste köra längre brädor. Däremot ser jag ett problem eftersom de saknas i utbudet hos mainstream-märkena. Ett problem som jag försöker lösa.

Peace out!

mmm2017
87 inlägg
mmm2017 6 mån sedan

Va, menar du att tex denna bräda från Springbreak skulle vara en återvändsgränd (aka dead end)? smile
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1416/7736/products/Tropical_Depression_Coffin_diptych_websize_jpg_1024x1024.jpeg

Mats_Maverick
76 inlägg
Mats_Maverick 6 mån sedan | Senast ändrad Mats_Maverick (6 mån sedan)

@mmm2017 Fuckin underbart. <3

KaitsuH
376 inlägg
KaitsuH 6 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (6 mån sedan)

Snart blir det stort! Och just "hipstercarvingen" menar jag:

KaitsuH Citera
Mats_Maverick
76 inlägg

KaitsuH skrev:

Snart blir det stort! Och just "hipstercarvingen" menar jag:

Det där var extremt ohipstrigt.... Kan ju bli så att marknaden i Korea och Kina får Burton att tillverka hardboots igen. Vem vet?

Kaskar
444 inlägg
Kaskar 6 mån sedan

Är det egentligen inte bara Ryan Knapton vi pratar om?

https://youtu.be/38W5Wv4ISsc

Mats_Maverick
76 inlägg

Kaskar skrev:

Är det egentligen inte bara Ryan Knapton vi pratar om?

https://youtu.be/38W5Wv4ISsc

Knapton är kung!

Kung-Stalle
23 inlägg
Kung-Stalle 6 mån sedan

Gör det nåt om snowboard "dör ut"? För mig är det väl som så att om jag så skulle vara den siste snowboardaren så skulle jag fortsätta med det. Och jag skulle vara rätt nöjd med det.

Man skulle ju tillhochmed kunna hävda att det är bra att antalet utövare blir färre. För det är nog rätt många snowboardare som vill vara lite underground (jag skiter i just det men iaf).

Stalle

Kung-Stalle
23 inlägg
Kung-Stalle 6 mån sedan

Knapton såg ju ut som en kasse skit jämfört med kineserna. Om vi nu pratar carving alltså. Inte för att kineserna var det snyggaste jag sett men...

unsuspected
101 inlägg
unsuspected 6 mån sedan

Kung-Stalle skrev:

Gör det nåt om snowboard "dör ut"? För mig är det väl som så att om jag så skulle vara den siste snowboardaren så skulle jag fortsätta med det. Och jag skulle vara rätt nöjd med det.

Man skulle ju tillhochmed kunna hävda att det är bra att antalet utövare blir färre. För det är nog rätt många snowboardare som vill vara lite underground (jag skiter i just det men iaf).

Stalle

Personligen skulle jag tycka att det var tråkigt om det dog ut. Utvecklingen hade stannat av helt och inget nytt hade kommit. Vi är i en storlek och form guldålder just nu. Hur kul som helst istället för bara vanliga traditonella brädor.

unsuspected
101 inlägg
unsuspected 6 mån sedan

Kung-Stalle skrev:

Knapton såg ju ut som en kasse skit jämfört med kineserna. Om vi nu pratar carving alltså. Inte för att kineserna var det snyggaste jag sett men...

Fast det är lite som att jämföra päron och äpplen, två helt olika typer av åkning.

Mountain_Man
3985 inlägg
Mountain_Man 6 mån sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 mån sedan)

Personligen tycker jag det här är en underhållande tråd ... :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Kung-Stalle
23 inlägg
Kung-Stalle 6 mån sedan

unsuspected skrev:

Personligen skulle jag tycka att det var tråkigt om det dog ut. Utvecklingen hade stannat av helt och inget nytt hade kommit. Vi är i en storlek och form guldålder just nu. Hur kul som helst istället för bara vanliga traditonella brädor.

Ja men det var lite därför jag skrev "dör ut". För att det på riktigt skulle dö ut verkar ju inte ligga i farans riktning. Vill minnas att jag läste att det fanns över 200 olika brädmodeller i TWSs brädlistor. Och den är säkert inte komplett.

Stalle

KaitsuH
376 inlägg
KaitsuH 6 mån sedan | Senast ändrad KaitsuH (6 mån sedan)

Japaner:

Finnar: https://www.youtube.com/watch?v=5190PSc_beE

Ryssar: https://www.youtube.com/watch?v=fnnOR4FBW04
Det är redan överallt, mainstream kan man säga!

KaitsuH Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook