Pjäxor kontra vader

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 2 år sedan

Nu måste jag kolla en hypotes med er. Jag får hutlös träningsvärk i mina vader av att åka skidor. Framför allt som nu med tre intensiva dagar med UCPA i bra snö. Att man får träningsvärk i sig av att röra på sig mycket är väl inget märkligt men jag vågar påstå att jag är relativt vältränad på underkroppen och löptränar relativt hårt. I vanliga fall har jag dock aldrig några problem med vaderna. Jag ahr helt enkelt aldrig träningsvärk i dem oavsett löpning.

Så varför får jag det när jag åker skidor? Min hypotes skulle kunna vara att pjäxorna sitter för löst? Generellt kör jag med pjäxor ganska löst och rent åkmässigt stör det mig inte, det är bättre än att få brutal kramp hela tiden. Men kan det vara så att de lösa pjäxorna gör att jag behöver använda vaderna orimligt mycket vid åkningen? Åker jag pist märker jag inte av det så mycket men där står jag ju mer stadigt på sulan och kan "luta" mig i plösen. I en halvmeter uppkörd snö med varierade vallar och rena puderfält funkar ju inte detta riktigt lika bra. Så vad tror ni?

Svar

mmm2015
37 inlägg
mmm2015 37 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad mmm2015 (2 år sedan)

Wikipedia om träningsvärk: "Excentrisk träning leder oftare till träningsvärk än koncentrisk.[3] Excentrisk träning innebär att musklerna arbetar under förlängning, dvs. man bromsar upp en rörelse. "

Löpning med ett löpsteg som landar mer på hela foten eller häl kanske inte är en så excentrisk rörelse för vaden, utan mer för framsida underben och benhinna...

Så som du säger kanske mer stöd från pjäxan avlastar denna "inbromsning".

Fundering: när var hur jobbar vaden mer excentriskt vid lössnöåkning jämfört med piståkning? Edit: du hade svaret på den...

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 2 år sedan

Pillard :

Nu måste jag kolla en hypotes med er. Jag får hutlös träningsvärk i mina vader av att åka skidor. Framför allt som nu med tre intensiva dagar med UCPA i bra snö. Att man får träningsvärk i sig av att röra på sig mycket är väl inget märkligt men jag vågar påstå att jag är relativt vältränad på underkroppen och löptränar relativt hårt. I vanliga fall har jag dock aldrig några problem med vaderna. Jag ahr helt enkelt aldrig träningsvärk i dem oavsett löpning.

Så varför får jag det när jag åker skidor? Min hypotes skulle kunna vara att pjäxorna sitter för löst? Generellt kör jag med pjäxor ganska löst och rent åkmässigt stör det mig inte, det är bättre än att få brutal kramp hela tiden. Men kan det vara så att de lösa pjäxorna gör att jag behöver använda vaderna orimligt mycket vid åkningen? Åker jag pist märker jag inte av det så mycket men där står jag ju mer stadigt på sulan och kan "luta" mig i plösen. I en halvmeter uppkörd snö med varierade vallar och rena puderfält funkar ju inte detta riktigt lika bra. Så vad tror ni?

Jag får träningsvärk också men då är det i samband med turande, kan det vara så att det beror på det hos dig med, dvs vaderna är ovan turandet men inte åkandet .

Pillard
3095 inlägg

blomman67 :

Pillard :

Jag får träningsvärk också men då är det i samband med turande, kan det vara så att det beror på det hos dig med, dvs vaderna är ovan turandet men inte åkandet .

Det vore ju klart rimligt men inget turande här. Bara åkning. Dock iof 6 trappor till boendet maen känner inte direkt av vaderna där.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan

Kan det vara så att du befinner dig i POMAliftland och åkt mycket och långa släpliftar? Det skulle kunna vara en förklaring ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Pillard
3095 inlägg

Mountain_Man :

Kan det vara så att du befinner dig i POMAliftland och åkt mycket och långa släpliftar? Det skulle kunna vara en förklaring ... ;-)

/MM

Det här är nog första gången nånsin men inte en enda släplift på 4 dagars åkning wink

Mountain_Man
4119 inlägg

Jaja ... det var iofs. ett lågskott. En bekant till mig körde med en tandborste i ena skon ett tag, tyckte det kändes lite märkligt men det gick tydligen bra! ;-)

Känns ju rimligt att det är offpistkörningen med lösa pjäxor som ställer till det. Du får väl välja på att hålla dig i pisten eller spänna pjäxan!

/MM

Pillard
3095 inlägg

Mountain_Man :

Jaja ... det var iofs. ett lågskott. En bekant till mig körde med en tandborste i ena skon ett tag, tyckte det kändes lite märkligt men det gick tydligen bra! ;-)

Känns ju rimligt att det är offpistkörningen med lösa pjäxor som ställer till det. Du får väl välja på att hålla dig i pisten eller spänna pjäxan!

/MM

Hehe, helst ser jag ju lösningen att köpa nya, med lös tunga wink

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 2 år sedan

Jag råkade ut för precis samma. Även jag löptränar (varje dag). Stark i benen. Ingen tillstymmelse till träningsvärk i låren. Men vaderna tog stryk. Hårt spända pjäxor..Sitter som smäk.

Men jag är inne lite på just excentrisk rörelse. I pist långa eller korta svängar på skär. Ingen träningsvärk. Men offpist framförallt puckel blir rörelsen mer uppåt och för att "hjälpa" till blir det tåhäv (fast foten sitter fast) men jag spänner vaden för att "få"rörelse uppåt. Typ.

Bara å träna vaderna. :-)

Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 2 år sedan

Jag har fått lära mig att åker man tekniskt riktigt tar det på vaderna.
Denna förklaring räcker gott åt mig.

100% Ateist Citera
REO
114 inlägg
REO 114 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad REO (2 år sedan)

.

Pillard
3095 inlägg

Bud66 :

Haha! Vågar vi nu säga att diskussionen så att säga tog slut med en "mic-drop" där? wink

RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad RWD (2 år sedan)

Bud66 :

+1 Den förklaringen köper jag också 😀

Mountain_Man
4119 inlägg

Hmmm... det är väldigt sällan jag får ont i vaderna av skidåkning. Får jobba på detta ... kanske en tappad tandborste kan vara lösningen på mina tekniska tillkortakommande! 😂

/MM

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (2 år sedan)

Hmmm... dubbelpostat!

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 2 år sedan

Lol. Köper också att med bättre teknik skapar mer träningsvärk i vaderna :-)

Skämt åsido sido så ligger det säkert nåt i det smile. Ser man bara på skillnaden att Hasa ner för en backe kontra ligga på skär och pressa i svängen.

Senare är ju jobbigare :-)

Att man inte får träningsvärk kan ju bero på att man redan haft fulländad teknik så länge att vaderna är vana vid påfrestningen. :-) är väl därför du inte får träningsvärk @mountain man :-)

drdrain
28 inlägg
drdrain 28 inlägg 2 år sedan

Jag fick samma problem tidigare och kom fram till att min åkstil var för upprätt.
Efter att jag försökte lägga mera tryck framåt genom att luta mig mera framåt och i stort sett överdriva det till en början så minskade det problemet.
Testa nästa gång du startar en skidvecka / dag att fokusera på att lägga mycket tryck över nosen på skidan om det gör skillnad så kan det ha att göra med att din åkstil blir för upprätt och nästan så att du eventuellt lutar dig bakåt.

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 2 år sedan

Ja löst knäppta pjäxor och bakvikt är ju döden för vaderna, det vet ju alla nybörjare wink

Det är bara vad du TROR! Citera
Bud66
144 inlägg
Bud66 144 inlägg 2 år sedan

Haha!
Roligt att göra iaf en mick-drop:)
Nåja, jag vill ha det till att vinkeln på pjäxans skaft har betydelse för detta fenomen.
Åker man (som jag gör) med raka skaft så styr man svängen mer med fotbladet än vad man gör med mer vinklade skaft. (vilket ger mer ansträngning av vaderna)
Har man mer vinklade skaft vill jag ha det till att man styr svängen mer med längsledsarbete.
(vilket ger mindre ansträngning av vaderna)
Detta är min teori ang. detta fenomen.
Rätt eller fel?

100% Ateist Citera
RWD
621 inlägg
RWD 621 inlägg 2 år sedan

Jag har märkt att det känns lite mer i vaderna när jag kör mer aktivt och tänker på att ha mycket tryck framåt i ingången av svängen och avslutar med lätt tryck bak på skidan i utgången av svängen.
Framför allt var detta när jag åkte mycket mer på mina sl skidor mer radie på runt 13-14m.
Detta brukar i och för sig bara vara första dagen/dagarna på säsongen antagligen för att musklerna inte riktigt är vana vid de rörelserna de utsätts för men har aldrig upplevt det som ett så stort problem som TS verkar ha.
Kände väl knappt nåt i början på denna säsong dock, är nog rätt dålig på att träna vader/ben inför skidsäsongen också.
Har kompisar som har varit väldigt vältränade och ändå fått grym träningsvärk i vaderna men de har varit ovana skidåkare hmm ,så där föll ju ju egentligen den förklaringen om bra teknik tyvärr...

Micke_P76
123 inlägg
Micke_P76 123 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Micke_P76 (2 år sedan)

Hamnar man bakåt borde ju belastningen bli mindre på vaderna. Eller? Tänker mer att muskeln bli mer avslappnad nog för man säkert får ont. Pga pjäxtrycket.

Ställde mig nu och står jag med mer tryckframåt så spänner jag vaderna mer kontra om jag står upprätt/bakåt.. hamnar mer på häl då.. tror iofs det finns 100 förklaringar :-). Otränade vader, dålig teknik, bra teknik, lösa pjäxor, fel pjäxor mot skenben, hårt spända pjäxor som trycker vadmuskeln, aggresiv åkstil :-)

Iofs den enda säkra förklaringen är att vadmuskeln är ovan av den ansträngning den utsätts för.

drdrain
28 inlägg
drdrain 28 inlägg 2 år sedan

Nja tror inte i mitt fall iaf hade att göra med att jag var otränad då jag höll på med både fotboll/hockey och bandy 4-5 ggr i veckan snarare att problemet var att man hade för stora vadmuskler smile

Belastningen om du lutar dig bakåt blir ju att du får ett konstant tryck på vaden, medans om du lutar dig framåt så har du inget konstant tryck mot vaden.
Blir ju mera som en tryckskada istället för träningsvärk som man kan få som otränad.

Om man lutar sig bakåt så får man ju samtidigt sämre kontroll på skidan även om det krävs mindre kraft för att svänga runt den eftersom spetsarna kommer lätt upp.
Ofta ett fel som man gör när man försöker köra offpist i början med smala skidor.
Prova att carva en sväng med bakåt vikt i hög fart, glöm inte hjälmen då bara big_smile
När jag carvat med mycket tryck och tappar trycket i utgång på en sväng så får jag en känsla av att tappa kontrollen då man nästan blir slungad ur svängen, cool känsla men inte så kontrollerad smile

Dock som Bud nämner att vinkeln på pjäxans skaft kan vara en faktor låter rimligt, enda sättet är ju att ha en pjäxa med annan vinkel om man vill testa den tesen.

Ska själv byta pjäxor i år så kul att höra allas erfarenheter runt detta.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook