Varför passar en bindning bara på ett skidmärke?

Estdoj
9 inlägg
Estdoj 9 inlägg 1 år sedan

Hittat skidan jag vill ha (Dynastar) och har ny en Marker-bindning liggandes - men på kartongen står att den ska monteras på Völkls skidor... varför???

Svar

Jarle
3969 inlägg
Jarle 3969 inlägg 1 år sedan

Posta en bild på bindningen, har den inte infästningar för något speciellt rälssystem så fungerar den på nästan alla skidor

skistore.se/mtbstore.se Citera
Estdoj
9 inlägg

https://www.freeride.se/img/photo/n/34124ec7e6d91567c2ca675a91f236e1.jpg

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan

@Estdoj
Bildgåta? Manualen visar typ 10 olika bindningsmodeller. En ouppackad bindning i kartong.

Jag gissar på att det är en enklare systembindning som bara passar de skidor med motsvarande infästning. Och står det på kartongen att de bara passar Völkl så tyder det på att det är just så. Tyvärr innebär det inte att de passar alla Völkls skidor med systeminfästning utan det finns mängder med varianter. Sedan kan man ju tycka att det är korkat att det finns så många varianter och det saknas en standard, ja det är det!

Nu undrar vi alla (åtminstone jag) hur det kommer sig att du har en ny systembindning i kartong som du inte vet någonting om?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Estdoj
9 inlägg

De hör till ett par völklskidor som aldrig blev tagna i bruk - för korta, tänkte att jag, nu när jag hittat skidan jag vill ha (som säljs utan bindning) kunde åtminstone använda bindningen. Men det får väl bli nya då.

Carde
62 inlägg
Carde 62 inlägg 1 år sedan

Völklskidor av modell freeride brukar alltid skriva att det ska vara en markerbindning. Kom dock ihåg att völkl och marker ingår i samma ägarkoncern

zerode
129 inlägg
zerode 129 inlägg 1 år sedan

Det är sjukt svårt att se något utav bilden du la ut på bindningen, men tycker mig se att det är ett fäste för Völkl/Markers railsystem, alltså en bindning som byggd för att bara fungera tillsammans med en Völklskida. Så du får sälja skidor och bindningar ihop, de är ett par som skall användas ihop, en lösskida är värdelös utan sin bindning likaså bindningen utan skida.

Varför? Det är ett system som Head och Tyrolia tog fram i början på 2000talet, alltså att man byggde ihop skida och bindning, de kallade systemet för Railflex och tanken var att skidan och bindningen skulle arbeta oberoende utav varandra, om skidan flexar så skall bindningen ändå vara still så pjäxan inte skall riskera lösa ut. Nu har några andra tagit efter, bland annat Völkl tillsammans med Marker. Fördelen är som sagt att skida och bindning arbetar oberoende utav varandra men framförallt så har det förenklat monteringen rejält, då det bara är att skjuta på de olika delarna på en skena, ställa in rätt storlek och vikt, sen är det klart. För en butik som säljer en två skidor om dagen så spelar det inte så stor roll om man behöver gå in i verkstan, fixa en monteringsmall på plats och borra 8/10 hål på varje skida för att sen montera ett pussel utav bindningar, men för en butik som säljer ett gäng skidor om dagen så är det en stor skillnad att kunna öppna kartongen, skjuta på framdel bakdel ställa in storlek och vikt, sen klart att lämna till kund, för att inte tala om skiduthyrningar som har ett par hundra eller flera tusen skidor, deras tidsvinst är enorm. Sen är skall det erkännas att det är ett smart sätt att sälja ett paket, då man måste använda det om man vill ha den skidan.

Men för dig blir det då tyvärr så blir du nog att köpa en lös bindning...

Estdoj
9 inlägg

Tack - grymt bra och lärorikt svar! Då vet jag.
//Eva 👍

jarnebring
364 inlägg
jarnebring 364 inlägg 1 år sedan

Varför inte lägga ut en bild som tydligt visar bindningen och dess fästen?

Hawkeye61
48 inlägg
Hawkeye61 48 inlägg 1 år sedan

Ser ut som en Völkl Attiva Motion-bindning, och det är i så fall definitivt en "rail-bindning":

http://wettools.com/ebay/Volkl/attiva_playa_2011/1.jpg

Estdoj
9 inlägg

Ja - jag hittade en film på youtube också som bekräftar att den måste monteras på völklskidan. Så det får bli en ny bindning till Dynastarskidan.

Estdoj
9 inlägg

Nu har jag hittat en bindning jag funderar på: Rossignol Axium 120 Speed Set - någon som kan bekräfta att den funkar att montera på en dynastar?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (1 år sedan)

Ja, den går att montera (skruva på) på flat skida utan rails. Den är lite speciell eftersom den montera på en platta och är sedan lätt att justera till olika skostorlekar. En typ av bindning som används på hyrskidor för snabb anpassning till pjäxan "Speed Set". Bör fungera bra om din skida inte är anpassad för någon speciell systembindning. Vad är det för skidmodell?

/MM

Estdoj
9 inlägg

Dynastar Active 8 Eco W Xpress 10 B83 15/ 163

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan

Är det inte så att Xpress är beteckningen på ett integrerat bindningsystem och den här skidan alltid säljs med bindning? Som här https://www.xxl.se/dynastar-alpine-skis … 05_1_style

Till den här skidan behöver du en systemanpassad bindning ... Xpress!

/MM

Estdoj
9 inlägg

Det är just den jag beställt - men jag kan inte se att det ingår någon bindning även om bilden visar en monterad bindning - jag kunde t ex inte uppge pjäxmått när jag lade beställningen, så jag har utgått ifrån att skidan kommer utan - har jag missat något?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 1 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (1 år sedan)

Yes! "Xpress 10 B83" är bindningen. Men jag håller med om att det faktiskt inte framgår. Vore märkligt om de sålde skidan utan bindning. Lycka till! :-)

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook